Hakar

Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Pc's in bekabeld netwerk zien elkaar soms wel maar meestal niet of maar deels na upgrade windows7 naar 10

Ik ben al een anderhalf a twee weken bezig om mijn 3 computers (2x laptop, 1x desktop) weer toegang te geven tot elkaars mappen.
Ben al samen met een ander forum bezig geweest, maar komen er niet uit.
Waar het op neerkomt is dat 1 laptop, wanneer die als eerste wordt opgestart) in staat is om de desktop en de andere laptop volledig te zien en te benaderen.
De tips en trics in een ander topic alhier heb ik ook al geprobeerd, maar het probleem blijft.
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/pc-s-in-bekabeld-netwerk-zien-elkaar-niet-meer-32957

Wanneer de laptop niet als eerste wordt opgestart, maar bijvoorbeeld de desktop, dan is er grote kans dat het probleem zich verschuift, en de desktop alles ziet, en de beide laptops niet.
Het delen van partities en onderliggende mappen werkte onder windows7 op een enkele uitzondering na goed.
Ook tijdens de migratie toen de beide laptops al waren voorzien van windows10 maar de desktop nog niet, waren de gedeelde partities en onderliggende mappen te zien en te benaderen.
Nadat alle 3 de computers waren ge-upgrade naar windows alleen nog maar zoals hierboven beschreven.
47 Reacties 47
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Windows heeft de manier waarop computers elkaar zien veranderd, homegroups/thuisgroepen zijn verwijderd.

Ik zou het eerst in deze hoek zoeken.

https://www.google.nl/search?hl=nl&q=homegroup+windows&gws_rd=ssl

https://support.microsoft.com/nl-be/help/4091368/windows-10-homegroup-removed
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
@steefb.
In windows7 gebruikte ik al geen thuisgroep, maar had gedeelde partities en onderliggende mappen op de drie computers.
Met het niet meer ondersteunen van thuisgroepen door windows heeft het in mijn ogen ook niet meer te maken.
De migratie naar windows10 is eind maart, begin april gedaan, toen was de ondersteuning voor thuisgroepen ook al lang van tafel.

het maffe is dat het delen van partities en onderliggende gedeelde mappen tot aan de migratie heeft gewerkt, maar na een eerste herstart nadat alle computers waren voorzien van 10 niet meer.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Hakar

Ik weet niet of je het aandurft om in het register van de PC 's te kijken en eventueel iets te wijzigen, maar "The Ben . nl " heeft een Word-bestandje op zijn homepage staan met een tip hierover. Je moet dan bij de computers kijken of de registerwaarde van ProfileName overeenkomt.

Zie deze link voor zijn Windows 10 tips en scrol naar "Geen toegang tot andere computers in het netwerk". Het documentje wordt dan gedownload.

Groet,
DennyW
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Durf wel wat.
Computer1
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\NetworkList\Profiles\{46BDD539-E51A-4EF7-A266-3021D20C824B}
Naam ProfileName Type REG_SZ Gegevens Netwerk

Computer2
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\NetworkList\Profiles\{0886599A-2608-4175-A4EF-D55DE98985D4}
Naam ProfileName Type REG_SZ Gegevens SX762Mo3sHoEs

Computer3
Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\NetworkList\Profiles\{027F2E6D-1993-4722-A1C4-DB69DDAF0D5C}
Naam ProfileName Type REG_SZ Gegevens 154

Zo staat het in de drie computers.
Drie keer verschillende gegevens.
Wanneer ik dit lees, Wijzig de waarde van de registerwaarde ProfileName zodat deze weer overeenkomt met de netwerknaam van de andere computers en herstart Windows. Zijn er meerdere GUID-sleutels, wijzig dan alleen die registerwaarde ProfileName waarvan de waarde overeenkomt met het weergegeven netwerk.
Vraag ik me af wat dan precies te wijzigen.
Doe ik dan,
Binaire gegevens aanpassen,
Nieuw,
Machtigingen,
Verwijderen,
Naam wijzigen,
Sleutelnaam kopiëren?
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Hi Hakar ,

Zelf heb ik deze truck niet hoeven uitproberen. Ik kwam deze tegen bij mijn zoektocht om mijn NAS (op basis ven een Linux-distributie) weer zichtbaar te krijgen.

Wat de tip van zelf betreft, lees ik deze als volgt:

  • Als eerste kijken of net Netwerknaam (zie tweede plaatje in document van The Ben) in het Netwerkcentrum, bij alle computers gelijk is. (Is in het plaatje met rood onderstreept.)
  • Als dit niet overal gelijk is, dan kan je die weergavenaam via het register wijzigen. Het betreft de leesbare waarde van ProfileName. In het plaatje hieronder hetgeen ik met rood omcirkeld heb. Het zou er niet om gaan wàt er staat, als het maar bij alle computer gelijk is en dus ook (na een eventuele herstart) zo weergegeven wordt bij Netwerkinstellingen.
  • En als er in de computer (waar je een wijziging wilt aanbrengen om dat de weergeven naam bij Netwerkinstellingen) afwijkend is, meerdere GUID-sleutels heeft (zoals in mijn plaatje staan er zelfs acht!), dan kijk je bij al die GUID-sleutels (op die ene PC) waar er bij ProfileName de foute naam wordt weer gegeven. En alleen bij die GUID-sleutel(s) pas je dat gegeven aan.




Let op:
Registerwijzigingen worden meteen opgeslagen; er komt geen vraag of je wel zeker weet of het op wilt slaan. Je kan voor de zekerheid vooraf een kopie / back-up van dat deeltje van het register opslaan waar je iets van wilt wijzigen.
Dat heet in de register-editor “exporteren”. Klik met de rechtermuisknop op hetgeen je wilt exporteren. (Dat kan een enkele GUID-sleutel zijn maar de hele rubriek “Profiles” kan natuurlijk.) Het export-bestandje is eigenlijk maar een kaal tekst-bestandje, maar…..i.p.v. de extensie .txt krijgt het de extensie .reg ! Zo’n reg-bestandje moet je omzichtig behandelen, want als je erop dubbelklikt wordt die back-up zo maar weer teruggeschreven in het register!
Opm.: veiligheidshalve sla ik zo’n bestandje vaak op met de extensie .txt. Het reg-bestandje is gewoon leesbaar in kladblok.

Dit is b.v. de leesbare tekst van de GUID-sleutel van mijn plaatje hierboven:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\NetworkList\Profiles\{D01011A5-1771-4321-8DB4-9CEEF19231FF}]
"ProfileName"="Netwerk 4"
"Description"="Netwerk"
"Managed"=dword:00000000
"Category"=dword:00000000
"DateCreated"=hex:e3,07,03,00,01,00,0b,00,0a,00,13,00,36,00,7f,01
"NameType"=dword:00000006
"DateLastConnected"=hex:e3,07,03,00,01,00,0b,00,0a,00,17,00,21,00,d7,03


The Ben merkt verder op in zijn Word-document, dat de ProfielName niet hetzelfde is (of hoeft te zijn) als de werkgroepnaam.

Groet,
DennyW
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
DennyW
Had voorafgaand aan jouw bericht het hele stuk van TheBen nog eens aandachtig doorgenomen, en kwam tot dezelfde conclusie zoals jij die net aangaf.
Was er dus al even mee aan het stoeien geweest, en vond 1 computer met een afwijkende netwerknaam in het register.
Het aanpassen gedaan, en opnieuw opgestart.
Resultaat was niet bevredigend, de computer zag maar 1 van de 3 aangesloten computers.
Dan alles maar uitgeschakeld en een poosje laten rusten.
Net deze computer weer opgestart, en straks ga ik de andere twee nog doen, waarvan eentje die afwijkende naam had.
Ik meld me later.
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Alle computers uit gehad, stroomaansluiting achter op de router er uit gehad voor een kwartier.
Toen eerst alle computers aangezet in de volgorde Hoofdlaptop, Desktop, Bij-Laptop.
Daarna router weer op spanning gebracht en afgewacht hoe de weergave in het netwerk er uit ziet.
Desktop ziet de beide laptops, maar zichzelf niet.
Bij-laptop ziet zichzelf en de hoofdlaptop.
Hoofdlaptop ziet alle drie de computers.

Is nog niet zoals ik het had, en begin het vermoeden te krijgen dat ik het moet gaan zoeken in de desktop die als laatste op 10 is gezet, omdat het volledige netwerk nog zichtbaar was voor deze desktop op 10 kwam.

Heb inmiddels de drivers van de netwerkkaart op de desktop ook al ververst door een nieuwere bij intel vandaan, de kaart werd af en toe niet herkent tijdens het opstarten.
Met nieuwe drivers doet ie het in de opstart gewoon goed, en maakt direct verbinding.

Alleen dat delen van partities en mappen krijg ik er niet goed in.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Menno Schoone (van schoonepc.nl) heeft meerde tips en instructies gemaakt. Is de moeite waard om ook daar eens te kijken.

Wat al een tijd geleden is afgeschaft is het z.g. "eenvoudig delen". Dat was bestanden delen zonder wachtwoord. De gebruikers in Windows moeten een wachtwoord ingesteld hebben (wel mag het intikken van het ww onderdrukt zijn bij opstarten. Helaas stel je dit weer op een ander plaats in als wachtwoord niet meer vragen bij het uit de slaapstand halen).
Als je mappen wilt delen kan je er in de verkenner rechts op klikken en kiezen voor "Toegang verlenen tot" en vervolgens op "Specifieke personen". Daar kan je b.v. kiezen voor een specifiek persoon of voor "iedereen".

N.B.: Je kan op een PC meerdere gebruiker (users) aanmaken / bekend maken.

Verder moet je in elke PC aangeven dat je het delen van printers en bestanden actief wilt hebben. (Netwerkcentrum, linkje met "Geavanceerde instellingen voor delen wijzigen").
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Ik denk, maar kan het mis hebben, dat ik in de afgelopen twee weken zo ongeveer alle tips van Menno al voorbij heb zien komen, en heb uitgeprobeerd.
Ook de tips van mguzz in dit forum uitgevoerd, helaas zonder resultaten.
Dat het eenvoudig delen niet meer zou werken ben ik niet helemaal met je eens.
Datgene wat de computers onderling bij elkaar kunnen zien is gewoon te benaderen en zelfs wanneer het om een uitvoeringsbestand gaat uit te voeren vanaf de gedeelde locatie naar een andere locatie.

De geavanceerde instellingen zijn tot in den treuren doorgelopen, al dan niet gelijkmatig gewijzigd, met of zonder wachtwoorden met of zonder delen instellen dan wel uitschakelen.

Ik krijg hoe langer hoe meer het gevoel dat ik het niet softwarematig maar hardwarematig moet gaan zoeken.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Heb je dit forum / topic al doorgeworsteld?
Je zou voor de zekerheid ook even kunnen kijken of de nodige servies draaien, zoals ik in deze post noem. (Wordt ook genoemd in het Windows-forum).
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Wat heb ik geprobeerd/gedaan vanaf ongeveer 6 januari.
Nieuwe driver voor netwerkkaart.
SMB gecontroleerd
FDP en FDR gewijzigd.
Netwerkinstellingen in netwerkcentrum alles laten delen, alles laten delen zonder openbaar delen, alles uitgeschakeld, computers herstrten en alles weer ingeschakeld.
Netwerkkabels vanaf de switch naar de drie computers onderling verwisseld.
Computers 1 voor 1 uitgeschakeld en dan op 2 onderling in wisselende samenstelling netwerk laten zijn.
Via prompt pingen naar elkaar gaat goed.
Wat opvalt is dat de desktop in netwerk de minste mogelijkheden schijnt te hebben om zichtbaar te zijn dan wel te kunnen zien in netwerk.
Alle partites die gedeeld mogen en kunnen worden zijn al handmatig op niet gedeeld gezet, en weer op delen, met of zonder de optie /toegang verlenen, het maakt geen drol uit.

Er scheen ook nogal wat niet gewenste troep op 1 laptop te zitten, deze met hulp op afstand stap voor sta verwijderd, en opgeschoond met behulp van Farbar.

Net nog even de connectbox gechecket, en dit is geen DSLite, ik kan portforwarding inschakelen, maar wil dit niet gebruiken.

Ow ja, de Werkgroep heb ik al veranderd gehad in @HME, @ZIGGO, WORKGROUP, WERKGROEP, WHATEVER.
Bracht ook geen verandering.

Waarom denk ik aan een hardwarematig probleem?
Ik meen dat bij een netwerkadapter er achterop de computer een ledje oranje brandt wanneer de kabel rechtstreeks van router op computer is aangesloten, de computer niet is ingeschakeld en er geen dataverkeer plaats vindt.
Dat er een groen lampje gaat branden wanneer de kabel is aangesloten en er met ingeschakelde computer dataverkeer plaatsvind.
Deze ledjes branden dus niet bij mij, in de geschetste situatie.

Bij tussenkomst van de switch branden de lampjes niet, want zodra de switch merkt dat er geen data wordt verwerkt, sluit ie het betreffende poortje af.
Dit is mij bekend, maar het hiervoor beschreven fenomen klopt volgens mij niet.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Als er een hardware-probleem is bij de netwerkkaart, zou het delen van bestanden over Wifi toch wel moeten kunnen werken?

Het zich bekendmaken van gedeelde bestanden en printers en kijken in het netwerk gebeurd over slechts een paar poortjes. (ergens omstreeks 136-137 en NetBios tot 139).
De vraag is of een Windows firewall (of een welke er dan ook geïnstalleerd is) misschien dwarsligt.

Soms wil het opnieuw instellen van het netwerk goed doen (Netwerk en instellingen / Status / Netwerk opnieuw instellen)

Wat de drivers van de laptops betreft, hoeft het niet zo te zijn dat de door Windows-Update geleverde beter werken dan die de laptop-fabrikant levert.

Switches passen tegenwoordig ook energie / vermogen aan. Kijk een bij bios-instellingen (mag je tegenwoordig niet meer zo noemen, maar je weet wat er bedoeld wordt) van de Desktop of WOL aan staat.
(N.B.: WOL aan of uit, bij mijn NAS, als de uit staat, heeft wel effect op LED in mijn switch!)
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Desktop heeft geen wifi.
Opnieuw instellen netwerk krijg ik deze melding.
Babbel

Level 6
  • 230Posts
  • 5Oplossingen
  • 141Likes
Je bent er nu al zo veel tijd mee bezig, is het geen optie om van alle machines een goede backup te maken, en ipv upgraden een compleet schone installatie te doen en dan je data/gegevens terug te zetten vanuit de backup?

Zomaar een idee hoor, het kan zijn dat het in jouw specifieke situatie niet mogelijk is.
Upgraden lijdt wel vaker tot onvoorspelbaar gedrag. Schone installaties duidelijk wat minder.
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Heb op alle drie de computers het netwerk opnieuw ingesteld.
Vooralsnog lijkt het te werken.
Ik wacht echter af met juichen tot morgenochtend de boel weer wordt opgestart.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
NCS2 verwijst volgens Google inderdaad naar Intel (Neural Compute Stick 2 - Intel's Next Generation AI Inference Development Kit).

Het lijk erop dat op die PC er Intel-software is geïnstalleerd. (Programma's en Onderdelen). Hopelijk kent de installatie / de-installatie optie ook een optie voor herstel van de installatie. Maar dat zie je vanzelf als je erop klikt.


Ik wacht dan ook maar even met juichen.
In uiterste nood kan je (als je nog een extra HDD hebt) altijd nog een gratis Windows-probeer-versie installeren om te controleren of een probleem hardware matig is. Ik weer het is een heel gedoe, maar je wilt soms iets zeker weten of kunne uitsluiten.
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Juichen was vanochtend verstomd.
Alles is vannacht wezen slapen, en bij het ontwaken werd er niet echt een team gevormd.
Slechts delen van de partities en mappen waren zichtbaar.
Na weer netwerk opnieuw instellen te hebben gedaan wel alles zichtbaar.

Al wat ik kan vinden op die Pc1 betreffende NCS2 is geinstalleerd maand 3 2013, en iets zelfs 2012.
Het enige wat er is bijgewerkt voor zover door mijzelf gedaan na de migratie, is de driver voor de netwerkadapter, welke van Intel is, op een Intel moederbord.
Geeft wel vraagtekens, dat er na de migratie dus in ene een niet functionerende netwerkadapter in de computer zit.

Dubbelcheck op installatiedatum geeft aan dat er op 5-4-19 een update is gedaan aan betreffend programma.
Dit is dus tijdens de migratie, of tijdens het opnieuw instellen van de netwerkadapter gedaan.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Dit heeft toch niets te maken met het gezeik destijds met de Master Browser? Ik heb dit probleem ook gehad en sinds de Master Browser nu op mijn mediaspeler staat heb ik geen problemen meer maar heb je alleen maar Windows 10 clients dan werkt deze oplossing dus niet, check ff waar je MB op staat dmv

Lan Scanner

voor verdere info zie:

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/windows-10-creators-update-veroorzaakt-netwerkp...
Hakar
Topicstarter
Level 4
  • 66Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Masterbrowser zit op de desktop.
Ik heb geen mediaspeler of nas of zoiets.
Wil alleen mijn gedeelde mappen kunnen zien en raadplegen.
Uit dat stuk uit de link begrijp ik dat je ergens wat in de instellingen moet wijzigen, maar bijvoorbeeld die HKLM vind ik niet in register, en ook niet met verkenner.

Uitgelicht topic