Verdian

Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

p2p over VPN vertraagd alles

Ik ben sinds kort aan het kijken voor een VPN verbinding maar tot dusver nog alleen maar problemen.
Dit is het probleem:

Ik maak verbinding met een VPN (NordVPN en PIA hebben allebei hetzelfde). Ik test m'n internetsnelheid en haal makkelijk 180Mbps van de 200Mbps die ik heb, dus dat is in orde. Ik neem de torrent van ubuntu (veel gedeeld en altijd max snelheid op m'n normale verbinding). Ik start de torrent over de VPN en m'n snelheid kapt af op 1-2 Mb/s. Ik doe weer een speedtest en zie ook dat m'n verbinding maar een max van 20Mbps haalt, zelfs een tijdje nadat ik de torrent gestopt heb. Dan een minuutje nadat ik de torrent gestopt heb is m'n netspeed uitslag weer in orde. Ik kan gewoon met max snelheid downloaden van een webserver, maar zodra ik een torrent start daalt de snelheid aanzienlijk, en ALTIJD naar 1-2Mb/s.

Nou heb ik al van alles geprobeerd maar ik kom er niet uit en heb het idee dat het te doen heeft met teveel UDP verbindingen waardoor er iets gekapt wordt. Ik zal uitleggen waarom.

Als ik de VPN instel van standaard UDP naar TCP, dan is m'n snelheid hoger, namelijk rond de 80Mbps. Deze snelheid is hetzelfde als ik de torrent start of wanneer ik een normaal bestand download. Maar, dit is ver van m'n eigenlijke snelheid van 200Mbps af, een verschil van meer dan 50% is niet normaal, en ook dis heb ik getest met verschillende servers.

Ook heb ik een socks5 verbinding getest over m'n normale verbinding, dit werkt perfect, binnen een paar seconde download het ubunto image met 15Mb/s. Socks5 gebruikt namelijk een TCP poort. Maar omdat socks5 is geen VPN verbinding is is dit niet een oplossing. Ook omdat zodra ik m'n VPN verbinding inschakel, de socks verbinding over m'n VPN verbinding loopt en daardoor m'n verbinding weer inzakt naar 1-2 Mb/s.

Nu was er 1 oplossing die ik had bij NordVPN die werkt, en ik niet helemaal snap, maar als het werkt is het prima zou je zeggen. Dit was door dezelfde socks5 server te gebruiken als waar de VPN mee verbonden was. Het MOET dezelfde server zijn, anders werkt het niet en daalt de snelheid weer naar 1-2Mb/s. Maar dat betekend dat ik iedere keer als ik een torrent startte, ik de socks5 instelling moest veranderen. Dus het is niet ideaal en lost niet echt het probleem op. Deze oplossing werkt ook niet bij iedere VPN aangezien PIA bijvoorbeeld maar 1 socks5 server heeft, en als ik dit dus probeer haalt het niets uit.

ik heb van alles geprobeerd, verschillende servers, andere poorten, andere computer, firewalls uitgeschakeld (op PC en op router). Niks helpt...

Ik heb het idee dat het een of andere flood protection in het router of bij Ziggo is op UDP poorten. Maar ik zie voldoende mensen hier een VPN verbinding gebruiken zonder enige problemen. Ik heb overigens de Connectbox van Ziggo op DMZ naar m'n hoofd-PC. Ik heb helaas geen andere router waarmee ik zou kunnen testen.

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Verdian
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ok, hier is een update, het probleem is opgelost!
Ten eerste iedereen bedankt voor de reactie.

Het probleem is opgelost en is eigenlijk heel simpel... waarom het gebeurd is me niet helemaal duidelijk, maar ja. Het probleem was het µTP protocol dat gebruikt wordt voor torrents. Zodra ik dat uitschakelde was het probleem opgelost.

Het protocol zou zoals ik begrijp de bandbreedte die gebruikt wordt door je torrent client aanpassen aan wat je in totaal gebruikt zodat je torrent client niet alle bandbreedte gebruikt en je niks anders meer kunt doen op internet, zeker als je verbinding minder stabiel is. Waarom dit zorgde dat m'n gehele internetverbinding omlaag gehaald werd is me onduidelijk. Ik zou denken dat het alleen maar de bandbreedte je torrents gebruiken beïnvloed, maar niet dus. Nou ja, opgelost dus 🙂

Bekijk in context

5 Reacties 5
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Kan het niet zijn dat er onderweg teveel mis gaat met de packets?
UDP heeft, in tegenstelling tot TCP, geen errorcorrectie en packets met een foute checksum worden gewoon weggegooid.
Dat zou kunnen verklaren waarom je met TCP sneller data (herstelde packets) binnenhaalt dan met UDP waar alle packets gewoon steeds opnieuw aangevraagd moeten worden.

Overigens, NordVPN ondersteund niet op alle servers P2P, voor het geval je dat nog niet wist.
Verdian
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik weet dat NordVPN niet p2p op iedere server ondersteund en heb al allerlei servers geprobeerd. Dus dat is het probleem niet.
Het probleem met UDP pakketten fout aankomen kan misschien. Al is het wel gek dat het constant is als de torrent draait en altijd omlaag gaat naar 1-2Mb/s gaat. Is er een of andere manier waar ik dat kan controleren of testen?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Verdian Je zou onderstaande link eens door kunnen nemen, staan diverse optimale settings voor enkele torrent clients in combinatie met PIA

https://www.best-bittorrent-vpn.com/downloading-torrents-with-private-internet-access.html#
Verdian
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ok, hier is een update, het probleem is opgelost!
Ten eerste iedereen bedankt voor de reactie.

Het probleem is opgelost en is eigenlijk heel simpel... waarom het gebeurd is me niet helemaal duidelijk, maar ja. Het probleem was het µTP protocol dat gebruikt wordt voor torrents. Zodra ik dat uitschakelde was het probleem opgelost.

Het protocol zou zoals ik begrijp de bandbreedte die gebruikt wordt door je torrent client aanpassen aan wat je in totaal gebruikt zodat je torrent client niet alle bandbreedte gebruikt en je niks anders meer kunt doen op internet, zeker als je verbinding minder stabiel is. Waarom dit zorgde dat m'n gehele internetverbinding omlaag gehaald werd is me onduidelijk. Ik zou denken dat het alleen maar de bandbreedte je torrents gebruiken beïnvloed, maar niet dus. Nou ja, opgelost dus 🙂
WernerPetersen

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Verdian wrote:
Ok, hier is een update, het probleem is opgelost!
Ten eerste iedereen bedankt voor de reactie.

Het probleem is opgelost en is eigenlijk heel simpel... waarom het gebeurd is me niet helemaal duidelijk, maar ja. Het probleem was het µTP protocol dat gebruikt wordt voor torrents. Zodra ik dat uitschakelde was het probleem opgelost.

Het protocol zou zoals ik begrijp de bandbreedte die gebruikt wordt door je torrent client aanpassen aan wat je in totaal gebruikt zodat je torrent client niet alle bandbreedte gebruikt en je niks anders meer kunt doen op internet, zeker als je verbinding minder stabiel is. Waarom dit zorgde dat m'n gehele internetverbinding omlaag gehaald werd is me onduidelijk. Ik zou denken dat het alleen maar de bandbreedte je torrents gebruiken beïnvloed, maar niet dus. Nou ja, opgelost dus 🙂


Ontzettend bedankt, ik had het zelfde probleem en snapte er niks van. In de torrent client heb ik het protocol aangepast naar "TCP only". Werkt weer naar behoren.

Dit probleem kwam trouwens pas naar voren toen ik naar een Connectbox ben geswitcht, dus ik gok dat daar iets fout zit. Heeft jaren zonder problemen gewerkt met een Cisco modem/router.

Uitgelicht topic