Hallo,
Ik wil middels dit topic graag mijn ervaring delen voor het (opnieuw) instellen van IP cams na plaatsen van een Connect Box(CB).
Ik had mijn Ubee modem omgewisseld voor een CB (Compal) en liep toen tegen het probleem aan dat ik van mijn IP cams geen beeld meer kreeg via mijn public IP adres in combinatie met de “IP Cam Viewer” app (zowel bij Android als IOS) en Security Monitor Pro (W10), dus geen oplossing via cloud. Na de installatie van de CB, waarbij de CB niet in bridge modus stond, had ik:
- Alle cams een factory reset gegeven
- Alle betreffende poorten geforward
- Kortom alle instellingen gedaan zoals voorheen op mijn router
Echter geen beeld vd cams. Ik heb de community doorgespit, direct contact gehad met een aantal leden en informatie gekregen van Ziggo monteurs die dagelijks bij klanten met dit soort problemen te maken hebben.
Samengevat: de Compal CB is niet het meest gebruikersvriendelijke modem, veel mensen (onervaren maar ook ervaren (Ziggo monteurs) mensen,) worstelen continu met deze box. (diplomatiek uitgedrukt). Een voorbeeld: als ik poort 80 op de Compal forward en met een poortchecker (canyouseeme.org) kijk of de poort openstaat dan zegt de checker “port closed” dus heeft de CB nu wel de setting wel overgenomen of niet?
Uiteindelijk heb ik alles toch aan de praat gekregen op de volgende manier:
- Eerst heb ik alle poortforwards verwijdert
- Ik heb mijn cams aangemeld bij supracam.net (of een gelijkwaardige DDNS provider) (Mijn cams (Maginon (idd van de Aldi) ondersteunen DDNS (via supracam.net).
- Daarbij krijgt iedere cam een aparte hostnaam. Die hostnaam + username en pw van de camera voer je in, in de IP Cam app of een andere viewer en ik kon de cams gebruiken.
- Echter het werkte alleen wanneer ik NIET met mijn WIFI netwerk verbonden was (zelfde WLAN waar de cams op aangesloten zijn), om gewoon uit te proberen heb ik toch handmatig poortforwarding van de, aan de cams toegewezen, ports ingeschakeld en toen werkte het wel binnen mijn eigen WLAN.
- Hierboven beschreven is natuurlijk 1 oplossing, je kunt ook:
- De CB in bridge modus laten zetten en je eigen router configureren (dat wilde ik als laatste middel toepassen)
- Specifiek om een ander merk CB box vragen , bijvoorbeeld Arris heeft de instelproblemen zoals bij de Compal, niet.
- Je cams middels een cloud oplossing gebruiken
Al met al een hoop tijd ingestoken maar ook veel wijzer geworden en ik hoop dat andere mensen met een Compal CB ook wat aan mijn ervaringen hebben, daar ik in de community veel over dit topic gelezen heb maar tot nu toe geen concrete oplossingen heb kunnen vinden.