Jt01

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Netwerksnelheid limiteren

Hallo,
Ik zoek een manier om de WiFi netwerksnelheid te verlagen,
Want zodra er bij ons Netflix aanstaat op de chromecast is de WiFi niet bruikbaar meer (Netflix stream HD als het netwerk snel genoeg is) is het mogenlijk om in de instellingen van de Connectbox de maximumsnelheid van het kanaal of alleen het apparaat te te verlagen?
10 Reacties 10
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
Jt01 jeetje dat is best leuk. Nu heb ik hier tijdelijk een arris connectbox en die ondersteund de functie niet. Wat jij zoekt heet QOS of wel quality over service. Er zijn ook modellen die noemen het traffic shaping. Hiermee kan je prioriteit geven aan verkeer. En dus ook bepaald verkeer geen voorrang geven.

Als jouw ziggo modem dit niet ondersteund zul je een router moeten kopen die dit heeft. Ik zou dan wel kiezen voor een knap model. Je zult dan je modem in bridge moeten zetten en daar achter je nieuwe router.

Mocht je me niet snappen meld het dan probeer ik het anders/beter uit te leggen.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Beste Jt01,

Dit is niet mogelijk met de modems van Ziggo doordat deze niet uitgerust zijn met traffic management technieken.

U moet hiervoor vooralsnog uitwijken naar een eigen Router welke ondersteuning heeft voor QoS of traffic management, Router met smart-QoS zijn over het algemeen het meest gebruiksvriendelijk voor thuis gebruikers overweeg Asus, Netgear, TP-Link, Linksys etc. voordat u een vermogen uitgeeft aan een degelijke router laat u eerst goed informeren wat bij uw situatie past.

MVG
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Is het niet een beetje raar dat een Netflix stream je WiFi volledig platlegt? Zoveel bandbreedte vraagt zo’n stream toch niet? Welk Ziggo abonnement heb je? Gaat die Netflix ook over WiFi?
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
efok wellicht (ongezien natuurlijk) last van bufferbloat.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
@efok Hou er wel rekening mee dat als je bv via je GSM of tablet streamt, je in feite 2x wifi gebruikt. 1x om het beeld te ontvangen op je tablet of telefoon en een 2e kanaal om het weer door te sturen naar je chromecast. Het kan dus op een niet al te sterke wifi wel een redelijke belasting leggen.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Darkje wrote:
efok wellicht (ongezien natuurlijk) last van bufferbloat.


Dat kan een oorzaak zijn. Is dit een bekend issue bij connectboxen,? Het wordt me in dit topic vooralsnog niet duidelijk of de WiFi de bottleneck is, of de de hele verbinding.
Ik dacht overigens dat je met je mobiele device een chromecast een opdracht gaf om zelf een bepaalde stream op te halen. Dus niet eerst naar je mobiele device, en dan weer doorkoppen naar een chromecast.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Is het misschien een idee om de stream over het Wifi-gastnetwerk te laten verlopen zodat het gescheiden is van de rest van jouw thuisnetwerk?
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
efok wrote:

Dat kan een oorzaak zijn. Is dit een bekend issue bij connectboxen,? Het wordt me in dit topic vooralsnog niet duidelijk of de WiFi de bottleneck is, of de de hele verbinding.
Ik dacht overigens dat je met je mobiele device een chromecast een opdracht gaf om zelf een bepaalde stream op te halen. Dus niet eerst naar je mobiele device, en dan weer doorkoppen naar een chromecast.


Dit is niet een specifiek connectbox probleem, dit is een router probleem zonder SQM. De connectbox heeft er veel, maar deze dus niet als in specifiek :-).
Ik zou zeggen zet hem in bridge en knappe router er achter.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Darkje wrote:

efok wrote:
Dat kan een oorzaak zijn. Is dit een bekend issue bij connectboxen,? Het wordt me in dit topic vooralsnog niet duidelijk of de WiFi de bottleneck is, of de de hele verbinding.
Ik dacht overigens dat je met je mobiele device een chromecast een opdracht gaf om zelf een bepaalde stream op te halen. Dus niet eerst naar je mobiele device, en dan weer doorkoppen naar een chromecast.
Dit is niet een specifiek connectbox probleem, dit is een router probleem zonder SQM. De connectbox heeft er veel, maar deze dus niet als in specifiek :-).
Ik zou zeggen zet hem in bridge en knappe router er achter.

Ik weet dat het geen issue specifiek voor de connectbox is, maar dat het bij andere routers ook voorkomt. Je antwoord suggereert alleen wel dat de connectbox last heeft van bufferbloat. Dan moet toch half Ziggo daar last van hebben. Kan iemand dat bevestigen? Ik heb zelf (gelukkig) geen connectbox. ?
Darkje

Level 11
  • 534Posts
  • 12Oplossingen
  • 92Likes
efok dat is te kort door de bocht. Als je even inleest op bufferbloat dan zal je zien dat je daar best wel wat voor moet doen. Ik denk dan ook dat 99% daar geen last van zal hebben. Het zijn die specifieke momenten die dit kunnen triggeren. In dit specifieke geval kan het dit zijn. Maar nog steeds ongezien.

Maar wat er ook van mag zijn. Wellicht kan de TS even reageren. Dan weten we wellicht meer 🙂

Uitgelicht topic