Beantwoord

NAT met UBEE EVW321B router

• 15 september 2014
  • 42 Reacties
  • 35435x Bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

42 Reacties

Goed om te lezen dat het niet aan mijn instellingen ligt.
Maar de reactie van Ronald maakt het wel gecompliceerder.
Ik denk namelijk dat ik alle mogelijke oplossingen heb geprobeerd van wat er mogelijk is bij vriend B.

Voor de duidelijkheid ;)
Vriend B heeft een modem/router van Ubee via WiFi verbonden met zijn PS4.
Daar zit geen ander apparatuur tussen.
Reputatie 7
Stap 1, weg met de Wi-Fi en een kabel er tussen. Wi-Fi wil nog wel eens vervelend doen met NAT, zoals bij mijn Xbox one....
Het is me eindelijk gelukt om nu ook te kunnen gamen met vriend B zowel in de party als in een spel.

Let op! Dit is alleen de oplossing wanneer je een extra router gebruikt die aangesloten is aan je Ziggo kastje!

(het Ziggo kastje is een modem/router in 1)

Om het leesbaarder te maken benoem ik het Ziggo kastje nu het Ziggo modem.
De extra router die ik gebruik is in dit geval de Linksys EA6700.

Iemand van Tweakers gaf mij de tip om Ziggo te bellen en te vragen of ze mijn Ziggo modem in bridge modus willen zetten.
Eenmaal in bridgemodus werd de telefoonverbinding met de Ziggo hulplijn spontaan verbroken. Het modem startte namelijk opnieuw op waardoor de lijn werd verbroken.
vervolgens heb ik het Ziggo modem en de linksys EA6700 router van het stroom gehaald.
Ik heb even gewacht en daarna eerst het Ziggo modem weer van stroom voorzien en daarna de Linksys EA6700.
Daarna had ik weer internet en telefonie.

Nadelen van het Ziggo Cisco (modem/router) in bridgemodus.

- het modem geeft geen WiFi signaal meer.
Dit betekend dat er geen gebruik meer kan worden gemaakt van het draadloos internet van het modem.
Je kunt ook niet meer gebruik maken van Ziggo WiFi hotspots ook niet buiten je huis.
- Er is nog maar 1 lan poort bruikbaar.
- Je kunt geen instellingen veranderen bij het Ziggo modem.
Als je het Ziggo modem weer van bridge modus wilt afhalen moet je opnieuw Ziggo bellen.

De linksys EA6700 is dus aangesloten aan het Ziggo modem en kan wél WiFi uitzenden.
Hiermee heb ik alsnog WiFi in huis.
Of/ook kan ik op de Linksys EA6700 lan kabels aansluiten om bekabeld internet te krijgen.

Aangepaste instellingen voor de Linksys EA6700 om goed te kunnen gamen met de PS4.

Zet het IP adres van de PS4 vast.
Ga op een pc naar internet en typ het router adres in de adresbalk. In mijn geval is dat http://192.168.1.1
Login met de routers gebruikersnaam en wachtwoord.
Vaak is dit: Gebruikersnaam: admin Wachtwoord: admin
Anders moet je even op je router kijken welk type je hebt om daarna even te googlen welk ip adres en inloggegevens je nodig heb.

Als je ingelogd bent moet je naar zoeken naar DHCP.
Bij DHCP moet je een static IP adres aanmaken.
Hierbij heb je het mac adres nodig van je ps4.
Deze kun je zo vinden:
Ga in het hoofdmenu van je PS4 (bovenin het scherm) naar: Instellingen --> Netwerk --> verbindingsstatus weergeven.
Hier vind je veel informatie o.a. het mac adres (1) een Ip adres (A) en een standaard gateway ( B ).
Schrijf dit allemaal op een notitieblokje of maak er een foto van. Deze gegevens heb je later nodig.
Typ dit mac adres (1) in bij je router en bij Ip adres (A) typ je het IP adres van je PS4 in maar verhoog je het laatste getal met 20. Het ip adres is dus A + 20.
Klik op Apply/save/opslaan.

Zet UpNp aan.
Zet je firewall op low.
Je moet een aantal poorten op je router forwarden.
Via deze link: http://portforward.com/en...ions/port_forwarding/PS4/ kun je jouw router vinden en vind je een stappenplan hoe en waar je je router moet aanpassen.

Poorten die je in de meeste gevallen moet forwarden zijn:
TCP: 80, 443, 3478, 3479, 3480
UDP: 3478, 3479
Zet deze poorten op enabled.
Gebruik bij Ip adres (A + 20)

Stappenplan PS4 instellen
1. Je gaat in het hoofdmenu van je PS4 (bovenin het scherm) naar: Instellingen --> Netwerk --> Internetverbinding instellen.
2. Zorg ervoor dat je PS4 door middel van een ethernet-kabel is aangesloten of dat er een draadloos netwerk beschikbaar is.
3. Kies je verbindingsmethode (Wi-Fi of netwerkkabel)
4. Kies voor "Aangepast"
> Indien u de PS4 met netwerkkabel heeft aangesloten, ga naar stap 6 <

5. Welk Wifi-netwerk wil je gebruiken?
Een overzicht van beschikbare netwerken zal naar voren komen, selecteer uw netwerk en voer het wachtwoord (WEP- of WPA-sleutel) voor uw draadloze netwerk in. Druk op OK. Mocht je een time-out melding krijgen of een melding krijgen dat de sleutel incorrect is, terwijl je 100% zeker weet dat deze correct is, dan kan dit wijzen op een te zwak signaal (vanwege afstand/obstakels of storing van buitenaf). In dat geval zal de PS4 met netwerkkabel verbonden moeten worden.

6. Instellingen IP-adres, Selecteer [Handmatig]

7. Voer de volgende gegevens in.
IP adres: (A) +20
Subnet mask: 255.255.255.0
Standaard gateway: ( B )

Primaire DNS: Voer in "8.8.8.8"
Secundaire DNS: Voer in "8.8.4.4"

8. DHCP-hostnaam: kies [Niet opgeven]
9. MTU-instellingen: Kies [Automatisch]
10. Proxyserver: selecteer [Niet gebruiken]

Test de verbinding.
ALs het goed is geeft deze NAT2 aan en heb je geen internetproblemen meer.
Waarom zo moeilijk? Als je je modem in bridge mode heb staan, heb je aan een router met UPnP genoeg. WiFi of niet..
Waarom zo moeilijk? Als je je modem in bridge mode heb staan, heb je aan een router met UPnP genoeg. WiFi of niet..

Misschien iets uitgebreider. We kennen allemaal het stukje Plug and Play van de PC. Je trapt je printer eraan, hij installeert zijn drivers vanaf Windows Update, en je kunt printen. Dat is UPnP ook, alleen dan voor netwerkapparatuur.
Op het moment dat je apparaat een IP adres ophaalt vanaf de DHCP server (je router) wordt er ook een scan gedaan op de poorten en protocollen welke dit apparaat nodig heb om zijn verbinding goed te kunnen maken. Meer is er niet nodig.
En het forwarden van de poorten werkt ook wel (ik gebruik het zelf ook, echter om andere redenen), maar het is echt niet nodig als UPnP ingeschakeld is, en goed werkt.
Heej,

Ik zat je bericht te lezen en opeens dacht ik toen ik ook een 360 had, had ik ook strict. Vervolgens zat ik het internet aftestruinen en
kwam ik op de site: www.portforward.com. hier staan alle stappen die je moet volgen per router en bij het begin is er zelfs de keus
om PS4, 360, one te selecteren. Probeer het zou ik zeggen. In het verleden gedaan met de 360 en toen had ik open.

Gr. Daniel
Heej,

Ik zat je bericht te lezen en opeens dacht ik toen ik ook een 360 had, had ik ook strict. Vervolgens zat ik het internet aftestruinen en
kwam ik op de site: www.portforward.com. hier staan alle stappen die je moet volgen per router en bij het begin is er zelfs de keus
om PS4, 360, one te selecteren. Probeer het zou ik zeggen. In het verleden gedaan met de 360 en toen had ik open.

Gr. Daniel

Hoi Daniel,

Als je mijn bericht goed had gelezen had je gezien dat ik ook naar portforward.com verwijs 😉
Hahaha klopt ik zag het later pas... Maar ik had van het weekend mijn ps4 geforward, maar op een of andere manier is het nat type 3... Terwijl mijn wifi (enigste wat blijkbaar wel goed werkt over de wifi) is nat type 2..

Gr. Daniel[/quote]

Hoi Daniel,

Als je mijn bericht goed had gelezen had je gezien dat ik ook naar portforward.com verwijs ;)[/quote]
Ik ben een tijdje weggeweest en dacht nog even terug te komen om nog wat feedback te geven.

De oplossing zoals ik hem een aantal maanden geleden voorstelde werkt, maar niet heel erg soepel. Regelmatig start ik mijn Xbox One op en zie dat de NAT setting toch weer op Strict staat. Router resetten werkt eigenlijk altijd wel, maar is niet ideaal natuurlijk.

Ik had voorheen een UBEE modem (dus niet de huidige router-modem) en daarna mijn router. Toen hoefde ik alleen maar de juiste poorten te forwarden en klaar.
Ik zit er sterk over te denken om de ziggo router in bridge stand te zetten en mijn eigen router weer te gebruiken. Waarschijnlijk geeft dat een stabielere verbinding.

To be continued
Reputatie 7
Hey Lex,

Welkom terug!

Ik heb zelf een Cisco 3928 en geen problemen via een kabel recht op de modem. Ik heb zelfs niks ge-forward. Alleen in het begin problemen, maar dat lag aan Microsoft zelf.
Zodra ik Wi-Fi gebruik wordt mijn NAT echter wel slechter. Je kan sowieso UPnP weer aan zetten als je wilt, dit issue moet verholpen zijn, misschien dat het helpt.

Gr,
Hoi Ronald,
Tja, een beetje gamer gaat natuurlijk niet via de WiFi zitten gamen ;)

Maar ik heb wel vaker geruchten gehoord dat de Ubee EVW321B router problemen geeft omdat de NAT table niet goed werkt, maar dat zijn geruchten meer niet.

De Cisco router die jij hebt, die werkt dus wel goed? Dan ga ik maar eens bij Ziggo informeren hoe ik daar aan kan komen 🙂
Reputatie 7
Nee een beetje gamer gamed niet via Wi-Fi nee 😉 haha, ik heb het getest voor andere gebruikers en gebruik verder mijn Wi-Fi niet voor gamen nee. Tenzij ik zin heb in lag natuurlijk.

Ik kan je geruchten helaas niet bevestigen, ik had ook geen problemen met de EVW 320B die ik hiervoor had. Heb je wanneer je DMZ instelt hetzelfde probleem?
Natuurlijk alleen als test.

Gr,
Hoe bedoel je precies? Ik heb nu idd mijn Xbox in de DMZ staan en dat werkt dus enigszins met af en toe toch weer een Strict melding.

Maar ik wil natuurlijk niets in mijn DMZ hebben staan.

Xbox uit de DMZ halen is overigens geen optie, dan houd ik gewoon een Stricte NAT
Reputatie 7
Ehm? Dat is echt heel vaag... DMZ schakelt alle beveiliging vanuit de modem uit voor dat IP, in en uitgaand. Dus dan heb je niks meer wat wordt belemmerd. Dan zou ik toch echt zeggen dat het ergens anders in zit :S Ik heb zelf DMZ nooit aanstaan.

Gr,
Ik heb het opgegeven. Heb net de klantenservice gesproken en een vriendelijke dame gaat regelen dat er een Cisco router mijn kant uit komt.

Misschien gaan we het uiteindelijk toch nog oplossen 😃
Reputatie 7
Ik ben benieuwd 😉 Het is in ieder geval zeer vreemd. Hoor graag je bevindingen!

Gr,
hey Lex moet je dit invullen bij
Start Port of bij end port
- 53 (BOTH)
- 80 (TCP)
- 88 (UDP)
- 500 (UDP)
- 3074 (BOTH)
- 3544 (UDP)
- 4500 (UFP)

gelden deze codes ook voor de xbox 360 ???:?