1
Vraag
2
Reacties
drentseboer

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

NAT loopback problemen Compal Connectbox - NAS server slecht bereikbaar

iemand een idee. als ik soms inlog in mijn nas server. dan is verbinding ineens dan start de modem ook ineens op nieuw op. heeft iemand een idee wat dit kan wezen

ik dacht dat het aan mijn nas server lag, heb nu nieuw aan geschaft maar met deze doet die het ook heb nog nooit eerder dit gehad

met vriendelijk groet dennis
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Hi allemaal, ik ga vanaf nu geen modems meer omruilen omdat de nieuwe firmware-update vlakbij is en deze bug daarin is opgelost.
Edit: gezien de eerste reacties is deze bug nog niet opgelost.
Edit2: dit topic is vier maanden stil geweest zie ik en ook dat het aantal bezoekers (die geen reactie plaatsen) is enorm gedaald! Dan lijkt er toch iets verbeterd in de laatste firmware (wat misschien niet 100% waterdicht is).

Deze update (6.12.18.26-3p6) wordt op dit moment in fases uitgerold over alle regio's en ik verwacht dat de uitrol eind april afgerond is. Benieuwd of de update al beschikbaar is in jouw regio? Reset je modem dan een keer door de stroom er even af te halen, bij het opstarten zal de nieuwe firmware worden geladen en geïnstalleerd indien beschikbaar.

Voor degenen waar de update nu nog niet beschikbaar is: houd moed, het duurt niet lang meer!

Bekijk in context

422 Reacties 422
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Ik heb eenzelfde probleem.

Wanneer ik via NextCloud op mijn thuisserver bestanden probeer te downloaden besluit ons Compal modem dat het genoeg is geweest en start deze opnieuw op. Als ik van buiten het thuisnetwerk download is er niks aan de hand.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Even een paar vragen om één en ander uit te sluiten: drentseboer NanoSector

Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met de omliggende gegevens met een screenshot?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Is het oké als ik dit topic hijack voor mijn probleem, gezien ze hetzelfde lijken?

Wat mijn aansluiting betreft, niet moeders mooiste maar lijkt me niet super relevant, gezien ik makkelijk 300 GB aan Steam games binnen kan trekken, alleen zo gauw ik mijn Nextcloud instantie aankijk is het klaar.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Zie ik goed dat je versterker achter je versterker aangesloten is? NanoSector
Zo ja, dat kan vreemde problemen opleveren.
Dat was ooit de standaard, maar door problemen is de standaard veranderd.

Nu en splitter op de AOP één uitgang naar de versterker en één uitgang naar het modem.

Mogelijk dat dit je probleem op kan lossen.
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Ik heb het modem achter de versterker op de 0dB uitgang zitten. De splitter gaat naar de versterker en de Mediabox XL.

Ik volg ook niet helemaal hoe je suggereert hoe ik het moet aansluiten, bedoel je de splitter op de wandcontactdoos laten en splitten naar de versterker en het modem of iets anders?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
0dB blijkt niet altijd werkelijk 0 dB te zijn en nog wat signalen. NanoSector

AOP -> splitter ->
uitgang 1 van de splitter naar het modem.
uitgang 2 van de splitter naar de versterker.
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Ik heb de versterker van de splitter af gehaald en het modem direct er aan gekoppeld en nog steeds knalt het modem eruit wanneer ik iets download van Nextcloud.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
OK, dat is dan uitgesloten.
Ik zie dit probleem voor het eerst op dit forum, dus mogelijk is er iets met je modem.

Mogelijk kan een Ziggo moderator eens meedenken met dit probleem.
Zij komen vrijwel iedere werkdag langs in ieder topic.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Hoe is de NAS aangesloten op het modem? Zit de NAS rechtstreeks op een poort van het modem of zit er nog een switch tussen?
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
In mijn geval zit er nog een ASUS RT-N66U in access point/switch modus tussen. Deze blijft gewoon werken en ik kan met andere apparaten op die router en de switch die daar ook aan vast zit communiceren zelfs als de connect box plat ligt.

De enige apparaten aan de connect box zijn die router en dan nog een Synology RT1900AC, ook in access point modus, die alleen voor wifi in de woonkamer zorgt. Vanzelfsprekend kan ik niet communiceren vanaf de ASUS met de Synology als de verbinding plat ligt door de connect box.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
NanoSector Ik kan me problemen met het netwerk en de Synology herinneren, waarbij het te maken had met wel of geen switch ertussen. Het fijne weet ik niet meer.
Wat je wel kan proberen is de NAS eens rechtstreeks op het modem van Ziggo aan te sluiten en kijken of je het probleem dan nog hebt.
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
Ik heb zelf geen problemen met de Synology, ook heb ik de NAS al eens direct op het modem aangesloten, dit maakt geen verschil.

Mijn NAS is overigens een zelfbouw op basis van een Gigabyte B85N en hij draait Fedora 29. Enige andere speciale aan mijn netwerk is dat ik Pi-hole draai als DHCP en DNS server en de DHCP functie van het modem dus uit heb staan.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
NanoSector wrote:
Ik heb eenzelfde probleem.

Wanneer ik via NextCloud op mijn thuisserver bestanden probeer te downloaden besluit ons Compal modem dat het genoeg is geweest en start deze opnieuw op. Als ik van buiten het thuisnetwerk download is er niks aan de hand.


NanoSector
Hoe zit deze setup eruit? Draai je nextcloud (=super trouwens) op je Zelfbouw NAS? En gaat het mis als je deze intern wilt benutten? Of host je nextcloud buiten je eigen netwerk? Benader je nextcloud met de client, of via de browser?
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
efok Ik draai Nextcloud op de zelfbouw NAS die ik hierboven beschrijf. Ik benader hem binnen mijn netwerk, maar via mijn domeinnaam (zou terug naar binnen mijn netwerk moeten verwijzen; in de logs zie ik dan ook het IP adres van het modem). Het maakt niet uit of ik een browser (ik heb Safari en Firefox geprobeerd) of de sync client gebruik. Het maakt ook niet uit of ik 4MB of 4GB wil uploaden of downloaden, bij alles gaat het mis.

De webserver achter Nextcloud is Nginx met php-fpm.

Wanneer ik de Nextcloud instantie van buitenaf benader via dezelfde domeinnaam dan is er thuis niks aan de hand. Ik heb vandaag op de opleiding een paar GB zitten downloaden en dat ging prima.

Ook als ik Plex vanaf dezelfde NAS gebruik naar onze LG WebOS smart TV dan is er niks aan de hand.
drentseboer
Topicstarter
Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
kabel 1 vanaf links komt vanuit de centralle kabel 2 naar modem 3de kabel tv 4 kabel ook tv (zie bijlages)
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
NanoSector wrote:
efok Ik draai Nextcloud op de zelfbouw NAS die ik hierboven beschrijf. Ik benader hem binnen mijn netwerk, maar via mijn domeinnaam (zou terug naar binnen mijn netwerk moeten verwijzen; in de logs zie ik dan ook het IP adres van het modem). Het maakt niet uit of ik een browser (ik heb Safari en Firefox geprobeerd) of de sync client gebruik. Het maakt ook niet uit of ik 4MB of 4GB wil uploaden of downloaden, bij alles gaat het mis.

De webserver achter Nextcloud is Nginx met php-fpm.

Wanneer ik de Nextcloud instantie van buitenaf benader via dezelfde domeinnaam dan is er thuis niks aan de hand. Ik heb vandaag op de opleiding een paar GB zitten downloaden en dat ging prima.

Ook als ik Plex vanaf dezelfde NAS gebruik naar onze LG WebOS smart TV dan is er niks aan de hand.


Als je je nextcloud intern benadert via je domeinnaam, moet je Ziggo modem een NAT hairpin doen, dus van binnen via de externe interface weer terug naar binnen. Niet iedere router kan dat, het zou me niets verbazen dat een connectbox daar domweg moeite mee heeft. Van buitenaf hoef je deze hairpin constructie niet te doen, en is het gewoon NAT.
Om te testen (en misschien ook wel als oplossing) kun je je nextcloud-domein eens opnemen in je hosts file, met een verwijzing naar je interne IP van je NAS, waar je nextcloud host. Gaat het dan wel goed, dan weet je dat je modem buggy is.
NanoSector

Level 5
  • 72Posts
  • 1Oplossingen
  • 22Likes
efok je bent echt mijn held, dankjewel! Dat lost inderdaad mijn probleem op. Ik ga eens kijken of ik Pi-hole zo kan instellen dat hij het lokale ip doorgeeft voor mijn domein.
Edit: ik heb een paar hosts-entries aangemaakt in het Pi-hole hosts bestand en nu geeft die braaf het lokale ip adres door aan alle clients op het netwerk. Ik ben helemaal gelukkig 🙂

Is er een plek waar ik dit probleem kan melden aan ziggo zodat het misschien opgelost kan worden?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
NanoSector Top, met pi-hole is nog beter, dan heb je het meteen voor je hele LAN geregeld.

(Grappig, ik heb ook een zelfbouw NAS, o.a. voor pi-hole, bestand-server, mail-server, DLNA, etc. Nextcloud draai ik ook, maar niet thuis, dat is ook niet voor eigen gebruik, maar voor een andere instantie.)

We taggen even een willekeurige moderator, wellicht kan die wat met je melding. Anne H Ziggo
BasRoovers

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Allen,

Zelfde issue hier.
Ik host onder andere een VOIP applicatie met een aantal script/addon toevoegingen die gebruik maken van mijn DNS records, hierdoor wordt er vrijwel elke 10 seconden een nieuw verzoek gecreert wat via Hairpin NAT bij de server terecht komt. Op 23-05-2019 rond een uur of 1800 (actieve monitoring op mijn Connect Box).

Nadat ik de VOIP applicatie naar één van onze andere locaties (Woerden) had verplaatst werd er ook geen Hairpin NAT meer uitgevoerd, en was het probleem verdwenen.
Zodra ik echter een RDP sessie opstart binnen mijn netwerk, en gebruik maak van DNS, komt hetzelfde probleem weer terug, eerst een hoge Ping response tijd, gevolgd door een restart van het router.
Dit kan ik nu ook consequent reproduceren (helaas).

Mijn vermoeden is dat er op 23-05 iets is gewijzigd waardoor Hairpin NAT (wederom) slecht functioneerd binnen de Ziggo dienst verlening (2017/2018 was Hairpin NAT niet eens mogelijk - medio 2018 ineens weer wel).

Als er meer gegevens noodzakelijk zijn om dit goed te onderzoeken stel ik mij graag beschikbaar.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic