Beantwoord

NAT loopback problemen Compal Connectbox - NAS server slecht bereikbaar

Toon eerste bericht

164 Reacties

@Mark Ziggo
  • Duidelijke probleemomschrijving en omschrijving van de symptomen. In dit geval belangrijk om ook de gebruikte applicatie en aangesloten apparatuur te benoemen.
Zodra ik vanuit mijn interne netwerk, een extern DNS adres resolve wat terugverwijst mijn interne netwerk in reboot mijn Connect box - consequent na te spelen middels een simpele webserver.
  • Sinds wanneer speelt het issue en heeft het voor die datum wel goed gefunctioneerd?
23-05-2019, sinds 2018 tot 23-05-2019 functioneerde dit zonder problemen.
  • Is het issue reproduceerbaar? Welke stappen of handelingen voer je uit om het issue te triggeren.
zodra ik naar gameserver.icareclan.nl ga wat verwijst naar 92.109.179.214 (mijn externe adres) crasht het modem (WAN = immers 92.109.179.214 = NAT Loopback).
  • Welke handeling voer je uit om het issue (al dan niet tijdelijk) op te lossen?, bijv. powercycle van het modem.
niks, wachten tot het modem weer up is en geen gebruik maken van mijn DNS records die naar mijn interne adres verwijzen (wat het leven goed zuur maakt, deze simpele aanpassingen hebben me al 9 uur gekost om dit om te draaien!!!!!! Draai(de) vrij veel diensten op dit adres voor een gaming community)
De meeste van jullie geven an dat de services draaien op een synology nas.
Een tijdelijke oplossing in plaats van het aanpassen van je hostfile wat in sommige situaties ook weer problemen oplevert kun je op je NAS de DNS server inschakelen.

Hierin kun je dan zones maken voor je interne adressen in plaats van deze via een hairpin nat te gebruiken.

Onderstaand de uitleg hoe je dit kunt doen (Screenshots lukte niet):

Eerst installeer je de dns server package

Vervolgens maak je de masterzone aan die je wil gaan gebruiken (de dns naam)
Het ip wat je hier ingeeft maakt niet uit die verwijderen we later

Dubbel klik op de zojuist gemaakte zone.
Verwijder alle regels die hier instaan.
Klik op maken --> a type.
Laat naam leeg
vul bij ip je interne ip in van de machine die de service bied

Doe dit voor iedere dns naam waarvan de service intern draait.

Als laatste dien je of in je dhcp server of je dns server op je pc aan te passen naar enkel het ip van je NAS.

Dit allen neemt niet weg dat dit probleem niet opgelost dient te worden bij de bron en dat updates beter getest dienen te worden.

@Mark Ziggo waarom worden de updates niet terug gedraaid als het blijkbaar niet snel opgelost kan worden.
Zie bijlages.
Reputatie 1
Zelfde probleem hier, maar met het ander merk Arris Connectbox.
.
Reputatie 7
Zelfde probleem hier, maar met het ander merk Arris Connectbox.
Kun je daar een nieuw topic voor aanmaken met meer info?

@Mark Ziggo waarom worden de updates niet terug gedraaid als het blijkbaar niet snel opgelost kan worden.
Omdat daarmee ook fixes worden teruggedraaid voor andere problemen. Stel dat een probleem in firmware 1.1 honderd klachten per week oplevert en dat wordt in 1.2 opgelost, maar daarin zit een ander probleem wat 10 klachten per week oplevert. Dan is de rekensom simpel. En één voor één handmatig terugzetten van oude firmware kost onze engineers veel tijd die ze beter kunnen besteden aan het ontwikkelen van de fix in de volgende firmware.

Ik kan jullie een Arris Connectbox leveren in plaats van de huidige Compal, want daar krijg ik geen klachten over m.b.t. dit issue. Tenmiste..., totdat @SnarF007 bovenstaande post heeft geplaatst. Al ben ik benieuwd of hij werkelijk hetzelfde probleem ervaart, of dat daar iets anders achter weg komt... Dat zullen we moeten onderzoeken.
Reputatie 1

Zelfde probleem hier, maar met het ander merk Arris Connectbox.Kun je daar een nieuw topic voor aanmaken met meer info?

Ik kan jullie een Arris Connectbox leveren in plaats van de huidige Compal, want daar krijg ik geen klachten over m.b.t. dit issue. Tenmiste..., totdat @SnarF007 bovenstaande post heeft geplaatst. Al ben ik benieuwd of hij werkelijk hetzelfde probleem ervaart, of dat daar iets anders achter weg komt... Dat zullen we moeten onderzoeken.

@Mark Ziggo Nieuw topic voor de Arris Connectbox aangemaakt:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/nat-loopback-problemen-arris-connectbox-42317
Reputatie 2
@Mark Ziggo ik ben best bereid om de Arris te testen en om eventueel ook de Compal te vervangen. Dan weten we ook meteen of @SnarF007 last heeft van dezelfde bug.

Naar mijn weten had de Compal ook andere problemen die met de Arris opgelost moeten zijn (iets van pakketten droppen staat me bij).
Beste Ziggo vrienden!

Sinds ca. 'n week (sinds de 'grote' Ziggo storing ?) heb ik precies dezelfde problemen: wij hebben ook Compal Connectbox (reeds ca. 1 jaar) met een 500Mbps/40Mpbs Ziggo abonnement en gebruiken o.a. een EMBY media server voor eigen gebruik op een Windows Server server (al sinds > 5 jaar): dit draaide tot ca. 1 week prima al voor > 5 jaar, echter heb ik sinds 'n week dat:
  • Intern IP-adres: 192.168.0.11: werkt prima
  • Extern IP-adres via DNS extern resolved en extern gebruikt: werkt prima
  • Extern IP-adres via DNS extern resolved en INTERN gebruikt: PROBLEEM: de router wordt telkens gereset met in de log de melding: 'Cable Modem Reboot - due to power reset, etc. error sinds ca. eind juni (sinds grotere Ziggo storing en/of firmware update ?)
Telkens als het de URL ingeef hier thuis (en dus de naam extern laat resolven, maar intern gebruik) reset de Compal Connectbox router, terwijl dit de voorgaande jaren altijd goed gewerkt heeft (en dus met oudere versies firmware van deze router). Volgens mij is dit hetzelfde probleem (NAT loopback).

Mijn router gegevens zijn:
  • Hardware versie : 5.01
  • Software versie : CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH
  • MAC-adres : AC:22:05:12:93:CE
  • Serienummer Connect Box : DEAP70850004
Als er geen nieuwere firmware beschikbaar is van Ziggo die dit verhelpt, zou dan een firmware downgrade door Ziggo mogelijk zijn, of ?

Grtz, Peerke
Heb je wel gelezen wat Mark hierboven daarover heeft gezegd?
Beste efok,

Diverse postings hierover gelezen inderdaad:
  • Als je bedoeld: omruil naar Arris...die blijkt in 'n andere posting hetzelfde probleem te hebben (zie: https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/nat-loopback-problemen-arris-connectbox-42317)
  • Als je bedoeld: gebruik van Host file....niet erg aantrekkelijk, daar je dat dan telkens moet wijzigen op je notebook als je extern <> intern bent...
  • Als je bedoeld: bekend probleem en dus wachten op een nieuwe firmware upgrade: oef, wachten....;-)
  • Bedoel je een andere oplossing: GRAAG !
Trouwens: dit probleem lijkt zich met name voor te doen als je het UDP (User Datagram Protocol, gebruikt o.a. door EMBY media server t.b.v. het streamen van video) via een NAT loopback gebruikt, terwijl het TCP (Transmission Control Protocol, gebruikt door o.a. SABnzbd+, etc.) wel juist lijkt te werken.

Grtz, Peerke
Reputatie 2
@Peerke_5913 ik denk dat je een ander probleem tegenkomt, wat wij namelijk allemaal zien is dat de connect box eruit klapt, ook bij TCP (mijn probleem met Nextcloud bijvoorbeeld). Degene met het Arris modem heeft ook in dit topic gepost overigens :)

Met mijn Plex server gaat het lokaal ook goed omdat Plex eerst een lokaal adres probeert voordat hij aan de Plex servers gaat vragen naar het publieke IP adres.

Wat voor mij de oplossing is, is om een DNS server op te zetten en die dan te vertellen dat jouw server zich op een lokaal IP bevindt, dus mijndomein.nl -> 192.168.178.x ipv je publieke IP. Je zou zoiets kunnen proberen.
Reputatie 7
Gezien de nieuwe meldingen waaruit blijkt dat dit probleem vermoedelijk ook op de Arris Connectbox aanwezig is begin ik nog even niet met het massaal omruilen van jullie modems.

@NanoSector - Jij krijgt van mij wel een Arris CB in plaats van je Compal. Als het bij jou geen uitkomst biedt ga ik het modem ook niet onnodig voor de rest omruilen.
Reputatie 2
@Mark Ziggo Top! Moet ik je een privéberichtje sturen hiervoor?
Hoi @Mark Ziggo, goede oplossing, ben benieuwd of Arris router toch oplossing kan zijn voor dit NAT loopback issue en wacht dus testresultaat van NanoSector vol spanning af!

Vraag: heb je enig idee hoe lang de Compal firmware fix nog kan duren: moeten we dan denken in termen van dagen of weken of maanden ?

Grtz, Peerke
Reputatie 2
Ik heb vandaag (ondertussen gisteren) de Arris Connect Box (modelnummer TG2492LG-ZG) binnen gekregen. Na even stoeien en alles opnieuw instellen draait het nieuwe modem als een zonnetje 🙂 Als bonus heb ik zelfs IPv6 erbij gekregen. Ik had mijn DNS records alleen nog niet geüpdatet met IPv6; dit ga ik morgen (vandaag?) proberen te regelen.

Ook heb ik geen last meer van crashes als ik nu mijn domein benader van binnen het netwerk (natuurlijk heb ik de pi-hole 'patches' uit gezet). Voor mij lijkt het probleem dus opgelost! @Mark Ziggo

Dat gezegd hebbende vind ik kwart voor 4 wel een mooie tijd om toch eens naar bed te gaan. 😴
Reputatie 7
Ik heb vandaag (ondertussen gisteren) de Arris Connect Box (modelnummer TG2492LG-ZG) binnen gekregen. Na even stoeien en alles opnieuw instellen draait het nieuwe modem als een zonnetje 🙂 Als bonus heb ik zelfs IPv6 erbij gekregen. Ik had mijn DNS records alleen nog niet geüpdatet met IPv6; dit ga ik morgen (vandaag?) proberen te regelen.

Ook heb ik geen last meer van crashes als ik nu mijn domein benader van binnen het netwerk (natuurlijk heb ik de pi-hole 'patches' uit gezet). Voor mij lijkt het probleem dus opgelost! @Mark Ziggo

Super! Fijn dat de problemen bij jou zijn opgelost @NanoSector.
Hebben anderen ook behoefte aan een Arris Connectbox? Dan kan ik deze opsturen op verzoek. (@Bizziebis @mbass @drentseboer @BasRoovers?)

NB: Als je meerdere Sonos boxen bekabeld hebt aangesloten op de Connectbox zou ik geen ruil adviseren (hierom), tenzij je deze via wifi aan kunt sluiten.
Reputatie 1

Hebben anderen ook behoefte aan een Arris Connectbox? Dan kan ik deze opsturen op verzoek. (@Bizziebis @mbass @drentseboer @BasRoovers?)

NB: Als je meerdere Sonos boxen bekabeld hebt aangesloten op de Connectbox zou ik geen ruil adviseren (hierom), tenzij je deze via wifi aan kunt sluiten.

@Mark Ziggo ik heb ook wel belang bij de Arris Connectbox

@Mark Ziggo , ook van mijn kant, zeker behoefte!
Reputatie 7
@drentseboer @BasRoovers - Is bij dezen voor jullie aangevraagd!
@drentseboer @BasRoovers - Is bij dezen voor jullie aangevraagd!

Hoi @Mark Ziggo , voor mij ook graag. Hopelijk lost dat dan het probleem op.
Reputatie 7
Hoi @Mark Ziggo , voor mij ook graag. Hopelijk lost dat dan het probleem op.
Done! ☑
Hoi @Mark Ziggo , zou ik ook een Arris mogen ontvangen?
hoi @Mark Ziggo, heb net het andere topic gelezen van het Arris modem. Ik ken pi-hole niet, maar als ik met allerlei workarounds moet gaan werken laat dan maar. Kan ik er ook een eigen router achterhangen?
mijn probleem is met name dat mijn modem telkens reboot. Als ik dit oplos door een eigen router erachter te zetten, dan kies ik daarvoor.
Reputatie 2

Even terugkomend op mijn enthousiasme voor IPv6, dit blijkt nu een enorm struikelblok wat betreft Pi-hole. Aangezien er geen optie is om Pi-hole adressen (en dus zichzelf als DNS) te laten uitdelen + er geen optie is om een eigen DNS server in te stellen + er geen port-forwarding is voor IPv6 EN er geen mogelijkheid is om zelf IPv6 weer uit te zetten, zou ik graag terug willen naar alleen IPv4 totdat er een firmware is met meer mogelijkheden want ik vind dit storend weinig opties. Moet ik hiervoor de klantenservice bellen of kan dit ook zo via de community geregeld worden?
er geen port-forwarding is voor IPv6

Dat klopt, want Port Forwarding is voor IPv4 via NAT. Niet voor IPv6.
Voor een globaal IPv6 address van een host in je netwerk kun je een Port open zetten in de IPv6 Firewall. Alles staat standaard dicht.
Dat gaat mbv IPv6 Port Filtering op een Connectbox.
Dit alles zit heel vreemd in elkaar op de Connectbox, maar dat is weer iets anders.
Vrijwel niemand gebruikt dit. Op enkele experts na. Waarvoor en wanneer heb je dit nodig? Veel klachten zijn er dus niet.

Reageer