Beantwoord

NAT loopback problemen Compal Connectbox - NAS server slecht bereikbaar

• 5 mei 2019
  • 82 Reacties
  • 4951x Bekeken

iemand een idee. als ik soms inlog in mijn nas server. dan is verbinding ineens dan start de modem ook ineens op nieuw op. heeft iemand een idee wat dit kan wezen

ik dacht dat het aan mijn nas server lag, heb nu nieuw aan geschaft maar met deze doet die het ook heb nog nooit eerder dit gehad

met vriendelijk groet dennis
icon

Best beantwoord door efok 6 mei 2019, 19:46

@efok Ik draai Nextcloud op de zelfbouw NAS die ik hierboven beschrijf. Ik benader hem binnen mijn netwerk, maar via mijn domeinnaam (zou terug naar binnen mijn netwerk moeten verwijzen; in de logs zie ik dan ook het IP adres van het modem). Het maakt niet uit of ik een browser (ik heb Safari en Firefox geprobeerd) of de sync client gebruik. Het maakt ook niet uit of ik 4MB of 4GB wil uploaden of downloaden, bij alles gaat het mis.

De webserver achter Nextcloud is Nginx met php-fpm.

Wanneer ik de Nextcloud instantie van buitenaf benader via dezelfde domeinnaam dan is er thuis niks aan de hand. Ik heb vandaag op de opleiding een paar GB zitten downloaden en dat ging prima.

Ook als ik Plex vanaf dezelfde NAS gebruik naar onze LG WebOS smart TV dan is er niks aan de hand.

Als je je nextcloud intern benadert via je domeinnaam, moet je Ziggo modem een NAT hairpin doen, dus van binnen via de externe interface weer terug naar binnen. Niet iedere router kan dat, het zou me niets verbazen dat een connectbox daar domweg moeite mee heeft. Van buitenaf hoef je deze hairpin constructie niet te doen, en is het gewoon NAT.
Om te testen (en misschien ook wel als oplossing) kun je je nextcloud-domein eens opnemen in je hosts file, met een verwijzing naar je interne IP van je NAS, waar je nextcloud host. Gaat het dan wel goed, dan weet je dat je modem buggy is.
Bekijk origineel

82 Reacties

Reputatie 2
Ik heb eenzelfde probleem.

Wanneer ik via NextCloud op mijn thuisserver bestanden probeer te downloaden besluit ons Compal modem dat het genoeg is geweest en start deze opnieuw op. Als ik van buiten het thuisnetwerk download is er niks aan de hand.
Reputatie 7
Badge +35
Even een paar vragen om één en ander uit te sluiten: @drentseboer @NanoSector

Kun je hier uit je modem je downstream en upstream waarden plaatsen met de omliggende gegevens met een screenshot?
Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
Reputatie 2
Is het oké als ik dit topic hijack voor mijn probleem, gezien ze hetzelfde lijken?

Wat mijn aansluiting betreft, niet moeders mooiste maar lijkt me niet super relevant, gezien ik makkelijk 300 GB aan Steam games binnen kan trekken, alleen zo gauw ik mijn Nextcloud instantie aankijk is het klaar.
Reputatie 7
Badge +35
Zie ik goed dat je versterker achter je versterker aangesloten is? @NanoSector
Zo ja, dat kan vreemde problemen opleveren.
Dat was ooit de standaard, maar door problemen is de standaard veranderd.

Nu en splitter op de AOP één uitgang naar de versterker en één uitgang naar het modem.

Mogelijk dat dit je probleem op kan lossen.
Reputatie 2
Ik heb het modem achter de versterker op de 0dB uitgang zitten. De splitter gaat naar de versterker en de Mediabox XL.

Ik volg ook niet helemaal hoe je suggereert hoe ik het moet aansluiten, bedoel je de splitter op de wandcontactdoos laten en splitten naar de versterker en het modem of iets anders?
Reputatie 7
Badge +35
0dB blijkt niet altijd werkelijk 0 dB te zijn en nog wat signalen. @NanoSector

AOP -> splitter ->
uitgang 1 van de splitter naar het modem.
uitgang 2 van de splitter naar de versterker.
Reputatie 2
Ik heb de versterker van de splitter af gehaald en het modem direct er aan gekoppeld en nog steeds knalt het modem eruit wanneer ik iets download van Nextcloud.
Reputatie 7
Badge +35
OK, dat is dan uitgesloten.
Ik zie dit probleem voor het eerst op dit forum, dus mogelijk is er iets met je modem.

Mogelijk kan een Ziggo moderator eens meedenken met dit probleem.
Zij komen vrijwel iedere werkdag langs in ieder topic.
Reputatie 5
Badge +8
Hoe is de NAS aangesloten op het modem? Zit de NAS rechtstreeks op een poort van het modem of zit er nog een switch tussen?
Reputatie 2
In mijn geval zit er nog een ASUS RT-N66U in access point/switch modus tussen. Deze blijft gewoon werken en ik kan met andere apparaten op die router en de switch die daar ook aan vast zit communiceren zelfs als de connect box plat ligt.

De enige apparaten aan de connect box zijn die router en dan nog een Synology RT1900AC, ook in access point modus, die alleen voor wifi in de woonkamer zorgt. Vanzelfsprekend kan ik niet communiceren vanaf de ASUS met de Synology als de verbinding plat ligt door de connect box.
Reputatie 5
Badge +8
@NanoSector Ik kan me problemen met het netwerk en de Synology herinneren, waarbij het te maken had met wel of geen switch ertussen. Het fijne weet ik niet meer.
Wat je wel kan proberen is de NAS eens rechtstreeks op het modem van Ziggo aan te sluiten en kijken of je het probleem dan nog hebt.
Reputatie 2
Ik heb zelf geen problemen met de Synology, ook heb ik de NAS al eens direct op het modem aangesloten, dit maakt geen verschil.

Mijn NAS is overigens een zelfbouw op basis van een Gigabyte B85N en hij draait Fedora 29. Enige andere speciale aan mijn netwerk is dat ik Pi-hole draai als DHCP en DNS server en de DHCP functie van het modem dus uit heb staan.
Badge +11
Ik heb eenzelfde probleem.

Wanneer ik via NextCloud op mijn thuisserver bestanden probeer te downloaden besluit ons Compal modem dat het genoeg is geweest en start deze opnieuw op. Als ik van buiten het thuisnetwerk download is er niks aan de hand.

@NanoSector
Hoe zit deze setup eruit? Draai je nextcloud (=super trouwens) op je Zelfbouw NAS? En gaat het mis als je deze intern wilt benutten? Of host je nextcloud buiten je eigen netwerk? Benader je nextcloud met de client, of via de browser?
Reputatie 2
@efok Ik draai Nextcloud op de zelfbouw NAS die ik hierboven beschrijf. Ik benader hem binnen mijn netwerk, maar via mijn domeinnaam (zou terug naar binnen mijn netwerk moeten verwijzen; in de logs zie ik dan ook het IP adres van het modem). Het maakt niet uit of ik een browser (ik heb Safari en Firefox geprobeerd) of de sync client gebruik. Het maakt ook niet uit of ik 4MB of 4GB wil uploaden of downloaden, bij alles gaat het mis.

Wanneer ik de Nextcloud instantie van buitenaf benader via dezelfde domeinnaam dan is er thuis niks aan de hand. Ik heb vandaag op de opleiding een paar GB zitten downloaden en dat ging prima.

Ook als ik Plex vanaf dezelfde NAS gebruik naar onze LG WebOS smart TV dan is er niks aan de hand.
kabel 1 vanaf links komt vanuit de centralle kabel 2 naar modem 3de kabel tv 4 kabel ook tv (zie bijlages)
Badge +11

Als je je nextcloud intern benadert via je domeinnaam, moet je Ziggo modem een NAT hairpin doen, dus van binnen via de externe interface weer terug naar binnen. Niet iedere router kan dat, het zou me niets verbazen dat een connectbox daar domweg moeite mee heeft. Van buitenaf hoef je deze hairpin constructie niet te doen, en is het gewoon NAT.
Om te testen (en misschien ook wel als oplossing) kun je je nextcloud-domein eens opnemen in je hosts file, met een verwijzing naar je interne IP van je NAS, waar je nextcloud host. Gaat het dan wel goed, dan weet je dat je modem buggy is.
Reputatie 2
@efok je bent echt mijn held, dankjewel! Dat lost inderdaad mijn probleem op. Ik ga eens kijken of ik Pi-hole zo kan instellen dat hij het lokale ip doorgeeft voor mijn domein.
Edit: ik heb een paar hosts-entries aangemaakt in het Pi-hole hosts bestand en nu geeft die braaf het lokale ip adres door aan alle clients op het netwerk. Ik ben helemaal gelukkig :)

Is er een plek waar ik dit probleem kan melden aan ziggo zodat het misschien opgelost kan worden?
Badge +11
@NanoSector Top, met pi-hole is nog beter, dan heb je het meteen voor je hele LAN geregeld.

(Grappig, ik heb ook een zelfbouw NAS, o.a. voor pi-hole, bestand-server, mail-server, DLNA, etc. Nextcloud draai ik ook, maar niet thuis, dat is ook niet voor eigen gebruik, maar voor een andere instantie.)

We taggen even een willekeurige moderator, wellicht kan die wat met je melding. @Anne H Ziggo
Allen,

Zelfde issue hier.
Ik host onder andere een VOIP applicatie met een aantal script/addon toevoegingen die gebruik maken van mijn DNS records, hierdoor wordt er vrijwel elke 10 seconden een nieuw verzoek gecreert wat via Hairpin NAT bij de server terecht komt. Op 23-05-2019 rond een uur of 1800 (actieve monitoring op mijn Connect Box).

Nadat ik de VOIP applicatie naar één van onze andere locaties (Woerden) had verplaatst werd er ook geen Hairpin NAT meer uitgevoerd, en was het probleem verdwenen.
Zodra ik echter een RDP sessie opstart binnen mijn netwerk, en gebruik maak van DNS, komt hetzelfde probleem weer terug, eerst een hoge Ping response tijd, gevolgd door een restart van het router.
Dit kan ik nu ook consequent reproduceren (helaas).

Mijn vermoeden is dat er op 23-05 iets is gewijzigd waardoor Hairpin NAT (wederom) slecht functioneerd binnen de Ziggo dienst verlening (2017/2018 was Hairpin NAT niet eens mogelijk - medio 2018 ineens weer wel).

Als er meer gegevens noodzakelijk zijn om dit goed te onderzoeken stel ik mij graag beschikbaar.
Reputatie 7
@Bizziebis @mbass @drentseboer @NanoSector @BasRoovers - Jullie ervaren allen NAT loopback problemen sinds de laatste update van de Compal Connectbox. Ik heb geëscaleerd naar de ontwikkelaars van dit modem, in afwachting van hun feedback/wedervragen.

Hopelijk kunnen we dit snel oplossen, want zoals ik van jullie begrijp heeft het in de vorige versie wel gewerkt.

Mooie workaround overigens @efok, maar die zal niet voor iedereen toepasbaar zijn denk ik.
@Mark Ziggo De host file oplossing is inderdaad niet altijd even praktisch. Ik heb verschillende android telefoons waar dit niet bij werkt. Ik heb wel PiHole draaien, maar daarbij heb ik weer problemen met aangepaste poorten zoals mijndomein.nl:8084 die naar interne IP 192.168.1.190 verwijst, en mijndomijn.nl dat naar interne IP 192.168.1.250 verwijst.

De problemen waren bij mij echter zo van invloed op de algemene werking van mijn servers en bereikbaarheid dat ik gekozen heb voor een losse Asus router en het modem in bridge in bridge modus heb laten plaatsen.

Voor alle anderen zou ik dit zeer graag opgelost zien worden met een firmware update. Vooral omdat het altijd gewerkt heeft, ook al werd het officieel niet ondersteund. Dan is het moeilijk te verwerken als je een antwoord zou krijgen van; ' Het was een niet ondersteunde functie, u mag blij zijn dat het al die tijd überhaupt gewerkt heeft'.

Maar je zit er al achteraan, dus dat laatste verwacht ik niet snel te horen 😉
Reputatie 7
Hoi allemaal (@Bizziebis @mbass @drentseboer @NanoSector @BasRoovers @BergenB), er wordt een ticket gelogd voor dit probleem en daarvoor heb ik van jullie de volgende informatie nodig, voor zover je die nog niet gegeven hebt in eerdere posts.

• Duidelijke probleemomschrijving en omschrijving van de symptomen. In dit geval belangrijk om ook de gebruikte applicatie en aangesloten apparatuur te benoemen.
  • Sinds wanneer speelt het issue en heeft het voor die datum wel goed gefunctioneerd?
  • Is het issue reproduceerbaar? Welke stappen of handelingen voer je uit om het issue te triggeren.
  • Welke handeling voer je uit om het issue (al dan niet tijdelijk) op te lossen?, bijv. powercycle van het modem.
Reputatie 2
Hoi @Mark Ziggo,

1. Bij het benaderen van mijn thuisserver/NAS via mijn persoonlijke domein binnen het thuisnetwerk lijkt het modem opnieuw op te starten of te crashen. Dezelfde server benaderen via het lokale IP adres werkt prima. Ik heb de Connect Box van Compal als modem. Daar zit een ASUS RT-N66U op aangesloten in Access Point modus waar vervolgens weer mijn NAS op zit aangesloten. Mijn NAS draait Fedora 29 met NetworkManager als netwerkbeheerder. DHCP en DNS worden in mijn netwerk allebei door een Raspberry Pi 3b geregeld door middel van Pihole op Raspbian.
  2. Ik weet niet wanneer dit is begonnen, maar ik merkte een paar dagen voordat ik in dit topic had gepost al dat er iets fout ging in mijn netwerk.
  3. Dit probleem is reproduceerbaar, namelijk door van binnen in het netwerk een domeinnaam te benaderen die weer terug het netwerk in wijst.
  4. Dit probleem is voor mij op te lossen door in de DNS server van de Pihole de domeinnaam direct door te sluizen naar het lokale IP adres van de NAS, dus door het modem te omzeilen.
Hopelijk is dit genoeg info. Bedankt dat je er achteraan gaat!
Hoi @Mark Ziggo,

Ik heb het probleem wanneer ik mijn Synology NAS benader via een publieke domeinnaam. Ik gebruik enkel de connectbox verder geen andere router of AP.

Het probleem is mij een week of 5-6 geleden opgevallen. Ik heb toen gekeken naar mijn firmwareversie en toen bleek de versie die ik erop had staan net uit te zijn. Ik zal niet glashard beweren dat het daarmee te maken heeft, maar het is wel heel toevallig.

Ik heb de box al teruggezet naar fabrieksinstellingen maar dat haalt niks uit. Herstarten ook niet.

Het enige dat werkt is de NAS benaderen via zijn interne IP-adres.
Hallo @Mark Ziggo ik heb zelfde probleem als mbass. heb dit ook allemaal geprobeerd . dit probleem heb ik ook sinds de laatste 2 maand.. hoop dat dit opgelost kan worden
Met Vriendelijke groet dennis

Hoi @Mark Ziggo,

Ik heb het probleem wanneer ik mijn Synology NAS benader via een publieke domeinnaam. Ik gebruik enkel de connectbox verder geen andere router of AP.

Het probleem is mij een week of 5-6 geleden opgevallen. Ik heb toen gekeken naar mijn firmwareversie en toen bleek de versie die ik erop had staan net uit te zijn. Ik zal niet glashard beweren dat het daarmee te maken heeft, maar het is wel heel toevallig.

Ik heb de box al teruggezet naar fabrieksinstellingen maar dat haalt niks uit. Herstarten ook niet.

Het enige dat werkt is de NAS benaderen via zijn interne IP-adres.

Reageer