Vraag

Mesh systeem icm Mediabox XL

• 22 april 2019
  • 25 Reacties
  • 1836x Bekeken

• Gedreven Ontdekker
  • 9 reacties
Ik overweeg om een mesh systeem aan te schaffen om een betere Wifi netwerk te krijgen. Ik heb nu een Devolo systeem als Wifi versterker maar daar krijg ik niet overal een goede ontvangst.
Ik heb een Ziggo router (Cisco EPC 3928).
Moet ik ergens nog rekening mee houden? En hoe verbind je een Mesh systeem met het Ziggo netwerk? En welk Mesh systeem werkt het beste in combinatie met mijn netwerk?

Alvast dank,

Sjors

25 Reacties

Je mag van de Helpdesk niet verwachten dat ze hier verstand van hebben.
Het gaat over je eigen network setup.
Bij Ziggo zakelijk zijn ze wel al met ondersteunde Mesh netwerken bezig.
Bij de consument (nog?) niet.
You're on your own, met dit soort ontwikkelingen. Deze Community kan een uitkomst betekenen. Andere klanten die idem hebben, bv.

Tenzij je toevallig iemand treft. via Chat of telefoon, of ............................. ander support kanaal.
Dat kan ook nog.
Reputatie 2
Even een aanvulling op mijn eigen reactie:

Ondertussen staat het modem in Bridge modus en heb ik het Linksys Velop systeem geïnstalleerd met drie nodes waarvan de hoofdnode, dus de router, beneden in de trapkast staat achter de connectbox (Compal). De twee andere nodes staan op de tweede verdieping, eentje op de slaap/werkkamer aan de zuidkant en een andere op de slaapkamer aan de noordkant. Ze zijn allen bedraad aangesloten zodat de volledige WiFi-bandbreedte voor de wireless devices kan worden gebruikt. Ik kan zeggen dat het voortreffelijk werkt en de routerfunctionaliteit net zo goed is als dat van een "gewone" Linksys of ander merk router en is deze op zowel de smartphone middels een app alswel gewoon via een webinterface te benaderen. Beide manieren hebben hun voordelen, de webinterface is net even uitgebreider.

Zo heb ik al mijn "vaste" devices een vast IP-adres gegeven middels de reserveringsmogelijkheid en dat werkt erg goed en zijn de namen gewoon zichtbaar en kun je die naar believen ook aanpassen.

Qua snelheid ben ik ook zeer tevreden en haal ik gewoon de max snelheid die ik heb, 250 mbps down en 25 mbps up gemeten met Speedtest.net. En dan zitten er twee switches tussen. Eén vijfpoorts switch vlak achter de eerste node en boven nog een vijfpoorts switchje waarop mijn desktop PC, twee netwerkprinters en de tweede en derde node op zijn aangesloten. Dan staat er beneden bij de TV-hoek ook nog een switch voor de TV, internettuner, Humax ontvanger, Yamaha receiver en BD speler. En in het hele huis goed WiFi bereik met één SSID.

Ik heb ook zo'n set maar aangesloten in bridge mode met de Ziggo modem als router.
Wifi van Ziggo modem/router uitgezet. Bij mij was het essentieel de drie Velop nodes op dezelfde switch (die in de Ziggo modem/router) aan te sluiten maar dan werkt alles supersnel en naadloos.
@webcare: graag meer aandacht voor Multiroom wifi bij jullie tips over Wifi. Dit biedt dé oplossing voor veel dekkings- en roamingproblemen die veel mensen ervaren. Het kost wel even wat maar het levert zoveel plezier op voor iedereen in huis. (Het mooiste zou zijn dat de connectbox deze technologie gaat ondersteunen en dat je naar behoefte meer nodes kan toevoegen binnen hetzelfde SSID. Veel beter dan een booster met een extra SSID)
Even een aanvulling op mijn eigen reactie:

Ondertussen staat het modem in Bridge modus en heb ik het Linksys Velop systeem geïnstalleerd met drie nodes waarvan de hoofdnode, dus de router, beneden in de trapkast staat achter de connectbox (Compal). De twee andere nodes staan op de tweede verdieping, eentje op de slaap/werkkamer aan de zuidkant en een andere op de slaapkamer aan de noordkant. Ze zijn allen bedraad aangesloten zodat de volledige WiFi-bandbreedte voor de wireless devices kan worden gebruikt. Ik kan zeggen dat het voortreffelijk werkt en de routerfunctionaliteit net zo goed is als dat van een "gewone" Linksys of ander merk router en is deze op zowel de smartphone middels een app alswel gewoon via een webinterface te benaderen. Beide manieren hebben hun voordelen, de webinterface is net even uitgebreider.

Zo heb ik al mijn "vaste" devices een vast IP-adres gegeven middels de reserveringsmogelijkheid en dat werkt erg goed en zijn de namen gewoon zichtbaar en kun je die naar believen ook aanpassen.

Qua snelheid ben ik ook zeer tevreden en haal ik gewoon de max snelheid die ik heb, 250 mbps down en 25 mbps up gemeten met Speedtest.net. En dan zitten er twee switches tussen. Eén vijfpoorts switch vlak achter de eerste node en boven nog een vijfpoorts switchje waarop mijn desktop PC, twee netwerkprinters en de tweede en derde node op zijn aangesloten. Dan staat er beneden bij de TV-hoek ook nog een switch voor de TV, internettuner, Humax ontvanger, Yamaha receiver en BD speler. En in het hele huis goed WiFi bereik met één SSID.
Dank voor jullie reactie, hahn en acoster.
@ acoster, dit zijn exact ook mijn gedachten, ik ga het modem in Bridge modus laten zetten.
Reputatie 5
Badge +8
@Rawils Het ligt er aan of je zaken als Parentcontrol en dergelijke gaat gebruiken. Voor een apparatenlijst en het instellen van tijden kan het handig zijn. Is el erg gebruiksvriendelijk via de app.
Nu ik de Linksys toch heb, wil ik hem eigenlijk wel als hoofdrouter gaan gebruiken. Je kan er hetzelfde mee als met de Cisco-router, plus nog wat meer.
Door Bugs en de Forum software zal mijn eerdere reaktie op @Rawils pas later terugkomen.
Opnieuw intikken is nu net even een brug te ver.
Sorry voor het ongemak.
Als je de Router van het Mesh systeem beter vindt, dan is er niks op tegen je Ziggo kastje in Bridge te zetten. Tenzij je het erg vindt daardoor IPv6 te verliezen.
Als klant heb je nu nog niks aan IPv6.
Bezig zijn met IPv6 is belangrijk voor de toekomst van Ziggo en tenslotte natuurlijk ook voor alle klanten.

Zelf heb ik geen Mesh systeem, maar daar wel eens globaal naar gekeken.
Als ik daar een conclusie aan mag verbinden dan dit:
Bij sommige Mesh systemen communiceren de Nodes over Wifi en er is geen optie dit via bekabelde verbindingen te laten verlopen. Dat vind ik niks.
Geef mij maar UTP. Daar kun je anders over denken.
Bv de TP-Link Deco P7 heeft daarvoor ingebouwde Powerline adaptors. Dat vind ik ook niks. Teveel risico op gedoe. Kan prima werken, hoor.
Mijn gouden regel: alles wat niet UTP te verbinden is, vermijden.

Ander ding.
Als je een eigen Router van enige allure achter het Ziggo-kastje in Bridge hebt, dan zie je al snel de beperkingen van de Mesh Router. Dan dus het Mesh systeem in Bridge.

Gr Han
Dat is toevallig, ik heb ook dat Linksys Velop systeem bij iBood gekocht tijdens die mooie aanbieding en staat hier nog steeds in de doos in de trapkast. Heb nog geen tijd gehad deze te installeren i.v.m. verbouwing van twee slaapkamers.
Ik ben me ook al aan het inlezen over het in Bridge laten zetten van de Ziggo Connectbox of juist niet.

Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Wat is beter om te gebruiken, de router van Ziggo of de router van het Velop systeem? Bij Bridge modus van het Ziggo modem vervalt IPv6, maar daar wordt volgens mij nog helemaal niets mee gedaan dus of je daar iets mee mist?
De routerfunctionaliteit van de connectbox vind ik vrij summier en is de info (naam) van de aangesloten devices niet of nauwelijks aanwezig dus is beheer lastig. Al mijn apparaten met uitzondering van mobile devices hebben een vast IP adres.

Ik blijf dit topic nog even volgen.. 🙂
Reputatie 5
Badge +8
Of je de router of het Mesh-systeem in bridge set, hangt af van het systeem wat je koopt en van je eigen wensen/mogelijkheden. Ik weet niet of elk systeem het ook kan om als Access Point te fungeren ipv als router.

Mijn uitdaging was, dat ik de hoofdnode graag in de woonkamer wil hebben, omdat ik dan gegarandeerd goed signaal heb in de kamer. Als ik dan mijn modem in bridge laat zetten, betekend dit dat alle apparatuur achter mijn Velop-hoofdnode aangesloten moet worden. Hiervoor moet ik dan een netwerkkabel terug de meterkast in voeren en daar een switch plaatsen om de rest op het netwerk aan te kunnen sluiten (NAS, HUE Bridge, Kabel naar de eerste verdieping).
De kabel ga ik nog wel een keer trekken, denk ik, het liefst heb ik het Ziggo-modem in Bridge, zodat ik de functionaliteiten van het Mesh-systeem kan gebruiken. Deze kan je namelijk via een app op de telefoon beheren en dat is vrij makkelijk.

Dus kijk goed naar je eigen situatie en naar hoe het nieuw aan te schaffen systeem aangesloten moet worden. Had je al een systeem op het oog?
Ik heb de Linksys bij iBood gekocht, deze was op een dag in de aanbieding. Ik had eigenlijk de TP-link Deco M5 op mijn verlanglijst staan, qua prijs/kwaliteit komt deze goed uit de bus.
Ik word weer een stuk wijzer. Gaat mij inderdaad om de verbinding van mesh met de Cisco router. Ben daar niet helemaal duidelijk in geweest. Ik heb de mediabox wel in mijn thuisnetwerk hangen en snap nu waar bepaalde storingen vandaan komen. Maar als ik jullie begrijp dan heeft het de voorkeur het mesh systeem in de bridge stand te zetten ipv de router. Klopt dat?
Dit is het beroemde artikel over veilig aansluiten van de MBXL:
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/de-mediabox-xl-gebruiken-als-access-point-21251
Reputatie 7
Badge +35
OK, daar las ik overheen.
"Ik heb een Ziggo router (Cisco EPC 3928)."
Even voor de zekerheid, sluit de Mediabox XL niet aan op het modem, daar komen heel vervelende storingen van.
Of je moet het op een behoorlijk ingewikkelde manier instellen in de Mediabox XL en hem als Acces Point laten fungeren, maar er is geen ondersteuning voor vanuit Ziggo.
Ja de titel is wat gek. In de tekst staat dat er een Cisco Modem/Router is.
Reputatie 7
Badge +35
Nog even hardop denken en ter verduidelijking:

Sjors schreef in titel: "Mesh systeem icm horizon mediabox xl"

De Mediabox XL kan niet in bridge, dan kan een modem aangevraagd worden bij Ziggo.
Dan kan alles zoals omschreven met bridge.
Reputatie 5
Badge +8
Heel goed @hanh!
De heren hierboven hebben het in Bridge zetten van je Ziggo-modem, ik had het over de Mesh-router in bridge zetten.
Ik schreef:
(2)
Een alternatief is het Mesh System in Bridge te zetten. ................

en had het dus niet alleen over het in Bridge zetten van de Ziggo Modem/Router.
Dat is de aanbevolen optie van fabrikanten van Mesh systemen.
Jij koos voor in Bridge zetten van het Mesh systeem en meldt dat dit prima werkt.
Mooi zo.
Dat zou ik ook doen met een Mesh systeem. De Router functie & features zijn meestal wat beperkt tov die van een voor algemeen gebruik bedoelde Router.
Reputatie 5
Badge +8
Dank je acoster
Welke functies kan je niet meer uitvoeren in de bridge modus?
En staat ergens op de ziggo site hoe je dat moet doen?
Gr Sjors

@Sjors De heren hierboven hebben het in Bridge zetten van je Ziggo-modem, ik had het over de Mesh-router in bridge zetten.
In het geval van de Velop vervalt: Ouderlijk toezicht, Apparaten lijst, Snelheidstest, Prioriteit voor apparaat en Wi-Fi MAC filters .
Daarnaast zorgt de Ziggo-router voor de DHCP en regelt port-forwarding etc.
Het is bij Wifi Mesh sytemen meestal zoals @acoster schrijft.

(1)
Je combineert het systeem met de Ziggo Modem/Router in Bridge en gebruikt de Router van het Mesh systeem.
Dat wordt aanbevolen voor volle functionaliteit.
(2)
Een alternatief is het Mesh System in Bridge te zetten. De Nodes werken dan als Access Points in het netwerk dat door een andere Router wordt geleverd.
Die andere Router kan die van Ziggo zijn of een eigen Router die aangesloten is op de Ziggo Modem/Router in Bridge.
Welke functionaliteit je mist als het Mesh systeem in Bridge wordt gezet, zul je in het Manual moeten bekijken.

Er is nog een derde optie: Mesh Router op andere Router, maar die wordt verzwegen.
Waarom? Er is aardig wat netwerkkennis nodig om dit tot een goed einde te brengen. Je moet vooraf echt goed weten waaraan je begint en waarom. Anders niet doen. Bij deze oplossing is het handig de Mesh Router als DMZ-host van de andere Router in te stellen.
Reputatie 7
Badge +35
In bridge mode ga je rechtstreeks en kaal het internet zonder firewall en andere beveiligingen.
Zorg er dan wel voor dat de router die erachter staat goed in ingesteld.
Heb je daar geen ervaring mee is het lastig, want je bent dan zelf verantwoordelijk voor de firewall en andere (veiligheids) instellingen op de router.

Bridge-modus inschakelen

Dit verandert er in bridge-modus

• Alle wifi-opties van het modem gaan uit.
  • De DHCP-server en NAT-instellingen vervallen.
  • De firewall schakelt uit.
  • Je kunt Wifispots niet meer gebruiken.
  • De LAN-aansluitingen 2 t/m 4 gaan uit.
Staat hier iets tussen wat je toch graag wilt blijven gebruiken? Kies er dan voor om je eigen router als accesspoint in te stellen of stel het apparaat in als DMZ-host. Zo doe je dat.
Dank je acoster
Welke functies kan je niet meer uitvoeren in de bridge modus?
En staat ergens op de ziggo site hoe je dat moet doen?
Gr Sjors
Reputatie 5
Badge +8
Ik heb zelf onlangs een Linksys Velop systeem gekocht. Werkt prima, op zolder nu prima bereik. Op de 2de verdieping heb ik de node nog wel op netwerk aangesloten, aangezien er toch een kabel lag.
Het Velop-systeem heeft ook veel mogelijkheden mbt controle op wat is aangesloten en het verkeer van apparaten (oa parent-control). Als je daar gebruik van wil maken, moet het modem wel in Bridge-mode staan. Bij mij staat het Velop-systeem nu in bridge-mode, waardoor sommige functies niet werken, maar daar heb ik geen problemen mee. Ging mij om goed Wifi-bereik door het huis en dat is gelukt.
Puntje van aandacht bij aanschaf is nog het aantal banden wat de nodes onderling kunnen gebruiken voor communicatie. Ik heb een dual-band systeem, daar zijn de te behalen snelheden iets lager, maar voor mij voldoende voor het gebruik. Gaat voornamelijk om tablets en chromecasts. Op de zolder is een PS4 aangesloten en ook deze heeft voldoende bandbreedte. Wel heb ik deze met kabel rechtstreeks op de node aangesloten.
De kabels waren erg oud en heb ze verwijderd. In de huiskamer behoud ik de horizon box met bekabeling.
Op de andere etages volstaat tv kijken met minder kwaliteit.
Dank voor je info Be rt
Reputatie 7
Badge +35
Even ter overweging. @Sjors

De komende nieuwe mediaboxen van Ziggo met veel mogelijkheden, zoals de Mediabox Next gaan ook via coax.
Als de kabels niet verouderd zijn en niet in de weg liggen, zou ik ze niet weghalen.
Dank je wel Be rt,

Ik ga je toegestuurde links lezen. Ik zoek vooral stabiliteit en snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Ik wil op meerdere verdiepingen de coax kabels weghalen en tv kijken via Google Chromecast. Ik heb al meerdere Chromecast apparaatjes in huis. Werkt goed, mits de Wifi wil meewerken...😉

Sjors
Reputatie 7
Badge +35
Een mesh systeem kun je met iedere provider gebruiken.
Ieder mesh systeem heeft zijn voor en zijn tegen en weer andere technische mogelijkheden.

Wat wil je kunnen met het mesh systeem en welke mogelijkheden bieden de merken.
Hier alvast heel veel informatie:

https://www.pcmag.com/roundup/350795/the-best-wi-fi-mesh-network-systems

https://nl.hardware.info/reviews/8159/4/7-multi-room-wifi-systemen-getest-met-de-mesh-op-tafel-testopstelling

https://www.alpha-audio.nl/review/multitest-7-wifi-mesh-systemen

https://www.ct.nl/reviews/mesh-systeem-wifi-dekking-test

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/16-wifi-mesh-systemen-vergeleken

Reageer