1
Vraag
2
Reageer en help mee
Sjors

Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mesh systeem icm Mediabox XL

Ik overweeg om een mesh systeem aan te schaffen om een betere Wifi netwerk te krijgen. Ik heb nu een Devolo systeem als Wifi versterker maar daar krijg ik niet overal een goede ontvangst.
Ik heb een Ziggo router (Cisco EPC 3928).
Moet ik ergens nog rekening mee houden? En hoe verbind je een Mesh systeem met het Ziggo netwerk? En welk Mesh systeem werkt het beste in combinatie met mijn netwerk?

Alvast dank,

Sjors
25 Reacties 25
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Een mesh systeem kun je met iedere provider gebruiken.
Ieder mesh systeem heeft zijn voor en zijn tegen en weer andere technische mogelijkheden.

Wat wil je kunnen met het mesh systeem en welke mogelijkheden bieden de merken.
Hier alvast heel veel informatie:

https://www.pcmag.com/roundup/350795/the-best-wi-fi-mesh-network-systems

https://nl.hardware.info/reviews/8159/4/7-multi-room-wifi-systemen-getest-met-de-mesh-op-tafel-testopstelling

https://www.alpha-audio.nl/review/multitest-7-wifi-mesh-systemen

https://www.ct.nl/reviews/mesh-systeem-wifi-dekking-test

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/16-wifi-mesh-systemen-vergeleken
Sjors
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank je wel Be rt,

Ik ga je toegestuurde links lezen. Ik zoek vooral stabiliteit en snelheid en gebruiksvriendelijkheid. Ik wil op meerdere verdiepingen de coax kabels weghalen en tv kijken via Google Chromecast. Ik heb al meerdere Chromecast apparaatjes in huis. Werkt goed, mits de Wifi wil meewerken...:wink:

Sjors
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Even ter overweging. Sjors

De komende nieuwe mediaboxen van Ziggo met veel mogelijkheden, zoals de Mediabox Next gaan ook via coax.
Als de kabels niet verouderd zijn en niet in de weg liggen, zou ik ze niet weghalen.
Sjors
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
De kabels waren erg oud en heb ze verwijderd. In de huiskamer behoud ik de horizon box met bekabeling.
Op de andere etages volstaat tv kijken met minder kwaliteit.
Dank voor je info Be rt
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Ik heb zelf onlangs een Linksys Velop systeem gekocht. Werkt prima, op zolder nu prima bereik. Op de 2de verdieping heb ik de node nog wel op netwerk aangesloten, aangezien er toch een kabel lag.
Het Velop-systeem heeft ook veel mogelijkheden mbt controle op wat is aangesloten en het verkeer van apparaten (oa parent-control). Als je daar gebruik van wil maken, moet het modem wel in Bridge-mode staan. Bij mij staat het Velop-systeem nu in bridge-mode, waardoor sommige functies niet werken, maar daar heb ik geen problemen mee. Ging mij om goed Wifi-bereik door het huis en dat is gelukt.
Puntje van aandacht bij aanschaf is nog het aantal banden wat de nodes onderling kunnen gebruiken voor communicatie. Ik heb een dual-band systeem, daar zijn de te behalen snelheden iets lager, maar voor mij voldoende voor het gebruik. Gaat voornamelijk om tablets en chromecasts. Op de zolder is een PS4 aangesloten en ook deze heeft voldoende bandbreedte. Wel heb ik deze met kabel rechtstreeks op de node aangesloten.
Sjors
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank je acoster
Welke functies kan je niet meer uitvoeren in de bridge modus?
En staat ergens op de ziggo site hoe je dat moet doen?
Gr Sjors
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
In bridge mode ga je rechtstreeks en kaal het internet zonder firewall en andere beveiligingen.
Zorg er dan wel voor dat de router die erachter staat goed in ingesteld.
Heb je daar geen ervaring mee is het lastig, want je bent dan zelf verantwoordelijk voor de firewall en andere (veiligheids) instellingen op de router.

Zo doe je dat.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Het is bij Wifi Mesh sytemen meestal zoals acoster schrijft.

(1)
Je combineert het systeem met de Ziggo Modem/Router in Bridge en gebruikt de Router van het Mesh systeem.
Dat wordt aanbevolen voor volle functionaliteit.
(2)
Een alternatief is het Mesh System in Bridge te zetten. De Nodes werken dan als Access Points in het netwerk dat door een andere Router wordt geleverd.
Die andere Router kan die van Ziggo zijn of een eigen Router die aangesloten is op de Ziggo Modem/Router in Bridge.
Welke functionaliteit je mist als het Mesh systeem in Bridge wordt gezet, zul je in het Manual moeten bekijken.

Er is nog een derde optie: Mesh Router op andere Router, maar die wordt verzwegen.
Waarom? Er is aardig wat netwerkkennis nodig om dit tot een goed einde te brengen. Je moet vooraf echt goed weten waaraan je begint en waarom. Anders niet doen. Bij deze oplossing is het handig de Mesh Router als DMZ-host van de andere Router in te stellen.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Sjors wrote:
Dank je acoster
Welke functies kan je niet meer uitvoeren in de bridge modus?
En staat ergens op de ziggo site hoe je dat moet doen?
Gr Sjors

Sjors De heren hierboven hebben het in Bridge zetten van je Ziggo-modem, ik had het over de Mesh-router in bridge zetten.
In het geval van de Velop vervalt: Ouderlijk toezicht, Apparaten lijst, Snelheidstest, Prioriteit voor apparaat en Wi-Fi MAC filters .
Daarnaast zorgt de Ziggo-router voor de DHCP en regelt port-forwarding etc.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De heren hierboven hebben het in Bridge zetten van je Ziggo-modem, ik had het over de Mesh-router in bridge zetten.

Ik schreef:
(2)
Een alternatief is het Mesh System in Bridge te zetten. ................

en had het dus niet alleen over het in Bridge zetten van de Ziggo Modem/Router.
Dat is de aanbevolen optie van fabrikanten van Mesh systemen.
Jij koos voor in Bridge zetten van het Mesh systeem en meldt dat dit prima werkt.
Mooi zo.
Dat zou ik ook doen met een Mesh systeem. De Router functie & features zijn meestal wat beperkt tov die van een voor algemeen gebruik bedoelde Router.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Heel goed hanh!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Nog even hardop denken en ter verduidelijking:

Sjors schreef in titel: "Mesh systeem icm horizon mediabox xl"

De Mediabox XL kan niet in bridge, dan kan een modem aangevraagd worden bij Ziggo.
Dan kan alles zoals omschreven met bridge.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja de titel is wat gek. In de tekst staat dat er een Cisco Modem/Router is.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
OK, daar las ik overheen.
"Ik heb een Ziggo router (Cisco EPC 3928)."
Even voor de zekerheid, sluit de Mediabox XL niet aan op het modem, daar komen heel vervelende storingen van.
Of je moet het op een behoorlijk ingewikkelde manier instellen in de Mediabox XL en hem als Acces Point laten fungeren, maar er is geen ondersteuning voor vanuit Ziggo.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dit is het beroemde artikel over veilig aansluiten van de MBXL:
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/de-mediabox-xl-gebruiken-als-access-point-21251
Sjors
Topicstarter
Level 2
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik word weer een stuk wijzer. Gaat mij inderdaad om de verbinding van mesh met de Cisco router. Ben daar niet helemaal duidelijk in geweest. Ik heb de mediabox wel in mijn thuisnetwerk hangen en snap nu waar bepaalde storingen vandaan komen. Maar als ik jullie begrijp dan heeft het de voorkeur het mesh systeem in de bridge stand te zetten ipv de router. Klopt dat?
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Of je de router of het Mesh-systeem in bridge set, hangt af van het systeem wat je koopt en van je eigen wensen/mogelijkheden. Ik weet niet of elk systeem het ook kan om als Access Point te fungeren ipv als router.

Mijn uitdaging was, dat ik de hoofdnode graag in de woonkamer wil hebben, omdat ik dan gegarandeerd goed signaal heb in de kamer. Als ik dan mijn modem in bridge laat zetten, betekend dit dat alle apparatuur achter mijn Velop-hoofdnode aangesloten moet worden. Hiervoor moet ik dan een netwerkkabel terug de meterkast in voeren en daar een switch plaatsen om de rest op het netwerk aan te kunnen sluiten (NAS, HUE Bridge, Kabel naar de eerste verdieping).
De kabel ga ik nog wel een keer trekken, denk ik, het liefst heb ik het Ziggo-modem in Bridge, zodat ik de functionaliteiten van het Mesh-systeem kan gebruiken. Deze kan je namelijk via een app op de telefoon beheren en dat is vrij makkelijk.

Dus kijk goed naar je eigen situatie en naar hoe het nieuw aan te schaffen systeem aangesloten moet worden. Had je al een systeem op het oog?
Ik heb de Linksys bij iBood gekocht, deze was op een dag in de aanbieding. Ik had eigenlijk de TP-link Deco M5 op mijn verlanglijst staan, qua prijs/kwaliteit komt deze goed uit de bus.
Rawils

Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dat is toevallig, ik heb ook dat Linksys Velop systeem bij iBood gekocht tijdens die mooie aanbieding en staat hier nog steeds in de doos in de trapkast. Heb nog geen tijd gehad deze te installeren i.v.m. verbouwing van twee slaapkamers.
Ik ben me ook al aan het inlezen over het in Bridge laten zetten van de Ziggo Connectbox of juist niet.

Ik ben er nog niet uit wat ik ga doen. Wat is beter om te gebruiken, de router van Ziggo of de router van het Velop systeem? Bij Bridge modus van het Ziggo modem vervalt IPv6, maar daar wordt volgens mij nog helemaal niets mee gedaan dus of je daar iets mee mist?
De routerfunctionaliteit van de connectbox vind ik vrij summier en is de info (naam) van de aangesloten devices niet of nauwelijks aanwezig dus is beheer lastig. Al mijn apparaten met uitzondering van mobile devices hebben een vast IP adres.

Ik blijf dit topic nog even volgen.. 🙂
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Als je de Router van het Mesh systeem beter vindt, dan is er niks op tegen je Ziggo kastje in Bridge te zetten. Tenzij je het erg vindt daardoor IPv6 te verliezen.
Als klant heb je nu nog niks aan IPv6.
Bezig zijn met IPv6 is belangrijk voor de toekomst van Ziggo en tenslotte natuurlijk ook voor alle klanten.

Zelf heb ik geen Mesh systeem, maar daar wel eens globaal naar gekeken.
Als ik daar een conclusie aan mag verbinden dan dit:
Bij sommige Mesh systemen communiceren de Nodes over Wifi en er is geen optie dit via bekabelde verbindingen te laten verlopen. Dat vind ik niks.
Geef mij maar UTP. Daar kun je anders over denken.
Bv de TP-Link Deco P7 heeft daarvoor ingebouwde Powerline adaptors. Dat vind ik ook niks. Teveel risico op gedoe. Kan prima werken, hoor.
Mijn gouden regel: alles wat niet UTP te verbinden is, vermijden.

Ander ding.
Als je een eigen Router van enige allure achter het Ziggo-kastje in Bridge hebt, dan zie je al snel de beperkingen van de Mesh Router. Dan dus het Mesh systeem in Bridge.

Gr Han
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic