Bramsterdam

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mesh netwerk icm Connect Box

Heeft iemand ervaring met het maken van een MESH netwerk, in combinatie met de Connect Box?

De situatie thuis heeft de connect box in de meterkast, buiten mijn voordeur op de overloop in een gebouw met veel staal en beton. Gevolg: slecht wifi netwerk zodra je binnen staat.
Nu overweeg ik een MESH netwerk om de dekking en bereik over de 150m2 binnenshuis te verbeteren.

Iemand tips, tricks, ervaringen met bepaalde mesh equipment?
4 Reacties 4
Postman

Level 1
  • 34Posts
  • 5Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb geen ervaring met meshnet, maar een snelle door lezing op Wikipedia leert mij dat het in uw geval al bijna niet haalbaar is.
Waarom is dit niet haalbaar? Omdat voor een full meshnet elke AP, router, bridge, etc. direct verbinding moeten kunnen maken met de andere apparaten. U geeft zelf al aan dat de CB niet bijster ver reikt, WiFi is daarom geen optie. Tenzij u alles onderling met kabels wilt gaan verbinden.

Mijn inziens is het aanleggen van kabels de beste oplossing. Zet op een paar strategische plaatsen in uw woning een AP en verbind deze AP rechtstreeks met de CB via een kabel. Dit zal het beste WiFi bereik opleveren.
Stel vervolgens deze AP in met dezelfde SSID en wachtwoord zodat er naadloze overgang is tussen de verschillende AP.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Moet het connectbox zijn ? ( die heeft zelf op wifi geen mesh)

IN bridge mode en dan eigen router die gelijk ook mesh wifi wel ondersteund.
Die router kan men dan mogelijk op een mer centraler punt met die ene kabel op de connectbox zetten.

Verder mesh kan dan via alleen wifi koppeling (is de capaciteit natuurlijk wel minder.

Of nog 1 of 2 mesh AP wel met kabel op die router koppelen

Dat hangt niet van afstand af maar meer van muren vloeren en locatie van de AP's
Zo ook diverse andere mogelijk storingsinvloeden signalen enz.

Indien je persee goed wifi wil en je hebt nu al wifi connectbox enz kan je met een app op laptop of phone reeds gaan testen waar signalen goed en sterk zijn enz.
Mogelijk kom je zo tot een strategisch optimale oplossing waar de AP/s en de bekabeling naar deze.

Beter en veiliger is altijd kabel aansluiting voor hoofdgebruik te nemen.
Elke WIFI is in weze te hacken, in ieder geval eenvoudiger dan met kabel enz.

En wifi heeft o.a. nog steeds bij elkaar opgeteld dus een minder goede verdeling van snelheid, daar kan je met mesh wel duidelijk verbetering in brengen mits je de AP's zelf koppelt met kabels.

Storingssignalen of in flats enz. waar veel wifi netwerken zijn daar wifi ook beter laten, de problemen die afhankelijk wie boven onder naast je woont en alles doen om sterker te zijn enz wil je liever niet. ( geeft echt minder stress, hoef je ook minder op te passen of je phone / tablet niet gaat "lekken" over een onveilig sterker geen password AP van je buren)

Bij AP's router voor mesh kijken hoe je ze wil plaatsen anntene vooral indien echt tegen plafond of juist vloer dan hiervoor model zoeken die daarop getest zijn, soms staat e.a. ergens bij vermeld.

Let op met wifi altijd een alternatief gast wifi voor de meeste bezoekers en niet op je hoofd main wifi. ( is zoiets als veilige sex zeg maar) :wink:

Bij mesh sets die goed op elkaar samen werken meestal dus beter van 1 merk.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Bramsterdam
Kijk eens naar deze reaktie in een ander Topic over een Google Mesh systeem.
https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/wachtwoord-om-instellingen-aan-te-passen-mediabox-19720/index4.html#post260796

Er zijn aardig wat Wifi Mesh networks in de aanbieding.
Bv https://www.coolblue.nl/routers/multiroom-wifi
Of die wel of niet goed werken en de ins en outs per systeem, weet/ken ik niet uit eigen ervaring.
Iemand kennen met zoiets in gebruik is eigenlijk het beste.

Waar ik me persoonlijk wel wat zorgen over maak is dit.
Vertrouw niet teveel op Wifi. Gebruik het alleen voor Phones en Tablets.
Dat kan best ook met een simpel extra Access point, zoals Postman voorstelt.
Hij schrijft:
Stel vervolgens deze AP in met dezelfde SSID en wachtwoord zodat er naadloze overgang is tussen de verschillende AP.

Dit is niet correct. Roaming werkt nu eenmaal niet goed met de huidige AP technologie.
Bovendien: Soms is het zelfs noodzakelijk/onvermijdelijk aparte SSID namen te kiezen! Bv voor een Wifi Printer of IP Camera die niets begrijpt van gelijke namen voor 2.4 en 5 Ghz.
Roaming met Phones en Tablets bij Wifi Mesh schijnt wel wat beter te gaan, omdat de Access Points goed zouden moeten kunnen samenwerken. Hoe dit bij Mesh met bv een nukkige Wifi Printer zit, weet ik niet.

Voor de rest buiten Phones en Tablets, kun je m.i. maar beter gebruik maken van een bekabelde verbinding.
Dat is solide. Aanleggen is misschien wat gedoe, maar dan ben je definitief af van ander en maar voortdurend Wifi gedoe.
Er wordt zoveel beloofd.

Gr Han
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi Bramsterdam, welkom op de Ziggo Community. Persoonlijk heb ik zelf geen verstand van het maken van een MESH netwerk, maar ik zie dat de andere communityleden je al van behoorlijk wat informatie hebben voorzien. Postman, Zpiep en hanh, bedankt daarvoor! Bramsterdam kom je hier verder mee?

Uitgelicht topic