BartJu

Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mediabox XL: waar is de 2.4GHz naartoe?

Sinds enige maanden heb ik de MEdiabox XL als extra WiFi access point ingesteld, geheel volgens dit topic..
SInds kort werkt dit echter niet goed meer: soms viel het signaal weg, soms was het er weer. Maar nu is het helemaal weg.
Als ik nu inlog (via bedraad) dan zie ik in het menu onder 'Draadloos' alleen nog de 5.0 band, er is dus geen 2.4 band meer beschikbaar waar dit voorheen wel beschikbaar was.

Heeft iemand een suggestie hoe ik de 2.4 band weer kan activeren, beschikbaar krijgen in de beheersomgeving?

Via de Connectbox en een ander accesspoint werkt het wel, net als de 5.0 via mediabox.
Het is dus echt de mediabox, en aleen de 2.4 die weg is.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey BartJu . Ik zie dat dit topic helemaal in de vergetelheid geraakt is. Sorry!
Door een andere case, kwam ik hier weer terecht, en ik heb de oplossing gevonden. Hoe het precies kan dat de 2,4 bij jou uitgezet is, durf ik niet te zeggen. Maar ik kan het wel terugzetten! Binnen 24 uur moet alles weer werken. Laat je het ons weten? 🙂

Bekijk in context

39 Reacties 39
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey BartJu . Wat gek dat de band ineens inactief staat. Ik zie hem hier inderdaad ook op "disabled" staan.
Wat me verbaast is dat je hem in het menu ook helemaal niet meer kunt vinden. Zou je eens een screenshot kunnen toevoegen van wat je precies ziet (met eventuele gevoelige gegevens doorgehaald, natuurlijk)
BartJu
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hey Lycke Ziggo ,
Dank voor je respons. Ik vind het zelf ook vreemd.
Ik zal proberen vanavond een screenshot bij te voegen. Verwacht er niet te veel van: het is het reguliere scherm, maar dan met enkel het 5.0 menu weeregegevn, en het 2.4 deel mist dus.
Groeten,
Bart
BartJu
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Lycke Ziggo , zie hieronder een screenshot van de betreffende pagina.
Zoals je ziet is er alleen een 5Ghz.
Graag hoor ik hoe ik die laatste weer terug kan activeren.
Dank,
Bart
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey BartJu . Heel gek, ja!
Nu wilde ik vanuit hier proberen de band weer in te schakelen, maar ik krijg momenteel helemaal geen verbinding met je mediabox en modem. Ben je thuis nu? En heb je wellicht iets losgekoppeld oid?
BartJu
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Lycke Ziggo , Nee, niets ontkoppeld, en niet thuis.
Ik was al verbaasd dat je eerder wel iets kon zien, de Mediabox hangt aan een coax (uiteraard, maar het netwerk is een deel dat je van buiten niet echt zou kunnen benaderen, als ik het goed heb.
Hoe nu verder? Afspraak maken als ik wel thuis ben? (en dan niet via dit forum denk ik).
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Dat hij met coax verbonden is moet voldoende zijn :-). Ik kreeg ook geen signaal van je modem, zonet.
Maar nu wel weer! Zowel van je modem als je mediabox wel. Echter de instelling aanpassen lijkt hij niet goed te pakken. Waardoor dit komt, durf ik niet direct te zeggen.

Zou je het modemgedeelte van de mediabox eens terug willen zetten naar de fabrieksinstellingen?
(onder systeem, als ik me niet vergis). Ik hoor graag of dit iets aan de situatie veranderd.
Uiteraard moet je daarna wel weer even de namen en wachtwoorden van je netwerk aanpassen.
BartJu
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Lycke Ziggo ,
Ik zet het terug naar fabrieksinstellingen nu.
Bijkomend nadeel: ik kan er niet meer zo makkelijk bij, aangezien de netwerk instlling ook voor bedraad deel overschreven worden hierdoor.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je kunt meestal je Settings een Save geven om die later weer met een Restore in te kunnen lezen.
Hoe precies bij de MBXL, weet ik niet. Even rondkijken.
BartJu
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank hanh , heb ik ook gedaan. Maar de netwerk range is nu aangepast, dus moet ik toch eerst eweer wat kunstgrepen doen om de backup terug te plaatsen. Daarnaast is het de vraag of ik met het terugzetten dan ook het euvel terug zet. Eerst dus maar kijken of de 2.4 weer terug komt.
BartJu
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Lycke Ziggo
Fabrieksinstelling zijn teruggezet.
Meevaller: kan hem nog steeds benaderen onder hetzelfde IP adres
Tegenvaller: de 2.4 is nog steeds weg in menu.

Herstel: kon HBXL even benaderen, kreeg taalkeuze en inlog. na inlog bleek de 2.
4 nog steeds niet in menu. Maar nu, minuten later, is de HBXL niet meer vindbaar. Cache/routing waarschijnlijk verlopen.

Nog en update: backup teruggezet, nog steeds 2.4 band weg uit menu, wel weer onder eigen settings bereikbaar.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey BartJu . Ik zie dat dit topic helemaal in de vergetelheid geraakt is. Sorry!
Door een andere case, kwam ik hier weer terecht, en ik heb de oplossing gevonden. Hoe het precies kan dat de 2,4 bij jou uitgezet is, durf ik niet te zeggen. Maar ik kan het wel terugzetten! Binnen 24 uur moet alles weer werken. Laat je het ons weten? 🙂
BartJu
Topicstarter
Level 1
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank je, Lycke Ziggo ,
Zelf er ook even geen aandacht aan besteed, en het betrof aleen accespoint/versterker, niet het hoofdnetwerk, dusgeen acute haast!.
Maar bij deze bevestiging: Het werkt intussen weer (na het uit/aan zetten van de Mediabox).
Hopelijk blijft het nu weer stabiel. En anders is iig een oplossing bekend nu!

PS: Ik zag zojuist ok een andere case die er op lijkt, maar dat is de connectbox, geen mediaboxXL...
dmutsaers

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi,

Mijn Mediabox XL vertoont dezelfde kuren. Wat is nu de oplossing?
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
dmutsaers wrote:
Hoi,

Mijn Mediabox XL vertoont dezelfde kuren. Wat is nu de oplossing?


Bij deze is het ook bij jou weer aan gezet 🙂
dmutsaers

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas, toch niet. Alleen moet ik er bij vertellen dat er een Ziggo storing was in mijn postcodegebied, en dat internet er een groot gedeelte van de dag heeft uit gelegen...

Met vriendelijke groet,

Dennis
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
He, dat is gek. Mijn wijziging werd niet opgeslagen. Wellicht omdat we door de storing geen verbinding met je modem hadden, ja.
Werkt het nu wel? 🙂
dmutsaers

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas, toch nog niet Lycke Ziggo . De 2,4 Ghz band staat er nog niet bij. Het is wel zo dat de Mediabox XL achter het Ziggo modem staan, de modem functionaliteit van de Mediabox XL wordt niet gebruikt.
dmutsaers

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Lycke Ziggo ,

Doe maar geen moeite meer, ik heb de thuisnetwerkfunctionaliteit en wifi van de Mediabox XL nu helemaal uitgeschakeld. Ik ben tot de ontdekking gekomen dat de Mediabox XL mijn netwerk helemaal overhoop haalde, door de IPv6 implementatie op de Mediabox XL. De Mediabox XL adverteerde zichzelf als DNS server, terwijl dat natuurlijk mijn router zou moeten zijn. Nu de netwerkfunctionaliteit en wifi van de Mediabox XL zijn uitgeschakeld, en de LAN kabel niet meer is aangesloten op de Mediabox XL, zijn de problemen op mijn netwerk ook verdwenen.

Met vriendelijke groet,
Dennis.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ah. Dat is een bekende instinker. MBXL 'zomaar' aansluiten op je eigen netwerk = bron van ellende.
Als je het nog wil dan lukt het alleen als Access Point vlgs deze info.
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/de-mediabox-xl-gebruiken-als-access-point-21251
Zelf geen ervaring mee. Nooit MBXL gehad.
NB deze info sloeg nog op een MBXL met IPv4 Firmware. Jij hebt er een met IPv6 DS-Lite. Zou best uit kunnen maken of dit nog lukt.

Uitgelicht topic