Swanny 1

Level 5
  • 45Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes

Kan niet draadloos printen via mijn laptop

Sinds een aantal weken kan ik plotseling niet meer printen met mijn laptop.
Mijn printer (een Canon MX925) heb ik boven op een kamer staan en is met een usb kabel verbonden aan mijn vaste computer.
Beneden heb ik een laptop waarmee ik o.a. documenten print. Het modem staat beneden in de kamer.
Zoals gezegd ging dit altijd uitstekend , toen dit niet meer lukte heb ik contact met Canon opgezocht en die vroegen als ik de printer eens voor het modem in de kamer wilde zetten en inderdaad toen kon ik wel draadloos printen.
Vervolgens heb ik de printer weer naar boven geplaatst en kon er helaas niet worden geprint. De printer herkende het steunpunt niet. Ik heb contact met Ziggo opgenomen en deze hebben de Wifibooster opgestuurd en is er een monteur geweest om het te installeren.
De monteur heeft het één en ander aan de contactdoos veranderd en vervolgens wat in zijn laptop. Toen kon ik ineens weer draadloos printen en was de Wifibooster niet nodig wan het signaal was prima. De monteur was weer weg en toen kon ik weer niet draadloos printen. Hoe vreemd wil je het hebben ik weet het in ieder geval niet meer , moet ik weer contact opnemen met Ziggo of met Canon?
Ik hoop dat iemand mij hier verder mee kan helpen.

b.v.d.
L.Z.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Swanny 1
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes
Hallo mede forumleden,
Even een update van de stand van zaken. Na het uitblijven van een reactie van Cannon heb ik zelf maar gebeld en het bleek dat men niets meer voor mij kon doen en gaven de schuld aan het signaal. Later kreeg ik nog een e-mail van Cannon met de bevestiging dat het noodzaak is om de printer zo dicht mogelijk (binnen 50 meter) bij het modem te plaatsen.
Nou hier voldoe ik ruimschoots aan.
Ziggo geeft ook aan niets meer voor mij te kunnen doen daar de signalen prima zijn en de andere wifi-apparaten wel werken geven deze de schuld aan de printer.
Ik moet er maar mee leren leven als ik iets wil printen om dit dan maar via een usb-stick te doen helaas het is niet anders. Geen ramp maar het kan anders en dat zit mij dwars.
Ik stop hier mee met deze topic en wil een ieder die zijn of haar energie in mijn probleem heeft gestopt hartelijk danken.
Met vriendelijke groet
Swanny

Bekijk in context

34 Reacties 34
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Dit komt omdat de printer niet is verbonden met het MacAdress van het modem. Als je hem via de printer, instellingen Lan/Wlan instellingen daarna kiest voor opnieuw instellen komt er een macadress tevoorschijn die van je modem moet je aanhouden.
Swanny 1
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes
Dave, ik heb in de printer gekeken naar instellingen maar heb daar geen lan/wlan instelling gezien. Wel Lan instellingen maar daar staat de instellen Lan/ Wlan niet bij.
Gr. Swanny
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Ik ga,even kijken als ik thuis ben. Kom er op terug.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Waarschijnlijk wordt bedoelt op het frontpaneel van de printer linksonder tikken op het wifi symbool. Dan vind je daar de gevraagde instellingen.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Swanny 1

Ik heb hier de instellingen gevonden en in het Nederlands van jou printer. Als je deze stappen uitvoert. gaat het je zeker lukken, anders horen we het graag van je.

Draadloze verbinding instellen voor PIXMA MX925
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi Swanny 1,

Hoe staat het er nu voor? We hebben al een aantal dagen niks meer van je gehoord. Is het gelukt met de tips van xGarfieldx-Dave en KBX458?
Swanny 1
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes
Hallo beste forumleden,
Hartelijk dank voor uw goede raadgevingen maar met alle respect ik heb al deze handelingen al uitgeprobeerd met Canon en voordien door mijzelf. Ik heb zelf de printer al eens terug gezet in de standaard instelling maar helaas ik het steunpunt word niet herkend door de printer alleen als ik de printer voor het modem zet in de woonkamer wil deze wel printen.

Vriendelijke groet
Swanny
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Swanny 1

Het is wel logisch als je Laptop zich beneden in de woonkamer bevind of keuken, toilet waar je bent beneden waar ook het modem zich bevind dan kan je daar ook printen, op de boven verdieping heb je een wifi booster zag ik staan, dan klopt het als je niet kan printen, want als op de laatste plek waar je geweest bent de printer is ingesteld, neemt hij die instelling aan.

Beste is je Printer op een punt neerzetten waar je vaak bent, en hem dan configureren aan het modem, dan is er niks aan de hand en zal hij dit dus gewoon blijven doen.
Swanny 1
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes
Hallo Dave,
Het vreemde van dit alles is dat het altijd 100 % gewerkt heeft en die booster was een oplossing van een Ziggo-medewerker en deze had volgens de monteur van Ziggo geen enkele meerwaarde omdat het wifi-signaal prima was. Deze monteur kwam de bestelde booster installeren.
De booster is inmiddels weer retour gegaan.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Ik ga in de ochtend nog even op zoek voor je ?
Swanny 1
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes
Top Dave.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Probeer eens te kijken naar Lan Instellingen en dan alles even opnieuw de stappen doen, komt er uit eindelijk een verbinding met Wifi tot stand. Als ik dit document zie, moet het lukken. Draadloze verbinding instellen voor PIXMA MX925

Schrijf alle stappen even voor je uit op een kladje, voor een volgende keer altijd handig. Volgens mij zal de printer in de laatste stap om een Modem/Router zoeken vragen, dit klopt en die geeft als alles goed is als er geen Extra Wifipunt is aangesloten een macadress uit.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Swanny 1
Mijn printer (een Canon MX925) heb ik boven op een kamer staan en is met een usb kabel verbonden aan mijn vaste computer.

Tip 1
Is die vaste Computer met een UTP-kabel op je netwerk aangesloten?
Zo ja: sluit de printer dan ook met een UTP-Kabel aan. Dat kan bij de Canon MX925, zag ik. Zie specificaties.
Gebruik zonodig een Switch (zie noot) om meer aansluitpoorten te kunnen maken.
Dat levert een stabiele netwerkverbinding op & je bent van het gedoe met Wifi af.
Tip 2
Is alternatief voor 1.
Omdat de Printer met een USB kabel is aangesloten, kun je op die Computer van de Printer een Netwerk Printer maken. Onder de voorwaarde dat het computersysteem aan staat, kun je de printer op de laptop in beeld krijgen.
Zie, omdat ik veronderstel dat je Windows hebt:
https://www.personalcomputercare.nl/computervragen/netwerk/thuisnetwerk-instellen.htm
Gr Han

Switch.
Bv https://www.coolblue.nl/netwerk-switches
De Netgear GS105 is goed genoeg.
Algemeen advies: neem een 1Gbps Unmanaged Switch.

MX 925 Specs https://www.canon-europe.com/printers/inkjet/pixma/pixma_mx925/specification.aspx
Hi-Speed USB (‘B’ Type Port)
Wi-Fi: IEEE802.11 b/g/n
Wi-Fi Security: WPA-PSK, WPA2-PSK, WEP
Ethernet: IEEE802.3u (100BASE-TX), IEEE802.3(10BASE-T), 10/100Mbps (auto switchable)
Bluetooth v2.0(Option): Maximum Speed 1.44Mbps (JPEG, PNG only, OPP, BIP)
Wireless LAN Frequency Band: 2.4GHz
Please refer to the user manual for instructions on how to activate/deactivate the wireless LAN.
Swanny 1
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes
Ik heb vanavond de printer in de kamer gezet en laten zoeken via wps om een steunpunt te vinden. De printer gaf na een aantal seconden aan een steunpunt te hebben gevonden.
Ik moest op o.k. drukken. Vervolgens een document afgedrukt en dit ging prima.
Printer weer naar boven gebracht en bewust de usb-kabel van de vaste p.c. niet aangesloten vervolgens naar mijn laptop en een document afgedrukt, helaas de laptop geeft aan" printer werkt niet"
Als ik boven de zelfde procedure volg met wps dan geeft de printer aan dat het geen steunpunt kan vinden.
Als ik de standaard methode doe kan de printer ook gee steunpunt vinden.

Swanny
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Heb je boven een wifipunt zitten, of is die eruit.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Kun je eens met Wifi Analyzer uit de Microsoft app store kijken of er niet toevallig een andere Wifi zender van buren op hetzelfde kanaal zit?

Als dat zo is, dan kan het mogelijk de oplossing zijn om je Wifi vast te zetten op een ander kanaal.
Swanny 1
Topicstarter
Level 5
  • 45Posts
  • 3Oplossingen
  • 9Likes
Op de vraag van Dave kan ik zeggen dat de wiffi-booster boven er niet is en op de vraag van Bert ik heb mijn kanaal van 1 veranderd in 11..
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Er gaat iets mis, er is,ergens een conflict.
Als je in me omgeving woonde had ik graag even geholpen.

Als jij van beneden wel kan printen en naar boven niet dus de printer verplaatsen, hij heeft gewoon het wifi signaal, ik zal morgen even verder neuzen ? Enige waar ik nu op kom is waar Be rt weer goed in is, IP adres toevoegen of de configuratie ervan.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Swanny 1
Het lukt je de printer Wireless te gebruiken in de buurt van het WAP (Wireless Access Point) van je Ziggo Modem/Router. Welke heb je eigenlijk?
De gemaakte Wireless Connectie verloopt via 2.4 Ghz, omdat de Printer geen 5 Ghz ondersteunt.

Als je daarna gaat wandelen met de Printer dan moet ie blijven werken zolang de dekking van het 2.4 Ghz WAP voldoende is voor de Printer om de verbinding vast te kunnen houden.
Probeer dat maar uit.
Eenmaal aangekomen op de plek waar je hem wilt hebben is de dekking dus onvoldoende. Zo simpel is het..
Het is naar mijn smaak een opmerkelijke beslissing geweest de Wifi Booster op te heffen. Vaak heb je in een huis een extra Access Point nodig om een goede Wifi dekking te krijgen. Het WAP van de Modem/Router staat op een ongunstige plek omdat die volgens de regelen der kunst kort moet worden aangesloten op het AOP.
Een Wireless Connectie maken tussen Printer en een extra WAP in de buurt moet prima kunnen verlopen.

Ik vroeg:
Is die vaste Computer met een UTP-kabel op je netwerk aangesloten?

Daar heb je nog geen antwoord op gegeven. Dat is wel de bedoeling. Ik stel zo'n vraag niet voor niets.
Als die Computer een Wireless verbinding heeft, dan is het natuurlijk opvallend dat de printer die niet meer kan vasthouden als ie in de buurt van die computer wordt gezet.
Kan liggen aan de kwaliteit van de Wireless adaptor van de Printer en/of storende factoren op de 2.4 Ghz Band op die plek. Het heeft zin het laatste te onderzoeken, met een Wifi Analyzer zoals eerder hier werd gesuggereerd. Een ander kanaal kiezen voor 2.4 Ghz kan dan helpen. Zie ook NOOT onderaan.
Wat voor wireless verbinding gebruik je op die Computer als ie inderdaad via Wifi is verbonden met je netwerk? 2.4 of 5 Ghz?

Een ander dingetje kan nog dit zijn:
Zijn de namen van de SSIDs voor 2.4 en 5 Ghz van het WAP gelijk of verschillend?
Als ze gelijk zijn kan ik me nog voorstellen dat de Printer dichtbij het WAP de goede keuze kan maken voor 2.4 Ghz, maar verder weg niet meer. Dat is een bekend probleem bij Printers en sommige andere apparaten die Wireless verbonden kunnen worden.
Maak de SSIDs zonodig verschillend en test dan nog eens.
Wat is de uitkomst?

Bottomline. Ik raad je aan een UTP kabel aan te leggen naar boven. Ben je van dat eindeloze gepiel met Wireless af.

Gr Han

NOOT
Voor verbetering van Wifi, zie:
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/valt-je-wifi-weg-lees-dit-topic-22640
en/of
https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/tips-voor-uitvallende-wifi/

Uitgelicht topic