1
Vraag
2
Reacties
MarkoG123

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Is het mogelijk om de DNS aan te passen in de connect box?

Ik heb een raspberry pi met daarop pi-hole geïnstalleerd. Nu heb ik dit allemaal klaar maar dan moet ik nog de DNS van de raspberry in de router zetten...
Het probleem is dat ik nergens zie waar ik de DNS aan kan passen, of hoe ik dit kan omleiden.

P.S. Ik zag ergens staan dat je de DHCP in de router uit moest zetten, en op de Raspberry pi aan. Maar dit werkte niet.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Marko,

Een kort antwoord:
Hoe je alles met die raspberry pi moet instellen, weet ik niet, maar het is in ieder geval niet mogelijk om de DNS aan te passen in de Connect Box.

Groet,
Evert

Bekijk in context

13 Reacties 13
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Marko,

Een kort antwoord:
Hoe je alles met die raspberry pi moet instellen, weet ik niet, maar het is in ieder geval niet mogelijk om de DNS aan te passen in de Connect Box.

Groet,
Evert
MarkoG123
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Helaas, in dat geval probeer ik het maar met een andere router...
mt07

Level 6
  • 93Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes
Ook zoiets van Ziggo. Heel ergerlijk dat je over die settings geen controle hebt. Moet je dus per apparaat gaan instellen.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
MarkoG123
Als je Pi-Hole niet alleen voor DNS gebruikt, maar tevens ook instelt dat deze DHCP-server is, dán hoef je (nee dan kan je niet eens) de Pi-Hole te vertellen dat deze de DNS-server is. De Pi-Hole weet zelf wel dat hij de DNS-server is. Dat hoef je hem niet te vertellen. Áls de PI-hole ook de DHCP-server is, dan krijgen alle cliënts via die weg "automatisch door dat de Pi-Hole de DNS-server is.
De DNS-info in de Ziggo-modem-router blijft gewoon staan, maar wordt niet gebruikt. Belangrijk is wel dat je de DHCP-server in de Ziggo-modem-router uitschakelt. Twee DHCP-server in je netwerk geeft problemen.

N.B.: Hopelijk ben je wel na het instellen (aanvinken van DHCP) bij de Pi-Hole helemaal naar rechtsonder die pagina gegaan om daar op de grote blauwe SAVE-knop te klikken. :wink:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
mt07 en anderen

De DHCP Server van de ConnectBox is erg simpel gehouden.
Door een andere DHCP Server met instelbare DNS in je netwerk te gaan gebruiken kun je dit probleem netwerkbreed oplossen & zijn DNS instellingen per apparaat niet nodig.

Zie wat Denny schrijft over de Pi.
Niet iedereen heeft een Pi. Er zijn meer opties.

Als je 'toevallig' een als Access Point geconfigureerde Router in je netwerk hebt
kun je de DHCP Server daarvan gaan gebruiken ipv die van de ConnectBox.
Als je nog een oud Routertje hebt liggen kun je die voor dit doel in je network opnemen. 100 Mbps LAN poorten hoeft geen probleem te zijn.

Voorts zijn er NASsen (Synology bv) die een optionele DHCP Server aan boord hebben.
Tenslotte kan het uiteraard ook mbv een geinstalleerde DHCP Server op welke PC of Mac dan ook, maar die PC/Mac moet dan wel altijd aan blijven staan.

Bottomline: ConnectBox in Bridge laten zetten en eigen Router gaan gebruiken.

Gr Han
mt07

Level 6
  • 93Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes
hanh wrote:
mt07 en anderen


Bottomline: ConnectBox in Bridge laten zetten en eigen Router gaan gebruiken.

Gr Han


Bottomline: Daar gaat het niet om, dat weten we wel. Alleen dan heb je dus een ander apparaat nodig (kosten), gebruik je meer stroom (kosten) en het is onnodig (alle devices handmatig zelf instellen, en als je wat wilt wijzigen moet je dat op alle devices weer doen).

Die CB Box zou dat wel moeten kunnen maar Ziggo heeft dat eruit gesloopt.
Optie: Geef geavanceerde gebruikers meer functies, dat zou wat zijn.

Het is uitermate storend dat we aan Ziggo voor snel internet vastzitten (geen andere goede opties hier) en dan afgescheept worden met inferieure modem. Wordt tijd dat een eigen modem wordt toegestaan.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
mt07 wrote:

Bottomline: Daar gaat het niet om, dat weten we wel. Alleen dan heb je dus een ander apparaat nodig (kosten),
..knip

Die CB Box zou dat wel moeten kunnen maar Ziggo heeft dat eruit gesloopt.Optie: Geef geavanceerde gebruikers meer functies, dat zou wat zijn.
..knip
Wordt tijd dat een eigen modem wordt toegestaan.


mt07
-Dat kleine beetje extra functionaliteit kost Ziggo niets. De mogelijkheid om zelf DNS in te stellen zal door velen zeer gewaardeerd worden.
-Een eigenmodem is toch ook een (ander) apparaat dat jezelf moet kopen?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
mt07
Bottomline: Daar gaat het niet om, dat weten we wel.

Daarom noemde ik het ook Bottomline.
Had ook kunnen schrijven: dooddoener of open deur.

Wordt tijd dat een eigen modem wordt toegestaan.

Eigen Modem moet je kopen en dan ook nog eens eigen Router erbij.
Of wellicht iets als bv FritzBox met ingebouwd kabelModem.
Zou zelf niet gauw kiezen voor een ingebouwd Modem.

Dat klopt niet zo met dit over CB in Bridge icm met eigen Router.
Alleen dan heb je dus een ander apparaat nodig (kosten)

Gr Han
mt07

Level 6
  • 93Posts
  • 2Oplossingen
  • 20Likes
DennyW wrote:
mt07


-Een eigenmodem is toch ook een (ander) apparaat dat jezelf moet kopen?


Ja daar heb je gelijk in. Maar als Ziggo niet meewerkt en apparaten uitbrengt waar we niet gelukkig mee zijn (er is nog wel meer mis namelijk met die CB) dan zou het wel fijn zijn als je een andere optie hebt. Dat kost een bak geld maar dan heb je wel wat.

Nou zal die CB voor zeg 90% van de mensen wel voldoen, maar de rest wil wat anders. En aangezien er geen andere optie is dan Ziggo (fijn die monopolies) dan graag optie van eigen modem, of een geavanceerd menu op aanvraag in CB voor de liefhebber.

Moet je zien straks als er goede opties komen (glasvezel bijv) en Ziggo moet gaan vechten dan zal je zien dat alles anders wordt. Maar zover zijn we helaas nog lang niet.



hanh wrote:
mt07


Eigen Modem moet je kopen en dan ook nog eens eigen Router erbij.
Dat klopt niet zo met dit over CB in Bridge icm met eigen Router.

Alleen dan heb je dus een ander apparaat nodig (kosten)
Gr Han


Zo'n eigen modem is gelijk aan CB (routerfunctie ingebouwd). Maar dan wel met alle opties en goede hardware.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Het enige modem dat in Europa leverbaar is de AVM FRITZ!Box 6591 Cable.
Die kost maar € 250,00 😉

Groet, Gusto
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gusto Scherp. Ik noemde ook FritzBox al als optie. Als vrije Modem-keuze een feit wordt, verwacht ik wel wat meer kastjes met ingebouwd kabelModem op de markt. Voor de flexibiliteit zou ik daar niet voor kiezen. Liever aparte Modem en Router kastjes. Kan handiger zijn bij overstap naar KPN.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
hanh , ik zou die FritzBox ook niet kopen.
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Welkom op de Community, MarkoG123. Zo te zien heb je wat meer duidelijkheid gekregen, al is het denk ik niet het antwoord waar je op had gehoopt. Ik hoop dat je alsnog een andere oplossing vindt, die mag je altijd met ons delen 🙂 Bedankt voor het reageren iedereen!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic