Roy69

Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

IPv6 uitschakelen op Ziggo Connectbox (Full Dual Stack)

Hallo.
Doordat ik merkte dat mijn internet trager werkte dan ik gewend ben, ben ik er achter gekomen dat IPv6 op mijn Compal Connectbox is geactiveerd. Dit werkt bij mij vertragend.
Snelheid gemeten op een bedrade PC zakt van strak 250 Mbit/s naar 230 a 240 Mbit/s.
Ook hebben mijn iPad en iPhone regelmatig last van trage internetverbindingen.
Als ik op de netwerkkaart van mijn PC de ondersteuning voor IPv6 uitschakel heb ik weer strak 250 Mbit/s. Conclusie: de oorzaak is waarschijnlijk IPv6.
Vervolgens de klantenservice gebeld met het verzoek IPv6 uit te schakelen. Dit kon volgens de medewerker niet. Dit vind ik vreemd. Ook wist de medewerker mij te vertellen dat ik al IPv6 heb sinds ik het modem heb. Nou echt niet. Dit is sinds een paar dagen.

Zijn er misschien meer mensen die te horen hebben gekregen dat IPv6 niet is uit te schakelen?
Misschien kan iemand van ZIGGO webcare mij hiermee helpen?
110 Reacties 110
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators, zij hebben Ziggo achter hun naam staan, vrijwel iedere paar werkdagen langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden, deze zijn niet openbaar te zien.

Je modem is in IPv4 only te zetten door de helpdesk.
Mogelijk hebben ze je verkeerd begrepen.

Neem even contact op met Ziggo via de chat als je sneller een antwoord wilt.
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm of rechts onderin van de pagina hieronder, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten met de pagina in beeld.
https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact
Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Be rt wrote:
…..
Mogelijk hebben ze je verkeerd begrepen.
…..


Is mogelijk al heb ik daar mijn twijfels over.
Bedankt voor je reactie
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Goedemorgen @Roy69

We staan uiteraard voor je klaar om je te helpen met dit vraagstuk! 🙂 Je bent zelf in ieder geval al goed aan de slag gegaan, door IPv6 op je netwerkaart uit te schakelen en zo het één en ander te testen. Jouw modem heb ik gecheckt, deze werkt op Full Dual Stack. Naast een volledige IPv4 verbinding is hier altijd een IPv6 verbinding op actief. Wanneer je bij een Full Dual Stack modem het uitdelen van IPv6 adressen uitzet, dan halen apparaten met IPv6 actief alsnog zelf een IPv6 adres op. Dit is hoe IPv6 werkt. Meer info over de werking van IPv6 vind je in dit topic. Wil je dit liever niet? Zet dan IPv6 op je apparaat uit. Maar dit laatste heb je eigenlijk ook al zelf ontdekt. 

Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Hallo @Cecilia Ziggo 

Bedankt voor de reactie. Vraag blijft voor mij nog: kan het teruggedraaid worden naar IPv4 only zoals Be rt aangeeft en zoals ook wel vaker op dit forum (en andere Fora's) wordt geschreven.

Ik begrijp dat ZIGGO hier misschien niet zo blij mee is maar om nou bij elk apparaat standaard IPv6 uit te schakelen is ook niet de meest handige oplossing. Komt bij dat het bij een iPad en iPhone ook niet mogelijk is.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Roy69 wrote:

Hallo@Cecilia Ziggo 

Bedankt voor de reactie. Vraag blijft voor mij nog: kan het teruggedraaid worden naar IPv4 only zoals Be rt aangeeft en zoals ook wel vaker op dit forum (en andere Fora's) wordt geschreven.

Ik begrijp dat ZIGGO hier misschien niet zo blij mee is maar om nou bij elk apparaat standaard IPv6 uit te schakelen is ook niet de meest handige oplossing. Komt bij dat het bij een iPad en iPhone ook niet mogelijk is.

@Roy69

Maar hebben de iPad en de iPhone dan ook zo'n last van dat (geringe) snelheidsverlies? Welk probleem lost dit nu op. Huidige OS-en hebben voorziening om bij ontstentenis van IPv6 gebruik temaken van tunning om zo te zorgen dat je via internet wel alle websides kan werken. (@Cecilia Ziggo noemde dit al.)

In die gevallen waar omzeeting naar IPv4 only wel noodzakelijk is, betreft het situaties waar dingen niet of niet goed willen werken bij (meestal) DS (Lite).

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Geen dank @Roy69. Zoals aangegeven werkt je modem op Full Dual Stack. Het is niet mogelijk om IPv6 hierop uit te zetten. Er is namelijk naast een volledige IPv4 verbinding altijd een IPv6 verbinding actief. Wanneer je bij een Full Dual Stack modem het uitdelen van IPv6 adressen uitzet, dan halen de apparaten met IPv6 actief namelijk alsnog zelf een IPv6 adres op.

Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@DennyW  De iPad en iPhone hebben regelmatig last van trager werkende apps en ook kan er soms geen verbinding met internet worden gemaakt terwijl ze wel met het netwerk zijn verbonden. Dit gebeurd niet dagelijks maar toch met enige regelmaat. Het gaat hier om 2x iPhone X , iPad Air-2 en iPad 2017. Het zou wel erg toevallig zijn als alle 4 apparaten tegelijk last hebben van hetzelfde probleem. Daarom ga ik er vanuit dat de oorzaak hiervan in mijn netwerk moet zitten. (aangezien de iPhone via 4G geen problemen heeft met de verbinding kun je ook denken aan mijn eigen netwerk) Voor zover ik het kan zien is het enige verschil met de periode dat alles nog probleemloos werkte IPv6

@Cecilia Ziggo  Ok duidelijk maar waarom kan het dan bij anderen wel teruggedraaid worden en bij mij blijkbaar niet? (dit volgens meerdere topics op zowel dit forum als bij Ziggo Gebruikers Forum)

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Roy69 wrote:

 

@Cecilia Ziggo  Ok duidelijk maar waarom kan het dan bij anderen wel teruggedraaid worden en bij mij blijkbaar niet? (dit volgens meerdere topics op zowel dit forum als bij Ziggo Gebruikers Forum)

Switchen tussen DS-Lite en IPv4 only is de enige switch die mogelijk is. Omdat bij DS-Lite geen portforwarding mogelijk is (want je hebt geen eigen publiek IPv4 adres) kunnen we deze profielen omzetten naar IPv4 only. Full-DS blijft full-DS.

Is het snelheidsverschil ook zichtbaar als je een testje doet via https://ipv6-test.com/speedtest/?

Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Mark Ziggo . Bedankt voor je reactie. Jammer maar is duidelijk nu.

Ik ga komend weekend nog even experimenteren. Als het niet lukt verder dan blijft alleen de mogelijkheid van een eigen router over.

Op dit moment geeft de speedtest op IPv6-test 90.3 Mbit/s op mijn laptop (draadloos 5Ghz) terwijl Ziggo speedtest 220 Mbps aangeeft (normaal haal ik met mijn laptop 240 Mbps)

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Roy69 wrote:

Hallo.
Doordat ik merkte dat mijn internet trager werkte dan ik gewend ben, ben ik er achter gekomen dat IPv6 op mijn Compal Connectbox is geactiveerd. Dit werkt bij mij vertragend.
Snelheid gemeten op een bedrade PC zakt van strak 250 Mbit/s naar 230 a 240 Mbit/s.

Ik vind het ontzettend knap, maar ook een beetje ongeloofwaardig, dat u het verschil tussen 250 en 230 à 240 Mbps ervaart. 

Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Jan F.  Dat zou zeker knap zijn daarom even ter verduidelijking. Ik merkte problemen met trage verbinding op iPad en iPhone, daarom ben ik gaan zoeken. Vervolgens ontdekte ik dat de snelheid lager is dan ik normaal heb. 
 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Mark Ziggo wrote:
Roy69 wrote:

….

Switchen tussen DS-Lite en IPv4 only is de enige switch die mogelijk is. Omdat bij DS-Lite geen portforwarding mogelijk is (want je hebt geen eigen publiek IPv4 adres) kunnen we deze profielen omzetten naar IPv4 only. Full-DS blijft full-DS.
….

 

@Mark Ziggo ,

Dat is vreemd. Uit dit forum heb ik altijd begrepen dat als je het modem in bridge laat zetten, je dan alleen IPv4 (only) krijgt en als je daarna het modem weer terug laat zetten naar de router-functie, de kans dan zeer groot is dat je dan DS Lite krijgt i.p.v. de oorspronkelijke Full DS.
Zijn er nieuwe ontwikkelingen geweest?

 

Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Mark Ziggo  Dit weekend nog even wat speedtests gedaan.

PC: bedraad aangesloten

IPv6 ondersteuning op de netwerkkaart uitgeschakeld

Gemeten met ZIGGO speedtest: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/b88de660-f33e-11e9-a555-871b42280e00

Gemeten via IPv6-test.com: http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2019/10/20/57a9bedb5fb99da2a3f75c2dad9f674a.png

Vervolgens de IPv6 ondersteuning weer ingeschakeld en PC herstart.

ZIGGO speedtest: https://ziggobeta.speedtestcustom.com/result/124d67b0-f340-11e9-8e7f-3769cf08fbf7

IPv6-test: http://img2.ipv6-test.com/speedtest/result/2019/10/20/f880b15ceb9a5278b8b128fec00f8aad.png

Toch een duidelijk verschil te zien. Nu zal dit verschil in de praktijk niet echt merkbaar zijn en dit is dan ook niet het grootste probleem.

Het grootste probleem is de traag startende apps en soms geen internetverbinding op iPad/iPhone. Jammer genoeg (of gelukkig maar) is dit niet continue het geval en gaat het ook regelmatig probleemloos. (vandaag 1x op iPad)

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Dat er verschil in zit is niet vreemd, zeker niet het verschil tussen verschillende speedtest websites. Waar het mij om ging is dit resultaat van je tweede test via ipv6-test.com waarin je de IPv4 en de IPv6 snelheid apart van elkaar meet. Dat ontloopt elkaar niet veel dus ik denk dat we vertraging daarin uit kunnen sluiten.

Anders had je bijvoorbeeld zo'n resultaat gezien (maar dan een snelle IPv4 verbinding en trage IPv6):

50d87a21-be77-40a5-9ba5-c73912dcfee2.png

 

Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

@Mark Ziggo  Mee eens. Alleen het verschil in snelheid heb ik min of meer bij toeval ontdekt toen ik opzoek ging naar een mogelijke oorzaak voor de problemen op de iPad en iPhone. Om een voorbeeld te geven: deze reactie heb ik op mijn iPad geschreven. Ik moest tot 3x toe de website van ziggo verversen om inloggen via mijn ziggo mogelijk te maken ( bleef maar zoeken naar de inlogpagina van mijn ziggo). Dit terwijl ik gewoon verbinding heb met mijn netwerk. Speedtest van ookla geeft normale snelheid weer 245/25 Mbps)

Wlmpie

Level 11
  • 532Posts
  • 11Oplossingen
  • 174Likes

Ik herken dit. Sinds wij full dualstack hebben thuis gaan er twee dingen mis.

1. Via ipv6 worden soms alsnog de ziggo nameservers gebruikt ipv mijn piholes, dus toch nog reclame.

2. Regelmatig verbindingsproblemen bij mobieltjes en tablets, zowel android als ios. Nou heb ik begrepen dat er een bug zit in de ziggo wifiboosters, waardoor ze soms ipv6 gateway gaan spelen terwijl ze dat niet zijn. Ik heb 2 van die bekabelde wifiboosters in huis, maar weet niet hoe ik kan testen of dit de oorzaak van de verbindingsproblemen is. Het kan ook iets anders zijn. Maar de problemen zijn vergelijkbaar met die van de topic starter. Maar omdat ze af en toe voorkomen en niet direct reproduceerbaar zijn is troubleshooting heel lastig. Ziggo helpdesk ga ik hiervoor niet eens proberen, want dit staat natuurlijk niet in hun scripts.

Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ondertussen ben ik ook niets opgeschoten. Verbinding gaat bij mij via connectbox. Zit er aan te denken om zelf maar een router aan te sluiten. Jammer weer een extra apparaat. 

mariner15

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De bovengenoemde problemen had ik ook met mijn I-Pad terwijl de anderen thuis geen problemen hadden. Nadat ik IPv6 adressen uit mijn DNS tabel op de I-Pad had gehaald kon ik weer internetten. Ik had gehoopt dat ik op de connect box de IP v6 uit kan zetten, ik kan wel IPv4 uitzetten maar niet IPv6

Roy69
Topicstarter
Level 1
  • 81Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes

Ik had de IPv6 DNS adressen ook verwijdert. Voor mijn gevoel gaat het wel beter

Maar afwachten of dit ook zo blijft

Uitgelicht topic