Vraag

IPv4 website of IPv6 ?

Reputatie 7
Weet veel van internet en lees veel maar ik heb me met IPv4 en IPv6 nog niet echt bezig gehouden. Nu heeft een vriend van mij, jaja... het is echt een vraag voor een vriend van mij, een website en volgens zijn provider werkt deze momenteel op IPv4 maar IPv6 zit er helaas nog niet in. via IPv4 heeft die HTTPS en is het allemaal netjes en veilig.

Nu vraag ik me dus af, is het nu echt zo erg om nu nog geen IPv6 te hebben of kan die nu bij zijn provider toch aandringen om dit in orde te maken. Het lijkt me niet dat iemand alleen IPv6 via z'n router kan inzien en dat die ook gewoon IPv4 kan vinden.

Iemand die mij hier iets meer wegwijs in kan maken?
Alvast vriendelijk bedankt 🙂

4 Reacties

Reputatie 7
Badge +31
IPv4 is nog steeds de standaard die iedereen gebruikt en waar het internet op werkt.

IPv6 werkt op heel plaatsen nog niet op het internet en is niet nodig voor normaal internet gebruik.
Als er problemen zijn met IPv6 is het aan te bevelen om het modem op IPv4 te laten zetten.
Aandringen bij een provider heeft geen zin als de rest van het internet nog geen optimaal bruikbare of geen IPv6 verbinding heeft.

Mocht IPv6 normaal gebruikt kunnen worden, over heel veel jaren, komt het vanzelf weer op het modem.

Mocht je geïnteresseerd zijn in IPv6 en het staat op je modem, dan kun je experimenteren of oplossingen zoeken voor problemen, maar het is in een beginstadium waar nog veel issues mee kunnen zijn en oplossingen nog ver in de toekomst liggen.
Reputatie 7
Hi @Be rt
Bedankt voor de info maar dit gaat over een modem met IPv4 en/of IPv6 (tenminste, dat jij me schrijft). Ik vraag het voor een website met HTTPS beveiliging.

Bij een controle van zijn website krijgt hij:
Helaas! Je website is niet bereikbaar voor bezoekers die een modern internetadres (IPv6) gebruiken, of er is verbetering mogelijk. Daardoor maakt je website nog geen onderdeel uit van het moderne internet. Vraag je hostingprovider om IPv6 volledig aan te zetten.

Daarom vraag ik me dus af, als je nu alleen een IPv6 modem hebt, kan je dan wel IPv4 websites bekijken of kan dit niet? Weet dat er veel testen nog zijn met modems op IPv6 en dat het nog niet soepel verloopt, dus echt druk maken hoeft hij zich denk ik ook niet. Maar wat als het straks allemaal goed verloopt, kan een IPv6 modem dan ook IPv4 blijven lezen en waarom de tekst hier boven als hij een test doet op zijn pagina?
Reputatie 7
Badge +31
Wat betreft de website ligt het er helemaal aan of de servers en verbindingen van de webhoster al ingericht zijn voor IPv6.
Ik denk dat druk van een paar personen de webhoster niet overhalen om een flinke investering te gaan doen.
Uiteindelijk zal dit wel gebeuren, maar er zijn webhosters die wachten met geld uitgeven tot het pas echt nodig is.
Dat scheelt nog jaren extra kosten.

@EnergieBoy schreef: "Daarom vraag ik me dus af, als je nu alleen een IPv6 modem hebt, kan je dan wel IPv4 websites bekijken of kan dit niet?"

Modems op alleen IPv6 heeft geen zin, en voor zover ik weet worden die niet uitgegeven, want dan kun je een groot deel van het internet en veel websites niet bereiken.
IPv6 is nu altijd in combinatie met IPv4, Dual Stack Lite is een gedeeld IPv4 adres met 20 anderen en IPv6 en kun je geen port forward gebruiken met IPv4 en Full Dual Stack is een eigen IPv4 adres waar je alle functies van IPv4 kunt gebruiken en IPv6.
Als je nu een modem hebt met IPv6 en IPv4, kijkt het modem eerst of er een IPv6 verbinding mogelijk is, zo niet schakelt hij over op IPv4 en komt de verbinding tot stand en zie je de website.
Uiteindelijk zal alles alleen IPv6 worden en IPv4 gaan wegebben.
Ik verwacht dat dat moment pas gaat komen als er echt geen IPv4 adressen meer zijn om uit te geven.
Reputatie 7
Top en bedankt voor je antwoord.
Ben weer iets slimmer geworden op dit gebied 😀👍

Reageer