AngryBear39

Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

internet via stroom randaarde vraag

Ik zit met het probleem van internet via stroom waarvan 1 stopcontact wel en de ander geen randaarde heeft.

 

In hoeverre zal dat (even los van mogelijke degradatie door bijv. verouderd of slecht elektra netwerk), zal dat de snelheid beïnvloeden? 

 

De setup is dan als volgt, beneden in de woonkamer zit de router, in een NIET randaarde stopcontact zit dan het eerste aansluitpunt met kabel naar router.

Schuin boven zit dan een kamer (waar ik nauwelijks wifi kan ontvangen zonder “hulp”), daar komt in een stopcontact MET randaarde de volgende aansluitpunt met kabel naar een switch / pc / apparatuur etc.

 

Ik maak me beetje zorgen om de snelheid die teveel verloren kan gaan doordat niet beide randaarde hebben, plus natuurlijk dat het sowieso 2 groepen door moet. (beneden en boven etc)

 

Is er een manier om een beetje te kunnen inschatten hoeveel sowieso verloren gaat door dit gebrek als 't ware?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
AngryBear39 wrote:

@hanh En als ik 1 stopcontact in de woonkamer, waar dan die aansluitpunt in komt, van niet naar wel randaarde laat maken?

 

Lijkt mij dat er dan stukken minder problemen kunnen zijn, maar goed ik ben echt een leek op dit gebied.

Weet ook even geen alternatieven meer. (kabel doortrekken is geen mogelijkheid hier)


Als beide powerline-adapters op randaarde zitten, is de kans op goede en stabiele snelheid veel hoger.

Als een netwerk-kabel doortrekken niet mogelijk is, dan misschien wel een verlengsnoer met randaarde leggen, zodat de powerline-adapter bij de router toch randaarde heeft.

Edit: Natuurlijk heeft HanH gelijk, er gaat niets boven een goede netwerk-kabel verbinding.

Bekijk in context

44 Reacties 44
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Niet echt. Proberen is weten. Erg gunstig ziet het er overigens niet uit.

AngryBear39
Topicstarter
Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

@hanh En als ik 1 stopcontact in de woonkamer, waar dan die aansluitpunt in komt, van niet naar wel randaarde laat maken?

 

Lijkt mij dat er dan stukken minder problemen kunnen zijn, maar goed ik ben echt een leek op dit gebied.

Weet ook even geen alternatieven meer. (kabel doortrekken is geen mogelijkheid hier)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
AngryBear39 wrote:

@hanh En als ik 1 stopcontact in de woonkamer, waar dan die aansluitpunt in komt, van niet naar wel randaarde laat maken?

 

Lijkt mij dat er dan stukken minder problemen kunnen zijn, maar goed ik ben echt een leek op dit gebied.

Weet ook even geen alternatieven meer. (kabel doortrekken is geen mogelijkheid hier)


Als beide powerline-adapters op randaarde zitten, is de kans op goede en stabiele snelheid veel hoger.

Als een netwerk-kabel doortrekken niet mogelijk is, dan misschien wel een verlengsnoer met randaarde leggen, zodat de powerline-adapter bij de router toch randaarde heeft.

Edit: Natuurlijk heeft HanH gelijk, er gaat niets boven een goede netwerk-kabel verbinding.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Eerst proberen en testen. Zie ook de goede suggestie van Pasi, die ik later zag, omdat ie wat eerder was.

Ik ben meer van het doortrekken van UTP Ethernet kabels. Sorry. Dat werkt nu eenmaal het beste = zonder gezeur. Behalve het aanleggen van de kabel, dan.

 

AngryBear39
Topicstarter
Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

@Pasi 

 

Uh met verlengsnoer bedoel je simpelweg een stekkerdoos die wel randaarde stopcontacten / pluggen heeft zeg maar?

Want die heb ik natuurlijk wel, maar ..dat werkt niet toch als de stekkerdoos op zijn beurt in een stopcontact zit zonder randaarde? Tenminste ik kan me het niet voorstellen, maar goed : leek 😛

En ik weet het, doortrekken van een kabel is natuurlijk beter, maar het is niet mogelijk want ik mag hier niet op zo'n schaal (4 of 5 muren + plafond) zulke gaten gaan boren, het is mijn huis niet.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
AngryBear39 wrote:

@Pasi

 

Uh met verlengsnoer bedoel je simpelweg een stekkerdoos die wel randaarde stopcontacten / pluggen heeft zeg maar?

Want die heb ik natuurlijk wel, maar ..dat werkt niet toch als de stekkerdoos op zijn beurt in een stopcontact zit zonder randaarde? Tenminste ik kan me het niet voorstellen, maar goed : leek 😛

 

Nee, inderdaad. Je moet het verlengsnoer wel in een geaarde stopcontact doen. Dus: een verlengsnoer met randaarde, inpluggen in een stopcontact met randaarde. Je ‘verlengt‘ dan ook de randaarde. En op dat verlengsnoer steek je de powerline-adapter.

Volgens mij heeft iedere kamer, minimaal een stopcontact met randaarde.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Want die heb ik natuurlijk wel, maar ..dat werkt niet toch als de stekkerdoos op zijn beurt in een stopcontact zit zonder randaarde? Tenminste ik kan me het niet voorstellen, maar goed : leek

Nou dat leek valt wel mee. De stekkerdoos moet inderdaad wel in een geaard stopcontact.
Het is op afstand lastig te weten wat je opties zijn om zonder teveel gedoe toch twee geaarde stopcontacten te kunnen gaan gebruiken.

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

De aardedraad wordt door de homeplug als extra communicatiedraad gebruikt. De snelheid kan hierdoor aardig wat hoger liggen dan als je geen aarde gebruikt. Het deel verlengsnoer kan ik niet aanraden. Ziggo geeft niet voor niets aan een normaal stopcontact te gebruiken. Ik vermoed dat dit te maken heeft met het feit dat een verlengsnoer meestal een andere kern heeft dan je normale elektriciteitsdraden die door de muur gaan. Daarbij zal een extra connectie ook niet echt helpen ( =snelheidsverlies).

Ik hoop trouwens niet dat je elektrisch kookt en hiervoor krachtstroom (meer fasen netwerk) hebt. Een homeplug werkt dan meestal niet.

Succes! Groeten, Christiaan 

AngryBear39
Topicstarter
Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

@Pasi

Helaas heeft alleen de keuken en de badkamer stopcontacten met randaarde.

In de woonkamer zitten er 5 stopcontacten en geen van die heeft randaarde. (duidelijk herkenbaar, geen metaaltjes, geen gleuven, gewoon platte insteek contacten)

 

Ook niet in de gangen of elders, zelfs in de kelder waar de meterkast zit, zit grappig genoeg een stopcontact zonder randaarde.

 

Boven dus helemaal nergens behalve 1 aansluiting in de kleinere “slaap”kamer wat straks dus meer een “computer” kamer gaat worden.

Ik gok dat de vorige bewoners daar een droger of iets hebben gehad, anders heb ik er geen verklaring voor.

 

Had even een briljante ingeving om het langs 1 kachelbuis (die van woonkamer direct naar boven gaat) te schuiven, maar een blik langs de buis naar beneden en het zit er naar uit dat het zich opsplitst en ik daar absoluut ook niet langs kan ook niet met een boor.. tenzij lekkage me leuk lijkt.

Anders was dat dé oplossing geweest met een kabel van ~15meter, wat nog prima te doen is.

 

 

 

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als het niet anders kan, dan kan het niet anders. Dan maar zo en beter iets, dan niets.

Via een verwarmings-buis van de cv is natuurlijk altijd een goede oplossing, als daar ruimte genoeg voor is. Misschien kan u m.b.v. een touwtje en een stofzuiger, toch een draadje van boven naar beneden krijgen en daarmee een netwerkkabel doortrekken. Een stuk installatie draad, brij-pennen of iets anders kan natuurlijk ook.

AngryBear39
Topicstarter
Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

@pasi Dat heb ik net geprobeerd maar het zit helemaal dicht en met een zaklamp erbij kan ik zien dat het iets van metaal is wat afsplitst, ik denk richting de badkamer.

 

Ik kan er niet omheen helaas, dan moet je gek gaan doen met een boor en dat risico neem ik niet bij een waterleiding als ik het kan vermijden.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
AngryBear39 wrote:

...Ik kan er niet omheen helaas, dan moet je gek gaan doen met een boor en dat risico neem ik niet bij een waterleiding als ik het kan vermijden.


Nee, niet zomaar gaan boren in de buurt van buizen en/of elektriciteit.
 

Als het niet anders kan, dan kan het niet anders. Dan maar m.b.v. powerline-adapters en hopen op een beetje geluk. Beter iets, dan niets.


Suc6

AngryBear39
Topicstarter
Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

Helaas het werkt te slecht, snelheid is nog geen 1/3de van de max (~70mbps van de 300) en valt continue weg, letterlijk om de zoveel seconden ondanks groen lampje dat het stabiel is.

 

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Helaas het werkt te slecht, snelheid is nog geen 1/3de van de max (~70mbps van de 300)

Dat wijst vaak op een 100 Mbps kabelverbinding in het netwerkpad naar de Modem/Router.
Check!

AngryBear39
Topicstarter
Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

@hanh

 

Nou ja dat lijkt mij vreemd, ik heb zelfs een cat6 kabel geprobeerd. (tussen aansluitpunt en router)

En de verbinding werd aangeduid op de pc als 1000/1000, dus ik weet niet waar het aan ligt wat dat betreft.

Zelfs via wifi kom ik daar ruim bovenuit, als in, de volle 300mbps snelheid, alleen op de pc verloopt het soms ietwat raar maar dat ligt overduidelijk aan de router die niet goed lijkt te praten met m’n netwerk wifi adapter. (begint traag en na verloop van tijd knalt in een keer de snelheid omhoog)

 

Maar ongeacht snelheid, de verbinding is compleet instabiel, zelfs een lullig speedtestje knalt het meteen er uit.

Dus helaas, ik denk dat het aan de elektra ligt. (huis is van 1949)

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@AngryBear39  Ok. Het kan ook aan iets anders liggen.
Mi moet de snelheid tussen de stopcontact Adaptors hier de oorzaak zijn.

Het was mij nog niet duidelijk of je die al in huis had, overigens. Dacht dat je vragen gingen over waar je rekening mee moet houden alvorens je tot aanschaf over gaat.
Zou nog eens moeten teruglezen of dit een terecht misverstand van mijn kant is.
Ga ik niet doen. Maakt toch niet zoveel uit, de Adaptors zijn er nu, is mijn indruk..

AngryBear39
Topicstarter
Level 1
  • 119Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes

@hanh 

 

Had ze vandaag binnen gekregen en meteen uitgeprobeerd, maar niet geaarde stopcontacten, ik vermoed dat het domweg daar aan ligt.

Plus het is allemaal oude meuk hier, de draden zullen nooit vernieuwd of gewijzigd zijn in deze woning.

Alleen de meterkast is ooit vernieuwd, dat die oude stoppen vervangen werden door schakelaars zeg maar.

 

Enfin, met de snelheid had ik nog kunnen leven, maar niet met de instabiliteit.

 

Kijk nu naar : https://www.bol.com/nl/p/tp-link-deco-m5-multiroom-wifi-systeem-triple-pack/9200000074645966/?Referr...

 

Zoiets, alleen weet ik megod niet of dan de ziggo router in bridge modus moet of dat het in dit geval puur een kwestie is van de eerste unit met kabel op router en gaan met die banaan.

 

Hier heb ik minder kaas van gegeten als het aankomt op een wifi mesh creëren.

Het lijkt me, los van echt bekabelen, dan de next best thing omdat dit ook al niet werkte wat betreft internet via stroom.

Huizinga

Level 15
  • 1103Posts
  • 62Oplossingen
  • 226Likes

Kijk even op randapparatuur.ziggo.nl. Daar is die TP mesh wifi in de aanbieding dacht ik.

 

EDIT; is wel een iets andere maar dat is maar waar je voorkeur ligt

 

Groeten,  Christiaan 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als wifi op een smartphone naast de pc veel sneller is, dan is een wifi USB dongel ( b.v. deze T3U ) misschien wel een goedkope oplossing, mits de pc USB 3.0 heeft.

Is wifi in heel uw huis slecht, dan zou inderdaad een kijkje in de Ziggo Webshop helpen. Deze set heeft goede wifi en kan m.b.v. een kabel een aansluiting naar de pc worden gemaakt.

Uitgelicht topic