MJO65

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

instellen Ziggo modem

Hallo,

Ik heb een plaatje bijgevoegd met 2 schema’s. Het bovenste is mijn huidige configuratie, is de onderste is de configuratie zoals ik die in mijn nieuwe woning zal moeten doen i.v.m. de aansluitpunten. ZM is het ziggo-modem, en R1 en R2 zijn mijn beide (draadloze + LAN) routers. Ik heb in het bovenste schema met R1 op router mode en R2 op AP mode draaien, R1 beheert de IP address range (192.168.1.10 en verder), en ik heb een apparaat wat met een fixed IP adres (102.168.1.2) moet draaien. De ziggo-modem gebruik ik alleen als internet toegang. Alle apparaten zijn verbonden met R1 of R2.

 

In mijn nieuwe situatie zal dat niet kunnen en zal ik dus R1 en R2 beide op het ziggo modem moeten aansluiten. Nu wil ik graag dat deze elkaar ‘zien’, ik had bedacht dat ik zowel R1 als R2 dan in de AP mode moet laten draaien, maar dat ik dan wel op het ziggo modem de uit te geven adres range etc. moet beheren. Mijn vraag is eigenlijk of dat mogelijk is, dus dat ik kan aangeven dat deze 192.168.1.x als range heeft (255.255.255.0) en begint uit te geven met b.v. 192.168.1.10.

 

 

7 Reacties 7
Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hi @MJO65 

Keurig uitgewerkt, zeg! Ik denk dat @hanh en @Be rt je hier wel een handje bij kunnen helpen 🙂 Hopelijk hebben zij snel even tijd voor je. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Zoals je het nu aan wil sluiten, dan heb je 2 DHCP servers in je netwerk, het modem en je R1 en dat is vragen om problemen, 2 kapiteins op 1 schip in dezelfde IP range.

Hoe dan wel, moet ik nog eens even goed over nadenken, maar mogelijk is @hanh een stuk sneller met het melden van de juiste configuratie.

MJO65
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ik heb nu in feite ook 2 DHCP server, alleen geeft de ziggo modem hele andere adressen uit en connect ik m.u.v. R1 niet daar naartoe. R1 en R2 geven beide addressen uit in de 192.168.1.x range

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

R2 hangt achter R1 en werkt als AP volgens de IP range van R1.
R2 geeft als AP geen eigen IP adressen uit, die gaan vanuit R1.

Als je je modem dezelfde IP range laat uitdelen en de R1 ook, dan heb je 2 kapiteins op 1 IP range in hetzelfde netwerk en die kunnen dan dezelfde IP adressen uitdelen aan apparaten en dan heb je een IP conflict in je netwerk.

Als je het modem een andere IP range uit laat delen volgt R2 het modem en gaat R1 zijn eigen andere weg in de andere IP range en dat wil je ook niet.

MJO65
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat klopt, en dat R1 adressen uitgeeft en R2 niet komt door de oude situatie (daarin is R1 een router en R2 een AP). Daarom dat ik ook dacht dat in de nieuwe situatie zowel R1 als R2 als AP ingesteld moeten worden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dat is heel goed mogelijk, dan is je modem de DHCP server en zit alles R1 en R2 in één IP range en is alles bereikbaar.

Voor zover ik weet kun je het IP adres in het modem wijzigen in: 192.168.1.x enz.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

 @MJO65 Als je met meer Routers werkt dan zul je ze elk een ander subNet moeten geven met een eigen DHCP Server.

In de opzet van je tweede plaatje (R1 en R2 achter de Ziggo Modem/Router ZM) kunnen systemen in het subNet van M1 geen systemen bereiken in het subNet van M2 & vice versa. Wel kun je in beide subNetten systemen in het subNet van ZM aanspreken.

Hoe zit het met je netwerkkenis? Die is extra nodig in dit soort constructies, die best zouden kunnen.

En wat is je motief dit zo te gaan aanpakken met allemaal Routers?
R1 en R2 als Access Point configureren lijkt me in dit geval een verstandige keuze, die je naar mijn indruk al maakte. Alles in 1 groot subNet.


 

Uitgelicht topic