1
Vraag
2
Reageer en help mee
Marten1980

Level 1
  • 241Posts
  • 8Oplossingen
  • 13Likes

How to: router als DHCP server achter modem-router

● HOW TO:


router achter modem/router. door WAN poort te gebruiken als LAN poort.


1: Sluit router aan op pc of laptop. niet op de WAN poort maar op een LAN poort.

2: Ga nu naar het menu van je router 192:168:***.***

3: Ga naar het menu waar je het IP-adres van de wan poort in kan stellen. Meestal heet deze network.

4: Geef bij het IP adres een adres in dat valt binnen de IP bereik van het modem/router, maar buiten het bereik van de DHCP. Dus DHCP begint bijvoorbeeld bij 192.168.178.10 dan moet het vaste ip adres dus een getal zijn tussen de 1 en 10 bijvoorbeeld 2. zorg dat het een vast/static IP word. Voorbeeld IP-adres van de modem router is 192.168.178.1 geef dan de WAN poort 192.168.178.2

5: Bij subnetmask vul je het adres in van de subnetmask van de modem/router meestal 255:255:255:0 of 255:255:254:0 Deze kun je ook vinden door in te loggen op je modem/router.

6: Bij default gateway vul je het IP-adres in wat je gebruikt om in te loggen op je modem/router.

7: Bij primaire en secundaire DNS vul je de DNS server adressen in die je kunt vinden in je modem/router of google op je ISP.

8: Stel bij LAN ook een vast IP adres in op je router wat buiten het IP bereik van de modem/router valt bijvoorbeeld het modem/router heeft 192.168.178.1 geef dan de router het vast ip 192.168.0.1

9: Schakel nu de DHCP server uit op je modem/router, schakel de DHCP server in op je router.

10: Koppel nu je router los van de pc of laptop. doe een kabel in de lan van de modem/router en in de WAN van de router.

11: Zet nu beide uit en start dan als eerste modem/router weer op en daarna de router.


Zo heb je een stabiele verbinding waarbij je eigen router al de IP adressen uitdeelt. Doordat je de WAN poort van je router nu gebruikt om aan te sluiten op je
modem/router, heb je alle LAN poorten vrij. Ook de storingen die kunnen ontstaan door dubbele DHCP zijn hiermee verholpen.


Modem hoeft niet in bridge, dus je kan gewoon gebruik blijven maken van je wifi spots
79 Reacties 79
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes
Aanvulling.
In deze situatie moet je wel dubbele portforwardings gaan geven als je dat nodig hebt.

Om dit te voorkomen kun je in de modem/router 192.168.178.2 (de wan poort van de router dus hier in dit voorbeeld) in de DMZ instellen, dan kun je alle forwardings in je router maken.

DHCP in de modem hoeft niet uit omdat je op 2 netten zit, zo kun je de poorten op de modem ook nog gebruiken. Beter is om Wifi op de modem uit te zetten.
Marten1980
Topicstarter
Level 1
  • 241Posts
  • 8Oplossingen
  • 13Likes
Bedankt voor de aanvullingen dat wist ik niet.
Wifi heb ik.uiteraard uit op modem. Zal als ik vanavond tijd heb de how to her en.der aanpassen met de tips die jij gaf.
Marten1980
Topicstarter
Level 1
  • 241Posts
  • 8Oplossingen
  • 13Likes
wil graag de eerste post aanpassen maar dat lukt of kan niet

aan ieder die dit stappenplan leest neem ook de tips van @Richard G. door.

Richard G. wrote:
Aanvulling.
In deze situatie moet je wel dubbele portforwardings gaan geven als je dat nodig hebt.

Om dit te voorkomen kun je in de modem/router 192.168.178.2 (de wan poort van de router dus hier in dit voorbeeld) in de DMZ instellen, dan kun je alle forwardings in je router maken.

DHCP in de modem hoeft niet uit omdat je op 2 netten zit, zo kun je de poorten op de modem ook nog gebruiken. Beter is om Wifi op de modem uit te zetten.
Marten1980
Topicstarter
Level 1
  • 241Posts
  • 8Oplossingen
  • 13Likes
Volgens mij moet alleen het verhaal over de dhcp wel uit. Als je in 1 subnet zit. Anders krijg je denk ik conflicten met het toewijzen van ip adressen. Als ik het mis heb hoor ik het graag.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Marten1980 wrote:
Volgens mij moet alleen het verhaal over de dhcp wel uit. Als je in 1 subnet zit. Anders krijg je denk ik conflicten met het toewijzen van ip adressen. Als ik het mis heb hoor ik het graag.


Zolang het modem aan de WAN poort van de router is gekoppeld maakt dat niet uit. Er zijn dan 2 DHCP servers, één 'voor' de router, en één achter de router.

Los daarvan zou ik DMZ willen vermijden, en bridge willen gebruiken.. Maar het werkt. :).
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes
Hoezo DMZ vermijden?
Er is geen enkel nadeel aan DMZ eerder aan Bridge.
Bridge werkt ook, maar is alleen handig voor de helpdesk en voor leken die niet weten hoe iets in te stellen en heeft als nadeel dat je wifi spots kwijt bent!
En met name dat laatste wil men hier op het forum nogal eens graag vergeten erbij te vermelden!

Routermode met DMZ, hoef je geen helpdesk te bellen voor iets om te zetten, je hebt een extra wifi punt (kun je naar believen ook uitschakelen) en je hebt nog eens 3 LAN poorten over die je kunt gebruiken.
EN... je kan dus gebruik blijven maken van Wifispots terwijl je dezelfde functionaliteit hebt als in bridgemode.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Richard G. wrote:
Hoezo DMZ vermijden?


Simpelweg omdat ik geen NAT-over-NAT gateway wil hebben eigenlijk.
Ik zei ook 'zou ik', wat een ander doet moet die natuurlijk zelf weten :).

Daar komt bij dat ik WifiSpots niet gebruik, ook al blijven die (ongeschreven) toch actief als je een connectbox hebt in Ziggo gebied.

Lan poorten heb ik ook genoeg, de externe router is mijn gateway, de modem de modem.
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes
Nee oke ik begrijp wel dat je schreef "zou ik", maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar wat je een nadeel vind van een nat-over-nat gateway. Technische nieuwsgierigheid mijnerzijds. 😉

Interessant om te weten trouwens van die wifispots en de Connectbox, maar het hoort niet, ik neem aan dat ie de bridgestatus niet goed door geeft of zoiets? Want bij de Cisco's bijv. is het einde oefening met de wifispots. Dan wordt het centraal uitgeschakeld.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
De connectbox heeft zowieso geen spots in de firmware.

Voor eigen gebruik verdwijnt de username/password uit het minziggo-panel, maar de oude gegevens werken blijkbaar nog wel gewoon overal.
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes
Ah interessant. Maar dat is dus een "zolang het goed gaat" situatie, hoewel dat soms langs kan duren. Thanks voor de info!
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Over bridge vs DMZ. In routers zitten een aantal NAT helpers, voor o.a. GRE/IKE, SIP, RTP, XBOX/Playstation verkeer die afhankelijk zijn van het 'weten' van het WAN IP. Omdat in DMZ het WAN IP is gevuld met een LAN IP werken applicaties die afhankelijk zijn van die helpers niet goed, tenminste, bij definitie. In sommige routers gebeurd IP detectie op een andere manier, en werkt DMZ wel goed, in andere niet. Je merkt het pas als je applicaties gebruikt die afhankelijk zijn van de nat-helpers.
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes
Bedankt voor de uitleg, ik ging er al van uit dat dit tegenwoordig dat soort applicaties ook wat slimmer waren geworden.
Mijn NASsen zitten bijv. ook achter zo'n nat over nat gateway, maar weten prima welk WAN ip ze zitten.
Kan me echter wel voorstellen dat er specifieke applicaties zijn die dit niet kunnen. Lijkt me toch beperkt voor te komen.
Maar we hebben dan toch nog een voordeel van bridge gevonden. 🙂
Marten1980
Topicstarter
Level 1
  • 241Posts
  • 8Oplossingen
  • 13Likes
Bedankt voor de uitleg over dhcp. Kan ik in mijn situatie wel dhcp weer inschakelen.
Heb van nat over nat weinig last gehad tijdens online gaming.
Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 856Likes
V.w.b. dhcp is het alleen zorgen dat je op 2 verschillende netwerken zit. Anders gaat de router zeuren dat hij op de WAN poort in het hetzelfde netwerk zit als zijn "eigen" LAN netwerk.
Hang je bijv. een Fritzbox achter een Ziggo modem met 192.168.178.1, dan zul je een van beiden van tevoren anders moeten instellen omdat de Fritz ook op 192.168.178.1 zit, hetzelfde met andere routers als de Ziggo modem op 192.168.0.1 zit en betreffende router default ook.
Verder maakt het inderdaad niet uit.

Zelf ook nog nooit last gehad van nat over nat, maar het is goed om te weten voor als zich een dergelijk probleem voor doet en men deze configuratie heeft.
RRKREMER

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dag Marten1980,

Hartelijk dank voor duidelijke uitleg.
Doormiddel van je stappen is het me gelukt om de router achter de Connect box te hangen en alles werkt perfect.
Ik heb wel een vraag over de verbinding van buitenaf, naar bijvoorbeeld de Synology NAS.
Deze werkt namelijk niet meer.
Enig idee hoe ik dit kan herstellen?

Mvg René
Marten1980
Topicstarter
Level 1
  • 241Posts
  • 8Oplossingen
  • 13Likes
Bedankt voor uw reactie fijn dat de how to u heeft kunnen helpen.

Uw verhaal over de nas, is denk ik een verhaal van poorten openzetten in de router dat moet dan ook in de connectbox gebeuren. Hoe dat precies werkt geen idee zelf nooit gedaan mischien dat iemand die mee leest u kan helpen.

Via dmz moet het ook kunnen dan is het volgens mij poorten voor de nas openzetten in de router en dan de router in dmz zetten op de connectbox.
Marten1980
Topicstarter
Level 1
  • 241Posts
  • 8Oplossingen
  • 13Likes
zie dat mijn topic een sticky is geworden super.:smiley:
hopen dat veel mensen zijn die er wat aan hebben
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
#LekkerBezig Marten1980
Flybert

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Forum auteurs,

Dank voor al deze waardevolle informatie! Daar kan ik wat mee.

Ik heb nog één vraag:

Er wordt geadviseerd om een vast IP adres aan de router (die via zijn WAN poort op de Connect Box is aangesloten) toe te kennen. En dat IP adres moet ook buiten de DHCP range vallen van de server in de Connect Box. Maar waarom moet dat adres buiten die range vallen? Is het niet genoeg om gewoon een IP adres dat door de DHCP server is gegenereerd vast toet te kennen aan de router, door dat IP adres op te nemen in de lijst (in de Connect Box) van vaste IP adressen? Zo heb ik het op dit moment ingesteld en het werkt, incl. bereikbaarheid van NAS en VOIP telefonie

Vrgr Flybert
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic