How to: router achter modem

• 30 april 2017
  • 77 reacties
  • 96332 keer bekeken

Toon eerste bericht

77 Reacties

Reputatie 2
@Nick999Wat bedoel je precies? Want normaliter valt niets per definitie buiten dhcp bereik. En als je er buiten zit dan heb je al snel een bereikbaarheidsprobleem.
Beste Forumers,

Dank voor al deze snelle reacties! Voor alle duidelijkheid mijn huidige configuratie:

Eerst de Connect Box van Ziggo, via een LAN poort op deze box is een Sitecom AC1900 router aangesloten, via de WAN poort van deze router.

De beide DHCP servers staan ingeschakeld, maar hebben een verschillend bereik, ze zitten niet in elkaars vaarwater.

Kan ik de maatregel, om een IP adres buiten de range van de DHCP server (Connect Box) te kiezen, zien als “dubbel veilig”?

Ik heb overigens nog wel een ander punt, als ik de Connect Box uit schakel en vervolgens weer inschakel, raakt de Sitecom router “van de leg”, zelfs de WiFi signalen verdwijnen. Die router moet ik dan ook resetten. In mijn herinnering was dat bij het UBEE kabel modem niet zo. Kan dat te maken hebben met de IP adressering (IP adres binnen of juist buiten het DHCP bereik)?

Nogmaals dank voor al deze info!

Vrgr Flybert
De Sitecom kun je in bridge zetten, dan krijgen alle apparaten een IP adres van je modem en zit alles in één IP netwerk.
Zo heb ik het 15 jaar opgebouwd met diverse Sitecoms.
Reputatie 2
Kan ik de maatregel, om een IP adres buiten de range van de DHCP server (Connect Box) te kiezen, zien als “dubbel veilig”?

(Hopelijk werkt de quote zo) Ja, zie de uitleg van Bert op de vorige pagina. Als je tenminste handmatig een ip gebruikt. Vandaar dat ik het slimmer vind om het vast te leggen in de modem van Ziggo.

V.w.b. je tweede vraag, dat speelt wel eens vaker. Heb dat hier ook met de Cisco. Soms als die uit is geweest i.v.m. storing gaat alles goed, een andere keer moet ik ook de achterliggende Fritzbox weer opstarten.

Het is wel vreemd dat je wifi bereik dan weg valt, dat blijft bij mij al is het dan wel zo dat ik niet verder kom dan de Fritzbox.
Ik heb dat euvel zowel met als zonder vaste ip adresseringen gezien.

@Be rtYep, dat kan ook, alleen hebben lang niet alle routers deze mogelijkheid.
Reputatie 3
Badge +3
@Flybert heeft u toevallig op beide apparaten wifi aan staan?

Zo ja is het mogelijk dat u de wifi op het modem uitschakelt od bent u beide wifi signalen.nodig.

Ben bang als ik het zo lees dat de wifi signalen storen waardoor ze lijken weg te vallen
Dank voor de reacties weer!

Het zou heel goed kunnen dat die WiFi signalen elkaar storen (niet aan gedacht), maar ik geloof dat dit hier niet het geval is. Ik moet alleen de Sitecom router resetten nadat de Connect Box is gereset. Daarna kan ik probleemloos beide WiFi signalen "zien" en ook gebruiken. De kanaaltoewijzing is overigens in beide apparaten automatisch.

Ik ken niet alle details van de Sitecom router, maar ik heb me al afgevraagd of er iets mis gaat met het intern toekennen van een IP adres aan het WiFi deel van de sitecom router. En dat daardoor het WiFi signaal niet meer wordt uitgezonden. Dat dit na een reset van de Sitecom router weer is opgelost. Aan de andere kant, de Sitecom router krijgt een vast adres toe gewezen vanuit de Connect Box. Ik troost me maar met de gedachte dat dit euvel, zoals Richard G al schreef, meer voorkomt. Het blijft toch ingewikkelde techniek.

Gelukkig komt de Connect Box wel weer volledig op de been na stroom- of signaal onderbreking. Dat is belangrijk voor telefonie en vooral het alarmsysteem😉
Reputatie 3
Badge +3
Zit me net te bedenken is het toevallig al.een wat oudere sitecom router.

Heb er in het verleden ook een gehad achter een gewoon ziggo modem zonder wifi en router gedeelte. Deze had daar ook last van dat wifi wegviel en alleen een herstart dan hielp.

Heb toen een tp link router aan geschaft en die heeft daar nooit last van gehad. Dus zal een sitecom probleem zijn denk ik.

Heb laatst in de tp link gekeken en die had een uptime van meer dan 200 dagen zonder enig wifi probleem ?
@Flybert
De beste/makkelijkste aanpak is de Sitecom een static WAN Ip te geven
in het subNet van de ConnectBox buiten de Range
van de DHCP Server van de ConnectBox.

De subNets van ConnectBox en Sitecom moeten verschillend zijn.
Bv 192.168.178.0/24 (is standaard op de ConnectBox) resp 192.168.1.0/24.

Voor het vast instellen van een Ip van een apparaat in een van beide subNets
heb je de keuze uit twee mogelijkheden.
- je geeft een vast Ip op het apparaat buiten de Range van de DHCP-Server
van het subNet
- je reserveert een vast Ip voor het MAC address van het apparaat bij de DHCP Server
van het subNet met een so-called Adress Reservation; dat address ligt in dit geval binnen de Range van de DHCP Server.

Gr Han
Welke Sitecom heb je, heb je de Sitecom al in bridge gezet?
Om dit uit te proberen, dan hoef je nergens meer iets in te vullen of te reserveren.
Reputatie 3
Badge +3
Denk als ik laatste berichtjes lees van de @Flybert
Dan is het ip gebeuren opgelost, alleen wifi is niet stabiel.

Vandaar dat ik vroeg welke sitecom er word gebruikt, kan heel simpel een slechte wifi radio zijn
Inderdaad, de verbinding tussen de Sitecom router (AC1900, één van de nieuwst types) en de Connect Box had ik zelf al volgens het recept (optie 2) van Han aangesloten (zie onder) en dat werkt al een aantal dagen goed.

@Flybert

- je reserveert een vast Ip voor het MAC address van het apparaat bij de DHCP Server
van het subNet met een so-called Adress Reservation; dat address ligt in dit geval binnen de Range van de DHCP Server.

Gr Han

Ik zou alleen graag willen dat ik niet de Sitecom hoef te resetten, wanneer de Connect Box "uit de lucht is geweest", b.v. na een stroom of signaal onderbreking. Na het resetten van de Sitecom werkt alles overigens heel goed met een sterk, stabiel en snel WiFi. Maar ik zou graag willen weten wat er aan de hand 🤓 kan zijn. Sommige problemen zijn lastig om een vinger achter te krijgen.

Hoe dan ook, weer veel dank voor het meedenken!
Ik heb sinds vandaag een connectbox aangesloten en daarin dhcp en firewall uitgeschakeld.
In mijn TP-link router heb ik enkele poorten (waaronder poort 80 voor de webserver) doorgezet naar mijn NAS, het WAN ip-adres vast ingesteld op 192.168.178.10 en deze ook in de DMZ van de connectbox opgenomen.
Toch krijg ik vanaf internet geen toegang tot mijn webserver.
Doe ik iets verkeerd of zie ik iets over het hoofd?
gr. Martin
Ho.
DHCP moet niet uit op de ConnectBox. Anders wordt het lastig een bekabelde of Wireless verbinding te kunnen leggen met het beestje.

Je moet het WAN Ip adres van je TP-Link als DMZ-host instellen op de ConnectBox.
Kies voor de TP-Link een static WAN IP in 192.168.178.0/24 dat buiten de DHCP-Range ligt van de ConnectBox.
Met dat Ip kun je de TP-Link web pages bereiken & het is de gateway voor het subnet van de TP-Link.

Op je TP-Link Router moet er geen subNet zijn dat gelijk is aan dat van ConnectBox.
Kies bv 192.168.1.0/24

Etc.

Gr Han
@hanh Hallo Han
Ik maak een wifi verbinding vanaf mijn laptop met een vast ip adres. Dus dhcp heb ik in de connectbox dan niet nodig.
het WAN-ip adres van mijn router (192.168.178.10) heb ik in de connectbox in de DMZ geplaatst.
Het subnet van mijn router is 192.168.123.0/24.
Moet ik in de router de default gateway dan ook op 192.168.178.10 zetten?
Nu staat het ingesteld zoals op het plaatje hier beneden.
https://
gr. Martin
@hanh ,

een wan-ip van 192.168.xxx.xxx bestaat niet. 😉
Reputatie 3
Badge +3
Wan. Ip kan wel op die manier die moet dan wel.static zijn.

Als gateway moet je hetal ipadres van de connectbox invullen

En.bij dns1 &2 dns van ziggo
Hallo allemaal,

Nog even verduidelijken wat ik precies heb ingesteld:
IP adres van connectbox: 192.168.178.1

Internet instellingen in router:
WAN IP-adres: 192.168.178.10 (static)
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.178.1

192.168.178.10 in DMZ van connectbox ingesteld.

Martin
Je moet je wel even afvragen: met welk doel wil je een 2e router achter de ziggo router plaatsen?

Verbeteren van WiFi bereik?: Neem dan een access point i.p.v. een 2e router.

Je wilt meer zelf kunnen instellen in je router dan wat mogelijk is met standaard Ziggo apparatuur? prima, maar plaats dan je modem gewoon in bridge. Dan hoef je geen 2 routers te configureren, en je voorkomt NAT achter NAT issues. En je hebt die trukendoos hierboven niet nodig. De stelling dat modem in bridge voor “leken” is slaat de plank behoorlijk mis. Juist “professionals” zullen een modem in bridge prefereren boven router achter router geknutsel.
@efok ,

ik ben het voor 99% met je eens, maar als je er vervolgens een asus of netgear o.i.d. achter hangt, ben je geen "profesional". 😉
@efok ,

ik ben het voor 99% met je eens, maar als je er vervolgens een asus of netgear o.i.d. achter hangt, ben je geen "profesional". ;)

Dat ben ik dan weer volledig met je eens😋
Ik ben slechts een "gebruiker met ervaring". 😂
@efok @Gusto
Ik heb Dual Stack van Ziggo.
Kijk wel uit om dat kastje in Bridge Mode te laten zetten.
Gr Han
@efok @Gusto

Ik heb Dual Stack van Ziggo.
Kijk wel uit om dat kastje in Bridge Mode te laten zetten.
Gr Han

Omdat je dan bij Ziggo IPv6 verliest. Wat technisch gezien natuurlijk heel raar is.
En daarmee beknot Ziggo geluksvogels als jij die Full Dual Stack hebben toch ook weer in hun mogelijkheden, helaas.
Maar danzijn we weer bij het hele IPv6 verhaal.
@efok
Waar het om gaat is, dat het best mogelijk is dat iemand kiest voor Router op Router.
Ik zeg altijd: je moet een goed motief hebben dit te doen & qua netwerkkennis goed weten waar je mee aan de slag gaat. Anders maar beter Bridge Mode. Meestal wordt het dan Bridge Mode.

Een goed motief kan ook zijn: ik vind het leuk om er eens mee te gaan pielen. Ok with me.
Niet 'professioneel' genoeg, kan ik dat niet vinden.
Dit Topic is er voor mensen die Router op Router willen.
Dan ga ik niet beginnen over dat je meestal maar beter voor Bridge Mode kunt kiezen.
Ik mag veronderstellen dat daarover al nagedacht is.
Kan onterecht zijn, maar dat merk je snel genoeg uit de reakties die je krijgt.

Gr Han
Hallo allemaal,

Nog even verduidelijken wat ik precies heb ingesteld:
IP adres van connectbox: 192.168.178.1

Internet instellingen in router:
WAN IP-adres: 192.168.178.10 (static)
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.178.1

192.168.178.10 in DMZ van connectbox ingesteld.

Martin

Dat is ok. In zoverre: is 192.168.178.10 inderdaad geen adres dat de DHCP server van de ConnectBox kan uitdelen? Ik dacht dat die range standaard bij 10 begint, maar kan dat fout hebben. Check this out! Kies zonodig iets anders, bv 192.168.178.9, ofzo

Het subNet van de TP-Link moet iets anders zijn dan: 192.168.178.0/24.
Bv 192.168.1.0/24.
Heb je dat ook goed gedaan?

Gr Han

Noot: /24 betekent: Subnet Mask = 255.255.255.0

Reageer