1
Vraag
2
Reacties
rdk

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Google Wifi achter Connectbox

Ha allemaal, onlangs ben ik verhuisd en dat heeft me ook een nieuw Connectbox modem van Ziggo opgeleverd. In tegenstelling tot mijn vorige modem heeft deze dualstack IPv6, maar het levert mij nu al een dag of twee wat hoofdbrekens op 🙂 Het lukt mij namelijk niet om een goede portforward in te stellen voor een Grafana-servertje dat ik draai op poort 3000 lokaal.

Dat zit zo. Ik gebruik een Google Wifi mesh-netwerk achter de Connectbox, zodat er overal in het huis een krachtig wifi-signaal is. Het wifi-signaal van de Connectbox heb ik volledig uitgeschakeld, maar de Connectbox fungeert nog wel als DHCP server voor een "mini netwerkje" waarin alleen het primaire punt van Google Wifi via ethernet deelneemt:


Vervolgens komt er een "double NAT" situatie (omdat Google Wifi verplicht NAT nodig heeft voor mesh). Dat was in mijn vorige huis (c.q. met mijn vorige modem/router) geen probleem: ik zorgde gewoon voor een dubbele port forward in de router en in Google Wifi. Met de Connectbox krijg ik de portforward echter niet voor elkaar. Het Google Wifi-punt lijkt verbonden te zijn op IPv4, terwijl ik in de Connectbox alleen maar op IPv6 kan forwarden. Hoe krijg ik dit voor elkaar? Ik heb geprobeerd een catch-all rule te gebruiken door "alle" TCP inbound verkeer over "alle poorten" naar "alle" bestemmingen door te leiden, maar ook dan blijft de poort dicht. Wellicht is het een alternatief om de modem/router te bridgen, hoewel ik die optie niet kan kiezen in het modem-menu, maar ik weet niet of het een oplossing biedt. (Bridgen van de Google Wifi heeft als gevolg dat mesh niet meer werkt - dat is dus helaas geen optie...)

Heeft iemand van jullie een idee?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Dan zou ik aan Ziggo vragen om het modem in IPv4 modus te zetten.
IPv6 is eigenlijk nog in het geheel niet van belang, behoudens als je specifieke verbindingen maakt via IPv6, verder werkt het halve internet nog niet op IPv6.

Bekijk in context

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
In bridge is alleen een goede weg als je er een eigen router met firewall achter hebt, je bent dan wel helemaal zelf in charge van je firewall instellingen, als je er niet te veel vanaf weet is dit niet aan te raden, voor je het weet ligt je hele netwerk open voor de buitenwereld.

Zie je in het geheel geen Port Forward functie in je modem?
fastbiker

Level 8
  • 187Posts
  • 6Oplossingen
  • 51Likes
rdk Volgens mij moet je IPv6 laten uitschakelen door de Ziggo klantenservice. Maar Be rt of Evert weten hier meer van.

Edit: Bert heeft het al opgepakt.
rdk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
In bridge is alleen een goede weg als je er een eigen router met firewall achter hebt, je bent dan wel helemaal zelf in charge van je firewall instellingen, als je er niet te veel vanaf weet is dit niet aan te raden, voor je het weet ligt je hele netwerk open voor de buitenwereld.

Zie je in het geheel geen Port Forward functie in je modem?


In Google Wifi kan ook een firewall opgezet worden. Dat hoeft niet per sé blocking te zijn, maar bij voorkeur blijf ik de firewall van de Connectbox gewoon gebruiken (en dus inderdaad niet in bridge zetten).

De port forward functie is overigens wel zichtbaar in het modem-menu, maar ik kan daar alleen doorleiden naar IPv6 adressen (en niet IPv4). Klein screenshotje:


Het hier toevoegen van een catch-all port forward biedt daarnaast ook geen soelaas 😞
rdk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
fastbiker wrote:
rdk Volgens mij moet je IPv6 laten uitschakelen door de Ziggo klantenservice. Maar Be rt of Evert weten hier meer van.

Edit: Bert heeft het al opgepakt.


Thanks fastbiker, klinkt als een idee. Ik wil dit wel overwegen, maar het lijkt een soort stap terug in de tijd haha... Zou er echt geen andere optie zijn?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Ah, daar gaat iets niet goed.

Als je dit nog niet gedaan hebt?
Kun je het modem eens 30 seconden van de stroom halen en kijken of het dan wel mogelijk is?
En als dit geen resultaat oplevert de resetknop 15 seconden ingedrukt houden op de achterkant?

Ziggo moderators komen hier ook langs op werkdagen en kunnen dieper in het modem kijken, die komen in actie als er nog geen mogelijke oplossing gelukt is.
rdk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
Ah, daar gaat iets niet goed.

Als je dit nog niet gedaan hebt?
Kun je het modem eens 30 seconden van de stroom halen en kijken of het dan wel mogelijk is?
En als dit geen resultaat oplevert de resetknop 15 seconden ingedrukt houden op de achterkant?

Ziggo moderators komen hier ook langs op werkdagen en kunnen dieper in het modem kijken, die komen in actie als er nog geen mogelijke oplossing gelukt is.

Thanks! Ik had inderdaad al een paar keer een hard-reset gedaan (moest wel, omdat ik van lieverlee de IPv4 DHCP had uitgezet om te testen...). Helaas pindakaas tot nu toe.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Dan zou ik aan Ziggo vragen om het modem in IPv4 modus te zetten.
IPv6 is eigenlijk nog in het geheel niet van belang, behoudens als je specifieke verbindingen maakt via IPv6, verder werkt het halve internet nog niet op IPv6.
rdk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Heb inderdaad maar een omzetting naar IPv4 aangevraagd. Ben benieuwd!
rdk
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Vanmorgen is de omzetting doorgevoerd en het werkt nu - ik kan weer portforwarden. Dank Be rt!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic