1
Vraag
2
Reacties
PapaDena

Level 3
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Gegevens oude laptop naar nieuwe laptop

Goedemorgen,

Mijn laptop is aan vervanging toe een nieuwe is besteld. Op welke manier-ik heb het nog nooit gedaan-kan ik de gegevens van de oude afhalen en op de nieuwe installeren?

groet.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Weer on topic:
Ik denk Nick999, dat PapaDena nu rustig een afweging kan maken omtrent de mogelijkheden en welke voor hem het gemakkelijkst is om uit te voeren. Ook weet hij nu dat hij hier nooit tevergeefs om hulp zal vragen. Zoals ik in het begin al schreef: als hij tegen een hindernis oploopt kan hij op de community terecht.

Bekijk in context

21 Reacties 21
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Alle gegevens die u van Ziggo heeft, apps en Mijn Ziggo kan je gewoon weer gebruiken op de nieuwe laptop.

Als u alles heeft overgezet, kan u beste de oude laptop of formateren of lekker bewaren als reserve.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Ook biedt W 10 de mogelijkheid accounts te synchroniseren, evenals diverse cloud gebaseerde zaken. https://support.microsoft.com/nl-nl/search?query=Synchroniseren%20in%20Windows%2010
PapaDena
Topicstarter
Level 3
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes
Synchroniseren is volgens mij geen optie. Nu heb ik Windows 8 en ik krijg Windows 10 Home. Gegevens van Ziggo blijven behouden, mij gaat het meer over mijn documenten etc.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Als je al je gegevens(mappen) in one drive hebt staan, (of daarheen verplaatst) dan zijn ze account gebonden opgeslagen. Als je dus je nieuwe laptop hebt, en daarop hetzelfde account aanmaakt en gebruikt, worden alle "oude" zaken zichtbaar. Werkt althans bij mij op 3 apparaten perfect.
Als je er niet uitkomt, dan zeg je het maar.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Zonder te weten hoe u uw documenten etc . heeft opgeslagen en georganiseerd is het moeilijk om een concreet antwoord te geven. U kunt de directories die de te bewaren documenten bevatten delen in uw netwerk en dan naar de nieuwe computer kopiëren.
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Gezien eerdere vragen van TS lijkt mij d.m.v. het kopiëren met een USB stick het beste om documenten over te zetten.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik zou adviseren om een goede backup te laten maken door iemand (kennis?) die er kennis van heeft.
Niet alle programma's slaan gegevens op op logische plaatsen en sommige programma's moeten gegevens echt exporteren voor je ze op een andere pc opnieuw kan installeren.
(Outlook express was bv zon programma wat de emails op een andere plaats opsloeg dan in de standaard mijn documenten)
Verder wil je wellicht programma's die je hebt overzetten en daarvoor heb je dan de originele codes nodig.
Chris 1952

Level 9
  • 341Posts
  • 10Oplossingen
  • 48Likes
Ik zou ook overwegen om te starten met regelmatige back-up van belangrijke bestanden op nieuwe laptop. Ikzelf gebruik hier programma "Syncbackfree ". Dit is gratis te downloaden en werkt heel goed. Back-up op externe schijf of Usb stick
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Vaak worden in bibliotheken cursussen gegeven voor ouderen met betrekking tot computergebruik. Misschien kunt u daar informatie krijgen hoe u het best kunt handelen.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik denk dat voorlopig de beste tip is om de laptop niet leeg te maken of weg te doen. Dan kan er in ieder geval nog, mochten er gegevens missen, teruggezocht worden.
Als de laptop leeg wordt gemaakt of weggedaan, heb je die mogelijkheid niet.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Jan F. tóch ben ik van mening dat de meeste "oudjes" het nog best goed doen of kunnen doen.:wink:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik heb bij mijn klanten ook verschillende 70-plussers zitten die heel goed met de pc overweg kunnen. Maar dingen die niet alledaags zijn zoals virussen of malware verwijderen wat door de virusscanner is heen geslipt of backups/upgrades, laten ze liever aan een ander over.

Het is dat PapaDena een eindje uit de buurt woont, anders had hij best langs kunnen komen en hadden we het hier allemaal veilig overgezet naar de nieuwe laptop.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Ik ben het roerend met je eens Nick999 Mijn eerdere reactie was dan ook gekscherend bedoeld, vandaar de emoticon.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
KBX458 Ik behoor tot die oudjes. Zo ingewikkeld is het niet, maar soms is een eerste keer wat moeilijker. De hulpgroepen in de bibliotheek, vaak van Seniorweb, kunnen praktische aanwijzingen geven.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Dat las ik in je profiel Jan F. Als je kijkt in het mijne dan kun je mijn opmerking uitleggen als een compliment richting genoemde categorie. Ook was ik benieuwd naar de reacties.

En inderdaad: het is niet altijd ingewikkeld, maar is het eerder zo, dat je tegen een hindernis oploopt. Het vergt dan het nodige denkwerk om die te nemen, al dan niet met de inzet van hulpbronnen, zoals de community.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Een backup kun je het beste beschouwen als (vroeger) het hebben van een eigen doka. Foto's afdrukken en ontwikkelen was leuk, maar het negatief ontwikkelen was best riskant, want als er wat mis ging had je niks. Dus dat liet je vaak toch bij de fotograaf doen.

Hetzelfde geldt voor een backup. Je kunt er makkelijk een zelf maken als gemiddeld gebruiker, maar als het mis gaat en je oude schijf is inmiddels weg of gewist, heb je niks meer.

En vaak is het meer dan alleen backup. Ik heb regelmatig bij mensen (alle leeftijden) meegemaakt dat hun backup goed gegaan was, maar ze later problemen hadden met installeren van email, virusscanner etc. Want heel vaak logt de oude computer zaken automatisch in maar de nieuwe niet. En dan blijkt ineens dat men alle login of registratiegegevens/serienummers/activatiecodes niet meer kan vinden omdat die nooit nodig waren op de oude pc, en kun je vervolgens weer allerlei zaken opnieuw gaan aanvragen.

Wat ik mijn eigen klanten vaak aanbied is om óf de harddisk uit de oude pc/laptop te halen en het apparaat zelf zonder harddisk van de hand te doen of te slopen. De oude harddisk geef ik ze dan mee voor het geval er toch nog info nodig blijkt te zijn die niet in de backup staat.

Of als men de pc/laptop wel met een harddisk wil wegdoen en deze dus een secure-erase krijgt, bied ik de mensen aan om, uiteraard met hun toestemming, een image aan te maken op de server van de complete harddisk en deze minimaal 30 dagen te bewaren zodat er altijd nog een manier is om gegevens terug te halen.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Weer on topic:
Ik denk Nick999, dat PapaDena nu rustig een afweging kan maken omtrent de mogelijkheden en welke voor hem het gemakkelijkst is om uit te voeren. Ook weet hij nu dat hij hier nooit tevergeefs om hulp zal vragen. Zoals ik in het begin al schreef: als hij tegen een hindernis oploopt kan hij op de community terecht.
PapaDena
Topicstarter
Level 3
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes
Beste allen,

Bedankt voor jullie hulp nog een fijne en gezellige dag toegewenst.
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Ook nog een fijne dag.
Als het je verder zonder hulp gelukt is, laat je het dan ook even weten? Succes.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic