LMG9889

Level 1
  • 36Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes

Gebruik Horizon als switch om één groot dekkend WiFi netwerk te maken.

Het volgende kan interessant zijn voor mensen in ‘oud-Ziggo’ gebied die de modemfunctionaliteit van de Horizon niet kunnen gebruiken, maar ook voor mensen in ‘oud-UPC’ gebied die gebruik maken van een extern modem. Het werkt ook als je je modem in bridgemodus hebt staan en je een externe router gebruikt.

Wat het volgende eigenlijk doet, is van je Horizon een switch maken zodat je 3 extra LAN ingangen heb voor je netwerk en zodat je de, tot dan toe, ongebruikte WiFi antennes van de Horizon benut. Het leukste hieraan is dat je 1 groot dekkend WiFi netwerk kunt creëren. Iets, wat voor mensen die hun modem in de meterkast hebben hangen, een groot voordeel kan zijn. Ook voor mensen die in drukke WiFi gebieden zitten (bijv. appartementen) kan dit een uitkomst zijn om een zo goed mogelijk ontvangst te creëren.

Let op! Voor onderstaande is het wel handig als je enigszins een begrip hebt van wat een IP-adres, DNS en DHCP server is en doet. Je kunt er geen permanente schade mee aanrichten (de boel resetten en het is zoals het was), maar het kan wel flink wat frustratie opleveren als de boel niet 123 weer terug is in de oude situatie. Bij twijfel raad ik aan hulp te vragen van iemand die hier wel enige kennis over heeft.

Schrijf voordat je gaat beginnen even de volgende netwerkgegevens op, die kunnen later van pas komen:

  • Het IP-adres van je bestaande router, dit kan je modem/router van Ziggo zijn of een eigen router: bv. 192.168.178.1
  • Standaard Gateway (Default Gateway) meestal hetzelfde als je routeradres: bv. 192.168.178.1
  • Subnetmasker: bv. 255.255.255.0
  • DHCP bereik (het aantal IP-adressen en het bereik van IP-adressen die je router uitgeeft): bv. 192.168.178.2 t/m 192.168.178.100 (in dit geval 99 stuks)
  • Indien van toepassing, de vaste IP-adressen die je ingesteld hebt voor bepaalde apparatuur: bv. Mediaserver, NAS, Gameconsole


LET OP! bovenstaande zijn voorbeeld IP-adressen. Het kan goed zijn dat jouw netwerk andere adressen gebruikt zoals 192.168.0.1 of 10.0.0.1 of een andere combinatie. Gebruik de IP-adressen die voor jou van toepassing zijn, anders gaat het niet werken!

Het is ook handig als je voor jezelf een tekening maakt waar je op tekent wat je waar op aansluit om het e.e.a. te visualiseren, zodat je altijd een referentiepunt hebt.

Goed laten we beginnen!

Stap 1: Pak de Horizon afstandbediening erbij en ga via het menu Opties>Instellingen naar Thuisnetwerk. Kies vervolgens voor Nieuw Thuisnetwerk en doorloop deze stappen. Dit is nodig, omdat je in de Horizon geen instellingen kunt aanpassen als hij op 'Bestaand Netwerk' staat.

Stap 2: Kies vervolgens Menu>Opties>Instellingen>Thuisnetwerk>Status Thuisnetwerk en schrijf het IP-adres op wat je ziet. Dit zal een IP-adres zijn in de range 192.168.192.XX. Je hebt dit nummer nodig om zometeen verbinding te maken met de Horizon via je laptop/PC.

Stap 3: We gaan nu een verbinding aanmaken tussen je PC en de Horizon. De voorkeur is dat je dit bekabeld doet, omdat bij WiFi de verbinding nog wel eens kan wegvallen op het moment dat de Horizon de nieuwe instellingen wegschrijf en zodoende kan het voorkomen dat de nieuwe instellingen niet goed opgepikt worden. Bekabeld is het heel makkelijk, stop het ene uiteinde in je PC en het andere uiteinde in een van de ingangen achterop de Horizon (bij voorkeur LAN 1). Als je het tóch draadloos wil doen, dan moet je eerst verbinding maken met het draadloze netwerk die de Horizon uitzend (en bij veel stappen zul je opnieuw verbinding moeten maken met het draadloze netwerk).

Stap 4: Check nu of je PC een IP-adres heeft gekregen in dezelfde range als de Horizon (192.168.192.XX). Is dit niet het geval, stel dan even tijdelijk een vast IP-adres in op je PC in die range (vergeet straks niet het IP-adres weer op automatisch/DHCP te zetten). Dit is nodig, anders kun je niet op de webpagina van de Horizon komen om de instellingen aan te passen.

Stap 5: Start nu je favoriete webbrowser op en ga naar de pagina van de Horizon bv. http://192.168.192.1 (dit is het IP-adres dat je hebt opgeschreven bij Stap 2). Je logt in met je gebruikersnaam en wachtwoord (standaard admin, admin). Als je het inlogscherm niet te zien krijgt dan heeft je PC waarschijnlijk geen IP-adres in dezelfde range, check dit even na en stel desnoods een vast IP-adres in.

Stap 6: Ga naar het menu Draadloos (rechtsboven) en stel zowel onder 2,4Ghz als 5Ghz dezelfde SSID in als je modem/router. Let op! deze moet exact overeenkomen (dit wordt de naam van jouw 'reuze' WiFi netwerk), stel de versleuteling ook in met dezelfde waarde als je modem/router (advies is WPA2 + AES) en tenslotte stel je de sleutel ('WiFi wachtwoord') ook in exact hetzelfde als op je modem/router. Zet zowel op 2,4Ghz als op 5Ghz het kanaal vast. Je mag zelf weten op welk kanaal, maar ik raad voor beide de hoogste of de laagste waarde aan. Als je straks klaar bent met de Horizon, dan zet je op je modem/router óók het kanaal vast, maar dan aan de andere kant van het spectrum. Voorbeeld voor 2,4Ghz: op de Horizon kanaal 1 op je modem/router kanaal 11. De reden hiervoor is, dat je niet wil dat de Horizon en je modem/router elkaar tegenwerken op hetzelfde kanaal, integendeel, je wil dat ze elkaar aanvullen.

Stap 7: Ga naar het menu Basis (bovenin) en klik links op Local Area Network. Als je op deze pagina een melding ziet dat je niets kunt aanpassen, omdat de Horizon onderdeel uitmaakt van een bestaand netwerk, dan is Stap 1 niet gelukt, begin dan opnieuw. Als Stap 1 wel goed verlopen is, dan kun je hier instellingen aanpassen. Geef de Horizon een vast IP-adres die buiten de range licht van je modem (zie voorbereidingen voor Stap 1). In mijn voorbeeld zou 192.168.178.200 een goede keuze zijn, deze wordt niet vergeven door de DHCP server van mijn modem/router. Hoger dan XX.XX.XX.255 bestaat niet, dus kijk niet raar op als het mislukt op het moment dat je XX.XX.XX.256 of hoger invult.

Nogmaals, let op. Jouw IP-adressen kunnen verschillen van dit voorbeeld. Zo is het goed mogelijk dat jouw modem/router werkt in de rangen van 10.0.0.XX of 192.168.0.XX. Veranderd het naar jouw situatie.


  • Ip-adres: bv. 192.168.178.200 (kies hier dus een vrij IP-adres uit jouw netwerk)
  • Subnetmasker: bv. 255.255.255.0 (is meestal 255.255.255.0, maar let hier op en vul het in zoals het bij jou van toepassing is)
  • DHCP-server: Uitgeschakeld (de Horizon had een bug, dat de DHCP-server toch ingeschakeld bleef, dit is als het goed is inmiddels opgelost, maar voor de zekerheid gaan deze instructies er vanuit dat de bug nog niet opgelost is)
  • Starten lokaal adres: bv. 192.168.178.201 (vul hier het IP-adres van de Horizon in +1, dus als de Horizon in jouw geval 10.0.0.200 krijgt dan vul je hier 10.0.0.201 in)
  • DHCP poolsize: 5
  • Huurtijd: NIET AANZITTEN
  • DNS-server 1: 212.54.40.25 (goed gebruik dicteert dat je eigenlijk je modem/router hier opgeeft, maar ervaring leert dat het beter werkt als je de DNS van Ziggo doorgeeft)
  • DNS-server 2: 212.54.44.54
  • Domeinnaam NIET AANZITTEN


Klik hierna op opslaan

Stap 8: Als alle cijfertjes goed ingevoerd zijn en het is opgeslagen dan kun je de Horizon weer aansluiten in je netwerk door de ethernetkabel te verbinden met je modem/router. Check nog even of je PC weer een automatisch IP adres krijgt en zorg ervoor dat je WiFi kanalen (2,4Ghz & 5Ghz) in je modem/router ook vastgezet zijn op een kanaal die anders is dan de kanalen van de Horizon (liefst zo ver mogelijk er vanaf). Zorg er ook voor dat alle SSID's, versleutelingen en WiFi wachtwoorden gelijk staan. Dan zie je als het goed is maar 1x jouw WiFi netwerk terwijl er in werkelijkheid 4 zijn waar je apparatuur tussen hopt naar gelang de behoefte. Ook heb je nu 3 uitgangen achter je Horizon tot je beschikking waar je bekabeld internet uit kunt krijgen.

P.s. Als je modem geen dual-band ondersteund dan zijn het logischerwijs maar 3 WiFi netwerken, maar ook dat zal een verbetering van je ontvangst opleveren, daarnaast bestaan er apparaten (laptops, smartphones, tablets) die WiFi netwerken niet op basis van SSID ordenen maar op basis van BSSID (MAC adres) dan kan het voorkomen dat jij je netwerk vaker ziet voorkomen in de lijst met WiFi netwerken.

Ik hoop dat bovenstaande je geholpen heeft, laat het me weten. Vragen kun je ook altijd stellen.

130 Reacties 130
guidoh

Level 2
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Volgens mij is het menu van de Mediabox iets veranderd tegenwoordig. Als je naar de instellingen van het thuisnetwerk gaat zijn er bv geen opties Nieuw en Bestaand netwerk, je moet gewoon meteen gaan instellen. Dus moet je dan (bij Stap 1) kiezen voor internet via Mediabox? Hoe dan ook wordt hij dan opgenomen in een netwerk en kun je de settings van de wifi-banden niet aanpassen na het inloggen.

Uiteindelijk heb ik wel alles kunnen aanpassen, maar zodra ik op het einde de Mediabox weer terugplaats in het thuisnetwerk (via Wifi) zet hij zelf alle settings weer terug, er wordt weer een nieuw IP-adres binnen het DHCP-bereik zichtbaar in mijn router, hij neemt het kanaal van de router over etc.

Volgens mij wel alle opties geprobeerd nu maar kom er niet uit.
LMG9889
Topicstarter
Level 1
  • 36Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes
guidoh wrote:
Volgens mij is het menu van de Mediabox iets veranderd tegenwoordig. Als je naar de instellingen van het thuisnetwerk gaat zijn er bv geen opties Nieuw en Bestaand netwerk, je moet gewoon meteen gaan instellen. Dus moet je dan (bij Stap 1) kiezen voor internet via Mediabox? Hoe dan ook wordt hij dan opgenomen in een netwerk en kun je de settings van de wifi-banden niet aanpassen na het inloggen.

Uiteindelijk heb ik wel alles kunnen aanpassen, maar zodra ik op het einde de Mediabox weer terugplaats in het thuisnetwerk (via Wifi) zet hij zelf alle settings weer terug, er wordt weer een nieuw IP-adres binnen het DHCP-bereik zichtbaar in mijn router, hij neemt het kanaal van de router over etc.

Volgens mij wel alle opties geprobeerd nu maar kom er niet uit.


Die opties zijn volgens mij niet veranderd, hier in ieder geval niet en hij draait op de laatste versie, misschien dat hij de eerste keer meteen begint met instellen, maar je zou die optie moeten hebben. Je moet in ieder geval kiezen voor internet via externe modem.

Verder heb ik geen ervaring met het verbinden met het netwerk via WiFi, het zou gewoon moeten werken, al raad ik natuurlijk een bekabelde verbinding aan. Die zijn altijd stabieler en je hebt dan echt beide antennes om je bereik te vergroten.
lugdunum

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
ik heb een setup met een separate name/dhcp server. Voor de horizon heb ik een segment van 20 addressen gereserveerd (krankzinnig, waarom kan ik de dhcp server van de horizon niet gewoon uitzetten). Het probleem wat ik nu tegenkom is dat de horizon mijn name server als defaultgateway instelt. De DHCP server geeft de correcte addressen door, zie ik aan de logs van mijn dhcp server, maar de horizon pikt het gewoon fout op. Ik weet niet welke muppet de software voor dit ding gebouwd heeft, maar ik heb nog nooit zo'n krankzinnig netwerk device gezien.
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
lugdunum wrote:
ik heb een setup met een separate name/dhcp server. Voor de horizon heb ik een segment van 20 addressen gereserveerd (krankzinnig, waarom kan ik de dhcp server van de horizon niet gewoon uitzetten). Het probleem wat ik nu tegenkom is dat de horizon mijn name server als defaultgateway instelt. De DHCP server geeft de correcte addressen door, zie ik aan de logs van mijn dhcp server, maar de horizon pikt het gewoon fout op. Ik weet niet welke muppet de software voor dit ding gebouwd heeft, maar ik heb nog nooit zo'n krankzinnig netwerk device gezien.


En stel dat je in je netwerk een apparaat met een vast IP-adres hebt, loop je ook nog eens het risico dat dit apparaat niet het vaste IP-adres van je router krijgt, maar die uit de pool van de Horizonbox.
Het is overigens verbazingwekkend dat er nog zoveel goed gaat.

Meerdere topics zijn hieraan besteed, waaronder een van mijzelf Horizonbox stoorzender op bestaand netwerk. Hier staat ook beschreven welke contra-intuïtieve handelingen je moet verrichten om hem in je netwerk te hangen, zonder dat de DHCP-server van dat ding op je netwerk actief wordt.

Ik gebruik die box (nog) niet als WiFi-extender of Accesspoint, maar kans lijkt me niet al te groot dat de radio's de DHCP-server zal activeren, al weet je nooit natuurlijk.
LMG9889
Topicstarter
Level 1
  • 36Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes
Ik heb hem al een tijdje draaien in de opstelling zoals hierboven en de DHCP-server is niet aangesprongen. Het was een bug van vroeger die nu opgelost lijkt te zijn, maar voor de zekerheid raad ik de reservering aan, je weet immers maar nooit.
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
LMG9889 wrote:
Ik heb hem al een tijdje draaien in de opstelling zoals hierboven en de DHCP-server is niet aangesprongen. Het was een bug van vroeger die nu opgelost lijkt te zijn, maar voor de zekerheid raad ik de reservering aan, je weet immers maar nooit.


Het krankzinnige zit hem erin als je de Horizonbox in een bestaand thuisnetwerk configureert. In een bestaand thuisnetwerk heb je al je eigen router met DHCP-server en de Horizonbox activeert in de configuratie "bestaand thuisnetwerk" ook zijn eigen DHCP-server die dan vervolgens niet uit te zetten is. Zie jouw stap 1, die ik in eerste instantie ook gemist had omdat je topic over het uitbreiden van je WiFi-netwerk gaat.
Ook jij kan alleen de DHCP-server van de Horizonbox uitschakelen als je hem als een nieuw netwerk configureert en vervolgens alle relevante gegevens van jouw router overneemt.

Met andere woorden die bug is er nog steeds en laat een situatie achter die zich moeilijk laat beschrijven, zie hiervoor je eigen topic en natuurlijk ook de mijne :8.

Het krankzinnige is juist dat ieder zinnig mens de keuze "in een bestaand netwerk" zal kiezen als hij/zij over een eigen router en netwerk beschikt en dan vervolgens twee DHCP-servers op zijn netwerk actief heeft.
LMG9889
Topicstarter
Level 1
  • 36Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes
AoxoMoxoA wrote:
LMG9889 wrote:
Ik heb hem al een tijdje draaien in de opstelling zoals hierboven en de DHCP-server is niet aangesprongen. Het was een bug van vroeger die nu opgelost lijkt te zijn, maar voor de zekerheid raad ik de reservering aan, je weet immers maar nooit.


Het krankzinnige zit hem erin als je de Horizonbox in een bestaand thuisnetwerk configureert. In een bestaand thuisnetwerk heb je al je eigen router met DHCP-server en de Horizonbox activeert in de configuratie "bestaand thuisnetwerk" ook zijn eigen DHCP-server die dan vervolgens niet uit te zetten is. Zie jouw stap 1, die ik in eerste instantie ook gemist had omdat je topic over het uitbreiden van je WiFi-netwerk gaat.
Ook jij kan alleen de DHCP-server van de Horizonbox uitschakelen als je hem als een nieuw netwerk configureert en vervolgens alle relevante gegevens van jouw router overneemt.

Met andere woorden die bug is er nog steeds en laat een situatie achter die zich moeilijk laat beschrijven, zie hiervoor je eigen topic en natuurlijk ook de mijne :8.

Het krankzinnige is juist dat ieder zinnig mens de keuze "in een bestaand netwerk" zal kiezen als hij/zij over een eigen router en netwerk beschikt en dan vervolgens twee DHCP-servers op zijn netwerk actief heeft.

Klopt het is verre van intuïtief, maar als je eenmaal weet dat je moet kiezen voor nieuw netwerk, dan is er verder geen probleem.

Zelf vermoed ik dat er iets mis is gegaan met de vertaling en dat de keuzes als volgt uitgelegd moeten worden:

Bestaand netwerk: een netwerk waarbij eerder een Horizon box dienst deed als modem/router en waarbij deze Horizon de oude vervangt
Nieuw netwerk: een netwerk waarbij er niet eerder een Horizon box is gebruikt als modem/router en waar deze Horizon onderdeel van gaat uitmaken
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
LMG9889 wrote:

...[KNIP]...
Zelf vermoed ik dat er iets mis is gegaan met de vertaling en dat de keuzes als volgt uitgelegd moeten worden:

Bestaand netwerk: een netwerk waarbij eerder een Horizon box dienst deed als modem/router en waarbij deze Horizon de oude vervangt
Nieuw netwerk: een netwerk waarbij er niet eerder een Horizon box is gebruikt als modem/router en waar deze Horizon onderdeel van gaat uitmaken


Dat er wat is misgegaan, wil ik zonder meer geloven, maar zo triviaal zoals jij het beschrijft is het niet. Als het slechts een kwestie van omdraaiing zou zo de keuze Nieuw netwerk (eigenlijk bestaand netwerk) voldoende moeten zijn, waardoor je geen IP-adressen hoeft te configureren.

Wat er precies misgaat vind is duidelijke taak voor Ziggo om daarmee aan de slag te gaan, feit is dat je met de keuze bestaand netwerk èn de keuze nieuw netwerk op je afstandsbediening de DHCP-server op de Horizonbox activeert. Bij keuze nieuw thuisnetwerk ben je wel in staat de DHCP-server uit te schakelen. Bij bestaand thuisnetwerk wordt slechts een deel van de configuratie van je router overgenomen en is de DHCP-server onwrikbaar geactiveerd.

Als je allèèn via de WebApp configureert dan is het verhaal wat gunstiger, omdat bij keuze "bestaand thuisnetwerk" de DHCP-server niet geactiveerd wordt, ook al staat op de pagina Local Area Network wel getoond dat DHCP enabled is.

Configureer je je het thuisnetwerk zowel met afstandsbediening en met WebApp dan is het nog onduidelijker waar je aan toe bent. Met het configureren met de afstandsbediening werk je alleen met wizards en via de WebApp is het een stuk directer, maar bij keuze bestaand netwerk wordt bij de pagina Local Area Network echter geen actuele informatie getoond.

Ik moet nog checken wat er na de recentste updates van dit verhaal nog waar is en wat niet. Op het oog is er niet veel veranderd, maar dat zegt nog niks. Het is in ieder geval nog niet radicaal aangepakt, getuige het feit dat de pagina Local Area Network nog steeds verkeerde informatie kan tonen, als voor bestaand netwerk is gekozen.
Sander1983

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb zover ik weet alle stappen geprobeerd te doen.
ik heb de nieuwe horizon box binnen.

netwerk kabel erin en deze uitlegt overgenomen..
eerste keer ging het goed. hij nam de bestaande netwerk instellingen over en kon inloggen via 192.168.1.44 (admin en admin) daar de wifi instellingen veranderd. naar de achterkant van mijn woning gelopen en had daar nu ineens wifi waar ik voorheen geen wifi had. dus dat werkt!

daarna mijn hele netwerk aangepast achter de tv, de switch weggehaald en alle kabels in de box gedrukt. wezen testen en netflix deed het via de tv, ps4 kon online en de mediaplayer zag de nas server nog steeds.
daarna de box op standby gezet (geel) en geen netwerk verbinding meer...

alle stappen weer gedaan vanaf 1 maar ik kom niet meer in de webapp van de horizon.. als ik wel de pagina zie dan kan ik niet meer inloggen met admin en admin..

enige voordeel wat ik nu wel heb is dat volgens de box de dhcp server uitstaat. hij zegt wel dat hij niet verbonden is maar kan gewoon interactief tv kijken of myprime. tevens doet nu ook de rest het weer die op de utp zit van de box ook in standby..

alleen de wifi werkt nu dus niet meer via de box. hij ziet wel dat ik netwerk aangepast heb alleen krijg er geen verbinding mee.. snap er geen hol meer van.
Sander1983

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
vergeten er bij te zeggen dat hij nu op een compleet andere network range zit dan waar ik me netwerk op heb staan. mijn netwerk draait op 192.168.1.eennummer en de box draait nu op 192.168.192.1
AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes
AoxoMoxoA wrote:

...[KNIP]...
Ik moet nog checken wat er na de recentste updates van dit verhaal nog waar is en wat niet. Op het oog is er niet veel veranderd, maar dat zegt nog niks. Het is in ieder geval nog niet radicaal aangepakt, getuige het feit dat de pagina Local Area Network nog steeds verkeerde informatie kan tonen, als voor bestaand netwerk is gekozen.


Aantal checks heb ik uitgevoerd en mijn conclusie is dat ik het woord krankzinnig niet meer hoef te gebruiken. Met versie 1.18.2 wordt de DHCP-server van de Horizonbox niet meer geactiveerd in een bestaand thuisnetwerk. Ziggo heeft dit ook gemeld dat deze wijziging doorgevoerd en nu uitgerold is. Een goede verbetering dus.

Voor andere wijzigingen, waarbij ook stabiliteit WiFi verbeterd zou zijn zie Update 1.18.2 ervaringen gevraagd.
Flection

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Werkt als een tierelier! Ik gebruik mijn modem als centraal punt en heb via de meterkast een CAT(6) kabel getrokken via een loze leiding naar de plek waar de Horizon Box ook staat. Daar heb ik ook nog een WD Play mediaspeler, (welke ik helaas nog moet gebruiken voor spotify en netflix) die nu ook via het bekabelde netwerk kan communiceren wat veel beter werkt dan draadloos.

Het enige wat ik jammer vind is dat ik de HorizonBox niet kan gebruiken voor VoIP en dit via het modem moet doen. Omdat er geen telefoonkabel ligt.

Verder heb ik overal in huis nu een goed WiFi bereik. Dus ik kan deze instellingen iedereen aanraden! Erg blij met mijn "thuisnetwerk":)
BBV8

Level 5
  • 181Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes
nou ik dacht ik ga dit ook eens proberen om mijn wifi netwerk uit te breiden via de HB maar helaas zoals ik zelf al verwachte; ik krijg het niet voor elkaar; het stukje wat ik hieronder quote zie ik op de Hb nergens staan, en dan bedoel ik Nieuw Thuisnetwerk het enige wat ik te zien is Thuisnetwerk en als ik dan instellen klik dan kan ik kiezen uit draadloos of lan, omdat ik hem op lan had staan blijft ie daar ook op staan en met een kabeltje erin lukt het mij niet meer om te switchen naar draadloos en loopt ie gewoon zelfs vast ...

Stap 1: Pak de Horizon afstandbediening erbij en ga via het menu Opties>Instellingen naar Thuisnetwerk. Kies vervolgens voor Nieuw Thuisnetwerk en doorloop deze stappen. Dit is nodig, omdat je in de Horizon geen instellingen kunt aanpassen als hij op 'Bestaand Netwerk' staat.
LMG9889
Topicstarter
Level 1
  • 36Posts
  • 3Oplossingen
  • 7Likes
BBV8 wrote:
nou ik dacht ik ga dit ook eens proberen om mijn wifi netwerk uit te breiden via de HB maar helaas zoals ik zelf al verwachte; ik krijg het niet voor elkaar; het stukje wat ik hieronder quote zie ik op de Hb nergens staan, en dan bedoel ik Nieuw Thuisnetwerk het enige wat ik te zien is Thuisnetwerk en als ik dan instellen klik dan kan ik kiezen uit draadloos of lan, omdat ik hem op lan had staan blijft ie daar ook op staan en met een kabeltje erin lukt het mij niet meer om te switchen naar draadloos en loopt ie gewoon zelfs vast ...

Stap 1: Pak de Horizon afstandbediening erbij en ga via het menu Opties>Instellingen naar Thuisnetwerk. Kies vervolgens voor Nieuw Thuisnetwerk en doorloop deze stappen. Dit is nodig, omdat je in de Horizon geen instellingen kunt aanpassen als hij op 'Bestaand Netwerk' staat.


Als je de HB eerst terugzet naar fabrieksinstellingen, krijg je dan wel die optie?
BBV8

Level 5
  • 181Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes
bedankt voor t meedenken maar dat heb ik al gedaan 🙂 al meerdere keren zelfs.
BBV8

Level 5
  • 181Posts
  • 1Oplossingen
  • 17Likes
vanmorgen nog maar een keer de hb naar fabrieksinstellingen nadat ik op 1 laptop Twonky had geïnstalleerd en nu leek het erop dat er iets veranderd was maar voordat ik weer de instellingen om mijn Wifi netwerk wilde gaan aanpassen trad er al weer een ander probleem op: In eerste instantie kon ik op mijn HB de bestanden zien van de laptop waarop ik twonky had gezet en na 1 keer gebruiken en opnieuw te willen kijken was de mogelijkheid alweer verdwenen, ook na meerdere pogingen om via de Hb de mediabestanden te delen pfffff wat is t toch altijd wat om iets voor elkaar te krijgen met die UPC/ZIGGO hardware troep 😞

Ik heb van de week ergens gelezen dat die hele Hb maar voor 2 dingen goed is en dat is voor de opnamemogelijkheid van meerdere zenders en de beeldkwaliteit en ik wil er nog 1 ding aan toevoegen dat is de ZAPsnelheid die bevalt me ook geweldig maar voor de rest is 't 1 grote knoei al die hardware!

Maar ik ga na de feestdagen toch eens een vaste pc voorzien van twonky dan nog een keer de Hb geheel leeg maken, wellicht ook de harddisk leeg maken en wie weet zou t dan toch een keer lukken om mijn WIFI netwerk groter te maken 🙂

P.S. ff iets anders: Als ik in mijnZiggo de hotspots aanzet dan zijn er diverse Androids die in mijn huis geen goed werkenden verbinding hebben met mijn WIFI én op sommige plaatsen in huis valt met enkele laptops de verbinding onregelmatig weg, zet ik hotspots uit dan werkt alles zonder (al te veel) problemen!
prince161

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
is het dan ook mogelijk op deze manier een extra box aan te sluiten ?
Wizzel

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Met mijn nieuwe modem kon ik niet kiezen voor nieuw thuisnetwerk. Alleen tussen horizon inzetten als modem of betsaande modem gebruiken.
Nu zit mijn horizon statisch op ip eindigend xxx.25. Mijn DHCPpool op het modem start bij .10
Ik kan natuurlijk de DHCP pool wijzigen om te starten vanaf .100 dan is het probleem opgelost. Mijn statische IP geef ik dan uit tussen .10 en .20.
Ik ga kijken of de statische ip van horizon dan ook blijft staan (ik kan hem ook keihard toewijzen daar).
hiburg

Level 1
  • 39Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Ik heb de Horizon ook als access point ingesteld op de manier zoals hierboven beschreven. Mijn modem (TC7200) van Ziggo (oud UPC) dient ook als router en heeft ipadres 192.168.192.1.
Deze krijgt keurig de DNS servers van Ziggo en geeft ip adressen uit vanaf 192.168.192.100 t/m 192.168.192.190.

De Horizon box heb ik als IP adres gegeven 192.168.192.200.

In de openingspost staat:
" DNS-server 1: 212.54.40.25 (goed gebruik dicteert dat je eigenlijk je modem/router hier opgeeft, maar ervaring leert dat het beter werkt als je de DNS van Ziggo doorgeeft)
DNS-server 2: 212.54.44.54 "

Moet ik nu als DNS servers in de Horizon box opgeven:
A. 192.168.192.1 (als 1e en 2e leeglaten). Of:
B. 192.168.192.200 (als 1e en 2e leeglaten). Of:
C. De beide DNS servers van Ziggo ?

Wie weet het juiste antwoord en kan mij vertellen hoe dit onderscheid zit ?
Op Internet lees je nl. verschillende oplossingen...

Uitgelicht topic