Beantwoord

FTP (Cyberduck) perikelen

  • 18 januari 2019
  • 52 Reacties
  • 2597x Bekeken

Hallo iedereen,

Sinds deze week ben ik aangesloten op Ziggo met een Connectbox. Internet (WiFi) werkt goed alleen heb ik problemen met het uploaden en downloaden via FTP.

Ik upload en download (back-up) vaak websites via FTP met Cyberduck, alleen krijg ik nu telkens na ± 1 minuut downloaden/uploaden een connection error:

Connection refused (Connection refused). The connection attempt was rejected. The server may be down, or your network may not be properly configured.

Ik ben niet technisch onderlegd, maar ik begreep dat dit te verhelpen is door instellingen in mijn modem aan te passen (openzetten van poorten?).

Zou iemand mij stap voor stap kunnen uitleggen hoe ik dit kan oplossen? Of weet iemand een website waarop ik de instructies kan vinden?

Ik heb de vraag ook bij Ziggo neergelegd, maar ze zeggen dat ze alleen maar kennis hebben over de standaard diensten van Ziggo.

Alvast hartelijk dank!!
icon

Best beantwoord door de-lete 28 januari 2019, 20:46


Als dat niks oplevert, dan.
www.ziggo.nl/chat
24/7 bereikbaar en snelle Response.
Vraag om IPv4 Firmware voor je ConnectBox.

Er is een grote kans dat je dan van het gezeur af bent.
Laat weten hoe dit afloopt!
Gr Han


Vandaag contact gehad via de chat en de IPv4 Firmware gevraagd. Deze is geïnstalleerd en het werkt nu! Ik zal het voor de zekerheid de komende tijd monitoren, maar ik durf te stellen dat het probleem is opgelost!
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

52 Reacties


Als dat niks oplevert, dan.
www.ziggo.nl/chat
24/7 bereikbaar en snelle Response.
Vraag om IPv4 Firmware voor je ConnectBox.

Er is een grote kans dat je dan van het gezeur af bent.
Laat weten hoe dit afloopt!
Gr Han


Vandaag contact gehad via de chat en de IPv4 Firmware gevraagd. Deze is geïnstalleerd en het werkt nu! Ik zal het voor de zekerheid de komende tijd monitoren, maar ik durf te stellen dat het probleem is opgelost!
@de-lete
Vijf dagen geleden was mijn laatste reaktie, alweer. Die loste iets kleins voor je op door dat IPv6 adres te gebruiken voor die ene host bij ftp. Dat is een manier die niet de bedoeling is. Daarna ben je aan mijn aandacht ontsnapt.
Sorry. Soms kwamen berichten over nieuwe reacties niet door. Er waren wat problemen met de software van de Community.

Het is zeer raar wat er gebeurt. Nu kunnen we een heel ingewikkeld onderzoek gaan doen naar wat dit technisch allemaal te betekenen heeft.
Dat vind ik in dit geval niet zinvol meer. De DS-Lite Firmware op je ConnectBox werkt niet goed.

Je kunt nog 1 keer een Factory Reset van de ConnectBox proberen of dit de boel oplost. Dat deed je natuurlijk al eens. Of nog niet? Dit kan een oplossing geven.
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/hoe-zet-ik-mijn-modem-terug-naar-de-fabrieksinstellingen-2945

Als dat niks oplevert, dan.
www.ziggo.nl/chat
24/7 bereikbaar en snelle Response.
Vraag om IPv4 Firmware voor je ConnectBox.

Er is een grote kans dat je dan van het gezeur af bent.
Laat weten hoe dit afloopt!
Gr Han

Cc @Be rt
Reputatie 7
De aanhouder wint, @de-lete. Bedankt voor je terugkoppeling en fijn dat alles weer werkt nu.
@Be rt Het zal zo zijn dat deze Case in onderzoek wordt genomen.
Feedback hierover is er niet.
Stel het zou zo zijn dat ftp met DS-Lite goed zou moeten werken, wat ik geloof,
dan wil ik graag weten of er een Bug in het spel is en onder wat voor hardware/software omstandigheden of wellicht wel in het externe CGNAT aka AFTR, met impact voor alle klanten met DS-Lite.
Als ftp nooit zou kunnen met DS-Lite, dan wil ik dat uiteraard ook graag te weten komen. Ik heb nog geen bronnen gevonden die dit bevestigen.

Anders blijft het behoorlijk in het duister tasten als je iemand goed wilt helpen met een probleem. Dat de combinatie VPN en DS-Lite problemen geeft is genoegzaam bekend.
Dan weet je wat je maar het beste kan doen: overstappen op Ipv4. Net als wanneer iemand met DS-Lite Port Fowarding nodig heeft of IPv4 UPnP.

Zoals je weet ben ik er tegen bij elk akkefietje maar meteen te adviseren een overstap te maken naar IPv4. @efok ziet dat ook zo. Zo'n geadviseerde overstap gaat soms zonder te weten of het in de Case gaat over DS-Lite of Dual Stack. Dat maakt ook uit, voor wat je het beste kunt doen.
Er zijn zat gevallen, waarin blijkt dat die overstap niet nodig is of was omdat er een ander probleem was, dat niets te maken heeft met IPv6.

Een klant zomaar aan het lijntje houden bij een lastig probleem, vind ik, net als jij, geen goede zaak. Dit is bv wel gedaan door Mark Ziggo ism met klanten bij een lastig probleem in het DS-Lite CGNAT met grote impact. Liberty Global zei: geen Test Cases = geen probleem, zo vertelde Anne H mij destijds. Wat moet je dan?

Wat ik ook geen goede zaak vind, is, dat er onvoldoende kennisontwikkeling zou plaatsvinden over ins en outs van Ziggo IPv6, bij degenen die hier proberen het beste advies te geven in de technisch wat gecompliceerder ogende gevallen.
Die ontwikkeling van kennis stagneert bij te vroege overstap naar IPv4 en/of te weinig terugkoppeling van Ziggo over known issues, waar je rekening mee moet houden bij je advies.

Gr Han
Ik zou het niet erg vinden om als proefkonijn/testcase te fungeren. Bijv. ipv6 dual stack op mijn modem zetten en testen. Etc. Ik begrijp prima dat iedereen naar ipv6 oplossingen moet.
Maar in mijn geval: ik kon al dagen niet werken, en dit was een (snelle) oplossing.
De helpdesk heeft het instant ingewilligd, wat ik erg waardeer. Er is verder geen gesprek geweest over de opties, of over welke versie van ipv6 ik had, over mijn foutmeldingen etc. Ik droeg een probleem en een instant oplossing aan.
Sorry, maar ik ben hier niet echt in thuis...
Kun je gedetailleerd omschrijven welke info je wilt hebben?

Als ik in het modem zit kan ik alleen 'Beheer > Informatie' bereiken (uit jouw Plaatje 1). De andere twee plaatjes zijn niet beschikbaar op mijn modem.
Ik zie dus alleen IPv6 en geen IPv4
Ok. Je hebt dus DS-Lite Firmware. Dat is nu duidelijk.

Nu de andere vragen nog beantwoorden.

Gr Han

Kun je hostname of het Ip address geven van een host waarmee ftp mislukt?
Gebruik je de hostname in de ftp-Client of het IP address?
Als je de hostname gebruikt probeer dan eens het IPv4 address, als je dat weet.

En ook:
Wat is de Uptime van de ConnectBox?
DS lite is een complexe setup, met een IPv4 tunnel over IPv6 naar een AFTR met CGNAT. Maar als basis functies als VPN en FTP niet werken over zo’n setup, moet je het gewoon niet zo uitrollen. Eigenlijk is het by design al een gedrocht. Je neemt je klanten een deel functionaliteit af. Port forwarding voor IPv4 door het design onmogelijk. Persoonlijk probeer ik DS-lite ver bij me weg te houden.

Wat mij stoort is dat we hier allerlei klachten over VPN en FTP voorbij zien komen, maar dat we nergens ook maar eeen tipje van de sluier zien, of toegelicht krijgen waar het probleem kan zitten.
Bij de gebruiker?
Bug in modem software?
Modem firewall issue?
MTU issues?
Andere Issues door de tunneling van IPv4 over IPv6?
Firewall op de AFTR?
GRE protocol werkt niet over De AFTR?
NAT issues op de AFTR?
IPv6 gerelateerd?
we gissen maar wat, helaas. Enige feedback waar @hanh op doelt zou inderdaad zeer welkom zijn.
@efok DS-Lite is een technologie waarmee je op IPv4 adressen kunt besparen.
Hoe noodzakelijk dit voor Ziggo in de toekomst is, weet ik niet.
Je neemt dan inherente beperkingen ervan (geen Port Forwarding bv) voor lief, zolang je het merendeel van je klanten daar goed mee kunt bedienen.
Ik ken geen officieel lijstje van andere inherente beperkingen van een goede DS-Lite implementatie. Gebruik van VPN lijkt daar wel op te horen staan. ftp volgens mij niet.
So far so good.
En voor de rest: het is mij precies zo duister als je beschrijft. Zou niet zo moeten zijn.
Ziggo zou meer openheid moeten geven over belangrijke issues die er met huidige versies van IPv6 Firmware (onstaan) zijn, die nog gefixed moeten worden bij een volgende Update. En over wat er nu eenmaal echt niet zal gaan lukken met hun opvatting over een DS-Lite implementatie.
Gr Han
Ik gebruik de hostname, bijvoorbeeld ftp.pcextreme.nl
IPv4 adres weet ik niet.

Bedoel je dit met de uptime?
Beschikbaarheid: 0 days 17h:33m:12s

Ik heb gisteren wel het modem een keer opnieuw opgestart, ik dacht, misschien ligt daar gewoon de oplossing, maar dus niet helaas...


Wat doet ie als je het IPv6 address probeert?

2a00:f10:101:203:5054:ff:fe3f:edee
Nu werkt het wel!


Alleen bij dat specifieke adres werkte het, bij andere FTP verbindingen nog niet.
@ Rembem Jij moet natuurlijk gewoon je werk kunnen doen. Als IPv4 daar de oplossing voor is, is dat voor jou zeker prima. Gebruik je FTPs of sFTP, of old school plain text FTP?
Hartelijk dank!

Ik heb het ook bekabeld geprobeerd, maar helaas met hetzelfde resultaat.
Daarnaast heb ik een andere FTP-client geprobeerd (FileZilla), ook hier hetzelfde resultaat.
Dus de oorzaak ligt waarschijnlijk ergens anders...
Afhankelijk van de server. Meestal FTP, of FTPS. SFTP het liefst maar SSH staat vaak uit vanwege veiligheid, dus dat kan dan niet. FTP en FTPS heb ik geprobeerd met ipv6 DSlite. Ik heb ook gespeeld met passive of niet, en met LIST keep alive settings. Allemaal gaven verbindingsproblemen.
Reputatie 4
Badge +2
Afhankelijk van de server. Meestal FTP, of FTPS. SFTP het liefst maar SSH staat vaak uit vanwege veiligheid, dus dat kan dan niet. FTP en FTPS heb ik geprobeerd met ipv6 DSlite. Ik heb ook gespeeld met passive of niet, en met LIST keep alive settings. Allemaal gaven verbindingsproblemen.

Men kan als serveradmin de sftp met veilige "ssh" mogelijk maken. ( is eigenlijk veiliger maar ok)
Toevallig heb ik dat een tijdje terug moeten doen voor iemand die een beetje gelijkende problemen had na meen ik ook andere internet provider.
Ik heb en had natuurlijk geen zin om probleem voor die internetaansluiting / provider verder uit te gaan zoeken.

Voor anderen die ook zoiets hebben probeer dus ook de SFTP even en vraag bij Serveradmin of dit al dan niet tijdelijk kan/mag.
Zeg hiermee niet dat het de oplossing is , maar wel handig te weten of dit dan bijv. wel werkt

Dan weten overige hier ook of dat een oplossing kan zijn.
Bij ons maar andere internetprovider bij die gebruiker werkte het met SFTP wel goed. ( middels WINSCP als client)

Verbreken verbinding en niet werken, ook de log files op de server kunnen uitkomst geven, soms gebruikt men op een bijv . client ( hopelijk alleen daar) een te oud protocol / cipher, waarmee toegang na update op server naar nieuwere versie niet meer kan/mag werken.
Probeer te ftp'en met:
185.107.215.215
ipv met ftp.pcextreme.nl
Geeft dat ook een probleem?

Jammer van die Restart. Die Uptime/Beschikbaarheid was van belang om wellicht een mild oordeel te kunnen hebben over het toch wel hoge aantal Post RS Errors, dat je eerder in je plaatjes liet zien. Die zijn nu weer op 0 gezet. Hou die tellers in de gaten.

Gr Han

Technische noot. ftp.pcextreme.nl heeft ook een IPv6 address. Ik zoek het probleem nu een beetje in de IPv6-IPv4 hoek. ftp via de hostname verloopt hoogstwaarschijnlijk over IPv6. Onder Windows is dat tenminste de default.


Jammer van die Restart. Die Uptime/Beschikbaarheid was van belang om wellicht een mild oordeel te kunnen hebben over het toch wel hoge aantal Post RS Errors, dat je eerder in je plaatjes liet zien. Die zijn nu weer op 0 gezet. Hou die tellers in de gaten.

Dat was inderdaad dan niet heel wijs van me. Ik zal het vanaf nu in de gaten houden.

Probeer te ftp'en met:
185.107.215.215
ipv met ftp.pcextreme.nl
Geeft dat ook een probleem?


Ik krijg hetzelfde resultaat. Een connectie maken gaat goed, maar als ik ga downloaden/uploaden wordt ie naar ongeveer een minuut eruit gegooid.
Wat doet ie als je het IPv6 address probeert?

2a00:f10:101:203:5054:ff:fe3f:edee
Reputatie 4
Badge +2
Met een laptop proberen.
Dan ook met dezelfde instellingen echter andere internet aansluiting ergens anders.

En daar je ftp enz heb veronderstel ik dat je ook zelf of via contact bij de ftp log en andere log files van de server kan komen, principe meten is weten.
Vreemde zaak.
Zou je internetverbinding een korte uitval hebben?

Je zou dit mischien kunnen testen door zodra de ftp Up of Download connectie verliest, snel een nieuwe Web Page in beeld proberen te krijgen met een Refresh in je Browser.

Wat levert dit op?

NB bekabeld blijven testen om een evt Wifi probleem buiten de deur te houden.
Gr Han
@de-lete

Filezilla werkt hier probleemloos. Kun je eens een tracert en een ping naar zo'n site?

code:
ping ftp.jouwwebsite.tld


code:
tracert ftp.jouwwebsite.tld
We kunnen ook meteen wat dieper in de ConnectBox kijken of daar iets raars te zien is.

Het gaat over Up/Downstream waarden van het kabelModem en Netwerk historie.
Waar vind je dit allemaal?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
Laat maar zien.
Gr Han
Reputatie 4
Badge +2
Was nog even firewall vergeten, ook dat is met SFTP anders ofcourse.
Met DS-lite bespaar je op IPv4 adressen inderdaad, i know. Het lijkt me niet dat Ziggo nog zo hard groeit, dat ze tekort aan IPv4 krijgen. Wereldwijd ligt dat uiteraard heel anders. Bovendien hebben alle mediaboxen ook gewoon nog een publiek IPv4 adres. Als je wilt besparen op IPv4 zou je er voor kunnen kiezen het hele mediabox gebeuren naar IPv6 only te zetten. Heb je opeens een hele bak IPv4 over om je klanten een nette Dual Stack aan te bieden, voor hun internet.
Geen idee wat de interne policy van het bedrijf hierin is, verkoop van IPv4 kan ook lucratief zijn. Daar is Ziggo niet open over.

Maar goed, mijn punt was eigenlijk, dat ik graag helder zou willen hebben, wat de achtergrond van de gemelde VPN en FTP issues is.
Wat doet ie als je het IPv6 address probeert?

2a00:f10:101:203:5054:ff:fe3f:edee


Nu werkt het wel!