Edwin14

Level 3
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Foutcode 8062 en verbindingsissues Synology NAS

Hallo,

Regelmatig krijg ik foutcode 8062 bij het pauzeren. Volgens de helpdesk moet ik nieuwe bekabeling aansluiten, nadat ik eerst getest hebt om de mediabox rechtstreeks op de hoofdaansluiting aan te sluiten en terug te zetten naar de fabrieksinstellingen (probleem blijft). Ik geloof niet dat dat de oplossing is en zij geven aan dat ik het beste een monteur kan plannen.  Wat kan dit probleem ervaren?

Daarnaast gebruik ik een Synology NAS. Sinds enkele maanden heb ik verbindingsproblemen met mijn nas. En ik snap er helemaal niets van. Als ik bv verbinding wil maken met de nas dan krijg ik (soms wel en soms niet) geen verbinding met de nas en vliegt m’n WiFi eruit. Een paar minuten later is de WiFi weer terug en kan ik de nas alleen werkend krijgen als ik de netwerkkabel vd nas in een andere poort op de router prik. Dan werkt het weer ff (soms dagen, soms minuten) en dan begint het circus weer opnieuw. Ik weet niet waar ik moet zoeken (router of nas). De leverancier van de NAS geeft aan dat het dan aan het modem moet liggen. Omdat het de ene keer wel werkt en de andere keer niet, en het probleem wordt opgelost door tijdelijk een andere poort te gebruiken (totdat die ook niet meer werkt), kan ik niet snappen waar dit probleem zit. 
 

Als laatste merk ik dat de extra tv ontvanger (boven) enorm traag is en regelmatig uit het niets vastloopt of crasht.

Heeft iemand goede tips of ideeen?

 

42 Reacties 42
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Welke media box gebruik je?

En welke modem/router?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Het zal wel een MBXL zijn:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/foutcodes/foutcode-8062

Gaat het inderdaad mis tijdens het bekijken van een On-Demand Titel?
Of gebeurt het ook bij Replay uit de Gids?

Als laatste merk ik dat de extra tv ontvanger (boven) enorm traag is en regelmatig uit het niets vastloopt of crasht.

Ik vermoed dat dit een MBXL Extra is. Is dat zo? Zo ja. Hoe is die aangesloten? Via Coax, een UTP-kabel of Wifi?

Over de problemen met je NAS heb ik nog geen reaktie.

Edwin14
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Modem = CH7465LG-ZG

Mediabox = SMT-G7401/XEN

Extra mediabox = SMT-E6400/XEN

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Zijn de mediaboxen opgenomen in je LAN? Dus met een UTP kabel verbonden met je netwerk? Dat wil nog wel eens DHCP conflicten geven als je de mediabox niet goed hebt geconfigureerd.Zoja, trek dan die kabel er eens tussenuit, en kijk of het beter gaat.

Edwin14
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik gebruik inderdaad de mediabox xl. Het gaat alleen mis bij on demand en niet bij live tv. Bij on demand gaat korter dan 30 minuten pauzeren wel goed, maar langer dan 30 minuten pauzeren niet (dan foutcode 8062). De genoemde oplossingen via de hierboven genoemde link werken niet. Volgens de helpdesk moet ik de kabels vervangen, maar ik geloof niet dat dat de oplossing is. Ik zie ditzelfde probleem ook bij 2 andere ziggo gebruikers. Is het bij de nieuwe mediabox ook een bekend probleem?

Boven staat inderdaad de mediabox extra. Die is via een netwerkkabel aangesloten. Destijds ook door een monteur en in het begin werkte het prima. Ik merk dat die mediabox extra traag is en/of niet reageert en soms crasht. Wellicht ook opgelost icm de nieuwe mediabox?

 

Hopelijk weet ook iemand een oplossing voor de NAS. Het heeft een jaar lang probleemloos gewerkt...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Als je grote Mediabox XL is aangesloten met het modem, dan gaat er op den duur van alles mis doordat de Mediabox XL ook een eigen DHCP server heeft in een andere IP range en er een bug in de software zit, waardoor je met het thuisnetwerk en replay en on-demand en apps allerlei storingen gaat ervaren.

De Mediabox XL heeft daarnaast ook een eigen IP via de coax kabel voor apps, on-demand en apps.

Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.

Ook Ziggo adviseert vandaag de dag om het thuisnetwerk te verwijderen:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/uit-het-thuisnetwerk-verwijderen#/

Als je Mediabox XL in het thuisnetwerk is opgenomen, kunnen er zich problemen voordoen. Dit los je op door de box uit het thuisnetwerk te verwijderen. Hieronder leggen we uit hoe je dit kunt doen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Edwin14 Koppeling MBXL en MBXL Extra met een rechtstreekse UTP kabel tussen de twee, is prima.
MBXL aansluiten op je netwerk niet, zie Bert boven. Hef dit op, als nodig.

Lang pauzeren met een Mediabox Next geeft ook een probleem, Je hebt max ongeveer een uur.
Bij de MBXL kennelijk korter. Moet eerlijk zeggen dat ik daar geen ervaring mee heb. Heb nooit MBXL of MBXL Extra gehad. Weet dus niet of dit ‘normaal’ is.

Er moet evt wel goed naar de coax-aansluiting van de MBXL worden gekeken. Daar loopt het On-demand dataverkeer doorheen voor MBXL en MBXL Extra.
Opnieuw koppelen van de MBXL Extra of evt een factory reset daarvan kan helpen voor problemen die uitsluitend op de MBXL Extra voorkomen.

Het NAS probleem vind ik moeilijk te doorgronden. Kun je bekijken hoe het met de log info in de Synology is? Ter bestudering:
https://www.synology.com/en-global/knowledgebase/DSM/help/DSM/LogCenter/logcenter_search

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Edwin14 

Boven staat inderdaad de mediabox extra. Die is via een netwerkkabel aangesloten. Destijds ook door een monteur en in het begin werkte het prima. Ik merk dat die mediabox extra traag is en/of niet reageert en soms crasht. Wellicht ook opgelost icm de nieuwe mediabox?

Met de nieuwe Mediabox Next kun je geen MBXL Extra combineren.

Als je een Next zou nemen, dan moeten beide MBXL retour.
Je kunt een Next wel met een andere Next combineren, maar het is helaas nu nog 1 stuks per klant. Dat is tijdelijk, maar niemand weet hoe lang.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Mediabox XL heeft 2 uur timeshift ruimte gereserveerd om te pauzeren.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Oh ja, dat gaat via HDD op de MBXL. Zou die vol kunnen zijn?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

De time shift heeft een apart deel van de harde schijf, maar het kan ook zijn dat door een vollere harde schijf het Automatisch schijfbeheer over de rooie gaat, dat komt nogal eens voor.

Als Automatisch schijfbeheer op Aan staat in de Uitgebreide instellingen, zet deze dan op Uit, dat voorkomt vaak een bosje opname problemen. @Edwin14 

Edwin14
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Het heeft even geduurd, maar ik heb het hier als volgt aangesloten:

  1. Ziggo aansluiting komt huis binnen
  2. Aansluiting gaat naar de splitter:
    1. De ene aansluiting gaat naar de MBXL
    2. De andere aansluiting gaat naar de router (Ziggo Connect Box)
  3. Vanaf de MBXL gaat er rechtstreeks een UTP kabel naar de MB Extra

Als ik in de instellingen van de MBXL kijk dan staat de thuisnetwerkmodus op Gateway modus.

Dan heb ik het volgens mij goed ingesteld? (ik heb er niets aan veranderd, zo was het aangesloten).

Wat ik wel veranderd heb, is de instelling bij automatisch schijfbeheer, die stond op aan en heb ik uit gezet.

Waarom zou ik dan toch steeds na exact een half uur de foutcode 8062 krijgen bij het pauzeren van on demand?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Uitleg foutcode 8062: 
https://www.ziggo.nl/klantenservice/mediabox-xl/foutcodes/foutcode-8062

Het signaal van de Mediabox XL komt niet goed aan bij de Ziggo servers, dan zit er “iets ergens niet geheel goed” tussen de MB XL en Ziggo wat het signaal laat haperen.

Even voor de zekerheid: er zit geen netwerkkabel tussen het modem en de Mediabox XL?

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Edwin14
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hierbij de foto’s. Ik twijfel zelf wel of het aan de apparatuur/aansluitingen kan liggen. Als ik korter dan 30 minuten pauzeer werkt het goed, langer dan 30 minuten geeft problemen…

Edwin14
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

 

kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

Hoe wil je je synology bereiken? is dat alleen intern of ook extern? en geeft je synology ook een fout melding?

Ik heb ook een synology staan en heb heel af en toe dat ik via ds photo geen connectie krijg, maar als ik het dan weer probeer heb ik meteen een connectie. Dit kan denk ik ook te maken hebben of je synology in sleep mode gaat zeg maar.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Edwin14  Even voor de zekerheid, nogmaals de vraag: Zit er een UTP/netwerkkabel tussen het modem en de Mediabox XL?

Edwin14
Topicstarter
Level 3
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Be rt antwoord is nee. 
 

@kruijf ik benader de nas vanaf mijn laptop met het interne IP adres. Dat geeft eigenlijk nooit problemen. Het gaat mis als ik inlog vanaf een extern adres (icm dns). Als ik één van de synology apps gebruik (met name ds photo), dan houdt ie er na een tijd gewoon mee op. Enige oplossing is dan de netwerkkabel van de nas switchen in de router en dan werkt het weer. Het gaat ook niet altijd mis, het gaat even goed, dat kunnen dagen of uren zijn, en dan gaat het weer mis. In het logboek staat dan steeds: system failed to get external IP. 

kruijf

Level 3
  • 296Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

@Edwin14 heb je ook een portforward naar je nas ingesteld zoals dsphoto gebruikt 443

Uitgelicht topic