mkjn

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Eigen DNS server instellen in router

Hallo iedereen,

 

Ik heb een vraag over gebruik van eigen DNS servers binnen mn netwerk. Momenteel heb ik nog een Ubee modem voor internet, is 12 jaar oud maar doet het nog prima. Met 1 ‘klacht’ en dat is dat mijn eigen ingestelde DNS server (via ‘Gateway, DHCP settings’) niet altijd ingesteld blijft. Na een X periode (kan uren zijn, maar ook dagen) springen de clients in het LAN altijd weer terug naar de Ziggo DNS servers. Ook al staat mijn custom DNS IP nog gewoon in de admin interface. Ik vond en vind dit lastig dus na een belletje met de service desk was het voorstel een nieuw modem toe te sturen, en die staat nu naast me: de connectbox. Probleem: na wat speurwerk begrijp ik dat het op de connectbox niet mogelijk is eigen DNS servers in te stellen, het is dus helemaal geen oplossing voor mijn probleem 😞 . (ik heb wel gelezen over bridge mode etc, maar dan heeft naar mijn mening een nieuw modem niet zoveel nut meer)

 

Mijn vragen:

  1. kan ik nu wel of niet een eigen DNS server instellen op de connectbox? Indien dat niet kan stuur ik hem terug en blijf dan maar mijn oude Ubee gebruiken
  2. De recensies/reviews van de connectbox zijn niet mals qua wifi bereik en stabiliteit, wat moet ik daarvan geloven?

Bij voorbaat reuze dank voor jullie input

 
6 Reacties 6
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Op de Connectbox is het niet mogelijk de DNS zelf in te stellen.

mkjn
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Aanvulling: ik wil het natuurlijk wel centraal regelen, alle apparaten bij langs om handmatig DNS servers in te gaan stellen is voor mij geen optie/oplossing

 
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@mkjn de WiFi van de CB is beter dan van de Ubee, want ook 802.11ac. Wifi van een echte AP zoals van Ubiquiti is veel beter, maar ook duurder.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De wifi van een Connectbox zal op gebied van het hebben van wifi5 802.11 ac wel iets beter zijn dan een Ubee, echter het bereik is een ander verhaal op dat gebied lijkt de Connectbox toch tekort te komen. Het bereik van 5 ghz is theoretisch minder ver dan 2,4 ghz toch lees ik veel teleurstellende berichten over het verval van de signaal sterkte. Met 1 accespunt van ubiquiti  kan je een gewone gezinswoning van een redelijk tot goed wifi signaal voorzien. De CB kan wat ik links en rechts lees een appartement nog niet eens goed bedienen.

 

Zojuist zelf  een test gedaan de Connectbox (Compal) heeft tot mijn verbazing via 5ghz betere verbindingswaarden(dBm) dan via 2,4 ghz.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
mkjn wrote:

Aanvulling: ik wil het natuurlijk wel centraal regelen, alle apparaten bij langs om handmatig DNS servers in te gaan stellen is voor mij geen optie/oplossing


Hoewel je in de Connectbox de DHCP-server wel kan uitschakelen en een alternatieve DHCP naar de eigen DNS-server kan laten verwijzen (N.B: Bij de Pi-Hole is optioneel ook een DHCP-server te activeren!) gaat dit in combinatie met de Connectbox toch niet geheel goed. Tegenwoordig gebruikt Ziggo Dual Stack-Lite of Full Dual Stack IPv4/IPv6. In router modus blijft de Router Advertisement (RA) de IPv6-DNS-servers van Ziggo opdringen (naast die je zelf ingesteld hebt) aan de clients/hosts.

In het geval van DS-Lite kan terugzetten naar IPv4 Only dit probleem oplossen. Als je Full Dual Stack hebt, wil / kan men je niet terugzetten op IPv4 only.
Het enige wat dan rest is om de modem in bridge mode te (laten) zetten en een eigen router te nemen.

N.B.: Tot nu toe is het zo dat in bridge mode alleen IPv4 hebt. Of dit in de toekomst gaat veranderen (dus IPv4+IPv6 wordt) en op welke termijn is (nog) niet bekend gemaakt. Het staat wel op de verlanglijstjes van veel gebruikers, want in combinatie met een eigen router (dual stack router) is dit juist een voordeel.

N.B.2: Een eigen router (in combinatie met de Ziggo-modem bridge mode) geeft je veel meer mogelijkheden om je netwerk in te richten.

***EDIT***
In bridge mode werk de WIfi niet meer en verlies je het recht om de Ziggo-Wifi-Hotspots te gebruiken.

Of je nu wel of niet overgaat tot bridge-mode, eigen Wifi-access point doet het meestal beter dan de ingebouwde van een Ziggo-modem-router. Al was het alleen maar omdat de plek waar een Ziggo-modem in een woning installeert in de regel  ongunstig is.

 

 

Gerrit Z

Level 1
  • 519Posts
  • 29Oplossingen
  • 83Likes

Hi @mkjn

Welkom op de Ziggo Community! 

Zo te lezen heb je al kennisgemaakt met de expertise hier 😉 

Het is inderdaad niet mogelijk om een eigen DNS in te stellen op de Connectbox, zoals @Jan F. en @DennyW al schrijven. Bridge mode zou een alternatief kunnen zijn, maar dan heb je dus wel je eigen router nodig. Uiteraard ben ik benieuwd hoe de zaken er momenteel voor staan. Laat dat hier gerust weten.

Uitgelicht topic