Een eigen modem/router op de kabel? Ziggo is verplicht het toe te staan.

• 22 december 2016
  • 316 Reacties
  • 43841x Bekeken

Toon eerste bericht

316 Reacties

Reputatie 7
Badge +16
Je zult toch eerst je veiligheid moeten kunnen garanderen. Vergeet niet dat contractueel de gebruiker volledig verantwoordelijk is voor zijn netwerk en dat betekent dus dat als er iets mis gaat met eigen apparatuur en er overlast of schade ontstaat, Ziggo bij de klant even de rekening presenteert. Die moet dan vervolgens zelf maar zien of en hoe hij het bv van de hardwarefabrikant kan terugvragen.
Reputatie 4
Badge +2
Ik denk dat deze onderdelen, uit de BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN ECONOMISCHE ZAKEN EN KLIMAAT Den Haag, 13 februari 2019 de definitieve implementatie van een eigen modem nog jaren zullen laten duren.

""

Ik verwacht de mogelijkheid pas 2022/2023 als Docsis 3.1 volledig is uitgerold en de veiligheidseisen naar een hoger plan zijn getild.

Dank je wel voor de link @Be rt . Het lijkt er idd op dat onder het mom van security de vrijheid voor wat betreft eigen modem nog wel even op zich laat wachten.

Ik heb het document van Stratix ook doorgenomen. Ik krijg af en toe kromme tenen van de fouten in het rapport (TCP en DNS bijv... TCP = transmission control protocol..... en DNS = Domain name system)...

Maar veel belanrijker, stratix lijkt een HEEL belangrijk detail volledig over het hoofd te zien. Ik quote:
"Nu kan je je VodafoneZiggo modem al in bridge modus zetten, waar je je eigen netwerk door middel van een WiFi router achter kunt zetten, In het modem zitten in deze modus geen extra features behalve dat de kale Docsis signalen naar een internettoegangsdienst worden omgezet. Het standpunt van VodafoneZiggo is dat er hiermee al voldaan wordt aan de vrije apparatuur keuze voor de consument."

Dat is inhoudelijk een ONJUISTE voorstelling van zaken! Zodra je naar bridging gaat verlies je de doorgifte van IPv6, er is dus helemaal geen sprake van zuivere, kale doorgave van Docsis signalen. En DAT is voor mij een enorme aderlating.

Ik begrijp dat de keuze van de minister (en providers) wel dat ze voorlopig niet het modem willen vrijgeven. Maar alsjeblieft wel een bridged modem dat verder NIET filtert!

Grrrrrrrrrrrrrrr
Reputatie 4
Badge +2
Veiligheid is onzin motief, men kan monitoren en afsluiten in elk geval dus nonsens.

Het werkt al jaren in andere landen goed!

Verder misschien helpt dit omdat het nu zeer averechts is wat de ACM doet terwijl ze juist verplicht zijn Nederland wel mee te laten lopen met moderne technieken volgens mij en zo IPv6 en alle mogelijkheden de kop indrukken en zeer vertragen

Ook kan men dan met deze gegevens die dan indien bij meerdere gebruikers het geval dus frustreren van vrij IPv6 en daarmee tegenhouden van e.a. aan kunnen gebruiken op de markt zijnde IOT mogelijkheden bij de ACM een klacht indienen, en weer een reden om vrij modem aan aansluitpunt enz. vaart in te brengen?

Zo gaat men in Nederland namelijk achter lopen wat mogelijkheden betreft waar ACM juist tegenwerkt ook nog terwijl die mede ervoor moet zorgen dat men in Nederland bij kan blijven wat moderne technieken betreft.

https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/geen-ipv6-prefix-delegation-toegewijzing-mogelijk-37079/index2.html#post368626

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ipv6-ziggo-een-vreemd-recept-met-een-nare-smaak-29503/index5.html#post368621

Men loopt nu dus al reeds meerdere jaren hopeloos achter door dit gedoe!

https://www.computerworld.com/article/3071625/internet-of-things/no-iot-without-ipv6.html bericht uit 2016

Bericht uit 2015 enz
https://www.link-labs.com/blog/why-ipv6-is-important-for-internet-of-things
Reputatie 4
Badge +2
Veiligheid is onzin motief, men kan monitoren en afsluiten in elk geval dus nonsens.

Het werkt al jaren in andere landen goed!

Verder misschien helpt dit omdat het nu zeer averechts is wat de ACM doet terwijl ze juist verplicht zijn Nederland wel mee te laten lopen met moderne technieken volgens mij en zo IPv6 en alle mogelijkheden de kop indrukken en zeer vetragen

Ook kan men dan met deze gegevens die dan indien bij meerdere gebruikers het geval dus frustreren van vrij IPv6 en daarmee tegenhouden van e.a. aan kunnen gebruiken op de markt zijnde IOT mogelijkheden bij de ACM een klacht indienen, en weer een reden om vrij modem aan aansluitpunt enz. vaart in te brengen?

Zo gaat men in Nederland namelijk achter lopen wat mogelijkheden betreft waar ACM juist tegenwerkt ook nog terwijl die mede ervoor moet zorgen dat men in Nederland bij kan blijven wat moderne technieken betreft.
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/geen-ipv6-prefix-delegation-toegewijzing-mogelijk-37079/index2.html#post368626

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ipv6-ziggo-een-vreemd-recept-met-een-nare-smaak-29503/index5.html#post368621

In essentie zijn we het eens (dat ipv6 verhaal is trouwens van mijn hand).

Voor wat het waard is; heb zojuist een brief naar minister Keijzer gestuurd.
Reputatie 4
Badge +2
Fijn hopelijk ook verwezen naar e.a. op diverse forum wat betreft problemen en achterblijven van NL ?

Veiligheid kan juist beter met IPv6 dan met IPv4 enz

1. Security

With billions of new smart products being created every day, security is an important thought in the back of all IoT engineers’ minds. Organizations and individuals have learned of the real and imminent threat that hackers pose in past years, but the IoT brings up a whole new line of security intricacies. Hacking a secure network and harvesting millions of credit card numbers is terrible—but if someone with ill intentions was to hack into a smart city, or a neighborhood of smart houses, the outcome could be far more catastrophic. You can tell why IoT security is very important—and the good news is that IPv6 offers better security solutions than its predecessor, largely due to IPSec.
For one thing, IPv6 can run end-to-end encryption. While this technology was retrofitted into IPv4, it remains an extra option that is not universally used. The encryption and integrity-checking used in current virtual private networks (VPNs) are a standard component in IPv6, available for all connections and supported by all compatible devices and systems. Widespread adoption of IPv6 will therefore make “man-in-the-middle” attacks—i.e., thinking that you’re signing into a secure bank log in when you’re actually walking into a cyber “trap”—significantly more difficult.
IPv6 also supports more-secure name resolution. The Secure Neighbor Discovery (SEND) protocol is capable of enabling cryptographic confirmation that a host is who it claims to be at the time of the connection. This renders Address Resolution Protocol (ARP) poisoning and other naming-based attacks more difficult. And while IPv6 isn’t a replacement for application- or service-layer verification, it still offers an improved level of trust in connections. With IPv4, it’s fairly easy for an attacker to redirect traffic between two legitimate hosts and manipulate the conversation or at least observe it—but IPv6 makes this very difficult.
These added security features depend entirely on proper design and implementation of IPv6, and the more complex, flexible infrastructure of IPv6 makes this process more difficult. Nevertheless, if properly configured, IPv6 networking will be significantly more secure than IPv4 by a longshot.
Reputatie 4
Badge +2
Je zult toch eerst je veiligheid moeten kunnen garanderen. Vergeet niet dat contractueel de gebruiker volledig verantwoordelijk is voor zijn netwerk en dat betekent dus dat als er iets mis gaat met eigen apparatuur en er overlast of schade ontstaat, Ziggo bij de klant even de rekening presenteert. Die moet dan vervolgens zelf maar zien of en hoe hij het bv van de hardwarefabrikant kan terugvragen.
Bridging modus is een prima tussendoor weg (wel beheer eindpunt, wel garanties op continutieit, geen gezeik met consumenten die frequentieinstellingen fout hebben). En ook die faciliteert Ziggo maar halfbakken (geen ipv6). Echt, ze moeten zich schamen.
Reputatie 4
Badge +2
Ach ze kunnen ook een kale medium converter naar ethernet gaan leveren als e.a. wat storing en gezeik angst, dat is een betere tussenoplossing dan de connectbox modem in bridge.
Reputatie 4
Badge +2
Fijn hopelijk ook verwezen naar e.a. op diverse forum wat betreft problemen en achterblijven van NL ?

Veiligheid kan juist beter met IPv6 dan met IPv4 enz

Zekers! IPv6 adoptatie is strategisch belangrijk (ook ivm IoT) voor de B.V. Nederland.
Reputatie 4
Badge +2
Ach ze kunnen ook een kale medium converter naar ethernet gaan leveren als e.a. wat storing en gezeik angst, dat is een betere tussenoplossing dan modem in bridge.
Dat is een bridge
Reputatie 4
Badge +2

Ach ze kunnen ook een kale medium converter naar ethernet gaan leveren als e.a. wat storing en gezeik angst, dat is een betere tussenoplossing dan modem in bridge.Dat is een bridge

Yep en neen ik bedoel een meest simpele oplossing met wel alles dus ook wel ipv4 en ipv6 door enz, de connectbox bridge oplossing is dit niet, want en ook maar ipv4 only bijvoorbeeld. en telefonie..... enz. zou ook geheel op eigen box moeten kunnen, ook met een ziggo telefoon abbo.
Maar denk dat we in weze hetzelfde bedoelen.

En het is aanbieden wat ik bedoel dus geen plicht om te gebruiken.

Heb het even aangepast hihi sorry
Reputatie 4
Badge +2

In essentie zijn we het eens (dat ipv6 verhaal is trouwens van mijn hand). Voor wat het waard is; heb zojuist een brief naar minister Keijzer gestuurd.

Herstel: mevr Keijzer is staatssecretaris.
Reputatie 4
Badge +2

In essentie zijn we het eens (dat ipv6 verhaal is trouwens van mijn hand). Voor wat het waard is; heb zojuist een brief naar minister Keijzer gestuurd.Herstel: mevr Keijzer is staatssecretaris.

Wat niet is kan nog komen. 🤗
Vooral als ze hier snel zorgt dat er wel vrijheid en IPv6 plicht enz komt. haha
Badge +11
@Nick999 @hanh zie hier de specs hoe Ziggo dat technisch allemaal denkt in te regelen, wannneer concurrentie op de kabel wordt toegestaan.
Geen aparte up en downstreams per subprovider, maar gewoon een eigen profiel op de modems, en tunneling, over de bestaande infrastructuur, die natuurlijk wel naar 3.1 kan. De bestaande frequentie ruimte hoeft dus niet opgedeeld per provider of iets dergelijks.
https://www.vodafoneziggo.nl/wholesale
Reputatie 4
Badge +2
@Nick999 @hanh zie hier de specs hoe Ziggo dat technisch allemaal denkt in te regelen, wannneer concurrentie op de kabel wordt toegestaan.
Geen aparte up en downstreams per subprovider, maar gewoon een eigen profiel op de modems, en tunneling, over de bestaande infrastructuur, die natuurlijk wel naar 3.1 kan. De bestaande frequentie ruimte hoeft dus niet opgedeeld per provider of iets dergelijks.https://www.vodafoneziggo.nl/wholesale

Dank! Opdelen van frequenties zou ook niet schalen.
Reputatie 7
Badge +16
@Jbr67 Qua frequentie niet zie ik, al is het dan wat ik al eerder aangaf, gewoon een concurrent die gegevens van Ziggo inkoopt en ook over Ziggo apparatuur levert. Dus dat deel blijft gelijk.
Wat betreft tv verandert er ook weinig omdat de bestaande datastreams (frequenties) vol zitten en er dus gebruik gemaakt gaat worden van het bestaande tv aanbod van Ziggo.
Dus voor de mensen die verwachten dat een concurrent ineens met veel tv zenders gaat komen die Ziggo normaal niet aanbiedt :

Op verzoek van de Afnemer bestaat de mogelijkheid één Extra Zender voor eigen gebruik toe te voegen aan het bestaande RTV-zenderaanbod van VodafoneZiggo. Deze Extra zender zal versleuteld worden gedistribueerd naar alle eindgebruikers. In annex “VZ E-NWS_DDV-SPC Contentaanlevering” staan de specificaties voor deze Extra Zender beschreven.

Dus in feite gewoon het Ziggo netwerk, met het Ziggo radio/tv pakket, eventueel uitgebreid met 1 zender naar keuze.Wellicht een eigen modem en wcd (al vraag ik me af of concurrenten willen gaan investeren in HF monteurs om e.e.a. aan te sluiten)

Aangezien e.e.a. ingekocht gaat worden bij ZIggo en de concurrent er ook aan wil verdienen, denk ik niet dat het goedkoper gaat worden. Ziggo betaalt nu nl iedere zender voor doorgifte en ik ga er vanuit dat die kosten 1:1 worden doorberekend in de wholesale.
@Nick999,
Wholesale prijzen zullen ongetwijfeld aangepast worden, dit is een éérste voorzet van wat Vodafone|Ziggo zou willen. (onder dwang)
Reputatie 2
Badge
Tot nog toe was de vertragen factor de kwestie of ISPs ook voor de DOCSIS modem functie gebruik van eigen apparatuur moesten toestaan (de BEREC discussie ?). Over het recht van gebruik van eigen apparatuur voor de router functie was geen discussie, dat recht was wel duidelijk. De gesloten DOCSIS3 standaard verplicht ISPs met het oog op DRM (het vermaledijde digital rights management) de modem functie onder controle te houden, dus niet de gebruiker toe te staan de modemfunctie aan te passen.

Met die nieuwe eis van veilige apparatuur vrees ik dat dit ertoe leidt dat de keuzevrijheid wordt uitgehold. De ISPs gaan graag voor dat anker liggen, dat geef ik je op een briefje.
Reputatie 2
Als ik dit zo lees dank ik onze lieve heer dat ik glasvezel heb, en een provider die eigen routers toestaat.
Ik zat voor internet en telefoon jaren bij Telfort tot volle tevredenheid, ik kon mijn eigen Asus router gebruiken, tot KPN/Telfort besloot het netwerk op een nieuwe transitie te zetten. Met als gevolg dat ik dan vast zat aan een Experiabox v10, wat een rampen ding is dat.
Ik was daar gauw klaar mee en heb mijn 100/100 abo daar opgezegd, en ben overgestapt op Jonaz een gebruikers vriendelijke provider die hier in onze regio (Amersfoort) en Almere opereert en langzaam landelijk dekking wil.
Ik heb nu razend snel (1000/1000 met een ping van < 1ms) internet en telefoon is gratis excl bel kosten, voor €39,95 (44,95 met tv erbij) daar kan Ziggo nog van dromen.
Nu kan ik ook mijn Asus RT AC3200 weer gebruiken, dat is pas genieten met zo'n snelle verbinding.
Na de switch van Telfort naar het nieuwe netwerk raakte ik ook mijn dvb-c aansluiting kwijt.
Om toch positief te eindigen, heb Ik nu alleen nog dvb-c tv van Ziggo die kwaliteit is onovertroffen vergeleken bij IPTV van de diverse glasvezel providers. Alhoewel Jonaz als enige glasvezel provider nog wel dvb-c tv aanbied maar met veel minder zenders dan bij Ziggo, vandaar dat ik tv blijf afnemen bij Ziggo.
Reputatie 6
Badge +10
Schreef het al eerder maar ook bij T-Mobile is een eigen router geen enkel probleem.
Glasvezel gaat zo mijn UniFi router in.
OK, officieel ondersteunen ze het niet maar het mag/kan wel.
Overweeg nu Tweak en die hebben er een speciaal abonnement voor, eentje zonder modem/router.
Krijg je alleen een mediaconverter voor glas naar utp en de rest is aan de klant zelf.
Dus niet alle providers zijn angstig of terughoudend voor klanten met eigen apparatuur.
Reputatie 4
Badge +2
Iedereen die hier meeleest, kijk even naar de ontwikkelingen in dit topic:

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/ipv6-ziggo-een-vreemd-recept-met-een-nare-smaak-29503/index5.html#post370268
Reputatie 2
Kijk dat is nu één van de redenen dat ik ben overgestapt naar een klantvriendelijke provider.
Zonder nu al teveel reclame te maken schrijven ze:
''Jonaz levert ook IPv6 adressen. Neem hiervoor gerust contact op met de Klantenservice van Jonaz. Wij helpen je graag''.

Het standaard meegeleverde ZTE modem ondersteund dat gewoon en ook mijn eigen Asus router doet dat.
Jammer dat jullie als klant van Ziggo de pech hebben dat je van de welwillendheid van je provider afhankelijk bent of ze wel of niet ipv6 ondersteunen bij het gebruik van een eigen router.
Reputatie 4
Badge +2

Jammer dat jullie als klant van Ziggo de pech hebben dat je van de welwillendheid van je provider afhankelijk bent of ze wel of niet ipv6 ondersteunen bij het gebruik van een eigen router.

BAM. #Spijker. #Kop
Reputatie 2
Troost je, mijn vorige glasvezel provider Telfort ondersteund(e) ook nog geen ipv6, ook niet na de nieuwe transitie, ook KPN heeft het nog niet.😪
Reputatie 4
Badge +2
@por @hanh @alleanderelezershier

Ok, een kleine update nav de brief van staatsecretatis Keijzer naar de kamer. Die brief verwijst naar een onderzoek van Stratix (is ook vrijelijk beschikbaar). Ik heb EZK gevraagd nog een ontbrekend stuk uit dat onderzoek te sturen.

Dat stuk heb ik nog niet binnen. In de tussentijd heb ik wel het interview met Ziggo in dat Stratix-document met de stofkam doorgenomen. Ziggo schermt continu met het feit dat ze bridge-modus supporten en daarmee tegemoet komen aan eigen apparatuurkeuze. Ik haal er 3 stukken uit, waaruit dit blijkt:

1)
“Nu kan je je VodafoneZiggo modem al in bridge modus zetten, waar je je eigen netwerk door middel van een WiFi router achter kunt zetten, In het modem zitten in deze modus geen extra features behalve dat de kale Docsis signalen naar een internettoegangsdienst worden omgezet. Het standpunt van VodafoneZiggo is dat er hiermee al voldaan wordt aan de vrije apparatuur keuze voor de consument.”

Let het op stukje: voldaan wordt

2)
“VodafoneZiggo is het eens dat het controleren ofwel het beheer lastiger wordt in dat geval, maar vraagt zich ook en vooral af of het de klant wel helpt. Daarnaast kan de klant zijn eigen interne netwerk ook nu immers al volledig vorm geven met een eigen router, die hij op een in bridge modus gezet modem van VodafoneZiggo kan aansluiten”

Let op het woord: volledig

3)
“In Nederland gebruikt tussen 5 en 10% van de VodafoneZiggo klanten de bridge modus. Er is dus een kleine maar niet onaanzienlijke minderheid met de behoefte om zelf alternatieve apparatuur thuis te kunnen plaatsen. VodafoneZiggo vindt dat ze door de bridge modus ook goed in deze behoefte van de gebruikers voorziet”

Let op het woord: goed

Zoals gezegd, Ziggo schermt dus met de bridge-modus maar laat bewust(?)/gemakshalve(?) maar even achterwege dat die bridge-modus de helft van de functies (==IPv6) niet ondersteunt.

Dat kun je zien als een onjuiste maar in ieder geval onvolledige weergave van de werkelijkheid.

Tot zover.
Zodra ik reactie heb van EZK meld ik me weer!
Reputatie 5
Badge +4
Vroeger zou ik het met die redenering over bridge mode nog eens geweest zijn, maar sinds ik een ConnectBox heb weet ik dat bridge mode alleen niet zaligmakend is.
Nog even los van de ipv4/ipv6 verschillen tussen bridged en routed mode.

Reageer