Een eigen modem/router op de kabel? Ziggo is verplicht het toe te staan.

• 22 december 2016
  • 699 reacties
  • 71003 keer bekeken

Toon eerste bericht

699 Reacties

@w.j.b 

Ja, ik heb gezien dat je ook een Fritx!Box kunt huren. Kan me goed voostellen dat KPN daarbij dan geen Experia Box levert voor backup. 100% zeker weet ik dat niet.

Reputatie 3

Laten we niet vergeten al lopen de meningen daarover uiteen ook de dienst TV valt naar mijn mening onder de vrije keuze, wat nu bij digitenne gebeurd is in mijn ogen faliekant de verkeerde kant op.

Nee, dat is absoluut niet het geval en dat is maar goed ook.

Je kunt Ziggo of KPN natuurlijk niet verplichten om haar televisie diensten aan te moeten bieden op bijvoorbeeld Apple TV, Nvidia Shield of TV ontvanger van duistere makelij. Dat zou funest zijn voor de innovatie.

Gelukkig wordt in de Europese richtlijnen ook met geen woord gerept over een dergelijke verplichting. 

Reputatie 3

@w.j.b

100% zeker weet ik dat niet.

Ik wel. :-)

Hoe? Ik heb het nog niet kunnen vinden. Graag een link. Dan ben ik ook weer goed op de hoogte. Thanks bij voorbaat..

Reputatie 3

Helemaal eens hoor! Ziggo zal dit never vrijwilig doen, daarom is het ook zo van belang dat er wettelijke regelgeving komt die het af gaat dwingen. 

Helemaal mee eens, ik heb hier op het forum van KPN ook al eens een topic over geschreven. Ik ben blij dat KPN niet op die wetgeving gewacht heeft maar de integratie van XS4ALL met KPN heeft aangegrepen om de vrije routerkeuze gestalte te geven.

Overigens heb ik op mijn zakelijke Ziggo aansluiting een Cisco EPC3008 kabel modem die volledig in bridgemode staat waardoor ik mijn eigen router naar keuze kan gebruiken.

Ik ga er vanuit dat Ziggo zich al wel aan het voorbereiden is immers die wetgeving zal er eind dit jaar of anders begin volgend jaar toch echt gaan komen.

Reputatie 3

Hoe? Ik heb het nog niet kunnen vinden. Graag een link. Dan ben ik ook weer goed op de hoogte. Thanks bij voorbaat..

Dat wordt heel wat pagina's doorspitten op het forum van KPN en daar ga ik niet aan beginnen. 🙂 Je mag me echter rustig geloven. Als voorvechter van de vrije (modem)routerkeuze en als klant van KPN ben ik heel nauw betrokken geweest bij dat traject.

Natuurlijk geloof ik je wel. Met de altijd noodzakelijke reserve. Harde feiten van KPN, man. Die heb ik in dit geval  lief.
je hoeft ze voor mij niet op te gaan zoeken, als dat erg moeilijk is.
Erg moeilijk = twijfelachtig.

Reputatie 3

Natuurlijk geloof ik je wel. Met de altijd noodzakelijke reserve. Harde feiten van KPN, man. Die heb ik in dit geval  lief.

Bron.

Laten we niet vergeten al lopen de meningen daarover uiteen ook de dienst TV valt naar mijn mening onder de vrije keuze, wat nu bij digitenne gebeurd is in mijn ogen faliekant de verkeerde kant op.

Nee, dat is absoluut niet het geval en dat is maar goed ook.

Je kunt Ziggo of KPN natuurlijk niet verplichten om haar televisie diensten aan te moeten bieden op bijvoorbeeld Apple TV, Nvidia Shield of TV ontvanger van duistere makelij. Dat zou funest zijn voor de innovatie.

Gelukkig wordt in de Europese richtlijnen ook met geen woord gerept over een dergelijke verplichting. 

Ik doel hierbij hoofdzakelijk op de c+ module /smart card die Ziggo nog ondersteund iets wat KPN met Digitenne teniet heeft gedaan. Bij ziggo zit je minder aan de kastjes vast. Zolang de hardware de juiste certificatie heeft zou het geen probleem mogen zijn. Met de Nvidia Shield (Android) kan je de diverse apps al gebruiken.

Reputatie 3

Ik doel hierbij op de c+ module /smart card die Ziggo nog ondersteund iets wat KPN met Digitenne teniet heeft gedaan. Zolang de hardware de juiste certificatie heeft zou het geen probleem zijn. Met de Nvidia Shield (Android) kan je de diverse apps al gebruiken.

Het is KPN's goed recht om geen ci+ module / smart card meer te ondersteunen.

Het zou technisch inderdaad geen enkel probleem hoeven te zijn, maar een verplichting kan juridisch echt niet.

Je kan Google ook niet verplichten om Google Assistent op een iPhone aan te bieden.

Tja op tv gebied is een provider tussenpersoon het is niet het eigen product, beetje krom vergelijk met de Google Assistent. De providers hebben geen intellectuele rechten op TV.

Laat ik het zo zeggen het is jammer dat voor bijna vanzelfsprekende zaken ineens wetten moeten komen.

Reputatie 3

Tja op tv gebied is een provider tussenpersoon het is niet het eigen product, beetje krom vergelijk met de Google Assistent. De providers hebben geen intellectuele rechten op TV.

Nee, dat ligt juridisch toch echt anders. Als de provider een tussenpersoon zou zijn dan heb jij een contract met de zenders en dat is echt niet het geval.

KPN en Ziggo kopen zenders in, stellen daarmee zenderpakketten van samen die je als abonnee dan van KPN en Ziggo afnemen. Juridisch gezien is het dus echt een eigen product.

Begrijp me goed, ook ik zou het fantastisch vinden als er een vrije keuze zou zijn van bijvoorbeeld de TV ontvanger cq. mediabox maar dat is juridisch dus echt niet haalbaar en dat zal het ook nooit gaan worden.

Laten we maar blij zijn met wat we nu hebben. 

Bron.

@w.j.b Thanks!!! Helemaal duidelijk nu.

Reputatie 4
Badge +1

Toch zie je steeds meer beweging komen in vrije hardware keuze in Europa. Zo kan je sinds kort bij een abonnement voor televisie bij Proximus een Apple tv 4K afnemen en gebruiken.

Reputatie 5
Badge +5

ACM: vrije modemkeuze treedt waarschijnlijk in 2021 in werking

2 woorden, 9 letters….

Reputatie 7
Badge +4

2 woorden, 9 letters….

Naar mijn idee impliceert een vrije modemkeuze ook een vrije keuze voor een mediabox. Interessante ontwikkeling na jarenlang touwtrekken.

Reputatie 5
Badge +5

2 woorden, 9 letters….

Naar mijn idee impliceert een vrije modemkeuze ook een vrije keuze voor een mediabox. Interessante ontwikkeling na jarenlang touwtrekken.

Dat doet het zeker!

ACM: Consumenten kunnen daarop een eigen modem, router of mediabox aansluiten.

Reputatie 7
Badge +4

Met mijn vorige bericht wilde ik niet de indruk wekken dat een vrije modemkeuze nu zo'n gunstige ontwikkeling is voor klanten van providers.

Op het forum van Nu.nl zijn inmiddels een aantal berichten geplaatst, die haarscherp aangeven welke haken en ogen er voor een klant aan verbonden zijn wanneer deze opteert voor een modem naar eigen keuze.

Graag verwijs ik naar genoemd NU.nl-forum voor geïnteresseerde forumleden.

Reputatie 3

Nee, dat lees je verkeerd.

Ziggo zal het mogelijk moeten maken om een eigen modemrouter rechtstreeks op het netwerkaansluitpunt (coax kabel) aan te sluiten en alle (technische) specificaties moeten publiceren om leveranciers van modemrouters in staat te stellen hun apparatuur geschikt te maken voor het netwerk van Ziggo.

Daarnaast mag Ziggo het niet onmogelijk maken om mediaboxen van andere leveranciers aan te sluiten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Amazon Fire TV, Android TV of Apple TV maar ook de Humax. Ziggo hoeft niet de specificaties om dergelijke apparaten geschikt te laten zijn voor televisie van Ziggo.

Lees anders eens de Beleidregel vrije keuze modem en andere eindapparaten (pdf).

Overigens gebruik ik al lange tijd naar alle tevredenheud een EdgeRouter Lite 3 op mijn KPN glasvezelaansluiting waar de vrije routerkeuze al een feit is.

Zie deze pagina.

Reputatie 7
Badge +8

Nee, dat lees je verkeerd.

Ziggo zal het mogelijk moeten maken om een eigen modemrouter rechtstreeks op het netwerkaansluitpunt (coax kabel) aan te sluiten en alle (technische) specificaties moeten publiceren om leveranciers van modemrouters in staat te stellen hun apparatuur geschikt te maken voor het netwerk van Ziggo.

Daarnaast mag Ziggo het niet onmogelijk maken om mediaboxen van andere leveranciers aan te sluiten. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de Amazon Fire TV, Android TV of Apple TV maar ook de Humax. Ziggo hoeft niet de specificaties om dergelijke apparaten geschikt te laten zijn voor televisie van Ziggo.

Lees anders eens de Beleidregel vrije keuze modem en andere eindapparaten (pdf).

Dat leest @Zeeburgia  heel goed, lees art 3.1.2 van de toelichting maar eens goed door. De specificaties van de hele functionaliteit van dat soort diensten moet beschikbaar gesteld worden.

Reputatie 7
Badge +9

Nee, dat lees je verkeerd….

Dat leest @Zeeburgia  heel goed...

Ik ben al blij als het ik de modem/router ( ConnectBox ) mag vervangen door een eigen keuze. Grote kans dat mijn netwerk dan 'spontaan' sneller & stabieler is én dat de compatibiliteit beter is, waardoor ook de samenwerking met niet Ziggo apparatuur, eindelijk eens zonder problemen en/of hics gaat werken.

Eerst maar vrij modem/router keus, daarna verder …..

De MediaBox heeft bij mij jaren geleden al verloren. Ik heb toen, na wat uitzoek- en leeswerk, gelijk een eigen Humax gekocht en ik heb daar nog nooit spijt van gehad. Misschien heeft die wat minder functies/opties ( maar alles wat ‘ie wel heeft werkt ! ), maar is ideaal voor gewoon tv kijken. Super beeld, goed geluid, geruisloos, snel en nooit problemen.

Reputatie 4
Badge +1

Het werkt in Duitsland ook probleemloos dus dat zal hier ook zo zijn. 

KPN is het eerste schaap dat over het hek ging.

Ook Ziggo heeft pootjes, al lopen die wat langzamer op een aantal fronten.

• Aanwas HD zenders,
  • Meer dan 1 Mediabox Next per klant
  • Grote ongelijkheid in toekenning lokale zenders op de Mediabox tussen voormalig Ziggo gebied en voormalig UPC gebied
  • Vrije modem keuze.
  • Voortgang uitrollen 1 Gbit abonnementen.

Mooi deze ontwikkeling maar hoeveel keus is er? En belangrijker hoe gaat dit met telefonie? Hoe eenvoudig is dat om in te stellen in bijvoorbeeld een FB 6490, ik vind net dat Netgear ook docsis modem/routers heeft.

Op TV gebied heeft een kabel klant hoe dan ook nu al meer keuze in de hardware een goede TV wel of niet met CI module is in feite al genoeg.

@All,

Vergeet AUB de ACM niet te mailen en aan te geven waarom een eigen modem zo ontiegelijk belangrijk is, vorig keer kwamen ISP namelijk met slecht verdedigbare en soms onzinnige stand punten. Haal ook de problematiek met de huidige modems aan en bijv. oplostijd.

@RoWi. 

Er zijn voldoende Docsis modems op de markt, echter nog niet in Nederland door venderlock in, het enige wat belangrijk wordt is dat troep geweerd moet kunnen worden.

Reageer