Een eigen modem/router op de kabel? Ziggo is verplicht het toe te staan.

• 22 december 2016
  • 316 Reacties
  • 44176x Bekeken

Toon eerste bericht

316 Reacties

Reputatie 4
Badge +2
@Zpiep Je mag natuurlijk van alles en nog wat, nonsens en drogredenen en onzin vinden, maar het is zoals het is en gedaan wordt zoals het gedaan wordt binnen de regels die ervoor staan.
Het is hartstikke onduidelijk omschreven en zal opnieuw duidelijker geformuleerd moeten worden.
Als andere landen andere beslissingen nemen, mogen zij dit net zo goed doen, als dat Nederland meer duidelijkheid wil zien.

Wat je troep noemt werkt voor het overgrote deel van de klanten uitstekend en wil je meer, dan kun je bridge gebruiken en wil je nog meer, dan kun je een zakelijk abonnement nemen bij één of andere provider.
Aan jou de keuze.☺

Niet alleen ik maar velen met mij zijn het niet eens met namelijk het niet houden aan waarvoor die EU regelgeving eigenlijk bedoeld was.
Omdat men verzaakt heeft ( dus duidelijk ook nl politiek en acm consorten) deze eenduidig genoeg vast te leggen is er dus duidelijk een nadeel in rechts situatie ontstaan in bijv NL ten opzicht van je ISP hun aansluiting en modem keuze / vrijheid enz.

Daar wat jij zegt eigen keuze die is er dus niet in NL daar gaat het namelijk om.
Dat "troep" voor die klanten voldoende lijkt blijkt te werken, het blijft nog steeds "troep" als men naar kwaliteit enz. gaat kijken. Dus omdraaien en zeggen dat iets dan wel goed zou moeten zijn is ook niet juist. De meeste weten dit geeneens overigens.

Dat het kan voldoen vanuit de ervaring en werking / gebruik bij die klanten is iets geheel anders. ( een step met een te snel afbrekend stuur voldoet ook in de meeste gevallen, totdat men hiertegenaan loopt)

Overigens als het zo goed was zowel niet nodig vrije modemkeuze, als de modem/bridge die in dit geval de ISP Ziggo leveren zou er ook geen enkele discussie hier en overal opp het web enz nodig zijn.

En zaten wij hier niet tegen elkaar te..... hihi😉

Offtopic maar ander voorbeeld.
Dat de exim versie die men op mailservers van Ziggo voor hun klanten "gebruikt / gebruikte" te oud en zeer lek is, wil ook niet zeggen dat het niet werkt.
Echter ga je als bedrijf en/of ZZP met Ziggomail werken ben je eigenlijk in overtreding omdat je mail over mailservers gaat met zo enige beveiligingslekken erin.
En ook die waar het niets uitmaakt lopen een verhoogd veiligheids risico, alles beschreven in CVE documenten die ook bij Ziggo techniek aanwezig zijn.
Reputatie 7
Badge +16
Als je als ZZP je mail standaard vanuit Windows afhandelt, ben je in principe al in overtreding omdat die gegevens niet afdoende beveiligd zijn,.
Reputatie 4
Badge +2
Als je als ZZP je mail standaard vanuit Windows afhandelt, ben je in principe al in overtreding omdat die gegevens niet afdoende beveiligd zijn,.

Het kan wel maar komt wel wat extra bij kijken yup.
Simpel de fysieke toegang tot de machine's van waaraf men mailverkeer kan inzien dient al aan e.a. te voldoen.

Maar een exim versie Exim 4.86_2 van zeg maar meer dan 1 jaar oud gebruiken die bekende critical security problemen kent is ook niet goed. actueel is exim 4.92 , meer dan 1 maand geleden an techniek ziggo doorgegeven. ( een update is niet zo heel erg moeilijk als de rest op de mailservers klopt)

Dat bedoel ik dan ook met modem routervrijheid, men is niet alleen maar meer afhankelijk van Ziggo als ISP of en wanneer die wel of niet welke firmware updates doen op modem/routers.

Dus dat principe en eigenlijk recht op gaat veel verder en kent meerdere belangrijke redenen waarom het gewoon zou moeten.

De goed bedoelingen en inzet van diverse Support medewerkers daargelaten die kunnen hier weinig aan doen denk ik?
Reputatie 4
Badge +2
Verder is juist door verplicht ISP modem / routers de meeste hetzelfde.

De infrastructuur ook in de praktijk gebleken inclusief al die klanten extra in gevaar wat security betreft.
Daar de gekozen hardware met alles erop en eraan dus bij grotendeels de meeste mensen in verplicht gebruik is.

Hoeven hackers maar een beperkt aantal zaken af om een heel groot deel te kunnen hacken, zeg maar 1 grote groep in 1 keer "lam" kunnen leggen is zo veel eenvoudiger.
Zo ook deze aansluiting dan voor verdere aanvallen misbruiken.

Alleen al om security risico te spreiden zou men zsm router/modem vrijheid toe moeten staan toch?

Geschiedenis met ISP router modems heeft dit ook reeds bewezen.

maar 1 voorbeeldje
https://duckduckgo.com/html?q=telekom%20router%20hack
Reputatie 7
Badge +16
Klopt, maar beveiliging is zoveel meer. En de zwakste schakel is de gebruiker zelf. Ik ben vaak genoeg bij klanten geweest die een bedrijfje hadden en gewoon hun bedrijf runde vanaf hun thuis PC, uiteraard met een gedownloade versie van Windows en een gedownloade versie van Office.
Of hun hele boekhouding en klantenbestand geïnstalleerd hadden op de pc waarmee de rest van de familie gewoon aan het spelen (of gamen) was.
Daar helpt geen eigen router of protocol tegen. 😎

En je kunt je mailserver nog zo veilig maken, zolang je je mail op een unencrypted Windows 10 (home) pctje opslaat waar iedereen bij kan, ontloop je de AVG boetes niet...
Reputatie 2
Badge
Heren, houd jullie een beetje in ajb, deze uitweidingen, hoe interessant ook, zijn OT.
Reputatie 4
Badge +2
OK on.
Zolang men bij een ISP in modem/router kan (log files , config enz) is deze in ieder geval vanuit zicht Duitse
https://duckduckgo.com/html/?q=datenschutzbeauftragter

Niet in overeenstemming voor ZZPérs en bedrijven wat betreft de AVG.

Alleen al daarom is router modem keuze zsm een plicht.
En zo zijn er veel meer redenen

Ik heb lang een discussie met 1 van hen gehad, het kunnen meekijken maakt e.a lastig zoniet onmogelijk om indien men ter controle bezoek krijgt hier in DLD nog aan de https://dsgvo-gesetz.de te voldoen , daar die in EU min of meer gelijk is ga ik er vanuit gemakshalve dat ook dit het geval kan zijn wat de AVG nl betreft.

Extra risico van juist indien verplicht ISP routers misbruikt voor aanvallen op infrastructuur ook een duidelijk link dacht ik zo
https://www.dw.com/en/deutsche-telekom-hack-part-of-global-internet-attack/a-36574934
German security experts have suggested internet outages that have hit hundreds of thousands of Deutsche Telekom customers in Germany were part of a worldwide attempt to hijack routing devices.

Deutsche Telekom confirmed that around 900,000 customers had their broadband disconnected

Dus ook in dat geval kan de NL overheid zelf meer bijdragen aan betere spreiding van security risks, in dit geval in dld waar 50% eigen modems heeft dus met 50% minder kans op zo een zaak.

NL is niet DLD maar wil maar aangeven DLD is hier een grote stap verder en NL reeds vooruit gegaan en dit niet om zomaar onzin redenen, waarom men in NL dan wacht en wacht en wacht, met alle voorbeelden van hun buurlanden dat het gelijk een stuk beter is en ook kan snap ik dus niet.

1 goed wormpie en alle Ziggo connected ( connectbox bijv hihi) klanten zijn dan mogelijk slachtoffer in 1 keer, waar hun aansluitingen dan weer de rest van infrastructuur aanvallen enz.

Verder een vrije keuze in jou eigen netwerk aan devices is namelijk ook niet waar. ( tenminste als je wil dat alles ook werkt)
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-software-101/kan-ik-een-ander-modem-krijgen-sonos-werkt-niet-met-arrris-modem-37446#post371908
@Zpiep
malware is niet eens nodig.
Reputatie 4
Badge +2
@Zpiep
malware is niet eens nodig.

Yup maar om e.a. verder te laten verspreiden en als botnet actief te laten zijn doel aanvalle .... heeft men vaak wel iets. ( ik haal overigens betekenis malware, adware, virus, wormpjes , hacked enz vaak door elkaar dat ligt aan dezelfde reden dat ik moeilijk schrijf, zover ik weet) Vaak worden meerdere in samenwerking gebruikt. OM adware te plaatsen gebruikt men... enz. botnet samen met..

Maar hacken kan natuurlijk zonder malware , automatisch hacken met scripts enz . 😉

Ik vind dit deeltje maar half offtopic, daar het in verleden bewezen best hmm vind ik "gare" modems gebleken zijn, bij diverse ISP's men die indien men kennis heeft juist geheel liever niet wil zien.

Dat vaak alleen maar kan bij echte vrije keuze, geeft dat meer veiligheid yup, bij die met meer kennis en die dat goed toepassen natuurlijk , geeft dat minder veiligheid neen niet als men net zoals nu de handleiding gewoon volgt.
( bij de meeste huidige zaken is handleiding modem router met waarschuwingen voorzien bij minder veilige settings indien die al toegelaten worden)

En anders zorgen ze vanuit de ISP / Politiek / router fabrikant maar voor een lijst toegelaten en ondersteunde routers, gaat ook goed in DLD.
Moeilijk doenerij in NL
Reputatie 4
Badge +2

Het is hartstikke onduidelijk omschreven en zal opnieuw duidelijker geformuleerd moeten worden.

He @Be rt ? Het is onduidelijk of jij vindt het onduidelijk?

Ik vind het namelijk helemaal niet onduidelijk.
De keuze is voor het netwerkaansluitpunt is namelijk: of het is het modem (laag 2) of is het is de splitter (laag 1). Als het straks het modem is, dan kunnen we het aansluiten van een eigen modem dus wel vergeten. Als het de splitter is (of de fysieke aansluiting zo je wilt) dan kan een eigen modem (met inachtneming van regels) WEL.

Maar dat ziggo OOK zich bemoeit met de laag 3 functie (IPV4 en IPv6) en dan bij gebruik van eigen klantapparatuur IPv6 de deur wijst, dat is gewoon niet conform richtlijnen. NU niet, en STRAKS OOK NIET. Heel laag 3 is/wordt geen onderdeel van die door jouw zo vervloekte onduidelijkheid.

Ik zeg het iets harder: ziggo verschuilt zich naar mijn menig achter die onduidelijkheid op basis van valse argumenten. Andere providers ook... En consuwijzer en de ACM staan er bij en kijken ernaar. Waarom zij zo passief zijn is voor mij onbegrijpelijk en ook onbekend. ACM en Consuwijzer zijn zo geen oplossing van het probleem, maar ze zijn er onderdeel van!!

Dat hiermee uiteindelijk innovatie ontwikkelingen van de BV Nederland geremd worden kan MIJN sypmathie niet verdragen. Hoezeer ik ook begrijp dat Ziggo een commerciele partij is. Je zou kunnen zeggen: ze willen geld verdienen......de rest doet er niet(/veel minder?) toe. Je zou ook kunnen zeggen.. zij maken maximaal gebruik (misbruik?) van de macht die ze hebben.

Als andere landen andere beslissingen nemen, mogen zij dit net zo goed doen, als dat Nederland meer duidelijkheid wil zien.

De staatsecretaris is heel duidelijk. 18 maanden na 20 december 2018 ZULLEN de richtlijnen WEL duidelijk zijn (olv BEREC). Dat ACM aangeeft dat ze uiterlijk 2021 iets verwachten onderschrijft naar mijn mening dat de ACM onderdeel is van het probleem.

Maar om nou (ook) de ACM nog voor de rechter te slepen...
Reputatie 7
Badge +16
Zolang EU regelgeving boven eigen regelgeving gaat, win je die rechtszaak niet eens.
Trouwens, de hele regelgeving van verplichte eigen apparatuur is EU regelgeving, dus niet meer dan logisch dat dan ook de minder snelle (en gewenste) regels worden gevolgd.
Reputatie 4
Badge +2
IN NL:
Politiek, ACM, Consuwijzer, ISP's , loby's noemen het onduidelijk.

Terwijl het regel en wetgeving betreft die door en/of in samenwerking met hen is gemaakt.

Dan achteraf ook nog eens komen met onduidelijk, geeft aan dat ze naar mijn mening verzaakt hebben indien men niet tot 1 eenduidige duidelijke regelgeving is gekomen toen het allang moest zijn.

Daar kan men rekken, trachten tij te keren enz is allemaal puur geneuzel, geld verspilling, tijdverspilling, onodige risico's laten bestaan, en diverse ontwikkeling bewust in de weg gaan staan wat nadelig is voor zowel consument als Nederland als LAND.

Hier is een ieder die erbij aktief betrokken is mede schuld, en zo laten deze partijen dus ook de politiek, hun burgers/kiezers en diverse bedrijfsleven dus weer eens in de kou staan.

Men heeft zeker gedacht die kou zal wel meevallen want we doen zelf als politiek juist niet zo veel moeite voor klimaat veranderings maatregelen. 😉

Ieder zoals ook dus MONA met haar brief die dat rekken dus eigenlijk actief ondersteunen zijn hier niet juist meer bezig , en geven dus weer speelruimte aan die paar monopolisten die e.a. trachten te "knijpen" om zelfs nog meer machtsinvloed te kunnen behouden.

Let wel enige aan "priorisatie" over het netwerk wat eigenlijk niet mag rekt men ook steeds verder op. Straks zijn de duurdere diensten waar men meer aan verdiend zoveel sneller, en de rest te langzaam dat geen hond ze wil maar indien aan de onderkant van de samenleving ( die dure diensten niet kunnen betalen) dus met kunstmatig langzaam verkeer opgezadeld zitten.

Let wel door de digitalisering is het "WWW" en deze aansluiting bijna een onmisbare nodige levensbehoefte geworden.

Ga maar eens belasting, bank, gezondheid en vele zonder internet aansluting zien te regelen. Dus moet er een goede vrije basis standaard komen waar ieder snel genoeg "alles" veilig kan, simpel gezegd.

Als men gewoon zonder het web alles zonder enig nadeel kan doen zou het geen probleem zijn, echter tv, telefoon enz gaat ook steeds meer over die digitale media /medium van die partijen.
Reputatie 7
Badge +16
De onduidelijkheid is (bij ieder) wat het aansluitpunt is. Ook bij bv glasvezelaanbieders kun je meen ik niet rechtstreeks je eigen apparatuur in de fiber prikken (of andersom) maar pas nadat het is omgezet.
De onduidelijkheid lijkt mij dan ook meteen wie voor eventuele schade aan het netwerk opdraait bij aansluiten van inferieure apparatuur.
Want net zo goed als er een massale bug in Ziggo apparatuur kan zitten waardoor het netwerk aangevallen kan worden, kan dat ook door een eigen uitgezocht modem.

Stel dat er door bv een Chinees kabelmodem een lek ontstaat waardoor het hele Ziggo netwerk een dag plat gaat. Wie draait er dan voor de tienduizenden euro's schade op? De klant die het modem geplaatst heeft? Dat lijkt mij nl dan ook de meest logische stap. maar ongetwijfeld zal diezelfde klant dan ook komen met "onduidelijkheden" en alles eromheen om maar niet voor de kosten op te draaien. 😎
Reputatie 4
Badge +2
Uh sorry maar dat is onzin NICK, dat alles kan nu ook fout gaan met verkeerde bediening of instellingen.

DE ISP kan overigens echt wel belangrijke zaken indien men ongeregeldheden zien gelijk blokken en afsluiten zelfs automatsch, of als men wil zien wat erover loopt omleiden naar/via een soort meescannen en loggen.
Doet men nu ook met diverse , sommige DDOS schakeld men zaken enz.

Maar OK, dan nog wat kan is storing door onjuiste aarding en dat soort zaken, tja daar moet of had de ISP eerder al lang wat aan kunnen doen.

OOK hier in DLD grote voorbeeld men test meet en installeerd alles inclusief goede aarding en filtering bij installatie door ISP, daarna ben je gewoon vrij, als je echter aan de filters/ versterkers, aarding enz gaat prutsen, maar dat heeft niet met vrije modem keuze te maken.

Zo als ik Ziggo kabel aansluitingen ken kan men heel veel rotzooi storing enz over de kabel smijten weet echter niet in hoeverre het dan de wijkkast en veder komt. Dat is een tekortkoming niet van modem/router fabrikanten maar van Ziggo indien zo.

Bij even simpel je stroom aansluiting kan en mag je ook alles aansluiten achter de stroomteller die dus alleen maar telt en calhome doet indien smart, maar moet de aarding en co gewoon in orde zijn. ( over dat stroomnet lopen ook heel veel belangrijke schakel / meet signalen)

Bij direct aan glas moet men wat meer oppassen yup. daar kan men kiezen voor een heel kale media converter eventueel, dat zou ik doen:
Dus keuze bieden:
1 aan glas direct met diverse waarschuwingen en tekenen voor aansprakelijk zijn ..
2 via best simpele kale mediaconverter dan eigen router(s)
3 via router ISP.
4 via router isp en dan daarachter toch nog e.,a. van jezelf

Zo gaat het ook hier ongeveer in dld, dat van nr 1 kan maar moet men even aandringen is men niet happig op begrijpelijk.

ER is juist minder risico omdat men simpel gezegd juist wel beter meer profi devices kan aansluiten.
Gewoon een list met welke erop kunnen en mogen de standaarden waaran ze moeten voldoen.
Heb ik al geschreven simpel en werkt hier al langer goed in DLD, juist de sh;t router / modems van ISp met geen of te late firmware update en slechte simpele geen beveiliging zijn die problemen veroorzaken en is ook meermaals door voorvallen bewezen!

1 kabelmodem legt niet e.a. plat, een hele range van ISP .... modems routers zoals bij telekom het geval was legt 900.000 aansluiting plat en dienen als botnetwerk.

Gewoon een lijstje waar de modem routerfabrikant, net zoals nu ziggo zegt ziggo kabel label, zo ook de routers geschikt voor, buiten dat de standaarden zijn er al lang. Hier staat op de doos voor welke providers routers geschikt zijn en ook gesuport worden.
Zo simpel als wat, dat label zal dan bij werkelijk fouten fabrikant ook gelijk de oplossing geven van jou veronderstelling enz.

De standaarden en keurmerken bestaan al tig jaar voor routers modems enz. kom op zeg doe niet zo kinderachtig😉

Het enige en daar mag men bij Ziggo bang voor zijn gezien eigen ervaring en wat men hier tegenkomt op forum is extra belasting voor Support van Ziggo, dat heeft dan te maken met niet juist begeleiden / opleiden en geen goed CMS helpdesk systeem te maken.

1&1 experts DLD helpdesk helpen met elke box / device wifi enz hier werkend te krijgen ook bij niet 1&1 gekocht enz maken ze volop reclame mee en is dus juist een extra plus punt om zich positief te kunnen onderscheiden als ISP.
@Nick999,
Ik plijt dan ook voor een soort modem keurmerk vergelijkbaar met kabel keur.

Op glasvezel kan je zover ik weet iedere router met pppoe & vlan support met glasvezel port direct aansluiten, je hebt echter hiervoor wel de juiste gegevens nodig. Omvormer icm met router welke vlan support werkt ook.

Ik ben niet persee tegen een door provider geleverde modem echter zie ik graag ook dat de klant dit zelf kan kiezen. Mijn grote probleem is, is dat ISP’s nu modems met router functies zijn gaan leveren met zeer slechte ondersteuning en serieuze veiligheids problemen welke pas na gemiddeld 3 tot 6 maanden verholpen worden als de fabrikant mee werkt. Daarnaast wordt er over het algemeen slechte ondersteuning geven.

Veel is router functies zijn standaard vandaag de dag.

Vergeet ook niet dat IoT steeds groter wordt en het gros onveilig is & punch through firewall technieken implimenteerd.

Door een uitermate trage patch ronde en te minimalistische functies is het een enorm veiligheidsrisico.

Ik wil zeker niet zeggen dat alle router/modem fabrikanten dit beter doen echter doen de reputabele router fabrikanten dit een stuk beter dan ISP’s, Helaas blijft user interaction vaak echter een probleem.

Ik vind het heel raar dat voor het mobile netwerk wij allemaal ons eigen mobieltje kunnen kiezen en gebruiken & authenticatie via sim gaat.

Maar voor vaste lijnen modem vs AOP onduidelijkheid, dit betekend hoe dan ook in mijn optiek dat een modem alleen modem taken zou moeten bieden & dus geen router taken. (bridge-modes is opzicht geen ramp)

Daarnaast waar zit de verantwoordelijkheid op het moment dat een computer of jou lokale netwerk, door gebruik van onveilig ISP appartuur combie, gehackt blijkt te zijn of is platgelegd? Hoe verhaal je de gehele schade op de ISP? Over het algemeen deeld de ISP geen logs en ontbreken vaak gedetaileerde logs, medewerking van een ISP zal altijd via rechtsgang moeten worden afgedwongen naar mijn verwachting.

Meestal ligt het locale netwerk er ook uit tijdens een storing op het ISP netwerk, vrij raar....

Er zou een veelhoger standaard moeten worden gehanteerd mbt ISP hardware veiligheid dan vandaag de dag het geval is.
Reputatie 4
Badge +2
😊Zoals gezegd dat bang maken over modems routers is onzin.
De nodige standaarden bestaan al tig jaar en alle uitbreidingen vernieuwingen enz. moet men ten alle tijden voldoen.

Wat dacht men van overal waar men al de vrij keuze heeft.

De schone basis moet men wel eerst goed opleveren als ISP, dus aansluitpunt met geteste goed aarding enz.

En keurmerken / labels geschikt voor die en die provider / medium is ook reeds jaren standaard hier in DLD en belangrijk alleen al om juist wel goede support te kunnen krijgen, ook niet veel meer dan dat.

De rommel is juist dat wat de ISP leveren, en ja zulke zaken kan je ook vrij kopen, wat is het verschil dan?

Wat betreft veilig zijn van devices is er constant beweging in standaarden en voorschriften, als men die juist en tijdig update dus ook de regelgeving kan het niet slechter worden dan het nu is met dat ISP gefreubel.

JA ook ik ben voor betere minimale beveiligings eisen, maar dat heeft niets met vrije modem keuze te maken, geld namelijk voor alles wat via wat dan ook op het web kan komen vind ik.
Dus al die IPCAMS , printers, smarttv enz die een botnet kunnen vormen door gebrek aan regelgeving juiste standaarden enz

Keuze vrijheid geen plicht, en belangrijk laat de ISP's ook in particulier bereik dan gewoon wat meer mid end router aanbieden met support, ze kunnen ze groot en voordelig inkopen. 😊
Dit kan een heel goede en mogelijk betere oplossing zijn dan zelf moeten zoeken naar een betere router omdat je ISP alleen maar "cheap... "bied.
@Zpiep
Hoezo is dat onzin? Je modem/router combie is je first line of defense als daar veiligheids patches 3-6 maanden uitblijven en een zeer basale veiligheids features hebt icm verouderde software, zoals meestal verouderde upnp implimentatie zit je dus mooi met de gebakken peren.

Minder veilige apparatuur zou via sort van keurmerk direct uitgesloten kunnen worden.

Modem opzich is meestal idd niet een veiligheid issue, daar geef ik je gelijk in.

Voor gewone klanten thuis is er vandaag de dag een hogere standaard nodig, Veel
mensen gooien alles maar aan het net zonder zich daar verder maar in te verdiepen en willen dat het werkt, veiligheid zal ze een zorg wezen.

Het is niets voor niets dat we vandaag de dag door steeds groter wordende IoT markt ook steeds vaker enorme botnetten hebben van kleine connected devices. Duizenden cams onbedoeld volledig met internet zijn verbonden en inzichtelijk zijn ipv alleen via de Cambase station.

Je hebt 100% gelijk dat er betere standaarden moeten komen voor IoT apparatuur echter zal daar nog jaren overheen gaan voor men dat heeft uitgevogeld en vervolgens duurt implimentatie ook nog een paar jaar.....

Jouw Modem/Router combie is the first line of defense en zou dus onveilige apparatuur correct moeten kunnen issoleren. Maar ook wat jij aangeeft, dan moeten ze ook correct onderhouden worden.

Punt over onjuiste aarding etc heb je helemaal gelijk.

****ik nam zojuist je eerdere reactie door en kan mij daar goed in vinden****
Reputatie 4
Badge +2
@Jonathan-458

je hebt gelijk met je eerste paar lijnen, maar zo bedoelde ik mijn eerst paar lijnen tekst niet.

Ik doelde daarmee op dat met keuzevrijheid het een drogreden is dat er meer risico komt op onveilige modem/ routers, integendeel is in dld volgens mij wel gebleken, er komen eerder wel betere en veiliger routers in inzet in de praktijk dan de cheap ISP bieden.

En de ISP's in DLD zelf gaan dan ook meer en betere mogelijkheden / keuzes aanbieden is ook gebleken..

DE opvoeding / besef bewust enz voor het zo gevaarlijke online mogen zijn mist nog, veilig onderweg zijn op het web is echt wat meer dan theorie examen rijbewijs.

En toch moet door o.a. overheid gedreven ieder ook mensen die daar de capaciteit niet voor hebben en zelfs angst het web op. Kost ouderen die maar weinig inkomen hebben echt veel geld om hun spullen als ze het niet zelf kunnen veilig en up to date online te houden voro die paar zaken. ( en dan goedkoop student aan huis die hun beiden mijndocumenten in public dropbox synct, want erg handig heb ik reeds gezien)

Hier is nog heel veel werk nodig yup.
Reputatie 4
Badge +2
Zolang EU regelgeving boven eigen regelgeving gaat, win je die rechtszaak niet eens.
Trouwens, de hele regelgeving van verplichte eigen apparatuur is EU regelgeving, dus niet meer dan logisch dat dan ook de minder snelle (en gewenste) regels worden gevolgd.

Wel of niet winnen, daar is voer voor een discussie an sich. Maar, ik was het hoe dan ook niet van plan dus niet zo relevant.
Enneh.. de ACM is vertegenwoordigd in BEREC (schrijft de staatssecretaris), dus ze zijn die 18 maanden continue aan boord. Ik vind het dan wel van heel weinig ambitie getuigen om dan nog weer eens een jaar aan vast te plakken. Het heeft de indruk dat het ze maar bar weinig interesseert...
Reputatie 4
Badge +2
Let wel enige aan "priorisatie" over het netwerk wat eigenlijk niet mag rekt men ook steeds verder op. Straks zijn de duurdere diensten waar men meer aan verdiend zoveel sneller, en de rest te langzaam dat geen hond ze wil maar indien aan de onderkant van de samenleving ( die dure diensten niet kunnen betalen) dus met kunstmatig langzaam verkeer opgezadeld zitten.

Dit gaat behoorlijk offtopic maar voor de volledigheid: de wet m.b.t. netneutraliteit gaat uitsluitend over Internet-verkeer. Alle diensten die op en via Internet woorden aangeboden, daar maar Ziggo geen onderscheid tussen maken. Maar ze mogen wel degelijk diensten op hun eigen interne netwerk voorrang geven tov het internet-verkeer.
Reputatie 4
Badge +2
@Zpiep

Hoezo is dat onzin? Je modem/router combie is je first line of defense als daar veiligheids patches 3-6 maanden uitblijven en een zeer basale veiligheids features hebt icm verouderde software, zoals meestal verouderde upnp implimentatie zit je dus mooi met de gebakken peren.

......

Jouw Modem/Router combie is the first line of defense en zou dus onveilige apparatuur correct moeten kunnen issoleren. Maar ook wat jij aangeeft, dan moeten ze ook correct onderhouden worden.

Punt over onjuiste aarding etc heb je helemaal gelijk.

****ik nam zojuist je eerdere reactie door en kan mij daar goed in vinden****

@Zpiep en @Jonathan-458

Volgens mij hebben jullie beide gelijk. Ook in het rapport van Stratix wordt hier zeer uitvoerig op ingegaan.

De veiligheidsrisico's (ook in relatie met IoT) zijn dan ook onderkend en uitvoerig onderzocht in hun rapport. Bottom line :
  • een eigen modem geeft geen EXTRA risico's op het netwerk van de ISP (mede omdat isp's herhaaldelijk hebben laten zien dat zij ook niet de allerbeste spullen aansluiten.. lees: ze hebben boter op hun hoofd)
  • het thuisnetwerk is een ander verhaal: daarvoor wordt momenteel gewerkt aan ANDERE regelgeving, bijv. voor IoT leveranciers. Die regelgeving is GEEN onderdeel van de vrije modem keuze (hoewel ISP's het wel als schijnargument hanteren; Stratix prikt daar feilloos door heen).
  • providers kunen OOK bij vrije apparatuur alsnog "migiterende" maatregelen treffen.
Hier nog hun conslusie:
"Het is ook niet waarschijnlijk dat het netwerk van de aanbieder onveiliger zal worden door de vrije modemkeuze. De modems van de aanbieders spelen op dit moment geen essentiële rol in het beveiligen van de netwerken van de providers. Ze zijn niet beter of slechter beveiligd dan modems/routers die gekocht kunnen worden. Er zit geen andere, betere of slechtere hardware of software in en de fabrikanten zijn niet beter of slechter dan die waar consumenten toegang toe hebben.
Wel verdient de veiligheid van en door apparaten en software achter de modem/router voortdurende aandacht. Maar dit staat los van de modemdiscussie en is binnen deze discussie ook niet of nauwelijks aan te pakken. Dit gaat om veiligheidsaspecten van consumenten apparatuur en mogelijke risico’s voor andere apparatuur binnen en buiten het consumentennetwerk.
Deze risico’s zijn slechts zeer beperkt te beperken door maatregelen op of rond het modem.
De voorgestelde wijzigingen op Europese regelgeving zullen hier waarschijnlijk een positief
effect hebben op de veiligheid van de apparatuur, zoals modems. Verwacht kan worden dat
de voorgestelde wijzigingen in regelgeving zullen leiden tot een verbetering van de beveiliging van eindapparatuur (waaronder modems) en een betere beveiliging van persoonsgegevens. Het lijkt er echter niet op dat, om dit doel te bereiken, de keuze van consumenten voor eindapparatuur (waaronder modems) beperkt zal worden."

Ciao,
Jbr67
Reputatie 4
Badge +2
De onduidelijkheid is (bij ieder) wat het aansluitpunt is. Ook bij bv glasvezelaanbieders kun je meen ik niet rechtstreeks je eigen apparatuur in de fiber prikken (of andersom) maar pas nadat het is omgezet.
Correct: de FTU (licht) vs NTU (elektrische signalen). In de praktijk gaat het bijna atlijd om de NTU. Voor de disscussie maakt het geen echt verschil m.i.. Het gaat om laag 1.

De onduidelijkheid lijkt mij dan ook meteen wie voor eventuele schade aan het netwerk opdraait bij aansluiten van inferieure apparatuur.
Want net zo goed als er een massale bug in Ziggo apparatuur kan zitten waardoor het netwerk aangevallen kan worden, kan dat ook door een eigen uitgezocht modem.

Zekers. Zie ook mijn post hierboven. Bottom line, linksom of rechtsom maakt geen verschil.

Stel dat er door bv een Chinees kabelmodem een lek ontstaat waardoor het hele Ziggo netwerk een dag plat gaat. Wie draait er dan voor de tienduizenden euro's schade op? De klant die het modem geplaatst heeft? Dat lijkt mij nl dan ook de meest logische stap. maar ongetwijfeld zal diezelfde klant dan ook komen met "onduidelijkheden" en alles eromheen om maar niet voor de kosten op te draaien. 😎

Stel dat Ziggo 10.000/100.000 van die lekke modems aansluit (chinees of niet). Stellen hoeft niet eens trouwens... het is al gebeurd! WIE draait er dan voor de schade op? 😎
Reputatie 4
Badge +2

IN DLD maakt ongeveer 50% gebruik van de mogelijkheid een eigen modem/router op aansluitpunt, dat is dus in aantal alleen al veel meer dan burgers en aansluitpunten totaal in NL, en daar gaat net zo goed als bij modem/router van ISP wel eens wat fout, toch blijkt het goed genoeg en werkt dus enz.

Nou... weet je dat zeker? Ziggo zegt dit in (daar gaan we weer) het stratix document:

"In Duitsland, blijkt maar 1 à 2 % van de klanten uiteindelijk gebruik te maken van de
mogelijkheden die de nieuwe regelgeving daar biedt en gebruikt eigen apparatuur in
plaats van de door de provider geleverde apparatuur. En een deel daarvan komt uiteindelijk weer terug, en maakt inmiddels alsnog weer gebruik van de apparatuur die
door de provider geleverd wordt."

Heb je een linkje naar die 50% @Zpiep?
Reputatie 4
Badge +2
Was in op een site IT vakpers meende ik, nu breng je me aan het twijfelen omdat.
) het dus ook geweest kon zijn bij bepaalde type aansluiting of provider, maar ik heb het echt zo in mijn hoofd.

Ok denk al waardoor het komt, Telekom was en moest altijd al met vrije router / modem leveren. kan de link dus niet vinden

Toch een linkje over hoe Ziggo aan cijfers gekomen kan zijn maar dat is in hun voordeel uitgelegd, ( is truken eigenlijk)
Bijv hun eigen liberty/unitymedia vanaf augustus 2017 ( waar eigen vrije keuze inging maar als je een contract had met oude voorwaarden bijv nog 23 maanden geldig moet je dus 23 maanden wachten) tot juli 2018 plm 1,3 % van bestaande klanten hiervan gebruik hebben gemaakt.
( let op hier leveren ze een keuze van best wel goed kabelmodem zoals fritzbox 6490 en 6590 van ISP en die zijn vooral voor telefoniezaken maar ook voor WIFI mesh eigenlijk zeer geschikt) ( dit heb ik hierboven eerder aangehaald daar zou men ook mee kunnen leven als consument verwacht ik, dus betere modems leveren en veel problemen zijn ook opgelost)

waar e.a staat https://www.golem.de/news/hfc-neue-kabelnetzkunden-nutzen-zu-23-prozent-die-routerfreiheit-1901-138795.html

Nieuwe kabelklanten ondanks dat de ISP routers die men kan kiezen hier in DLD een stuk beter zijn dan dat connectbox dingetje daar heeft dan 23% voor eigen router gekozen

Dus mijn 50% zal wel over Telekom Kunden gaan daar was het altijd al verplicht vrij.

Maar 23% van nieuwe kabelklanten is ook niet niets zeker niet als je weet dat de routers die ze hier leveren en uit kunnen kiezen soms tegen kleine meerprijs dat wel een stuk beter zijn. En dit over alleen 2017 gaat waar vanaf augustus dit pas inging voor de Kabel ISP's
Neue Kabelnetzkunden nutzen sehr oft einen eigenen Router. Laut Berechnungen von Branchenexperten haben im Jahr 2017 rund 23 Prozent einen eigenen Router eingesetzt.

Maar dit is veel erger door jullie in NL. 😡

Denk ik hihi https://www.golem.de/news/anga-kabelnetzbetreiber-wollen-routerfreiheit-in-eu-verhindern-1901-138994.html

Hier in dld denken ze overigens dat die vrijheid er in NL al is .
Der Netzabschlusspunkt ist der Anschlusspunkt für Telekommunikationsendgeräte. In Deutschland, Italien, Zypern, Lettland und geplant auch in den Niederlanden wird der Netzabschlusspunkt als "Dose an der Wand" definiert, womit eine freie Wahl der Endgeräte gewährleistet ist.

Ach dit is op vele andere manieren mogelijk, zowel in de eerstvolgende punt van de naar woning kabel bijv op wijkkast enz, eventueel een appart ID signaal/draadje bijschakelen vanaf die doos en klaar is kees daar moeten ze naar kijken.
Internetzugangs- und Telefoniedienste eine Netzadresse haben muss, über welche der Teilnehmer individuell adressierbar und identifizierbar ist

Offtopic
Wat ik hierboven dus schrijf is juist de aansluitingen beter en wel eenduidig zonder sjoemel mogelijkheden vastleggen, dat men zowel simpel bij adressering mag gebruiken, en verder alleen bij echte criminaliteit, kan men ook makkelijk dat sleepnet in nl wel beter definiëren dat soort zaken dient zorgvuldig maar is helaas wel nodig.
Kan men hackpogingen ook beter lokaliseren enz, en dan in de toekomst dergelijke aansluitingen die dus gemeten/bewezen niet hacken omdat dit opvalt een soort white list positieve spamcijfer in antispamfilters enz geven.
De eindklant zou dan wel moeten kunnen kiezen wel of niet deze echt eenduidige ID mee te zenden bij gebruik van dienst en/of andere zaken.
Een soort van zeg laat je pas eens zien, maar op een simpeler en minder privacy inbrekend niveau, er gaat dan geen idnr pas enz meer over het web ten behoeve van ID fraude ( vaker misbruikt) en eigen keuze
Reputatie 4
Badge +2
Dit ook in Duits volgen we al een hele tijd, waarom omdat het door lobby veroorzaakt wassen neus nep veiligheid is en gaat zijn die regels over router veilig moeten zijn enz.

Veel is te zwak en erger nog meer is geen eens bindend verplicht.
Heb hierover met bekende van ons Datenschutz beauftragte die wind zich helemaal op haha😉

https://www.golem.de/news/bsi-richtlinie-der-streng-geheime-streit-ueber-die-routersicherheit-1801-132363.html

Dus politiek schreeuwd en schreeuwd popi jopi zonder kennis van zaken moet allemaal beter veiliger en kijk eens hoe goed wij zijn in regelen daarvan gaan hier en zoals het eruit ziet ook in EU weer totaal verzaken.

En reeds zolang bekend wacht en rekt men steeds weer op en uit. verouderd voordat het klaar is, ga toch een vooruit denken politiek en laat je niet misleiden door grote marktpartijen.
Das genannte Router-Testkonzept wurde bereits Ende 2015 vom BSI vorgestellt. Die finale Version vom Mai 2016 ist ebenfalls öffentlich zugänglich. Nicht veröffentlicht sind laut BSI zwei Kapitel, die sich unter anderem mit der Erkennung potenzieller Schwachstellen befassen und daher nach dem Traffic Light Protocol als TLP Amber eingestuft sind. Nach Informationen von Golem.de ist das Testresultat nur unter Abgabe einer Verschwiegenheitserklärung einsehbar.

Reageer