1
Vraag
2
Reacties
ArendVB

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

DNS adres wijzigen op Connectbox voor Pi-Hole

Geachte mensen,

Na een kort en krachtig belletje naar KS om te vragen of de optie er is wordt ik hier naartoe verwezen.
Ik heb zojuist een Pi-Hole gecreëert (een netwerk based ad-blocker) maar de bedoeling is om iedereen die met mijn netwerk verbind door de Pi-Hole te laten gaan zodat altijd alle advertenties geblockeert wordt.
Dus wil ik mijn DNS adres wijzigen om naar die van Ziggo te laten gaan naar mijn Pihole te gaan om vervolgens de 1.1.1.1 dns te gebruiken
KS zegt dat ik eventueel ene proxy kan maken in de CB maar ik moet die optie nog voorbij zien komen.

MVG Arend
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
ArendVB

Helaas zijn niet in alle Ziggo-routers de IP-adressen voor DNS te wijzigen. Maar gelukkig kent heeft de Pi-Hole ook een (ingebakken )mogelijkheid om DCHP-servertje te spelen. Als je in de router de DHCP-server uitschakelt en die van de Pi-Hole gebruikt, dan krijgen de host via die DHCP-server wel de gewenste verwijzing naar de DNS van de Pi-Hole door.

Groet,
DennyW


Edit:
NB:
-Als je nu, in de huidige situatie, de Pi-Hole een statische DHCP-toewijzing in de ConnectBox hebt gegeven, dan werkt dat natuurlijk niet meer als je de DHCP-server in de CB uit zet. Daar moet je dan even “omheen” zien te werken.
(Als het "actuele" IP-adres van de Raspberry-Pi d.m.v. statische DHCP-toewijzing is verkregen, dan blijft dit gedurende de huidige sessie blijven "werken"; Pas bij een een reboot van de RP zal deze dan een nieuw IP-adres bij de DHCP-server opvragen)

-Het configuratie deel van de Pi-Hole is overigens opnieuw aan te roepen(op de command line onder Linux / Raspberian) met: pihole –r

(-r, reconfigure Reconfigure or Repair Pi-hole subsystems)

Bekijk in context

2 Reacties 2
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
ArendVB

Helaas zijn niet in alle Ziggo-routers de IP-adressen voor DNS te wijzigen. Maar gelukkig kent heeft de Pi-Hole ook een (ingebakken )mogelijkheid om DCHP-servertje te spelen. Als je in de router de DHCP-server uitschakelt en die van de Pi-Hole gebruikt, dan krijgen de host via die DHCP-server wel de gewenste verwijzing naar de DNS van de Pi-Hole door.

Groet,
DennyW


Edit:
NB:
-Als je nu, in de huidige situatie, de Pi-Hole een statische DHCP-toewijzing in de ConnectBox hebt gegeven, dan werkt dat natuurlijk niet meer als je de DHCP-server in de CB uit zet. Daar moet je dan even “omheen” zien te werken.
(Als het "actuele" IP-adres van de Raspberry-Pi d.m.v. statische DHCP-toewijzing is verkregen, dan blijft dit gedurende de huidige sessie blijven "werken"; Pas bij een een reboot van de RP zal deze dan een nieuw IP-adres bij de DHCP-server opvragen)

-Het configuratie deel van de Pi-Hole is overigens opnieuw aan te roepen(op de command line onder Linux / Raspberian) met: pihole –r

(-r, reconfigure Reconfigure or Repair Pi-hole subsystems)
hetRijtuig

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

"You're running Pi-Hole wrong! Setting up your own Recursive DNS Server"
Gaat dus niet om DHCP maar DNS. Op Pihole zelf schrijven ze dit: https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/

Deze gast geeft een stapvoorstap uitleg. >
www.youtube.com/watch?v=FnFtWsZ8IP0&t=963s

Succes

hetRijtuig_1-1640178693522.png

 




E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic