Mario1955

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

DHCP - "Unknown" verbonden apparaten

Als ik kijk bij Geavanceerde instelling/DHCP staat er bij verbonden apparaten verschillende apparaten waar bij het apparaat naam mij bekend voor komt, maar er zijn er ook bij waar Unknow bij staat en nu weet ik niet welk apparaat dat dit is. Het MAC - adres staat er wel achter maar ik weet niet welk apparaat dit is. Hoe kom ik daar achter?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Wallgarden

Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes
Wanneer je bij het mac-adres het apparaat hebt gevonden kun je de apparaatnaam op een connectbox makkelijk wijzigen van "unknown" in een voor jou herkenbare naam.
Op mijn connectbox Arris, doe je dat als volgt: Menu Home, rechts-klik op apparaatnaam, vul nieuwe apparaatnaam in, klik op toepassen. Klaar!

Conform standaard specificaties: DOCSIS 3.0
Hardware versie: 10
Software versie: 9.1.1802.613

Bekijk in context

9 Reacties 9
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Welkom Mario1955

Je kan op de IP klikken van het Unknown adres dan kan je er heen sturen maar je kan ook dit tooltje downloaden Who Is On My Wifi deze geeft ook meeste erkende apparaten aan en dan kan je zien wat het is. Tooltje is freeware
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Mario1955 Om even desbetreffende apparaat aan of uit te zetten of even los te koppelen van internet. Daarna even de opnieuw laden inz de lijst.

Helaas niet alle apparaten ondersteunen de info. Bij mij is dit bv een Samsung tv en een humax . ( de conectbox) Via het netwerk kan je ook ea achter komen. ( hier 2 netwerken) Als je weet op welk netwerk deze is aangesloten.

Verder kan je in de meeste gevallen op het apparaat zelf in het internet menu de ip adres/mac adres terug vinden. Succes. Gr Rob
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Voeg het *unknown* mac adres toe aan de mac filter, komt er vanzelf iemand klagen dat zijn/haar internet niet meer werkt. :grin:

Vaak kun je ook aan de fabrikant wel herkennen welk apparaat het moet zijn, vul het macadres bijvoorbeeld in op https://macvendors.com/.
Wallgarden

Level 3
  • 21Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes
Wanneer je bij het mac-adres het apparaat hebt gevonden kun je de apparaatnaam op een connectbox makkelijk wijzigen van "unknown" in een voor jou herkenbare naam.
Op mijn connectbox Arris, doe je dat als volgt: Menu Home, rechts-klik op apparaatnaam, vul nieuwe apparaatnaam in, klik op toepassen. Klaar!

Conform standaard specificaties: DOCSIS 3.0
Hardware versie: 10
Software versie: 9.1.1802.613
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21926Likes
Goeie tip, die kende ik nog niet.
Grappig Wallgarden ik moet links klikken en kan dan de naam veranderen.
Ik zie die naam, jammer genoeg, niet terugkomen in Verbonden apparaten.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21926Likes
Correctie van bericht hierboven. Wallgarden robbo
Ik zie na een tijdje wel de gewijzigde namen in Verbonden apparaten.
Dat is wel top.
Alleen niet alle verbonden apparaten staan in Home, zoals de Wifibooster C7.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21926Likes
Nu kwam wel de volgende onbekende in bekabeld netwerk te staan.
Het lijkt erop dat daar maar één apparaat met de naam onbekend kan staan.
Nu heeft alles een naam hier, TOP TIP Wallgarden
WJ4IoT

Level 5
  • 82Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes
Wallgarden Goeie tip maar het blijft gokken welke onbekend je moet aanpassen in welke naam. Nu kijken hoelang de Arris deze namen gaat vasthouden, ervaring vanuit het verleden is dat een naam (vanuit DHCP) spontaan (?) gewijzigd in onbekend.

In ieder geval één probleem van de Arris opgelost.
edelwater

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ja inderdaad hoe weet ik van de TIG device_friendly names "unknown" op het scherm met louter een icoontje bij welk mac adres of ip adres dat icoontje hoort? Ik kan het daar aanpassen met op het andere scherm waat je het overzicht ziet niet.

Ik zie de reply van de json call getConnDevices met F12 in de browser. waarschijnlijk reverse engineeren hoe deze gerendered wordt in dat lijstje en in welke volgorde.

Uitgelicht topic