1
Vraag
2
Reacties
Ocrami

Level 1
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Deco mesh m4: wat doet de tweede poort?

2e ethernet poort deco m4 mesh wat doet die ?

 

 

***Toegevoegd door moderator***

Ook interessant om te kijken:
 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ocrami
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Eureka

Ik heb het gevonden (denk ik ) de truck zit in de bijzin in de TP handleiding :

sluit niet meerdere Decos op uw Ziggo modem /router.

dit had ik :

CB> deco (hoofd deco)

CB> 1e switch > 2e Deco  

           1e switch > 2e switch > 3e Deco 

  dus eigenlijk was de CB aangesloten op 2 decos

NU

CB> deco (Hoofd) > 1e switch (2edeco)>2e switch (3e Deco) 

dus de 2e poort op de hoofd deco gebruiken als switch waardoor de CB niet meer met meerdere decos verbonden is .

werkt tot nu toe heel goed .

dit heet het Star Netwerk     

 

Bekijk in context

9 Reacties 9
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

De twee poorten zijn gelijkwaardig te gebruiken voor bekabelde netwerkaansluitingen aan het systeem.
Een van de poorten van de 1e Node wordt gebruikt voor aansluiting op de Modem/Router.

Tweede poort kan typisch worden gebruikt voor een Daisy Chain Ethernet Backhaul (Een Ethernet Backhaul geeft maximale prestaties tov de Wifi Backhaul).
https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/#:~:text=Ethernet%20Backhaul%20is%20a%20feature,and%20fa...
Zou die tweede poort er niet zijn dan zou je meteen al twee Switches nodig hebben om hetzelfde te bereiken.

Zijn er verder meer bekabelde aansluitingen nodig op Nodes waarvan de twee poorten al bezet zijn, is uiteraard uitbreiding met een Switch noodzakelijk.

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Het korte antwoord is: elke Node heeft een ingebouwde 2 poorts Switch tbv uitbreiding van het bekabelde netwerk dat via Wifi Backhaul of Ethernet Backhaul gekoppeld is aan de Modem/Router.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8943Posts
  • 1051Oplossingen
  • 3971Likes

Hi @Ocrami

Goede vraag! Ik zie dat je in een eerder topic ook actief bent geweest over het instellen van je Deco. Kun je verder met de antwoorden van @hanh ?

Ocrami
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Hi 

ik heb inmiddels 2 nieuwe switches gekocht ook van TP-link  een paar nieuwe kabels  cat6 

alle drie de nodes met kabels verbonden met de CB  de nodes in Acces Point gezet , de CB alleen wifi 2,4 en 5ghz uit gezet  ook even snelle roaming aangehad maar dat trok de eneco Toon niet dus weer uitgezet .

Ik heb ziggo 500 down en 40 up dus maximaal maar krijg dat maar heel af en toe in OOKLa te zien ,ik heb de PC van de kinderen direct op de CB aangesloten en 1 via de TP switch .

De iMac doet het super de ene pc ook maar die van de Oudste krijg maar geen goed inherent (deze zit direct met een originele ziggo kabel in de CB )

zou de CB overbelast kunnen zijn ? in alle switchen zijn alle slots gevuld of naar de volgende switch of naar de volgende node . 

Misschien is een nieuwe cb een oplossing ? hoe kom ik er aan ? 

Ik heb er nu ook een airport extreme als switch tussen naast de cb om te kijken of dat iets ontlast . 

conclusie : ik ben er nog niet … maar wel heel blij met de antwoorden .

ik gebruik nu de 2e poort in de hoofd node ook als gigabit poort . 

tot later 

Marco 

Ocrami
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Eureka

Ik heb het gevonden (denk ik ) de truck zit in de bijzin in de TP handleiding :

sluit niet meerdere Decos op uw Ziggo modem /router.

dit had ik :

CB> deco (hoofd deco)

CB> 1e switch > 2e Deco  

           1e switch > 2e switch > 3e Deco 

  dus eigenlijk was de CB aangesloten op 2 decos

NU

CB> deco (Hoofd) > 1e switch (2edeco)>2e switch (3e Deco) 

dus de 2e poort op de hoofd deco gebruiken als switch waardoor de CB niet meer met meerdere decos verbonden is .

werkt tot nu toe heel goed .

dit heet het Star Netwerk     

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8050Posts
  • 2390Oplossingen
  • 3922Likes

Ah, top om te lezen @Ocrami. Bedankt voor het delen van jouw oplossing, want daar help je ook weer andere gebruikers mee! 

Haander

Level 9
  • 343Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes

En de Connectbox moet in Bridge staan anders kun je de Deco M4 niet als acces point gebruiken want dan valt de verbinding steeds weg.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Bij de Connectbox in Bridge, zonder eigen Router erachter, moet de Deco Set in de standaard Router Mode blijven staan.

Access Point Mode van de Deco set werkt alleen icm een bestaande Router; van Ziggo of van jezelf.

Ocrami
Topicstarter
Level 1
  • 32Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
hanh wrote:

Bij de Connectbox in Bridge, zonder eigen Router erachter, moet de Deco Set in de standaard Router Mode blijven staan.

Access Point Mode van de Deco set werkt alleen icm een bestaande Router; van Ziggo of van jezelf.

Dat klopt  in de Connect Box heb ik alleen de 2,4 en 5 ghz wifi uitgezet verder niets.

De deco M4 staat in Acces Point mode .

voor de volledigheid : snelle roaming uit (anders werkt de TOON van eneco niet meer ) 

                                   Beamforming : ingeschakeld 

                                    LED Control: aan in nachtmodus 23:30 tot 7:00

                                   Bedrijfsmodus: Acces Point 

                                   Verbindings meldingen :uit 

                                  Notificatie  :ingeschakeld (beide ) 

n.b. heb de TOON op het gastnetwerk gezet en snelle roaming aangezet maar dat werkt ook niet voor de TOON wordt ook voor gewaarschuwd in de app. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic