SjekmanS

Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

de ziggo next verliest connectie met 5g op router

Draai al 2 maanden perfect met 2 nexten zonder een storing op de 5g band van de router , situatie is hier connectbox in bridge , daarna asus ax88u als router.

Draait al 2 maanden zeer stabiel  , alleen gisteren was er een update van de router. Deze geinstaleerd , nu zijn beide nexten al 2 x connectie kwijt geraakt omdat ze de 5g band netwerk niet konden vinden. Heb het kanaal waarop ze zaten kanaal 100 nu veranderd naar 64 , kijken of dat verschil uitmaakt. Dit euvel betreft trouwens alleen de nexten, de andere apperatuur hier op de 5g band heeft hier geen last van.

Iemand een idee?

 

11 Reacties 11
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hi @SjekmanS

Wat raar zeg! Dat je met geen enkel apparaat ditzelfde probleem ervaart behalve met de Mediabox Next. We zijn een paar dagen verder, hoe gaat het nu? Ben je er intussen achter wat het probleem veroorzaakt? 

SjekmanS
Topicstarter
Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Nee beide staan nu op de 2.4 band , zodra ik ze op 5 ghz band zet verliezen ze de connectie en kan netwerk niet meer worden gevonden. 

Dit is voor de update van mijn eigen router noot een probleem geweest. Alleen de nexten hebben dit probleem.

 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Ik zie dat je hier 2 topics over had aangemaakt dus ik heb je andere topic over ditzelfde onderwerp verwijderd. 

Heb je na de update ons modem en jouw eigen router al eens helemaal opnieuw opgestart? Mocht je dit nog niet hebben gedaan dan ben ik benieuwd of de Mediabox Next de 5.0Ghz verbinding dan wel vast blijft houden. 

SjekmanS
Topicstarter
Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Ja na het opstarten pakt hij hem wel.

Maar helaas volgende x bij aanzetten is hij de connectie wederom kwijt en kan  hij zelf 5g netwerk niet meer vinden.

Hier nooit last van gehad  , alleen nexten hebben hier last van , beneden en boven.

 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
SjekmanS wrote:

…. Heb het kanaal waarop ze zaten kanaal 100 nu veranderd naar 64 , kijken of dat verschil uitmaakt.

Iemand een idee?

 

Probeer een van de kanalen in de range 36 - 48, vermijd in ieder geval de DFS-kanalen.

SjekmanS
Topicstarter
Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Net nog geprobeerd maar nu helemaal nix meer op de 5ghz band. De next ziet keurig het netwerk  van 5 ghz. Ik connect vul het wachtwoord in van de wifi en hij wil connecten en springt dan terug naar de wifi netwerk lijst.

Ik ga er vanuit dat meerdere mensen hier last van hebben en een mogelijke oplossing in een update komt .

Het rare is dat alles 2 maanden perfect heeft gedraaid en van de 1 op de andere dag niet meer , nu dan maar op de 2.4 band, hier geen problemen.

Micromat

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het viel mij op dat de ConnectBox zelf DFS-kanalen kiest als hij op Automatisch ingesteld is, wat volgens mij echt niet de bedoeling is. Als je zelf zo’n kanaal kiest, krijg je een uitvoerige waarschuwing:

Kanaal 128 is een DFS-kanaal. Bij het wijzigen van wifi-instellingen en opnieuw opstarten van je Connect Box, kan het tot 10 minuten duren voordat wifi op 5 GHz beschikbaar is voor gebruik en zichtbaar is op je wifi-apparaten.
Weet je zeker dat je dit kanaal wilt gebruiken?”

Kan het zijn dat de verbindingsperikelen ontstaan doordat de ConnectBox plotseling besluit om te switchen naar een DFS-kanaal?

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Micromat wrote:



Kan het zijn dat de verbindingsperikelen ontstaan doordat de ConnectBox plotseling besluit om te switchen naar een DFS-kanaal?

Er kunnen hikjes in de verbinding optreden, omdat als het kanaal door een DFS gebruiker “opgeëist” eist wordt, uw modem op zoek gaat naar een op dat moment vrij kanaal. Vandaar ook mijn aanbeveling om de kanaalkeuze niet op automatisch te zetten en een kanaal te kiezen in de range 36 - 48. Door het beperkte bereik van het 5GHz signaal speelt interferentie nauwelijks een rol.
Dit is mijn interpretatie van het gebeuren, maar als er een beter technisch verhaal is, zie ik dat graag.

 

 

Micromat

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Alles tot uw dienst, maar waarom selecteert de ConnectBox deze problematische DFS-kanalen überhaupt? En treedt de wachttijd van tot 10 minuten niet ook in werking wanneer de ConnectBox zelf automatisch een DFS-kanaal selecteert?

SjekmanS
Topicstarter
Level 7
  • 185Posts
  • 12Oplossingen
  • 28Likes

Hoij nee , het is gebeurd na een update van mijn router asus,  dit is ruim 3 maanden stabiel zonder storing, toen  draaide hij vast op kanaal 100. Aangezien de connectbox in bridge staat heeft de connectbox geen invloed.

Het probleem is dus gekomen naar een fitmwareupdate van de router. Het rare is wel dat het alleen de beide nexten betreft die het probleem hebben en rest geeft geen problemen.

Als ik nu de next opnieuw opstart  en ga naar netwerk en ik connect met het 5g  netwerk , dan geen probleem. Na uitzetten en aanzetten via remote geeft deze aan dat hij het  5g netwerk niet ziet en rode lampjes op next blijven branden.

Op 2.4 geen problemen. Ik had hem op 5g omdat deze band hier sneller is.

Micromat

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dan zou ik op de router een vast 5 GHz-kanaal kiezen tussen 36 en 48. Alles daarbuiten is vragen om ellende.

Uitgelicht topic