1
Vraag
2
Reacties
mgveld

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connectbox met Deco M5 mesh, bridge of niet?

Ik heb momenteel mijn connectbox in de meterkast hangen en daar zit een switch op aangesloten waarop alle UTP-kabels op uitkomen (elke kamer in het huis van 3 verdiepingen). De wifi van de connectbox staat nog aan, maar gebruik ik niet vanwege belabberde bereik. Ik heb nu nog een paar routers aangesloten met aparte wifi-kanalen. Nu heb ik 3 Deco M5 routers/access points gekocht om een wifi mesh te maken. 

De topics lezende begrijp ik dat het handig is om de Connectbox in bridge modus te laten zetten en de Deco M5 als router te laten fungeren. Dat zou betekenen dat ik een van de Deco access points in de meterkast moet zetten om daar vervolgens de switch op aan te sluiten. Alleen is de meterkast geen handige plek voor een wifi access point. Die wil ik liever in de huiskamer. Hoe kan ik dat het beste regelen? De connectbox toch in router modus laten en wifi daarop uitschakelen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Bij Connectbox in Bridge. Langere UTP kabel van Connectbox naar betere plek voor eerste Deco Node.

Maar je UTP aansluitsluitkabels zitten in de meterkast, denk ik zo.
Dan ook 1 UTP kabel terug naar de meterkast (Node heeft twee Ethernet poorten) + Switch aldaar voor aansluiting van je bekabelde netwerk.

Bekijk in context

3 Reacties 3
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Bij Connectbox in Bridge. Langere UTP kabel van Connectbox naar betere plek voor eerste Deco Node.

Maar je UTP aansluitsluitkabels zitten in de meterkast, denk ik zo.
Dan ook 1 UTP kabel terug naar de meterkast (Node heeft twee Ethernet poorten) + Switch aldaar voor aansluiting van je bekabelde netwerk.

mgveld
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor het antwoord hanh. Weegt de moeite van een extra kabel trekken op tegen het niet in bridge mode zetten? 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ah, ik dacht ten onrechte dat je per se de Deco als Router wilde gebruiken. Beetje te vlot gelezen.

1 kabel kan. Connectbox als Router houden en het Deco systeem in Access Point Mode zetten.
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/1842/

Noot.
Je ziet daar ook twee manieren van aansluiten van de Nodes.

  1. Ethernet Backhaul: Nodes allemaal bekabeld op je netwerk aangesloten; communicatie tussen de Nodes via het bekabelde netwerk;
  2. Wifi Backhaul: onderlinge communicatie tussen de Nodes via Wifi.

Optie 1 geeft de beste snelheidsprestaties voor een apparaat dat een Wifi Connectie heeft met het Mesh systeem.
Bij optie 2, is de onderlinge afstand tussen de Nodes een kritische factor.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic