Catrijo

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Connect Box met Airport Extreme en Airport Express routers

Gisteren heeft een Ziggo installatie monteur de Connect Box in de meterkast op de begane grond geïnstalleerd. Voorheen stond daar een Cisco modem, dat via ethernetkabel was verbonden met de ethernet Wanpoort van een Airport Extreme op de 1e verdieping. De Extreme was verbonden met een switch waarop diverse Macs en randapparatuur bedraad waren aangesloten. Omdat op diverse plaatsen in het huis het wifi signaal via de Extreme tamelijk zwak was en wegviel is daarom een Expres in brugmodus (uitgebreid wifinetwerk) bijgeplaatst op de begane grond. Het was een prima werkende configuratie met wifibereik tot in de tuin tot het moment van installatie van de Connect Box. De Connect Box werd door Ziggo geleverd omdat ik advies had gevraagd over meermalen vertraagde internet performance. Bellen loopt ook via Ziggo en intern is de primaire aansluiting via Voip (Siemens).
Na installatie van de Connect Box functioneerde de Connect Box prima, dit werd gecontroleerd door de monteur en via mijn mobiele telefoon.
Echter de vaste en wifi internet verbindingen via de routers waren verdwenen. ook het uitbellen lukt niet meer, wel het inbellen. Een telefoon inpluggen in de Connect Box leverde wel een uitbellen op, dus de Box werkt. Het advies van de monteur was om de routers opnieuw te installeren of configureren. Hij zelf had te weinig kennis van mijn configuratie met Apple producten etc. en daar mocht hij ook niet aan werken. Ik wil niets negatiefs zeggen over de monteur want hij deed zijn werk heel goed, tot en met de Connect Box.
Het is voor mij en waarschijnlijk voor veel klanten heel vervelend dat door een op zich heel goede service (vertraagd internet en meteen de levering van een nieuw up to date modem)
ze opgezadeld worden met allerlei nieuwe problemen die ze vaak niet zelf helemaal of met veel moeite kunnen oplossen.
Ik heb weinig verstand van deze materie (daarom op enig moment voor Apple gekozen) en ben aan de slag gegaan. Na veel zoek- en uitprobeer lijkt het gelukt laat in de avond eindelijk de Extreme verbonden te hebben (nu in de brugmodu, dat gaf het installatieprogramma van Apple zelf aan) en ik zie ook nu 2 wifinetwerken.
Het probleem is nu weer het instabiele bereik op de begane grond op enige afstand weg van de meterkast en van de Extreme.
Ik krijg de daarvoor bedoelde Express niet toegevoegd aan een van de wifinetwerken. Ik heb de Express ook bekabeld (vanaf een Lan poort van de Extreme naar poort van de Express) verbonden (geprobeerd met de Wan- en daarna met de LAN poort van de Express) maar dat lukt ook niet.

Vraag: Is er een oplossing om de Express toe te voegen aan een van de netwerken.

Alvast bedankt voor jullie advies.
9 Reacties 9
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De Express moet net als de Extreme in Bridge Mode worden gezet. De WAN poort is dan een LAN Poort.
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes
je kunt beter de connectbox in bridge mode laten zetten en de apple airport extreme als router gebruiken
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zover ik begrijp uit de info van TS stond de voormalige Cisco Modem/Router niet in Bridge Mode.
Dus ......
Catrijo Je kunt niet verwachten dat Ziggo zich bezighoudt met prive network setups.
Je schrijft:
Ik heb weinig verstand van deze materie

Wie regelde dan de setup icm met de Cisco?
En zelf ben je al bijna klaar.
Uiteraard kun je het advies van anoniemforum gaan volgen.
Je kunt ook kiezen voor Router op Router, maar dan moet je echt weten waar je mee bezig bent & een goed motief daarvoor hebben. Het willen behouden van IPv6 bijvoorbeeld.
Catrijo
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het Cisco modem stond niet in de bridge modus. Het is indertijd neergezet door een Ziggo installateur, ter vervanging van een aanwezig modem, waarbij "niets" aan de hierop aangesloten Airport Extreme en Airport Express is gewijzigd, dus geen andere setup.
Het enige verschil dat ik van een Ziggo medewerker hoorde tussen het Cisco modem en de Connect Box is dat de laatste ook Wifi heeft. Dit had de Cisco niet.
Bij mijn installatiepogingen nadat de Connect Box was aangesloten kreeg ik de melding via het Airport programma dat er 2 NAT.... waren gedetecteerd en dat ik de Extreme in de bridge modus moest zetten.
De Connect Box in de bridge modus zetten is niet mijn voorkeur, o.a. ik veronderstel dat de Connect Box meer ' bij de tijd' is en de Extreme en Airport ondersteunend zijn.
Ik begrijp dat privé setups buiten het ' werkgebied' vallen van Ziggo, maar het zou handig zijn als er een adequate doorverwijziging naar een dienst, tegen betaling uiteraard, die dit soort dingen kan oplossen. Een gat in de markt wellicht?
Router op router is inderdaad een bridge to far.
Bedankt weer voor de adviezen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Het enige verschil dat ik van een Ziggo medewerker hoorde tussen het Cisco modem en de Connect Box is dat de laatste ook Wifi heeft. Dit had de Cisco niet.

Huh. Zo'n Cisco kan ik nog niet. Welke had je?

via het Airport programma dat er 2 NAT.... waren gedetecteerd en dat ik de Extreme in de bridge modus moest zetten.

Netjes van Apple. Double NAT = Router op Router. Dat kan, maar niet aan beginnen als je geen bovengemiddelde netwerkkennis hebt.
Extreme en Express in Bridge Mode zetten. Dan staat op beide de Router/NAT functie uit. Dat is waar we heen moeten.
Catrijo
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Huh. Zo'n Cisco kan ik nog niet. Welke had je?
Cisco model EPC3212.

Netjes van Apple. Double NAT = Router op Router. Dat kan, maar niet aan beginnen als je geen bovengemiddelde netwerkkennis hebt.
Helemaal mee eens als ik het zelf moet doen. Een deskundig iemand mag het graag proberen.

Extreme en Express in Bridge Mode zetten. Dan staat op beide de Router/NAT functie uit. Dat is waar we heen moeten.
Met de Extreme is het zoals gezegd gelukt. Met de Express lukt het niet echt: die staat volgens het airport programma wel in de brugmodus (is ook via een switch met kabel gekoppeld aan de Extreme) maar blijft oranje knipperen (geen verbinding met netwerk of internet).
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Cisco model EPC3212.

Ah dat verklaart een hoop. Dat is een erg oud Modem, zonder Router functie, Wifi etc.
Ook al oude maar wat modernere Cisco's zijn Modem/Routers of eigenlijk Routers met een ingebouwd Modem. Zo ook de ConnectBox.
Al die kastjes worden Modem genoemd, maar dat is ten onrechte.
Jij had een Modem en andere 'standaard' Ziggo kastjes zijn Modem/Routers.

Wat bij de vervanging van van het Cisco Modem door de ConnectBox Modem/Router gedaan had moeten worden, is de ConnectBox onmiddellijk in Bridge Mode zetten. Dan gebruik je nl alleen het Modem van de ConnectBox. Dan was alles netjes blijven werken.
Je vervangt dan immers een Modem door een Modem. Daar heeft je eigen netwerk geen last van.

Door een niet voor de hand liggende aanpak te kiezen, zit je nu in de problemen.
De kwestie is nu het volgende.

Met de ConnectBox in Router Mode moet de Express in Bridge Mode.
Waarom dat niet goed lukt, kan ik weinig over zeggen.

Als je de ConnectBox alsnog in Bridge laat zetten, dan moet de Extreme weer uit Bidge Mode om als Router te kunnen gaan werken. Zonder Router = geen netwerk.

Etc.

Han
Catrijo
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Han,
nu wordt het ook voor mij duidelijk, bedankt voor je uiteenzetting. Ik blijf nog een tijdje experimenteren met de Express. Als het lukt meld ik het!
Carol
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Carol,
Wat bij de vervanging van van het Cisco Modem door de ConnectBox Modem/Router gedaan had moeten worden, is de ConnectBox onmiddellijk in Bridge Mode zetten.
......
Je vervangt dan immers een Modem door een Modem.

Wat me bezighoudt is of je van een monteur mag verwachten in te zien dat dit de beste oplossing was in jouw situatie, omdat dit geen effect heeft op een verder goed werkend bestaand netwerk.
Ik kom daar niet goed uit. Jouw situatie is al bijzonder met die oude Cisco en een prima monteur hoeft niet echt veel te weten over ingewikkelder netwerkkwesties.
Je had geluk kunnen hebben. Dus ook pech......

Laten we het maar van de zonnige kant bekijken. En als je nog geen Extreme en Express expert was, dan ben je dat straks zeker. Tel uit je winst!

Uitgelicht topic