speedbird

Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Coax splitter defect? Nieuwe ook?

Volgende probleem heb ik. Had een slechte internet verbinding. Na dagen zoeken bleek het een splitter in de slaapkamer te zijn. Van de contactdoos gaat één coax kabel naar werkkamer en modem. De andere kabel voor tv in de slaapkamer. Die kabel is niet aangesloten op een tv.. Na lang zoeken bleek als ik de splitter verwijderde , en de coax direct op het wandpunt aansloot, internet weer snel en stabiel was. Kennelijk een defecte splitter. Nwe gehaald en die geeft hetzelfde probleem. Ik snap dat dus niet, met name omdat het systeem jaren perfect heeft gewerkt. Verder geen veranderingen of zo doorgevoerd. Heeft iemand enig idee waarom een splitter roet in het eten gooit (ineens), ook een nwe?
16 Reacties 16
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

Leuk om te zien dat je zelf al goed bezig bent geweest met troubleshooten! Helaas zijn we er nog niet, maar dat moet wel goed komen ??

Welke splitter had je en welke heb je gekocht?

Het kan ook aan het signaal liggen. Door een splitter wordt het signaal gedempt. Wie weet is het signaal wat laag en dan kan het door een splitter misschien te laag worden.
Om dit zeker te weten, hebben we de up- en downstream waardes nodig. Waar je die kunt vinden, wordt hier uitgelegd.

Groet,
Evert
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
En welke kabel zit er tussen de connectors? Kun je eventueel een foto of ern paar foto's uploaden?
speedbird
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hoi Evert, dank voor je reactie. Betreft dezelfde splitter als ik al had. Een Valueline 2-way splitter van 0-1000 mhz.

Hieronder de waardes die in deze staat een prima verbinding geven: Mogelijk dat het ziggo signaal zwakker is geworden en dat daarom de splitter net de nekslag is?

speedbird
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Zie mijn vorige overzicht van het modem wat ik in een reply zette hier nog niet. Komt hopelijk nog wel.

Heb een Hirchman splitter gekocht. Die geeft geen storing op de splitter zelf, pas als ik kabel aansluit weer wel. De kabels die ik gebruik zijn ook van hirchmann, de koka 799.

Gr. speedbird
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
speedbird wrote:
Zie mijn vorige overzicht van het modem wat ik in een reply zette hier nog niet. Komt hopelijk nog wel.

Heb een Hirchman splitter gekocht. Die geeft geen storing op de splitter zelf, pas als ik kabel aansluit weer wel. De kabels die ik gebruik zijn ook van hirchmann, de koka 799.

Gr. speedbird



Stekkers zelf op de kabels gemonteerd ? zo ja kijk ze even na op sluiting.

Kan je anders foto plaatsen hier hoe je het hebt aangesloten ?
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Welkom op de Community, speedbird! Kan je ons voor zien van ,meer informatie? We denken hier graag zo nauwkeurig mogelijk met je mee.
speedbird
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Dag Marianne. Hartelijk dan voor je bericht. Fijn om te lezen dat je graag meedenkt. Kan je meer precies aangeven welke/wat voor informatie je wilt?

Stekkers van splitter en aansluiting zijn zelf gemonteerd met de grootste preciese. Het zijn met metaal afgeschermde Hirchmann stekkers. Die zaten verbonden met de splitter en zaten achter een kast. Wat ik wil zeggen: er kon niemand bij en ze konden niet bewegen. Ik zit te denken dat het internet signaal door ziggo geleverd minder krachtig lijkt geworden.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Het signaal wat je van Ziggo krijgt kun je mooi zelf zien in je modem. speedbird

Kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een screenshot en het onderste deel van de Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212

En kun je hier nog een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?
speedbird
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Even een update. Zoals ik al dacht ligt niet de oorzaak hier thuis maar bij ziggo. Jammer dat ze zich vaak zo focussen op het thuisnetwerk.

Ik verdacht het zwakke signaal. Vorig jaar zijn in de wijkkasten en de straat kasten de versterkers en hubs vervangen. Om te beginnen hebben ze een zootje gemaakt van de nummers van de aansluitingen in de kast. Die klopt voor geen meter. Dan. Bij een van de bewoners is er in de woning sluiting of interferentie. Op de scope is te zien dat dat invloed heeft op de hele wijkkast. Veel pieken en geen rechte lijn.

Vervolgens blijkt dat het signaal van de wijkkast naar de straatkast niet goed is. Monteur is nu naar wijkkast om de wijkversterker in te regelen en gaat dan terug naar de straatkast om daar de verstreker weer in te regelen. Mijn signaal kwam uit een van de laatste aansluiting en was daarom het sluitstuk in de keten. Ondertussen heb ik een signaal wat 8db!!! sterker is dan het was. Er is een ticket voor die straatkast om opnieuw in te richten en bepaalde connectoren te vervangen. Die hadden vernieuwd moeten zijn maar is nooit gebeurd.

Dus niets bekabeling of stekkers, maar ziggo. Voor zover even mijn update.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Dankjewel voor de update Speedbird,

Mooi dat er duidelijk is waar het zit en dat je niet eerst alles overhoop hoefde te halen.
Nu moet je wel begrijpen dat het in 90% van de gevallen een aansluiting in je huis is, helaas kunnen wij op afstand niet goed weten hoe goed je zelf verstand hebt van zaken.

Maar de aanleiding van dit alles is dus dat het signaal op je hoofdaansluiting ineens veel slechter binnenkwam dan voorheen, correct?

Gr,
speedbird
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Dank je voor je reactie. Wellicht is het een idee om eerst bij ziggo zelf te kijken of de zaken in orde zijn. Als dat is vastgesteld kan je bij de klant kijken. Dan kan je ziggo uitsluiten. Dat kan de klant zelf niet doen en zal er van uit moeten gaan het bij ziggo goed zit, wat soms dus niet zo is

Nadat de inhoud van wijk kast en straatkast vervangen is zijn de problemen begonnen. Veel lagere signaalsterkte door verkeerde aansluitingen en niet goed afgestelde versterkers in voornoemde kasten. Plus een aantal niet vervangen koppelingen en ook nog een klant met problemen thuis die het signaal voor alle klanten in die kast slechter maakte. Monteur heeft mijn aansluiting overgezet en nu geen problemen meer met internet en tv (had ik ook en stig keer voor gebeld zonder oplossing). Hopenlijk wordt als de aannemer zijn werk heet overgedaan en de versterkers zijn afgeregeld mijn signaal (en anderen) nog beter.
speedbird
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Wat er ook nog bij kwam is dat in de dagen dat ik bezig was met mijn kabels, stekkers en alle relevante zaken te checken (vorige week) er achteraf ook nog een blokstoring was van een dag of twee. Dat wisten ze bij ziggo niet. Was wel handig geweest want dat had mij een boel tijd gescheeld. Wel bekend bij de storingschecker (bleek achteraf).
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
speedbird schreef: "Wellicht is het een idee om eerst bij ziggo zelf te kijken of de zaken in orde zijn. Als dat is vastgesteld kan je bij de klant kijken. Dan kan je ziggo uitsluiten. Dat kan de klant zelf niet doen en zal er van uit moeten gaan het bij ziggo goed zit, wat soms dus niet zo is"

Vanuit Ziggo kijken of iets niet goed is op één kabel gaat niet, je kunt niet vanuit één verbinding met aan het eind duizenden vertakkingen er één tussenuit halen aan het einde van de keten om door te meten.
Vandaar dat het altijd begint bij het Abonnee Overname Punt.
Dan kan de kabel bekeken worden naar de straatkast en de straatkast en dan verder richting Ziggo.

Maar uit de praktijk blijkt dat 75% van de storingen in de bekabeling thuis zit, als dat goed is, ga je pas verder kijken.
Ook mijn ervaring als ICT troubleshooter in de 8 jaar in de "modder".
speedbird
Topicstarter
Level 1
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hallo Bert,

In de wijkkast kon men wel kijken of er iets niet goed ging naar mijn woning. En dat bleek omdat simpelweg het signaal op de hub te zwak was. Ondertussen zijn de monteurs vanmorgen weer voor de wijkkast en straat kast geweest en hebben versterkers ingeregeld.. Nu heb ik een winst van 12db.

Wat ik bedoel. Is dat men bij ziggo zich erg makkelijk focust op het thuisnetwerk en het naar de klant schuift. Ik kreeg van de helpdesk te horen: hier geen storingen, op uw modem een zwak signaal, dus u moet naar de kabels en stekkers kijken. Ik vertellen dat dat allemaal prima in orde was. Punt is dat ik er heel veel tijd, energie en telefoontjes ingestoken heb, terwijl het probleem bij ziggo lag, hetgeen ik wel wist maar kon de ziggo helpdesk niet overtuigen. Ik snap je punt maar ondertussen heeft het mij veel gedoe gekost, terwijl dat niet nodig was.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
speedbird Ik heb begrepen dat dat de lastigste storingen zijn, voor klanten en voor Ziggo.

Heb het zelf ook mogen ervaren een paar weken geleden, al een paar maanden sporadische haperingen af en toe in beeld en internet, eerst thuis alles nagekeken en vervangen, wel wat verbetering, maar toch nog wat en toen toch maar een monteur laten komen.

Hierna ook 3 verschillende monteurs gezien in één week, steeds verder het netwerk in en later nog een verbetering ervaren, waarschijnlijk nog aanpassingen in een wijkkast of nog verder weg.

Het kost veel moeite inderdaad en achteraf lijkt het ineens heel simpel, maar ja, dat is achteraf als het probleem gevonden is.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Ik snap het voor jou Speedbird, maar dat is dus precies waar ik en Be rt op doelen, het is een kwestie van %.
Het scheelt het meeste tijd, los even van welke kant, als je de meest voorkomende zaken eerst pakt. Logisch dat dit nooit in 100% van de gevallen de juiste is, maar je haalt over het algemeen wel de meeste tijds winst.

Dat wij bij de helpdesk wel vaker eens dieper kunnen kijken ben ik wel met je eens, helaas kijkt niet iedereen verder terwijl dat een routine zou moeten zijn. Alleen weet ik niet of de collega in kwestie ook werkelijk verder gekeken heeft, we kunnen namelijk niet alles zo makkelijk uitlezen. Het kan dus ook goed dat hij wel alles heeft bekeken wat wij op afstand kunnen zien. De menselijke factor zal echter nog wel een tijd een rol blijven spelen. (iets met toekomst en een systeem die alles van modem en Ziggo netwerk al voor je doormeet, graag!)

Gr,

Uitgelicht topic