1
Vraag
2
Reacties
Eric

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Chromecast op een Asus GT-AC5300 achter een Ubee EVW3200 werkend krijgen

Jarenlang hadden wij een goed werkende Chromecast op onze Samsung TV middels een Linksys-router aangesloten op een Ubee EVW3200 router/modem. Voor alle duidelijkheid communiceerde de Chromecast middels de wifi van de Linksys.

Twee weken geleden heb ik de router Linksys vervangen door een Asus GT-AC5300 met AiMesh. De AiMesh bestaat uit eerder genoemde Asus router icm op zolder een Asus Lyra mini. Alle software is up to date.

De Chromecast op zolder werkte na herinstallatie meteen met de Asus router icm Lyra node in AiMesh configuratie. Zoals al eerder vermeld, aangesloten op de Ubee EVW3200 van Ziggo.

Als ik de Chromecast in de woonkamer hang aan de wifi van de Ubee EVW3200 werkt deze ook zoals het moet.

Als ik de Chromecast in de woonkamer middels wifi aansluit op de Asus GT-AC5300 komen de problemen.
Ik reset de Chromecast. Deze start op en vraagt om in de app op de smartphone (zelfde wifi Asus GT-AC5300) verder te installeren. Hij herkent de pincode en daarna de vier unieke letters van de Chromecast. Dit is een teken dat de wifi van de Asus GT-AC5300 communiceert met de Chromecast en de smartphone. Daarna vraagt de app een naam te geven aan de Chromecast, in mijn geval 'woonkamer' en loopt door naar de keuze van het wifi-netwerk waar ik uiteraard kies voor de Asus GT-AC5300. Op een gegeven moment zegt de app 'verbonden' en de Chromecast op de tv laat de naam 'woonkamer' en de naam van het wifi-netwerk van de Asus GT-AC5300 zien. Maar daarna wil de app niet meer voltooien en werkt de Chromecast niet.

Ik heb de Chromecast 2de generatie en de app op de smartphone al diverse keren vervangen.

Wie weet raad?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Disable "Airtime fairness" voor de 2.4Ghz en de 5Ghz band in Wireless>Professional kan nog helpen.

Verder kan je nog kijken naar IGMP en Upnp, deze enablen, maar ik denk dat je die ook al hebt geprobeerd dan.

Bekijk in context

5 Reacties 5
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Je kan even kijken op de ASUS of de AP-isolation aan staat. Dit zorgt er namelijk voor dat de Wifi-apparaten die op je wifi-netwerk aangesloten zitten, niet met elkaar kunnen (mogen) communiceren. Daar lijkt het hier wel op. Tijdens de initiële configuratie, zet je namelijk een rechtstreekse verbinding tussen de Chromecast en je telefoon op. Zodra je Chromecast over schakelt op de ingestelde wifi, ben je de connectie 'kwijt'.
Eric
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor de tip maar deze had ik al uitgezet. Dus dat is het niet.
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Disable "Airtime fairness" voor de 2.4Ghz en de 5Ghz band in Wireless>Professional kan nog helpen.

Verder kan je nog kijken naar IGMP en Upnp, deze enablen, maar ik denk dat je die ook al hebt geprobeerd dan.
Eric
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
acoster wrote:
Disable "Airtime fairness" voor de 2.4Ghz en de 5Ghz band in Wireless>Professional kan nog helpen.

Verder kan je nog kijken naar IGMP en Upnp, deze enablen, maar ik denk dat je die ook al hebt geprobeerd dan.


Had ik deze reactie maar eerder gezien:nerd:

Ik ben één voor één diverse functies aan/uit aan het zetten geweest. Heeft mij een hele ochtend en halve middag gekost. Steeds maar weer proberen Chromecast te activeren. En voilà, bij "Airtime Fairness" werkte het! Daarna was ik wel benieuwd of ik "Airtime Fairness" weer kon aanzetten want dit is een toevoeging voor deze router. En Chromecast blijft tot nu toe werken.
Waarschijnlijk een bug die ik zal melden bij Asus.

Allemaal dank voor het mee brainstormen:thumbsup:
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Mooi werk, Eric. Welkom nog hier op de Community! Dat klinkt als goed nieuws dankzij de goede tips van acoster. Veel kijkplezier weer.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic