Alles over port forwarding bij Ziggo

  • 8 februari 2017
  • 298 Reacties
  • 163838x Bekeken


Toon eerste bericht

298 Reacties

Hallo @RFlintstone,
Een apart network kan met Router op Router.
Laten we je Web Server als voorbeeld nemen.

- je sluit je eigen Router en de Web Server aan op het Ziggo kastje
- doet op het Ziggo kastje een Port Forward van 80 naar de Web Server
- de rest van je netwerk sluit je aan op je eigen Router

Het aardige is nu dat systemen in het subNet van de eigen Router
de Web Server kunnen bereiken, maar vanaf het Ziggo kastje kun je niet
bij de systemen komen die aan je eigen Router hangen.

Ik voeg een plaatje toe. Het gaat hier over de LAN-WAN opzet.

Ik zou me overigens niet teveel zorgen maken over Port Forwards
als je niet een eigen Router gaat gebruiken.

Gr Han
Hallo @RFlintstone,
Een apart network kan met Router op Router.
Laten we je Web Server als voorbeeld nemen.

- je sluit je eigen Router en de Web Server aan op het Ziggo kastje
- doet op het Ziggo kastje een Port Foward van 80 naar de Web Server
- de rest van je netwerk sluit je aan op je eigen Router

Het aardige is nu dat systemen in het subNet van de eigen Router
de Web Server kunnen bereiken, maar vanaf het Ziggo kastje kun je niet
bij de systemen komen die aan je eigen Router hangen.

Ik voeg een plaatje toe. Het gaat hier over de LAN-WAN opzet.

Ik zou me overigens niet teveel zorgen maken over Port Forwards
als je niet een eigen Router gaat gebruiken.

Gr Han


Hallo @hanh,

Dus ik moet twee routers hebben om mijn prive/thuis netwerk veilig te stellen? (zover ik weet kan je toch de server op een apparte router aansluiten(, of bedoelde je dat ook?))

Ik heb ook nog een paar vragen over deze methode:
1)Gaat een tweede router de signalen van de eerste niet in de weg zitten?

2) hoe duur is het om een tweede router aan te schaffen en (komen daar ook vaste lasten bij kijken)?


Gr. Ruben
@RFlintstone
In mijn voorstel hangt de Server (en de eigen Router) aan de Router van het Ziggo kastje.
De rest van je netwerk gaat via de eigen Router.

Je kunt ook kiezen voor twee eigen Routers die allebei
worden aangesloten op het Ziggo kastje. Aan de ene Router sluit je
je Servers aan, aan de andere de rest van je netwerk. Dat is duurder
en naar mijn smaak nergens voor nodig.

Je schrijft:
"Gaat een tweede router de signalen niet van de eerste niet in de weg zitten?"
Je bedoelt waarschijnlijk Wifi. Dat kan een probleem geven.
Dan zet je de Wifi van bv het Ziggo kastje uit.

Voor een goede Router moet je rekenen vanaf pak-m-beet 140 Euro.
Denk bv aan een Asus.
Vaste lasten zijn er niet, behalve electriciteitsverbruik.

Aan je vragen merk dat je hiermee nog niet veel ervaring hebt.
Een eigen Router en in het bijzonder in een LAN-WAN opzet
in combinatie met het Ziggo kastje, vraagt wel enige network-kennis.

Gr Han
@RFlintstone
In mijn voorstel hangt de Server (en de eigen Router) aan de Router van het Ziggo kastje.
De rest van je netwerk gaat via de eigen Router.

Je kunt ook kiezen voor twee eigen Routers die allebei
worden aangesloten op het Ziggo kastje. Aan de ene Router sluit je
je Servers aan, aan de andere de rest van je netwerk. Dat is duurder
en naar mijn smaak nergens voor nodig.

Je schrijft:
"Gaat een tweede router de signalen niet van de eerste niet in de weg zitten?"
Je bedoelt waarschijnlijk Wifi. Dat kan een probleem geven.
Dan zet je de Wifi van bv het Ziggo kastje uit.

Voor een goede Router moet je rekenen vanaf pak-m-beet 140 Euro.
Denk bv aan een Asus.
Vaste lasten zijn er niet, behalve electriciteitsverbruik.

Aan je vragen merk dat je hiermee nog niet veel ervaring hebt.
Een eigen Router en in het bijzonder in een LAN-WAN opzet
in combinatie met het Ziggo kastje, vraagt wel enige network-kennis.

Gr Han


Klopt,

Ik heb inderdaad niet veel ervaring op het gebied van netwerken. Ik heb snel even op coolblue zitten kijken en wat mij opvalt is dat TP-Link het meest voorkomt. Is het handig om een router van dit merk te nemen of raad je dit ten zeerste af?

Dit is één van de routers die ik heb gevonden (asus)
https://www.routercenter.nl/product/789300/asus-rt-ac1200g.html

Gr. Ruben
Je moet van mij geen specifiek Router-advies verwachten.
Heb je niet een maatje waar je raad aan kan vragen?
Je zult zelf op onderzoek moeten gaan.
Dat kan lastig zijn als je bv vergelijkende tests gaat bekijken,
zonder tevoren veel te weten over 'wat er zoal belangrijk is'.

Ik noem Asus omdat ik hier veel goede ervaringen met dit merk zie langskomen &
een keer iemand met zo'n beestje heb geholpen.
Zelf heb ik een TP-Link Router in gebruik gehad. Was daar destijds
tevreden over. Gebruik hem nu nog als Access Point (dwz niet meer als Router).

Gr Han
Je moet van mij geen specifiek Router-advies verwachten.
Heb je niet een maatje waar je raad aan kan vragen?
Je zult zelf op onderzoek moeten gaan.
Dat kan lastig zijn als je bv vergelijkende tests gaat bekijken,
zonder tevoren veel te weten over 'wat er zoal belangrijk is'.

Ik noem Asus omdat ik hier veel goede ervaringen met dit merk zie langskomen &
een keer iemand met zo'n beestje heb geholpen.
Zelf heb ik een TP-Link Router in gebruik gehad. Was daar destijds
tevreden over. Gebruik hem nu nog als Access Point (dwz niet meer als Router).

Gr Han


Ik denk dat ik wel iemand weet die me hier mee kan helpen. Bedankt voor je hulp @hanh!

Gr. Ruben
Ik hoop dat de instructies op de Ulo website al voldoende zijn @lijn.berkhout, anders horen we het graag.

#LekkerBezig @Beeblebrox!


Nog niet gelukt helaas ?
Hallo Allemaal,

Ik heb afgelopen week de nieuwe Connectbox van Ziggo gekregen alleen nu werkt de port forwarding niet meer voor mijn Abus alarmsysteem ik had de Cisco EPC3928 ook van Ziggo daarbij werkte het wel.

heb alles ingesteld zoals die link hier boven aangeeft
I.P. adres bij DHCP toegekend aan de alarminstallatie hij staat ook in het lijstje van Reserved

toen de poorten open gezet op dit I.P adres ik heb poort 4000 tot 4500 open gezet Protocol op BOTH gezet
De Firewal uitgezet in het modem

Daarna de volgende instellingen in het Alarmsysteem ingesteld:

in het Alarm Systeem DHCP aangevinkt
Interne HTTP-Poort 4433
Interne HTTPS-poort 4433
nu kan ik inlogen en het bedieningsappje gebruiken als ik verbonden ben met mijn eigen WIFI netwerk
dan werkt alles zoals het hoort

Zodra ik met mijn mobiel op 4G of met een externe computer wil inloggen
lukt het niet
het lijkt mij dan dat de port forwarding niet goed is ingesteld of niet werkt.

Ik hoop dat er iemand is die mij kan helpen

Groet Christian
Reputatie 7
Badge +35
"De Firewal uitgezet in het modem" @Christian van essen

Staat de Firewall nog uit?
Dan zo snel mogelijk aanzetten, dit is je blokkade van buiten naar binnen.
Nu heb je alle ramen en deuren openstaan van je huis en kan alles en iedereen naar binnen.
Besef wel dat je nu 65535 poorten maal 2 hebt openstaan met de Firewall uit.

Je Firewall houdt alles dicht en de port forwards maken het mogelijk om door die ene poort naar binnen te komen met een inlog en wachtwoord erachter in je Abus alarmsysteem, anders kan nog iedereen meekijken.
Hallo @Be rt

De Firewal staat nu weer aan maar dat alles heeft niet geholpen dus om het werkend te krijgen

Abus werkt idd met een inlog dus je kan er niet zo in
Reputatie 7
Badge +35
@Christian van essen
Voor port forwarding van de Connect box kun je hier meer info en het stappenplan vinden:
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-101/port-forwarding-op-de-connectbox-16114
@Be rt,

Zoals ik al aan heb gegeven in mijn eerste verhaal heb ik deze stap voor stap uitgevoerd
maar het werkt niet
Reputatie 7
Badge +35
@Christian van essen
Kun je hier een screenshot plaatsen van je huidige instelling port forward?
@Be rt

Zeker
Reputatie 7
Badge +13
@Christian van essen

Weet je zeker dat het Abus systeem (het statisch toegewezen / het statisch ingestelde) IP-adres 192.168.178.10 heeft; kan je intern dit device op dit IP-adres wel bereiken?
@DennyW

Dat weet ik zeker zoals ik in mijn eerste verhaal ook al aan heb gegeven is dat de app en met mijn laptop ik de alarm centrale wel kan bedienen.

Zodra ik op een extern netwerk zit is deze niet meer te bereiken
en als mijn telefoon overgaat op 4G of een ander WIFI netwerk werkt de app ook niet meer
Reputatie 7
Badge +13
@Christian van essen

-En je zit op IPv4 en niet op Ipv6?

-Als herstarten van modem (om zeker te weten dat deze de nieuwe instelling gebruikt) ook niet geholpen heeft, heb ik ook zo één-twee-drie geen verdere tips meer.
@DennyW

ik heb wat foto;s van de instellingen van het modem en het alarm systeem
Reputatie 7
Badge +13
@Christian van essen

Je hebt IPv6. Voor zover ik weet heeft de Connect Box (nog) geen IPv6 Full dual-stack, maar een IPv6 variant waarbij het externe IPv4 IP-adres niet aan jou alleen is toegekend, maar gedeeld wordt met andere gebruikers. Dit maakt dat port forwarden (op dit externe IP-adres) NIET kan werken.

De oplossing is dan om bij de klantenservice omzetting naar IPv4 te vragen. Er moet dan ander firmware / ander instelling geladen worden dus het kan even duren voor het werkt.
@DennyW

Kijk dat klinkt als een oplossing ik ga komende week meteen even bellen

Voor nu alvast bedankt voor alle moeite!
ik hou je op de hoogte of het opgelost gaat werken
Reputatie 4
Badge +5
@DennyW in sommige gevallen werkt de Arris Connectbox in fZiggo gebied op full Dual Stack, dat lijkt hier ook het geval aangezien de (IPv4) portforwarding optie aanwezig is.

@Christian van essen Op de Beheer>Informatie pagina van je modem kun je zien (onderaan) of IPv6 DS-Lite is ingeschakeld, ik vermoed van niet.

Misschien het meest voor de hand liggend: aangezien je een nieuwe modem/router hebt gekregen is je externe IP(v4) adres veranderd, heb je dat geupdate in de app/account?
Je instellingen lijken me verder in orde, ik vraag me alleen af waarom je een reeks van 500 poorten wil openen, je alarm gebruikt zo te zien alleen poort 4433?
Zou je het eens met enkel die poort willen proberen? TCP zou genoeg moeten zijn voor een https verbinding.
Reputatie 7
Badge +13
@bschroeder Je wordt hierbij voorgedragen voor #LekkerBezig. 🙂
@bschroeder

Bedankt voor de extra info!
na het instaleren van mijn nieuwe modem was het I.P adres van de alarmcentrale verandert
ik heb dit wel aangepast in de app,

ik heb nu alleen de poorten 4433 opengezet in het modem daarna het modem en de alarmcentrale gereset.
helaas werkt het nog niet wel als ik intern op WIFI zit maar zodra ik er buiten kom....

de IPV6 DS-lite status is uitgeschakeld
@bschroeder @DennyW

ik heb een ipv4 adres aan gevraag bij de klantenservice afgelopen weekend
volgens hen was die binnen 24h actief

maar helaas werkt het nog steeds niet

iemand nog tips? ik snap er echt helamaal niks meer van
Reputatie 7
Badge +13
Hi, @Christian van essen,

Voorheen werkte het wel toen je nog gebruik maakte van het vorige modem/router. Goed. Het hoort nu dus ook gewoon te werken.

Ik ken jouw alarmsysteem niet en ook de bijbehorende app niet, maar……vaak (in de regel dus) verbindt zo ‘n app zich niet met rechtstreeks met het externe IP-adres van het Ziggo-modem. Meestal heeft de gebruiker een account bij de fabrikant. De app verbindt zich dan met de server bij die fabrikant.
Het op afstand te bekijken apparaat (hier dus het alarmsysteem) heeft een verbinding met de server van de fabrikant en houdt de firewall (naar het account op die server) open. Met de app maakt je verbinding met die server en die zorgt dan dat je de info naar de smartphone gaat. Maar niet zo maar. Fabrikant en diens software willen wel zeker zijn dat de juiste persoon aanklopt. Er vindt een soort verificatie plaats. Een onderdeeltje hiervan is dat de software “weet” welk (thuis-) netwerk (en dus welk alarmsysteem) en welke smartphone bij het account horen.

Bij veel van deze problemen lijkt het erop dat er ergens in de verbindings-gegevens zoals die in de app op de smartphone iets is geregistreerd, dat niet meer geldig is na plaatsing van een nieuwe modem-router.

Dus kijk eerst in de app of je dit alarmsysteem (of de verbindingsgegevens naar dit systeem) kan afmelden bij de app. (Dus niet bij de website van de fabrikant! ) Om daarna het alarmsysteem opnieuw aan te melden in / met de app.

Is dit niet te vinden hoe je dit kan of moet doen, zou je als alternatief, de app in zijn geheel kunnen verwijderen en daarna opnieuw installeren zoals je voorheen gedaan hebt toen alles nog nieuw was.

Reageer