Vraag

Alleen 2,4 Ghz wifi via (bekabelde) Wifi Booster zeer slecht

  • 27 november 2018
  • 68 reacties
  • 3060 keer bekeken

Reputatie 1
Hallo allemaal,

Wij hebben sindskort wifi van Ziggo. Onze situatie:
De router, met UTP aangesloten naar de Wifi Booster en via Coaxkabel naar de Mediabox XL. Op zowel de router als op de Wifibooster heb ik een APART 2,4 en 5 ghz kanaal.

Tv kijken met Mediabox gaat prima overigens.

Maar met de Wifi via de Booster heb ik de grootste problemen (de 2,4 Ghz). De verbinding is steeds prima (3/4 streepjes op de iPhone bijv.), maar om de 10 min. valt het internet gewoon weg, kan zelfs niet meer Whatsappen dan. 1 min later doet die het weer. En zo gaat dit de hele dag door.

Wat heb ik nu allemaal al gedaan:
  • Gekeken welke wifi kanalen er in de buurt veel worden gebruikt en deze vermijd ik uiteraard. Al meerdere keren gewisseld, met beide apparaten en beide ghz-kanalen
  • Ook al vaker de kanalen op auto gezet. Helpt helaas niet.
  • "Gespeeld" met de bandbreedte van alle vier de kanalen (2 routers en 2 ghz-kanalen) en ook dit zonder effect.
  • Heb 3 kanalen eens uitgezet, waardoor er nog maar 1 overbleef om evt. storingen te voorkomen, maar ook dit had geen effect.
  • Vaker gereset.
  • Vaker gereboot. Na een reboot en/of reset werkt het vaak een aantal dagen goed, om vervolgens uit het niets weer vervelend te gaan doen. (heel vreemd!?)
  • Contact gehad met Ziggo en aan de verbinding ligt het niet zeggen ze.
Zijn er nog mensen met tips of idee waar dit aan kan liggen? Het is namelijk echt zeer irritant.


Alvast heel erg bedankt

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, stel dan je vraag in een nieuw topic.

68 Reacties

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Cliff017,

Als ik het goed begrijp doet de wifi van je modem het dus wel goed en valt de verbinding van alleen de wifibooster regelmatig weg?
Valt zowel de 2,4Ghz als de 5Ghz weg?

Groet,
Evert
Reputatie 1
Hoi Evert,

Klopt inderdaad wat je zegt. De 5Ghz geeft geen problemen, het is enkel en alleen de 2,4Ghz (op de Booster).
Maar het is niet zo dat de verbinding (in de vorm van de “WiFi-streepjes”) wegvalt, want hij geeft wel steeds aan dat ik volle verbinding heb. Het is echt het internet dat wegvalt. Hoop dat ik het een beetje goed verwoord, haha.
Reputatie 7
Badge +28
Yes, ik begrijp het helemaal! 👍🏽
Als je de wifibooster op een andere plek zet, gaat het dan beter? Staat hij nu bijvoorbeeld vlakbij andere elektronische apparaten?
Reputatie 1
Ik kan hem ivm de infrastructuur nergens anders zetten helaas... heb ik gaten geboord overal om hem op deze centrale plek te krijgen. Voorheen hadden we de router van KPN op deze plek staan en hadden we geen problemen.

Staat in de meterkast, zonder enig ander elektronisch apparaat in de buurt.

Zoals reeds benoemde, na een reset werkt het vaak een aantal dagen, soms weken, goed. En dan opeens niet meer. Dat is het vreemde eraan.
Reputatie 7
Badge +28
Hmm, apart is het inderdaad! Toch lijkt het erop dat je wifi verstoort wordt.

Voor de zekerheid, heb je de wifibooster ook al eens terug gezet naar de fabrieksinstellingen door het resetknopje op de achterkant in te drukken met iets als een satéprikker?
Reputatie 1
Yes, dat bedoelde ik met reset. Daarna doet die het n tijdje goed, maar ik ga niet iedere week mijn wifi resetten natuurlijk.
Zou de Booster gewoon stuk zijn?
Reputatie 1
Misschien een hele stomme vraag, maar ik heb de (destijds prima werkende) ExperiaBox van KPN nog thuis liggen. Zou ik die als accesspoint kunnen gebruiken i.p.v. de WifiBooster heel toevallig? Dat ik de SSID en ww hetzelfde neem als bij de Wifibooster.
Reputatie 7
Plaats om te beginnen eens schermprints van alle status schermen van het modem.
Reputatie 1


Is dit wat je bedoelt?
Reputatie 7
Nee, ik bedoel van het Ziggo modem. Als dat modem namelijk af en toe reset vanwege signaalproblemen, dan heb je uiteraard ook geen internet verbinding meer via je Wifi booster zolang het modem aan het resetten is. Vandaar dat het me handig lijkt om eerst te onderzoeken of het Ziggo modem wel goed functioneert voordat allerlei andere zaken worden onderzocht.
Reputatie 1
Dat zal het niet zijn. Want ten eerste heb ik te allen tijde gewoon signaal, zowel Booster als modem (wanneer hij reset zou dit weg moeten vallen minimaal een aantal seconden). Ten tweede werkt mijn Connectbox (modem) prima, ook op de momenten dat mijn Booster het niet doet.
Reputatie 1
Weet iemand of het mogelijk is om gewoon het Accesspoint om te ruilen? Ik denk namelijk dat het gewoon stuk is.
Reputatie 7
Hallo Cliff017, wat een gekke situatie! Wifi via de modem gaat wel in orde, maar wifi via de Wifibooster niet. En dan alleen op 2,4 Ghz. 5Ghz gaat prima (klopt dat?). Is het ook mogelijk dat je dan alleen 5Hz gebruikt? Verder vermoed ik dat naast de Wifibooster ook de modem in de meterkast staat. 2 radiozenders in een kleine ruimte, dat is niet ideaal. Probeer eens wifi van de modem uit te schakelen, dat kan zeker verschil maken. Nog mooier is om de Wifibooster (tijdelijk) eens op een meer centrale plek in huis te proberen.
Reputatie 1
Nou nee, ik heb de wifi booster uiteraard niet naast de Connectbox (router) staan (anders had ik de booster niet nodig gehad haha), deze is bekabeld naar de andere kant van het huis en staat hier juist centraal.

Ik heb de wifi van het modem (dat dus wel werkt) al eens uitgezet, maar verhelpt mijn probleem niet helaas. Nee helaas is het niet mogelijk om alleen de 5Ghz te gebruiken, daar waar hier het bereik te slecht voor is.

Helaas is het blijkbaar niet vreemd, want ik ken meerdere mensen die hetzelfde probleem hebben met de wifi van Ziggo. Ja het is alleen op de 2,4 Ghz van de Booster. Voor de rest werkt alles goed.
Reputatie 7
Het kan zijn dat er in de buurt van de booster iets stoort op de 2,4 Ghz band. Staan er speakers of elektronische apparaten in de buurt? Ervaar je hetzelfde vervelende probleem als je de wifibooster aan de andere kant van de ruimte plaatst? Dat kan nog bepalend zijn in het aanwijzen van de oorzaak.

Als dit is uitgesloten dan komen we al bijna op software en hardware terecht. Resetten helpt immers een paar dagen is je ervaring. Achterop de booster zit ook een reset gaatje waarmee je een echte factory reset (30sec indrukken tot alles knippert) kan uitvoeren. Dat is nog een paardenmiddel die je kan proberen.

Als dat allemaal niet helpt is omruilen naar een nieuwe een optie. Ik hoor graag hoe anderen daar over denken? Misschien is er nog een slimme truc die ik over het hoofd zie.
Reputatie 1
Ik kan ivm onze infrastructuur de Booster nergens anders plaatsen. Heb voor deze plek al genoeg gaten moeten boren. Voorheen had ik op exact dezelfde plek onze KPN router staan en hier heb ik nooit problemen mee gehad. Tevens zijn er geen zaken die kunnen verstoren in de buurt van de Booster.

Factory reset al 2x gedaan en daarna werkt het één week goed.

Omruilen lijkt mij een idee... een monteur heeft namelijk ook geen zin, want als ik het apparaat reset werkt die even goed en voordat de monteur thuis is (bewijzen van spreken!) werkt 't niet meer. Plus het feit dat ikzelf best veel weet en de monteur in mijn ogen in dit geval overbodig lijkt.
Reputatie 1
Zou misschien iemand Ziggo kunnen reageren? Wanneer ik namelijk direct contact opneem moet ik dit complete verhaal weer uitleggen en willen ze per se een monteur sturen. Maar ik weet nu al hoe dat gaat: die meet de lijn door -> die is goed (laatst al doorgemeten door een monteur) -> die reset t apparaat, dan werkt die n week en dan is t weer zover.

Ik wil eigenlijk wel graag de WifiBooster omruilen. Dan stuur ik de mijne op en ontvang ik een nieuwe.

ik hoor het graag!
Reputatie 1
Edit: ik heb vandaag (pas) gemerkt dat ook de 5Ghz van de Booster regelmatig het niet doet. Ik gebruik deze niet veel ivm signaalsterkte, dus vandaar dat het mij denk ik nu pas opvalt.... probleem is dus nog ietsje erger dan ik dacht helaas.
Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators eens in de paar werkdagen langskomen in ieder topic, dus dat kan nog even duren.
Reputatie 1
Oh oké, dan wacht ik nog even af.
bdankt voor je antwoord
Reputatie 7
Badge +28
Je kunt ook contact opnemen via de chat en het linkje meesturen van dit topic, kunnen ze het zelf lezen 🙂
Reputatie 1
Dat is zeker een idee ja. Dan ga ik dat maar eens doen 😉
Reputatie 1
Update: Ik krijg een nieuwe Booster toegestuurd. Ik houd jullie op de hoogte of dit de problemen gaat oplossen!
Reputatie 7
Hallo Cliff017, ik kom dit topic nu pas weer onder ogen, dat had eigenlijk vrijdag al moeten zijn qua planning maar dat is door drukte niet gelukt. Vrijdag had ik ook achter het net gevist ziet ik want je hebt al op de 5e een nieuwe booster geregeld. We horen graag of dit de oplossing is geweest! 🙂
Reputatie 1
Zo..... daar zijn we weer. Ruim 2 weken later...

Het is twee weken perfect gegaan, maar sinds gisteren weer exact hetzelfde verhaal! Dus exact hetzelfde probleem als met mijn oude booster; na een reset gaat het een tijd goed en daarna is het weer een groot drama!
Ik word er nu echt helemaal gek van. Ik ben echt zeer teleurgesteld over de wifi van Ziggo!
Is er wellicht nog een andere optie dan de wifi booster? Een andere router o.i.d?

Wat kan ik hier nog aan doen? Ik zal eerlijk zijn, KPN komt weer in zicht.