1
Vraag
2
Reageer en help mee
RolfKarlsson

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Alarm systeem koppelen aan thuis netwerk

Hallo,

Sinds kort heb ik een alarm systeem wat in principe plug & play is. Via een app connect je naar een Access Point (AP) en vervolgens kies je je thuisnetwerk.
Alleen kan ik geen connectie maken met het netwerk. Ik verwacht dat de firewall de connectie tegenhoudt, alleen kan ik deze niet uitschakelen.
Ik krijg het alleen voor elkaar om de IPv6 firewall uit te zetten. IPv4 is verborgen lijkt het.

Ik heb de Connectbox van Ziggo. Moet ik hiervoor de klantenservice van Ziggo bereiken?

Alvast dank voor de hulp!
10 Reacties 10
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik zou aan Ziggo vragen om de Connect box op IPv4 te zetten.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat
RolfKarlsson
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Be rt wrote:
Ik zou aan Ziggo vragen om de Connect box op IPv4 te zetten.

De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat


Zojuist gevraagd. Morgenmiddag zou dit doorgevoerd moeten zijn. Wellicht is het zelfs zo dat de AP geen IPv6 protocol ondersteunt.
Morgen laat ik meer weten. Dank!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo RolfKarlsson welkom op onze Community. Dit is helemaal de juiste plek om dit soort geavanceerde dingen door te nemen.

De omzetting naar IPv4 maakt de setup iets eenvoudiger, daar kan je alarmsysteem vast beter mee overweg. Heb je het al voor elkaar gekregen? Het lijkt erop dat je het alarm systeem draadloos op draadloos wil instellen, kun je ook bedraad internet gebruiken? Dat is veel stabieler bij dit soort belangrijke systemen.

Mocht het allemaal nog niet werken dan horen we graag welke apparatuur het om gaat. Screenshots van instellingen en een eventuele foutmelding helpen dan ook enorm.
RolfKarlsson
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Helaas mocht het (tot nu toe) nog niet baten. Ondanks het IPv4 protocol kan ik geen verbinding krijgen via het access point van het alarm.
Ook met de firewall uit helpt dit niet.
Ik maak gebruik van de Somfy home alarm systeem. Maar de app om verbinding mee te maken geeft helaas geen feedback.
In de ConnectBox zelf zie ik helaas ook weinig. Is dit iets wat Ziggo zelf wel zou moeten zien? Een netwerklog?
KoffieKopje

Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Op de website van Somfy zie ik een paar punten staan waarbij het maken van verbinding kan falen: https://support.somfyprotect.com/hc/nl/articles/207224089-Wat-te-doen-als-ik-er-niet-in-slaag-de-Lin...

De kans is denk ik klein, maar dan hebben we dat tenminste uitgesloten.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Via een app connect je naar een Access Point (AP) en vervolgens kies je je thuisnetwerk.
Alleen kan ik geen connectie maken met het netwerk. Ik verwacht dat de firewall de connectie tegenhoudt, alleen kan ik deze niet uitschakelen.

Zit er een WAP (Wireless Access Point) in het alarmsysteem waar je met de Phone eerst contact mee moet maken? Bij de installatie van sommige beveiligingscamera's gaat dat zo.
Zolang je binnen je eigen netwerk bezig bent, speelt de Firewall op de Modem/Router geen rol. Hoe kom je erbij dat die uit zou moeten worden gezet? Een Firewall zit tussen je netwerk en de boze Internetbuitenwereld in om ongewenste toegang van buitenaf tegen te houden.

Als ik de link van koffiekopje volg en nog wat verder kijk, dan moet je Phone een gebruikelijke Wifi Connectie hebben met een normaal WAP in je netwerk. Na het starten van de App moet het alarmsysteem te vinden zijn & kun je de gegevens van je WAP invullen. Lukt dit al niet?
https://support.somfyprotect.com/hc/nl/articles/211340169
Of is deze info niet van toepassing op de Somfy spulletjes die je hebt?
Geef dan wat meer details over waar het om gaat. Modelnaam, Typenrs enzo.
Liefst ook een link naar het manual + een aanduiding waar het mis gaat bij de installatie.

Heb je naast het WAP van de ConnectBox misschien nog een ander extra WAP in je huis? Zo'n Ziggo Wifi Booster bv. https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster

Zijn de namen van SSIDs voor 2.4 en 5 Ghz soms gelijk? Maak ze dan allemaal verschillend.
Het alarmsysteem kan alleen een 2.4 Ghz verbinding maken en raakt bij gelijke namen misschien in verwarring. Dat zie je wel meer bij andere draadloos aan te sluiten apparaten.

Gr Han
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo RolfKarlsson weet je inmiddels of het bedraad wel werkt? We lezen graag mee met het resultaat van de tips van KoffieKopje en hanh. Wanneer andere apparaten op dit moment wel goed te koppelen zijn kun je ook de fabrikant eens vragen of het om een bekend probleem gaat - en dus met een bekende oplossing 🙂
RolfKarlsson
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
KoffieKopje wrote:
Op de website van Somfy zie ik een paar punten staan waarbij het maken van verbinding kan falen: https://support.somfyprotect.com/hc/nl/articles/207224089-Wat-te-doen-als-ik-er-niet-in-slaag-de-Lin...
De kans is denk ik klein, maar dan hebben we dat tenminste uitgesloten.


Bedankt voor het onderzoeken. Dit heb ik inderdaad doorgelezen en waar nodig doorgevoerd. Het mag tot nu toe nog niet baten.
RolfKarlsson
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
hanh wrote:

Via een app connect je naar een Access Point (AP) en vervolgens kies je je thuisnetwerk.
Alleen kan ik geen connectie maken met het netwerk. Ik verwacht dat de firewall de connectie tegenhoudt, alleen kan ik deze niet uitschakelen.
Zit er een WAP (Wireless Access Point) in het alarmsysteem waar je met de Phone eerst contact mee moet maken? Bij de installatie van sommige beveiligingscamera's gaat dat zo.
Zolang je binnen je eigen netwerk bezig bent, speelt de Firewall op de Modem/Router geen rol. Hoe kom je erbij dat die uit zou moeten worden gezet? Een Firewall zit tussen je netwerk en de boze Internetbuitenwereld in om ongewenste toegang van buitenaf tegen te houden.

Als ik de link van koffiekopje volg en nog wat verder kijk, dan moet je Phone een gebruikelijke Wifi Connectie hebben met een normaal WAP in je netwerk. Na het starten van de App moet het alarmsysteem te vinden zijn & kun je de gegevens van je WAP invullen. Lukt dit al niet?
https://support.somfyprotect.com/hc/nl/articles/211340169
Of is deze info niet van toepassing op de Somfy spulletjes die je hebt?
Geef dan wat meer details over waar het om gaat. Modelnaam, Typenrs enzo.
Liefst ook een link naar het manual + een aanduiding waar het mis gaat bij de installatie.

Heb je naast het WAP van de ConnectBox misschien nog een ander extra WAP in je huis? Zo'n Ziggo Wifi Booster bv. https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster

Zijn de namen van SSIDs voor 2.4 en 5 Ghz soms gelijk? Maak ze dan allemaal verschillend.
Het alarmsysteem kan alleen een 2.4 Ghz verbinding maken en raakt bij gelijke namen misschien in verwarring. Dat zie je wel meer bij andere draadloos aan te sluiten apparaten.

Gr Han


Bedankt voor het reageren Han.
Om met het simpelste te beginnen. Ik heb de 5ghz en de 2.4ghz verschillend van elkaar gemaakt. In de documentatie staat dat de Link alleen met een 2.4ghz werkt.
Ik heb op de eerste verdieping inderdaad nog een WAP staan (Archer C2300). Hiermee kan ik nog proberen om verbinding te maken. Dit heb ik na de omzetting van Ziggo nog niet geprobeerd.

Ik hou jullie op de hoogte!
RolfKarlsson
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Helaas mogen al jullie tips niet baten. Ik heb sterk het vermoeden dat het ook niet aan mijn netwerk ligt. Maar wellicht aan de app (om verbinding mee te maken) of mijn telefoon (OnePlus6).
Als ik het namelijk probeer met mijn andere WAP krijg ik dezelfde melding en zie ik in de logs geen poging tot verbinden.
Ik ga maar eens contact leggen met de leverancier van het alarm systeem.

Ik hou jullie op de hoogte.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic