Haarlemgebruike

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Advies over opzet wifi netwerk in huis

Hi all,

ik loop vast in de gedachte hoe het beste mijn wifi netwerk in huis te verbeteren en op te zetten. We zijn net klaar meteen verbouwing en ik heb nu snel een netwerk opzet gemaakt om te zorgen dat alles door kan gaan in huis. Echter nu ben ik bezig te bepalen wat de exacte lange termijn opzet zou moeten zijn voor een goede wifi netwerk opzet in huis. Daarnaast heb ik ook nog recentelijk een nieuwe mediabox ontvangen en daarbij ook een connectbox (de laatste heb ik overigens nog niet geinstalleerd).

Huidige opzet:
korte versie:

  • begane grond; meterkast in de gang met groene kabel, timecapsule en hirschmann set (internet over coax) en woonkamer met mediabox XL en coax en netwerk aansluiting voorkant en achterkant ook nog een extra netwerk aansluiting (tuinkant)
  • eerste verdieping; geen aansluitingen en apparatuur
  • tweede verdieping; twee kamers met beide een coax aansluiting en hirschmann set om coax om te zetten naar internet utp aansluiting.

langer versie:
Meterkast:

  • groene kabel die is verbonden aan een coax aansluiting die uitkomt op mediabox XL die in de woonkamer staat
  • timecapsule (TC) die een wifi netwerk 2.4 aanmaakt en verder dienst doet als router voor het internet signaal komende van de mediabox xl uit de woonkamer. Input vd TC is UTP kabel komende uit de Mediabox XL uit de woonkamer. De output vd TC is een netwerk kabel die naar een utp aansluiting aan de tuinkant vd woonkamer uitkomt. En tweede output is een utp kabel naar Hirschmann unit (moka 16).
  • Hirschmann moka 16 unit (nternet over coax opzet) die utp kabel input krijgt van de timecapsule deze heeft een output via coax kabel naar COAX versterker van hirschmann
  • Hirschmann COAX versterker: input komt van moka 16 unit. Output zijn twee coax kabels die naar de 2de verdieping vh huis lopen naar een coax aansluiting is en in elke kamer weer een moka 16 unit zit die weer coax terugzet naar internet en een utp aansluiting heeft.
Woonkamer:

  • Mediabox XL: input is de coax kabel die van de groene kabel komt uit de meterkast/ Output is utp kabel naar TC de meterkast. Ook maakt mediabox een wifi netwerk 5Ghz aan voor in de woonkamer. (test lan 200 mbps)
  • Netwerkaansluiting aan tuinkant (test lan 200 mbps); deze komst uit TC.
Slaapkamers op de tweede verdieping:

  • Elke kamer een hirschmann unit (moka 16) die zorgt voor een internet utp aansluiting (test lan 80 mbps)

Situatie en vraag: ik heb onlangs dus een nieuwe mediabox XL gekregen omdat de oude zeer veel lawaai maakte en traag was. In dit contact met ziggo werd mij aangeraden om ook internet via een connectbox te laten verlopen en de mediabox XL hier niet voor te gebruiken. Echter na eea te lezen op verschillende forums twijfel ik of uberhaupt de connectbox moet installeren. Ik denk er eerder aan om de mediabox xl het internet signaal te blijven laten versturen en soort van accespoints overal te installeren (woonkamer voor en woonkamer tuinkant en in slaapkamers op de 2de verdieping). En dus de connect box gewoon terug te sturen naar ziggo.

Excuses voor de ietwat complexe weergave van mijn vraagstuk maar hoop dat iemand mij een beetje op weg kan helpen.

groet

Jimbosingh
7 Reacties 7
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dag Jim,

Een kort door de bocht advies.

  • ConnectBox houden voor je computernetwerk; MediaBox XL Modem/Router is traditioneel alleen nog in gebruik in voormalig UPC gebied, maar ook daar wordt, net als in voormalig Ziggo gebied, aparte Modem/Router toegepast als er problemen zijn met Internet via de MediaBox XL; de alles in 1 opzet van de MediaBox is een verouderd concept, met een extra kans op instabiliteit.
  • UTP-kabels aanleggen voor het computernetwerk; MOCA is een verouderd compromis, dat extra gezeur en instabiliteit kan geven
  • Mediabox XL gebruiken voor Ziggo TV diensten; niet aansluiten op je computernetwerk, want dat geeft bizarre problemen;
  • Wifi dekking realiseren met extra Access Point(s); Wifi bij voorkeur alleen gebruiken voor Phone of Tablet; de rest bekabeld aansluiten.
Gr Han

NOOT
De ideale opzet van UTP bekabeling is een sternetwerk vanuit het centrale aansluitpunt naar de aansluitingen.
Single point of failure! Maar het kan ook zo:
ConnectBox -> kabel -> Switch beganegrond -> kabel -> Switch eerste verdieping -> kabel -> Switch tweede verdieping.
Aanleg is eenvoudiger, maar de opzet is iets lastiger bij troubleshooting.
Bij mij 1 incident in 10 jaar. Door een slecht gemonteerde Connector (zelf fout gedaan) leverde 1 kabel in de keten tussen de Switches ineens 100 Mbps ipv 1 Gbps.
Probleemkabel was mbv een laptop snel te vinden. Zorg bij voorbaat voor wat extra lengte bij de aansluitpunten van de backbone kabels tussen de Switches, zodat je een laptop makkelijk kunt aansluiten voor een test.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ik ben het helemaal eens met @hanh, niet aan toe te voegen. Zou inderdaad gaan voor een centrale swit h en UTP bekabeling. En let goed op het verschil tussen access points en routers, als je je WiFi dekking wilt uitbreiden. Access point is wat je nodig hebt.
Haarlemgebruike
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Beste Han en Efok, dank voor het advies. Helaas heb ik wel een restrictie mbt bekabeling. Deze kan niet verder aangepast worden.

Ik heb dus een 2 utp kabels lopen vanuit de meterkast naar voorkant woonkamer (waar de tv aansluiting zit) en achterkant vd woonkamer.

Er is geen bekabeling naar de 1ste en alleen coax kabels die lopen naar de 2de. Ik heb onlangs benende verbouwd vandaar dat daar nu utp kabels liggen. Helaas ben ik voor boven gebonden aan de coax kabels. Dus vandaar dat ik nog steeds aan die MOKA optie dacht.

Verder is het me duidelijk dat ik gewoon de connectbox moet gaan gebruiken als modem vanuit de meterkast. En dat de mediabox enkel voor de TV gebruikt wordt (dus modem instellingen uitzetten). Kan ik overigens dan nog wel netflix via de mediabox kijken of werkt dat dan niet meer ?

En kan ik de connectbox niet ook als switch/router gebruiken voor de begane grond ? Of zou ik een aparte switch ertussen moeten zetten ?

Ook vroeg ik me af of er nog ervaringen zijn van voorbeeld als accespoints. Ik zie namelijk vele optie in verschillende prijsklassen en mogelijkheden. Ik hoef geen professioneel netwerk maar zou wel graag dekking over alle verdiepingen willen hebben. Een fritzbox of een Ubiquiti of misschien zelfs airport express. Of misschien toch voor een mesh wifi set up omdat ik kabel op de begane grond heb en op de 2de verdieping maar geen kabel op de 1ste verdieping.

wellicht dat iemand op dit forum hier ook ervaring mee heeft.

groet


Jim
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ha Jim,
Je hebt gemerkt: ik ben een tegenstander van Moca.
Daarmee is niet gezegd dat jij daar geen voor jou bevredigende oplossing mee kan bouwen.
Vlgs mij zijn Hirschmann Moca oplossingen produkten die in de markt stagneren.
Moca 16 en opvolger Moca 32 worden zover ik weet niet meer geleverd door Hirschmann. Er was een nog snellere opvolger met een andere benaming, maar die kan ik zo snel niet meer terugvinden- ook niet bij leveranciers voor de consument, die nog wel Moca 32 leveren. Bekijk dit zelf ook maar en trek je conclusies wat dit betekent.

De MediaBox gebruikt allerlei diensten via het Internet. Bv de NetFlix App en Replay van programma's vanuit de Gids die al uitgezonden zijn.
Die worden via de Coax-aansluiting mbv Moca (!!!!!) afgehandeld in contact met Ziggo.
Met een goed coax netwerk in je huis gaat dit wel lukken, maar je begrijpt uit het voorafgaande: ik heb twijfels bij deze aanpak. Dit moet wel een gepasseerd station zijn. Kan me niet voorstellen dat de nieuwe MediaBox Next van Ziggo zo nog zou werken.

De ConnectBox heeft een ingebouwde UTP-Switch met 4 aansluitpunten.
Die kun je naar eigen believen gaan gebruiken.

Je vraag over Wifi, kan ik maar deels beantwoorden.
De klassieke aanpak is meer dan 1 losse Accespoints in je huis.
Je hebt er sowieso 1 van de ConnectBox maar die moet kort worden aangesloten, waardoor die een slechte positie heeft voor de dekking. Met 1 of twee erbij op handige plekken dek je een normaal huis. Is kwestie van uitproberen.

Er zijn ook de duurdere Wifi Mesh networks met bv 3 samenwerkende 'Nodes' verspreid over je huis.
BV https://www.coolblue.nl/en/routers/wifi-mesh
Dit is beloftevolle technologie. maar details over de praktijk kan ik je niet vertellen.
Het zijn typisch wel systemen die je combineert met de ConnectBox in Bridge Mode (alleen kabelModem wordt nog gebruikt; geen Switch poorten meer en geen Wifi). Een oplossing als dit neemt dus ook de Router functie over.

Zonder iemand te kennen die zoiets up en running heeft, zal het lastig worden een goede keuze te maken. Niet alles dat wordt beloofd klopt. Zoals altijd.
Er is aardig wat It-literacy nodig om een keuze te bepalen en daarna te kunnen controleren of het volgens specifikaties werkt (anders terugsturen).

Gr Han
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ik heb zelf erg goede ervaringen met access points van ubiquiti, maar dan wel bedraad aangesloten. Mesh netwerken met onderlinge connectie van de access points hebben ook bandbreedte nodig voor de onderlinge verbinding. Vaak gebeurt dat op een extra kanaal via 5G. 5G dringt niet overal goed door, en terugvallen op 2,4 GHz doet al gauw de snelheid inzakken. Marketing prijst mesh de hemel in, maar het komt nooit in de buurt van een bedrade backbone over UTP. Met MoCa heb ik persoonlijk geen ervaring. Kun je niet de coax kabels vervangen door UTP, dus door de bestaande buizen trekken?

hanh Een mediabox heeft een eigen docsis modem aan boord, waarmee het met het Ziggo netwerk communiceert, naast de DVB-C ontvanger/decoder. Dit is geen MoCa. (Ziggo gebruikte MoCa wel voor de communicatie tussen meerdere mediaboxen in huis.)
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
efok Ok. Ik zat hier fout. Weet jij wat ze hiervoor gebruiken?
Het wordt vlgs mij ook toegepast voor interactieve diensten bij oudere decoders, die alleen een Coax verbinding hebben.
Het is over IP op een of andere manier. Maar hoe? Verloopt dit met een truuk over een met anderen shared Video broadcast stream, ofzo.
Gr Han
Haarlemgebruike
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Mooi, ik heb dus nog wat huiswerk wat betreft MOCA en access points.

Echter wat betreft de connectbox kan ik verder om deze te installeren. Moet ik hiervoor nog iets laten doen door Ziggo ? Of kan alles zelf doen mbt instellingen op mediabox en connectbox ?

Ik ga van het weekend hiermee aan de slag. Wat betreft de kabels, laat ik eea nog even zo omdat ik eerst de connectbox aan de praat wil krijgen. De connectbox wil ik dan in de meterkast plaatsen als modem/switch en dan zet ik wifi hierop uit. En plaats timecapsule in de woonkamer fungerend als accespoint.

Ik zal me dan moeten beraden over welke definitieve accespoints ik wil gaan gebruiken. Wifi-Mesh laat ik maar even voor wat het is. Ik ga toch liever voor een oplossing waar ik LAN uitbreidt (via of utpkabel / Coaxkabel / stroomkabel) en ga werken met een merk accesspoints zodat ik 1 wifi netwerk heb in het hele huis.

efok Ik heb eerder geprobeerd de coax kabels te vervangen door utp maar dat bleek een zeer lastige danwel onmogelijk opgave te zijn ivm het 'vastzitten' vd coax kabels.

Wel superbedankt voor jullie advies. Dit helpt mij echt.

Uitgelicht topic