Beantwoord

Aansluiten TP-Link Deco M9 op connectbox

• 31 augustus 2019
  • 10 Reacties
  • 472x Bekeken

Hallo,

Vanwege de huidige WiFi problemen in huis (incl 2 bekabelde Wifiboosters) hebben we de TP link DECO M9 plus 3 pack aangeschaft.
Bestaand hadden we de volgende situatie:
Vanuit connect box van Ziggo op poort 1 utp kabel naar zolder die zat aangesloten op WiFi booster kastje en op dat kastje een PS4 bekabeld.

Vanuit poort 2 utp kabel naar 1e verdieping die zat aangesloten op 2e WiFi booster kastje en op dat kastje bekabeld een 2e PS4 bekabeld.

Vanuit poort 3 utp kabel naar woonkamer die naar de mediabox next ging.

Vanuit poort 4 bekabelde Sonos booster.

Ik heb nu dus de modem connect box van Ziggo op bridge modus gezet en vanuit poort 1 de hoofd deco aangesloten en vervolgens Deco 2 en 3 toegevoegd. Dit WiFi netwerk lijkt nu prima te werken. Maar nu dus het volgende: Hoe sluit ik nu de rest aan (PS4 op zolder, PS4 op 1e verdieping, mediabox/smart tv woonkamer en Sonos boost in de meterkast beneden) omdat er dus geen internetverbinding meer mogelijk is voor poort 2, 3 en 4 van de connect box.
Is het wellicht beter om de deco’s als accesspoints te gebruiken?
En ook het volgende: Heb ik nog wel iets aan de 2 utp kabels die naar de 1e verdieping en naar zolder lopen?

Bij deze vraag ik dus advies en tips betreffende onze situatie, zodat alles weer werkt zoals we graag willen.
Alvast bedankt.
icon

Best beantwoord door Be rt 31 augustus 2019, 21:08

Even hardop denken, puur als overdenking bedoelt.

Als ik het goed begrijp heeft dit systeem ook een eigen router en firewall en kun je hier alles op aansluiten.
Let wel goed op hoe de firewall is ingesteld en je niet per ongeluk het hele netwerk open zet voor de buitenwereld.

Ik zou het anders doen, het is een mesh systeem wat Wifi aanzienlijk makkelijker maakt.
Maar als je aan het mesh systeem weer een bedraad apparaat aansluit, gaat het ook via de Wifi, een stap ertussen wat games trager kan maken.

Gamen en stabiel internet zoals thuiswerken gaat het meest stabiel via bedrade verbinding.

Ik zou hier het modem als modem/router gebruiken, dan heb je 4 directe/bedrade verbindingen op de router zelf.

De wifi van het modem uit en het mesh systeem als Acces Points gebruiken voor de goede wifiverbindingen die mesh kunnen leveren.
Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

10 Reacties

Reputatie 7
Badge +35
Even hardop denken, puur als overdenking bedoelt.

Als ik het goed begrijp heeft dit systeem ook een eigen router en firewall en kun je hier alles op aansluiten.
Let wel goed op hoe de firewall is ingesteld en je niet per ongeluk het hele netwerk open zet voor de buitenwereld.

Ik zou het anders doen, het is een mesh systeem wat Wifi aanzienlijk makkelijker maakt.
Maar als je aan het mesh systeem weer een bedraad apparaat aansluit, gaat het ook via de Wifi, een stap ertussen wat games trager kan maken.

Gamen en stabiel internet zoals thuiswerken gaat het meest stabiel via bedrade verbinding.

Ik zou hier het modem als modem/router gebruiken, dan heb je 4 directe/bedrade verbindingen op de router zelf.

De wifi van het modem uit en het mesh systeem als Acces Points gebruiken voor de goede wifiverbindingen die mesh kunnen leveren.
Hoi Bert, bedankt voor het meedenken! Heb alles inmiddels aangesloten, maar ben nog niet helemaal tevreden.
Je verhaal bevestigd inderdaad dat de verbindingen van de PS4 niet meer stabiel zijn. Deze zitten nu allebei bedraad aangesloten op de Deco’s.
Het mesh systeem heb ik nu op uitgang 1 zitten en is ingesteld als router. Connectbox staat in bridge mode.
Stel dat ik nu inderdaad het mesh systeem ga instellen als accesspoint, wat moet ik dan veranderen in de instellingen van de connectbox?
Alleen weer instellen als router en that’s it?
Vervolgens wil ik dan uitgang 2 en 3 weer gebruiken om de PS4 weer bedraad aan te sluiten als voorheen.
Wat ik me dan wel afvraag is of het Sonos systeem dan nog wel werkt!?
Dit kreeg ik eerst niet werkend, maar heb nu dus de Sonos Boost bedraad aangesloten op de hoofd Deco en vervolgens alle speakers opnieuw aangemeld en dit werkt nu prima!
Reputatie 7
Badge +35
Alleen weer instellen als router en that’s it? Ja, dat is alles.

Sones systeem, dat is een apart verhaal, daar weet ik te weinig van.

Welk modem heb je in gebruik?
Een Arris of een Compal?

Sonos lijkt niet goed met een Arris modem te werken, wel met een Compal.
Sonos werkt niet in combinatie met Arris Connectbox
Dus connectbox van de bridge mode afhalen en weer instellen als router?
Kan ik de WiFi dan ook apart uitzetten of bedoel je gewoon deze WiFi niet gebruiken?

V.w.b. de Sonos, deze heeft altijd gewerkt met onze Arris modem.
De manier van aansluiten, zal ik dan dus moeten proberen. Stel dat het niet meer werkt als aansluiting op de hoofd Deco en weer terug moet naar de connectbox, dan mis ik dus een uitgang?!?
Reputatie 7
Badge +35
De wifi van je modem kun je uitzetten.
Welke uitgang mis je dan op welk apparaat?

Je kunt de Sonos ook op het andere systeem laten werken.
Oke, ga ik dat proberen. Laat ik Sonos gewoon zitten op de hoofd Deco.
Ik bedoel als ik Sonos weer op de connectbox zou aansluiten, dan kom ik één uitgang tekort. (Mesh op 1, eerste PS4 op 2, tweede PS4 op 3 en Next mediabox op 4)
Reputatie 7
Badge +35
Veel succes gewenst, laat SVP weten of alles blijft werken?
Doe ik zeker! Nogmaals bedankt.
Bert, het lijkt er op dat alles nu prima werkt!! Das dus goed nieuws. Hopelijk blijft dit zo😄

Sonos op de hoofd Deco en het Deco mesh systeem als accesspoint ingesteld. Connectbox weer als Router ingesteld enWifi daarop uitgeschakeld.
Verder de 2 Playstations weer op de oude manier bedraad aangesloten.
Reputatie 7
Badge +35
@Oeti TOP, veel succes en plezier gewenst met al je apparatuur.☺