Rob50

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Aansluiten deco M9 - verbindingstype

Hallo,

Heb een deco M9 aangeschaft en bij installatie vraagt deze naar verbindingstype.

Hoe kom ik hier achter? Heb de keuze uit dynamisch IP, PPPoe, statisch IP, L2TP en PPPTP.

Heb werkelijk geen idee.

 

Dank

6 Reacties 6
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes

Ik heb geen idee wat een deco m9 is maar als dit een apparaat is dat je op ziggo internet wil aansluiten is dynamisch ip de juiste in vrij wel alle gevallen.

 

gr. Eddy

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Als ik zo 1-2-3 google, dan is dit een Tri-band Mesh Wifi systeem.

Netwerk apparatuur zelf kan je het beste een statisch ( vast ) IP-nummer geven. Reserveer daarvoor een IP nummer in de DHCP of ( indien reserveren om welke reden niet mogelijk is ) gebruik een IP nummer buiten de range die de DHCP beheert. Gebruikt echter wel een IP nummer in hetzelfde subnet als alle andere apparatuur.

Mocht dit alles te technisch zijn, dan IP gewoon dynamisch instellen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Eerst dit. Hoe wil je de Deco systemen gaan gebruiken?
Er zijn 3 manieren.

  1. Deco in Router Mode (is standaard) en je Ziggo Router/Modem in Bridge Mode.
    Van de Ziggo Router/Modem, wordt dan alleen het kabelModem gebruikt voor de Internetverbinding en evt Telefonie. Bridge Mode kun je bij Ziggo regelen.
    Eerste Deco Node als enige apparaat aansluiten op LAN1 van de Ziggo Router/Modem. De Deco systemen regelen je hele bekabelde en Wireless netwerk.
  2. Deco in Access Point Mode en Ziggo Router/Modem in Router Mode.
    De Router functie van de Deco wordt uitgezet. Je Ziggo Router/Modem blijft als vanouds je hele netwerk verzorgen incl de Deco Nodes.
  3. Deco in Router Mode en Ziggo Router/Modem in Router Mode.
    Alleen doen als je daar een goed motief voor hebt + extra netwerkkennis.

Bij 1. heb je een Dynamisch Ip nodig. Dat komt van Ziggo. Het is je externe Ip voor de buitenwereld.

Bij 2. Kan je ook een Dynamisch (intern) Ip gebruiken, maar het kan ook een statisch intern Ip zijn. Kies dan een Ip in het subNet van de Ziggo Router/Modem buiten de range van de DHCP Server. Of hier voordelen aan kleven bij dit Mesh systeem, weet ik niet. Bij een als Access Point ingestelde gewone eigen Router aansluiten, is dat wel zo.

Welke Ziggo Router/Modem heb je, trouwens? 

Noot, Deco Access Point Mode:
https://www.tp-link.com/us/support/faq/1842/
NB Wifi Backhaul is af te raden.

2dehans

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Thxs voor je snelle reply. Ik heb een zakelijk abbo en daar zit een Hitron modem bij. De manual van de fabrikant laat zien dat je deze in bridge in kunt stellen. Echter door ziggo is dit eruit gehaald en kan dit dus niet. 

Als ik antwoord zo lees kan optie 1 dan niet nl. de hitron kan niet in bridge. 
Optie 2 klinkt als een beperking (lijkt het). Ik ben benieuwd of ik dan in full control ben met bijv. de tp app. Wie zit er op het netwerk, kan ik die (tijdelijk) deactiveren etc etc. Ziggo ondersteunt beperkte maatregelen enkel als je inlogt op de router en regels aan maakt. Dat is niet wat ik wil.

Optie 3 heb ik mogelijk te beperkte kennis voor zoals je zelf aangeeft.

Wat mij bevreemd is dat men van de klantenservice aangeeft dat het aan/uit zetten van een bridge optie niet zo veel uitmaakt… gewoon de tp link aansluiten op de Hitron. Dit lijkt mij toch een beetje te kort door de bocht. De enige optie is om van optie 1 gebruik te maken is terug te gaan naar een consumenten abbo want daar krijg je wel een router met brigde aan/uit optie.

Alleen weet ik niet of er naar 1 statisch Ip adres er verder verschillen tussen een zakelijk/ consument abbo zitten en hoe de kwaliteit van de consu. modem/routers van ziggo zijn…


 

2dehans

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Voor optie 1 zou ik natuurlijk ook mijn DHCP, Firewall en Wifi uit kunnen zetten in mijn Hitorn router… dan is het feitelijk alleen nog maar een doorgeef luik aan met TP router..

 

of zie ik dit verkeerd?

 

FelDublib

Level 3
  • 25Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Als u Connect Box als bridge gebruikt, kunt u de LAN-poorten niet meer gebruiken, behalve een die naar de DECO gaat. Precies?

Uitgelicht topic