Beantwoord

3 Accesspoints en wifiproblemen - Slechte overdracht tussen APs

• 15 juli 2019
  • 4 Reacties
  • 134x Bekeken

Ik heb thuis (oude boerderij) een bedraad netwerk met 3 AP van Netgear. Alles heeft hetzelfde SSID en wachtwoord (zowel 2,4 als 5). DIt als advies van destijds UPC, de SSID's hadden eerst verschillende namen (bv schuur). Wel zijn de kanalen zover mogelijk uit elkaar ingesteld gesteld (bv 1-7-12). Ben zelf geen held in het installeren, heb er een ziggo monteur bijgehad.Problemen waar we nog steeds tegen aanlopen is dat de apparatuur zeer slecht overschakelt naar het AP (of connectbox) met het sterkste signaal. Veel buffering of dropouts. Apparatuur in huis, 2 apple iphones, 2 apple tablets, imac (bedraad), windows laptop, HUE verlichting, 2 smarttv's, canon printer, NAS (bedraad).

Waar kan het aan liggen? Alles al meerdere malen gereset (alles uit, dan connectbox aan en vervolgens AP's). Deze hebben ook allemaal een (vast) IP adres.
icon

Best beantwoord door Be rt 17 juli 2019, 23:52

@Siggy schreef: "Problemen waar we nog steeds tegen aanlopen is dat de apparatuur zeer slecht overschakelt naar het AP (of connectbox) met het sterkste signaal. Veel buffering of dropouts."

Daar begint het lastige, niet alle apparatuur/systeemsoftware schakelt makkelijk over naar een andere Wifizender.
Het is maar net hoe de instelling in het apparaat waar je Wifi verbinding mee maakt is ingesteld op Wifi roaming.
Sommige apparatuur vind het zefs niet fijn als alles 2,4 en 5 dezelfde naam heeft en sommige apparatuur vind het ook niet fijn als alles wat 2,4 uitzend dezelfde naam heeft.

Een voorbeeld, hier schakelt alles uitermate vlot over met alles dezelfde naam, maar ik heb dan alles op Windows 10, telefoons, laptop en tablet.
De laptop kan ik zelfs op Fast Wifi Roaming zetten, van voor naar achter in het huis loopt een YouTube video zonder haperen door.

Ik houd dan hier ook mijn hard vast wat er gebeurt als ik straks naar andere telefoons over moet, als Windows 10 is gestopt op de telefoons.
Dan moet ik mogelijk alles weer gaan omzetten in aparte Wifi zender namen.

Het enige wat goed kan werken zijn Mesh systemen, maar lees goed de reviews en testen, want de techniek is nog jong en niet alle merken werken even lekker.
Bekijk origineel

4 Reacties

Reputatie 2
Badge
Hoe staat het allemaal ingesteld en dan bedoel ik met betrekking tot dhcp, en maken de ap's verbinding via de wan of lan poort?
DHCP enabled op connectbox. vrije IPvrange vanaf x.x.x.9. Een kabeltje naar netgear 8 poorten switch. Drie poorten gebruikt door netgear accesspoints met vast IP adres te eten 6, 7 en 8. Een aantal ip adressen onder 9 voor vaste computer, NAS, hue en tv. Vrij adresseerbare adressen voor mobiles, tablets en laptops ed. Verder geen aparte instellingen, alleen UPnP enabled.
Reputatie 7
Badge +35
@Siggy schreef: "Problemen waar we nog steeds tegen aanlopen is dat de apparatuur zeer slecht overschakelt naar het AP (of connectbox) met het sterkste signaal. Veel buffering of dropouts."

Daar begint het lastige, niet alle apparatuur/systeemsoftware schakelt makkelijk over naar een andere Wifizender.
Het is maar net hoe de instelling in het apparaat waar je Wifi verbinding mee maakt is ingesteld op Wifi roaming.
Sommige apparatuur vind het zefs niet fijn als alles 2,4 en 5 dezelfde naam heeft en sommige apparatuur vind het ook niet fijn als alles wat 2,4 uitzend dezelfde naam heeft.

Een voorbeeld, hier schakelt alles uitermate vlot over met alles dezelfde naam, maar ik heb dan alles op Windows 10, telefoons, laptop en tablet.
De laptop kan ik zelfs op Fast Wifi Roaming zetten, van voor naar achter in het huis loopt een YouTube video zonder haperen door.

Ik houd dan hier ook mijn hard vast wat er gebeurt als ik straks naar andere telefoons over moet, als Windows 10 is gestopt op de telefoons.
Dan moet ik mogelijk alles weer gaan omzetten in aparte Wifi zender namen.

Het enige wat goed kan werken zijn Mesh systemen, maar lees goed de reviews en testen, want de techniek is nog jong en niet alle merken werken even lekker.
ik ga het uitproberen door bij de 2,4 en 5 niet meer dezelfde naam te gebruiken.

Reageer