Vraag

2 aop's 1 netwerk. kan dit?

allen,

ik heb in mijn huis 4 aop aansluitingen met elk een eigen groene kabel die de grond in gaat.
nu heb ik het maximale abbonoment bij ziggo aan internet maar dat is niet genoeg.
is het mogelijk om een extra abbo aan te sluiten op een van mijn extra aop punten en dit met elkaar te koppelen. bekijk tekening hier beneden.

de huidige situatie is precies dit maar dan zonder AOP2

vraag is dus simpel; kan ik AOP 2 (dus appart abbo) via een modem direct in de switch prikken waar alles al in zit en dat dit magisch werkt. ipv 500 dat ik 1000 ter beschikking heb.

20 Reacties

Reputatie 7
Badge +13
@Marcvdz

Twee LAN’s van twee verschillende modem/routers koppelen op één switch werkt niet. Er bestaan wel Dual WAN routers. Die kunnen (o.a.) twee ISP-aansluitingen (al of niet gebalanceerd) gebruiken of back-up verbinding voor elkaar zijn, dan wel m.b.v. firewall- achtige regels dusdanig filteren dat een bepaald soort verkeer altijd over een bepaalde WAN-poort gaat . Maar,……één sessie verdelen over twee aansluitingen zal wel niet gaan. Er zal dan ergens een keuzegemaakt moeten worden (al of niet geautomatiseerd) welk verkeer over welke WAN-poort/ gateway moet lopen. Een hardware matige scheiding lijkt mij makkelijker, namelijk een deel van het studenten huis over de ene aansluiting en het andere deel over de tweede aansluiting .

Groet,
DennyW
Als je twee abonnementen kan krijgen van Ziggo, zou het theoretisch mogelijk moeten zijn op IPv6.

Kort door de bocht: op IPv4 kan je maar 1 default gateway gebruiken. Hierdoor gaat elk apparat maar door een van de verbindingen naar buiten.

Op IPv6 kan je gebruik maken van meerdere routers en zou je vanaf alle apparaten die het correct geimplementeerd hebben beide lijnen moeten kunnen gebruiken. Nu is het wel zo dat elke afzonderlijke verbinding (lees verbinding naar een website, niet wifi of bekabelde verbinding) maar over een van de lijnen loopt. Des te meer verbindingen je hebt, des te meer beide lijnen belast worden.

Als je echt beide lijnen wil gebruiken als een dikke pijp, zul je jammer genoeg moeten kijken naar eigen apparatuur om tussen je lijnen en switch te hangen.
Reputatie 7
Badge +15
Je kunt alleen 2 abonnementen afnemen als je adres ook 2x in het systeem staat, anders gaat dat niet lukken. (combinatie postcode/huisnummer)
Badge +9
Als je al 2 abonnementen zou kunnen krijgen (het wordt me niet duidelijk waarom je 4 AOPs in 1 huis hebt, dat is nogal ongebruikelijk) heb je een router nodig die een soort load balancing over de 2 verbindingen doet. Een gewone consumenten router doet niet aan die "magie". Je zult je dan moeten wenden tot meer professioneel spul.
Op deze manier wordt je netwerkverkeer gebalanceeerd verdeeld over 2 verbindingen.
Overigens vraag ik mij wel af wat je doet als het maximale abonnement onvoldoende is, met hoeveel man woon je in dat huis?
Reputatie 7
Badge +13
@efok

In en eerder topic gaf TS aan dat een zakelijke aansluiting betreft in een studentenhuis. Het zal dan niet alleen blijven bij de aanschaf van wat meer professioneel spul, ook de know-how dien je dan "in huis" te halen. Ik kan wel een grapje maken over even "een student aan huis" inhuren, maar daar schiet niemand iets mee op.
Bv een ASUS RT-87U kan twee Wan Connections aan.
1 van de LAN Poorten wordt de tweede WAN poort.
Je mag kiezen tussen Fail Over of Load Balancing.
https://www.asus.com/support/FAQ/1011719/
Details ken ik verder niet.
Opmerkelijk is dat hierover niets staat in het downloadable manual op de ASUS Site.
Later toegevoegde feature?
Han
waarom het kan? ik heb 4 huisnummers en 1 voordeur. bijv 1a 1b 1c en 1d.
lastig punt is het en denk dat een hardware matige scheiding het beste gaat werken.
Badge +9
Aha, dus je zit met 25 man nu op 1 aansluiting. Dat is misschien wat veel. 2 modems in bridge en een ubiquiti edgerouter erachter moet kunnen. Zoals gezegd heb je wel enig kennis nodig om dit te configureren.
https://help.ubnt.com/hc/en-us/articles/205145990-EdgeRouter-WAN-Load-Balancing
Reputatie 4
Badge +2
Als de basis bedoeling is voor meerdere "huisadressen"/ personen.

Dan simpel houden en gewoon scheiden die hap. per aansluiting van Ziggo.

Is ook beter voor beheer / support en bij problemen enz.

Alle andere is bij wel bijv 1 zakelijk netwerk / bedrijf enz dan weer wel naar 1 punt brengen, lastig is dat je ziigo niet direct op medium een eigen router kan aansluiten indien welk gewoon zoeken naar 1 met 2 WANs en that's it

Via brigde ... gedoe Ziggo modem/router is eigenlijk half werk.
Reputatie 7
Badge +31
@Zpiep Beide modems in bridge en dan een b.v Draytek Vigor 2960 of een Draytek Vigor 2925ac zou toch moeten werken?
Of mis ik iets?
Reputatie 4
Badge +2
Be rt schreef:

@Zpiep Beide modems in bridge en dan een b.v Draytek Vigor 2960 of een Draytek Vigor 2925ac zou toch moeten werken?
Of mis ik iets?

Natuurlijk kan zoiets ik heb hier ook nog niet zolang geleden wat betreft dat merk e.a. aan info ingewonnen. ( weet ook dat e.a. afhankelijk welke ISp en wat voor type aansluiting dan met die juist niet werken) en blijf ik half werk vinden, bijv alleen ipv4 bij Ziggo enz. meen ik

Maar was voor andere ISP wel "bridged" en glas.

Als men direct op medium kan , (is men totaal zelf verantwoordelijk voor veiligheid, bij bridged is er nog een klein deeltje bij je ISP) heeft men gewoon meer keuze en mogelijkheden.
Dat bedoelde ik.

Buiten dat indien het om voor prive gebruik bijv meerdere woningen gaat, zou ik gewoon niet koppelen. en het echt simpel houden.
Reputatie 7
Badge +31
@Zpiep Dat zou ik ook splitsen, als alles in één is en er is een storing heb je in het geehl niets meer en met 2 aparte verbindingen is het makkelijker en gelijk een backup netwerk.
Zekerder van verbinding willen zijn, dan 2 / 3 / 4 verschillende aansluitingen.
Iedere verdieping zijn eigen verbinding en als er iets mis is kun je de verbinding van de bovenburen/onderburen nog gebruiken.
Reputatie 4
Badge +2
Dan nog al de extra controle en beveiliging wegens privacy en co, pogingen tot ... intern te registreren en loggen.
Reputatie 7
Badge +13
Zpiep schreef:

Dan nog al de extra controle en beveiliging wegens privacy en co, pogingen tot ... intern te registreren en loggen.

Een netwerkbeheerder, tevens / eigenaar / verhuurder / hoofdhuurder / medebewoner staat niet in dezelfde positie als een huisvader t.o.v. zijn gezinsleden of een werkgever t.o.v. zijn werknemers. Dit maakt registreren / loggen / data analyse al snel “problematisch”.
Het is geen benijdenswaardige positie.
Reputatie 4
Badge +2
DennyW schreef:

Zpiep schreef:

Een netwerkbeheerder, tevens / eigenaar / verhuurder / hoofdhuurder / medebewoner staat niet in dezelfde positie als een huisvader t.o.v. zijn gezinsleden of een werkgever t.o.v. zijn werknemers. Dit maakt registreren / loggen / data analyse al snel “problematisch”.
Het is geen benijdenswaardige positie.

Yep en best veel gaat ook bij woningen niet zo in goed harmonie.

Plus dat indien het ergens fout gaat al was er goed harmonie ook deze al gauw om kan slaan in soort vijandigheid.

Alles zoveel mogelijk aan de eerst basis gescheiden houden, of scheiden waar men kan inclusief de toegang tot kabels en kastjes.

Weet nog uit een ver verleden de kabels al afgetapt werden alleen voor tv enz.

Is offtopic ik weet, maar bij de eerste aanleg en-of aansluiting zo ook uitbreiding enz dit altijd meenemen in design maakt e.a. later een stuk simpeler.

Heb ook ooit een keer een studente die we altijd hielpen met pc probs enz aan de lijn gehad die toen binnen een woongemeenschap ( Adam.. op gezamelijk wifi tjs.... wat dan mogelijk is wil je echt niet tegenop lopen.

IN DLD zijn daar nog veel meer zaken waar je op moet letten en contracten voor, wegens de hoge boetes en risks op degene van wie de aansluiting is (blijft ten alle tijde zeg maar simpel eindverantwoordelijk) loopt bij illegaal gebruik zoals filesharing.
Badge +9
Zpiep schreef:

Dat ben ik in de basis wel met je eens. Tenzij deze 25 studenten graag op 1 LAN zitten met zijn allen, ook al is dat vragen om problemen.

Hier begrijp ik geloof ik even niet wat je bedoeld. Hoezo is een Ziggo modem in bridge half werk? Is voor mij juist een zegen.
Reputatie 4
Badge +2
efok schreef:

Zpiep schreef:

Dat ben ik in de basis wel met je eens. Tenzij deze 25 studenten graag op 1 LAN zitten met zijn allen, ook al is dat vragen om problemen.

Ah LANPARTY 😜

Hier begrijp ik geloof ik even niet wat je bedoeld. Hoezo is een Ziggo modem in bridge half werk? Is voor mij juist een zegen.

Yep kan zijn , maar gelijk op medium rechtstreeks coax en wel ipv6 goed enz, is nog een stukkie mooier.

Men kan is niet zo goede config overigens wel degelijk twee totaal verschillende aansluitingen ( zelfde ip range netwask) in eigen netwerk over 1 switch laten lopen , maar dan is het handig even geheel niet met DHCP te werken of maar 1 en die strak inrichten. Dus vaste netwerksettings en verwijzen / opdelen gateway. ( d e modems dan ook vaste netwerk IP's enz ofcourse) ( als er problemen zijn komen is e.a. not supported meeste zou echter goed kunnen gaan)
Badge +9
Zpiep schreef:

Ah LANPARTY 😜

Bijvoorbeeld 😉

Hier begrijp ik geloof ik even niet wat je bedoelt. Hoezo is een Ziggo modem in bridge half werk? Is voor mij juist een zegen.

Yep kan zijn , maar gelijk op medium rechtstreeks coax en wel ipv6 goed enz, is nog een stukkie mooier.

Sorry, maar ik snap dit stukje nog ff niet.....🤔
"maar gelijk op medium rechtstreeks coax en wel ipv6 goed enz"
Reputatie 4
Badge +2
Meen dus zonder Ziggo modem ertussen. toekomst droom, die de politiek in NL met lobby van Ziggo en co tegen houden tegen beter weten in overigens.

Want zodra de kabel wel vrij is voor derden, hoop ik dat die juist dat als 1 van de speerpunten gaan gebruiken om naar hen over te stappen.
Reputatie 7
Hey all,

Wat een vraagstuk, en wat mooi om te zien dat er zoveel opties besproken/geopperd worden.

Waar ik persoonlijk het snelst aan denk is eigenlijk dat wat @DennyW ook noemt; Een hardware matige scheiding lijkt mij makkelijker, namelijk een deel van het studenten huis over de ene aansluiting en het andere deel over de tweede aansluiting.

@Marcvdz , kom je er op deze manier zo verder helemaal uit? Kan ik eventueel nog ergens bij helpen qua abonnement/aansluitingen? 🙂

Reageer