Hallo mensen op het Ziggo Forum,
Na het lezen over de diverse problemen met de wifibooster via het stopcontact (met name de problemen omtrent de bekende firmware update), heb ik eindelijk de moed verzameld om zelf een eigen probleempje te delen.
De situatie is als volgt:
Sinds 14-10-2016 hebben wij thuis een wifibooster set via het stopcontact. Deze hebben wij destijds aangeschaft om ook boven en op de zolderkamer van een degelijke wifi verbinding te kunnen genieten. Kabels trekken is/was geen optie. Oud huis met weinig tot geen extra ruimte in de bestaande kanalen door de muren. De wifibooster was dan ook een uitkomst.
Het huidige Ziggo modem (Technicolor TC7200) kan niet tegelijkertijd 2.4GHz en 5GHz uitzenden, waardoor we (wegens enkele oudere apparaten) gebonden waren aan de overvolle 2.4GHz band. Gelukkig hebben we een een eigen router (inmiddels een nieuwe Archer c2300) die dat wel kan. Het bereik boven is redelijk, maar hij maakt de wifibooster zeker niet overbodig, zeker niet voor de zolder. Deze router in combinatie met de wifibooster voldeed een tijd aan onze wensen. Maar dat is nu helaas wel anders..
Het probleem:
Sinds een aantal maanden treed er een probleem op waarbij de apparaten, gekoppeld aan de wifibooster, de internetverbinding verliezen. De verbinding met booster blijft echter wel in stand en ik kan dan ook gewoon inloggen op de webinterface en de lampjes blijven groen/blauw branden zoals het hoort. De connectie tussen beide boosters lijkt dan ook prima in orde en lijkt het probleem aan de kant van de wifibooster (zender) te zitten. De (internet)verbinding via onze eigen router blijft in alle gevallen gewoon werken.
In eerste instantie trad dit probleem eens in de zoveel tijd op. Het was dan ook vaak opgelost door de wifibooster (zender) even uit het stopcontact te halen en deze hier weer terug in te stoppen. Helaas is dit tegenwoordig niet meer genoeg en komt het vaak tot een complete fabrieksreset om het beestje weer op gang te krijgen. Ook is de frequentie van het uitvallen sterk toegenomen. Op dit moment ben ik blij als er een dag voorbij gaat waarbij de wifibooster "gewoon" werkt, zonder dat ik er naar hoef te kijken. (Als ICT'er in de familie ben ik inmiddels gewend om dit soort problemen te moeten oplossen, maar in dit geval begin ik de moed een beetje te verliezen :disappointed_relieved: .)
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd om het probleem te verhelpen:
- De booster (30sec) uit het stopcontact halen en hem er weer terug in stoppen (helpt tijdelijk)
- Een reset via de webinterface (of met de hw reset knop) biedt tot nu toe enkel een tijdelijke oplossing
- Beide boosters resetten en opnieuw koppelen (helpt tijdelijk)
- Reset en met de standaard instellingen gebruiken (helpt tijdelijk)
- Booster op een ander stopcontact aansluiten
Wat ik ook probeer, het probleem blijft zich steeds voordoen. Op het moment dat er een stabiele verbinding is (via geaarde stopcontacten), is deze ook prima met een prima snelheid ~130/20Mbps (200/20Mbps abo). Enig verlies in snelheid is te verwachten bij het verbinden over het stroomnet, zeker bij een ouder huis. Al met al ben ik over de snelheid van de verbinding (wanneer die er is) via de wifibooster best te spreken.
Aanvulende informatie:
Huidige Ziggo modem/router: Technicolor TC7200 (bridge mode)
Router: TP-Link Archer c2300
Wifibooster firmware:
Wi-Fi Image version: PG-9072-WLAN-684123UPN-B01_R17c
G.hn Image version: PG-9072-PLC-64R39851TLN-C01_R05
(zie bijlage)
Is er nog iets dat ik kan proberen om de problemen voor goed op te lossen of kan ik me in dit geval beter melden bij de klantenservice om hopelijk gebruik te kunnen maken van de garantie?
Hoe dan ook, alvast bedankt en ik hoop dat we hier in huis binnenkort weer zorgeloos kunnen genieten van de "wiefie".
Gr. Gijs