gdewit

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

WiFiBooster (Stopcontact): Wel verbinding, géén internet...

Hallo mensen op het Ziggo Forum,

Na het lezen over de diverse problemen met de wifibooster via het stopcontact (met name de problemen omtrent de bekende firmware update), heb ik eindelijk de moed verzameld om zelf een eigen probleempje te delen.

De situatie is als volgt:
Sinds 14-10-2016 hebben wij thuis een wifibooster set via het stopcontact. Deze hebben wij destijds aangeschaft om ook boven en op de zolderkamer van een degelijke wifi verbinding te kunnen genieten. Kabels trekken is/was geen optie. Oud huis met weinig tot geen extra ruimte in de bestaande kanalen door de muren. De wifibooster was dan ook een uitkomst.

Het huidige Ziggo modem (Technicolor TC7200) kan niet tegelijkertijd 2.4GHz en 5GHz uitzenden, waardoor we (wegens enkele oudere apparaten) gebonden waren aan de overvolle 2.4GHz band. Gelukkig hebben we een een eigen router (inmiddels een nieuwe Archer c2300) die dat wel kan. Het bereik boven is redelijk, maar hij maakt de wifibooster zeker niet overbodig, zeker niet voor de zolder. Deze router in combinatie met de wifibooster voldeed een tijd aan onze wensen. Maar dat is nu helaas wel anders..

Het probleem:
Sinds een aantal maanden treed er een probleem op waarbij de apparaten, gekoppeld aan de wifibooster, de internetverbinding verliezen. De verbinding met booster blijft echter wel in stand en ik kan dan ook gewoon inloggen op de webinterface en de lampjes blijven groen/blauw branden zoals het hoort. De connectie tussen beide boosters lijkt dan ook prima in orde en lijkt het probleem aan de kant van de wifibooster (zender) te zitten. De (internet)verbinding via onze eigen router blijft in alle gevallen gewoon werken.

In eerste instantie trad dit probleem eens in de zoveel tijd op. Het was dan ook vaak opgelost door de wifibooster (zender) even uit het stopcontact te halen en deze hier weer terug in te stoppen. Helaas is dit tegenwoordig niet meer genoeg en komt het vaak tot een complete fabrieksreset om het beestje weer op gang te krijgen. Ook is de frequentie van het uitvallen sterk toegenomen. Op dit moment ben ik blij als er een dag voorbij gaat waarbij de wifibooster "gewoon" werkt, zonder dat ik er naar hoef te kijken. (Als ICT'er in de familie ben ik inmiddels gewend om dit soort problemen te moeten oplossen, maar in dit geval begin ik de moed een beetje te verliezen :disappointed_relieved: .)

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd om het probleem te verhelpen:
- De booster (30sec) uit het stopcontact halen en hem er weer terug in stoppen (helpt tijdelijk)
- Een reset via de webinterface (of met de hw reset knop) biedt tot nu toe enkel een tijdelijke oplossing
- Beide boosters resetten en opnieuw koppelen (helpt tijdelijk)
- Reset en met de standaard instellingen gebruiken (helpt tijdelijk)
- Booster op een ander stopcontact aansluiten

Wat ik ook probeer, het probleem blijft zich steeds voordoen. Op het moment dat er een stabiele verbinding is (via geaarde stopcontacten), is deze ook prima met een prima snelheid ~130/20Mbps (200/20Mbps abo). Enig verlies in snelheid is te verwachten bij het verbinden over het stroomnet, zeker bij een ouder huis. Al met al ben ik over de snelheid van de verbinding (wanneer die er is) via de wifibooster best te spreken.

Aanvulende informatie:
Huidige Ziggo modem/router: Technicolor TC7200 (bridge mode)
Router: TP-Link Archer c2300
Wifibooster firmware:
Wi-Fi Image version: PG-9072-WLAN-684123UPN-B01_R17c
G.hn Image version: PG-9072-PLC-64R39851TLN-C01_R05
(zie bijlage)

Is er nog iets dat ik kan proberen om de problemen voor goed op te lossen of kan ik me in dit geval beter melden bij de klantenservice om hopelijk gebruik te kunnen maken van de garantie?

Hoe dan ook, alvast bedankt en ik hoop dat we hier in huis binnenkort weer zorgeloos kunnen genieten van de "wiefie".

Gr. Gijs
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Welkom op onze Community gdewit. Wat heb jij al veel energie in het oplossen gestoken! Helaas nog niet met het gewenste resultaat lees ik.

We zijn bezig met het testen van nieuwe software. Probeer het ondertussen ook eens op een andere plek in huis, laat dat dezelfde issues zien? Zorg er ook voor dat die wifiboosters niet op een stekkerdoos zijn aangesloten.

Bekijk in context

4 Reacties 4
Verwijderd account
Niet van toepassing
Aan de software te zien heeft deze nog nooit een update gehad.
Misschien dat een moderator kan kijken hoe deze handmatig te updaten.
Even afwachten op zijn/haar reactie.
Zitten de boosters wel altijd in het stopcontact anders worden ze nooit geupdated?
gdewit
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi N.N.,

Bedankt voor je antwoord.

De boosters zitten eigenlijk altijd in het stopcontact, behalve wanneer ik m er even uithaal om te resetten uiteraard.

Ik had in verschillende threads al gelezen dat de firmware inderdaad een oude versie betreft. Misschien dat de nieuwe versie enige verbetering brengt. Het lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien de booster het een hele tijd probleemloos heeft gedaan op deze oude firmware. Maar ik sta open om de nieuwste firmware te proberen, mocht dit op de korte termijn kunnen.
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Welkom op onze Community gdewit. Wat heb jij al veel energie in het oplossen gestoken! Helaas nog niet met het gewenste resultaat lees ik.

We zijn bezig met het testen van nieuwe software. Probeer het ondertussen ook eens op een andere plek in huis, laat dat dezelfde issues zien? Zorg er ook voor dat die wifiboosters niet op een stekkerdoos zijn aangesloten.
gdewit
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hi Anne,

Bedankt voor je antwoord.

Anne H Ziggo wrote:
Probeer het ondertussen ook eens op een andere plek in huis, laat dat dezelfde issues zien?

Had het niet in de post gezet, maar ik heb inderdaad de wifibooster meerdere keren in andere stopcontacten in verschillende ruimtes geprobeerd. Helaas hetzelfde resutaat. Na enige tijd (soms een paar dagen, soms een paar uur) valt de internetverbinding uit.

Anne H Ziggo wrote:
Zorg er ook voor dat die wifiboosters niet op een stekkerdoos zijn aangesloten.

Ik probeer, gezien de voordelen van randaarde, de boosters altijd in een geaard stopcontact te plaatsen. De één zit in de meterkast, en dus direct in een geaard stopcontact, waar ook de kabel vanuit de router in uit komt. Boven zit de ander, ook in een geaard stopcontact. Zoals gezegd branden alle lampjes zoals het moet. Groen en de 5GHz indicator blauw. De optimale verbinding, alsdus de gebruikshandleiding. De snelheid is dan ook zoals gezegd prima.

Uitgelicht topic