frietsje

Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Router krijgt geen IP-adres van Connectbox

Nadat een keer de stroom van de router af is gegaan heb ik problemen met zijn verbinding.

Inmiddels is mijn router (TP-Link TL-WR1043N V3) bijgewerkt naar de laatste OpenWrt firmware en gereset naar standaardinstellingen. Als ik de connectbox (die in bridge staat) herstart, en daarna de router aansluit (Lan1 op CB en WAN op router) krijgt deze geen ip adres. Als ik ditzelfde doe met mijn laptop werkt het wel.

Ik heb de connectbox ook enkele keren gereset, zonder resultaat.

Voor de zekerheid heb ik de router op mijn werk even aangesloten op dezelfde manier, daar geen problemen. Zie ik iets over het hoofd?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
frietsje
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Helaas had het weghalen van de mediabox geen effect.
Uiteindelijk heb ik de stock firmware op de router gezet, en jawel hoor...

Jammer, was erg fan van openwrt en heeft ook jaren zeer stabiel gedraaid. Als ik tijd heb maar eens uitzoeken welke instelling de boosdoener was.

Thnx voor alle tips

Bekijk in context

10 Reacties 10
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo frietsje,
Heb je de LAN-kabel wel goed aangesloten tussen LAN-poort 1 van de modem en de WAN-poort van de router?
Heb je al een andere LAN-kabel geprobeerd?
Zet de modem eens uit, de router uit en de computer uit.
Sluit de router bekabeld aan op de modem en sluit de computer bekabeld aan op de router.
Zet eerst de modem aan totdat deze volledig opgestart is, d.w.z. alle lampjes uit, behalve het onderste groene lampje, zet dan de router aan totdat deze volledig operationeel is en zet als laatste de computer aan. Dit is de enig juiste opstartvolgorde, afsluiten i omgekeerde volgorde, dus eerst computer uit, dan router uit en dan eventueel modem uit.
frietsje
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hoi N.N., bedankt voor je reactie.
De lan kabel is inderdaad goed aangesloten. Ik heb hem vervangen door een nieuwe (moest toch gebeuren) en tevens getest met mijn laptop.

Je genoemde volgorde pas ik altijd toe, zonder succes 😞
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo frietsje,
dan kan ik je helaas niet verder helpen, want ik heb ook geen verstand van Open WRT, misschien is daar met het bijwerken van de firmware iets mis gegaan.
Misschien dat andere forumleden je daar verder mee kunnen helpen.
Succes.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Je kan even proberen om de WAN poort van je OpenWRT router hetzelfde MAC address te geven als je laptop's ethernetpoort.
frietsje
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Gisteren nog eens allerlei opties geprobeerd, waaronder de truc van ArieKanarie, helaas geen resultaat 😞 Met laptop kreeg ik nu nog steeds verbinding, al moet ik zeggen dat het nu wat langer duurde.

Ik denk dat ik de router weer terug ga zetten op stock firmware, al is dat bepaald niet mijn favoriet. Maar, als dat werkt dan weet ik in ieder geval dat het een OpenWRT issue is. Al blijft het dan wel vreemd dat ik hem zonder problemen op het werk kan inprikken...

Het viel me wel op dat ik in OpenWRT een hele hoop dhcp leases zag staan. Ik ben vergeten een screenshot te maken, maar de mac adressen waren allemaal hetzelfde behalve de laatste 2 tekens. De namen waren overal dezelfde code met die laatste 2 mac tekens als toevoegsel.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo frietsje,
heb je toevallig de Mediabox XL (voorheen Horizon) in het thuisnetwerk opgenomen d.m.v. een LAN-kabel?
Dat veroorzaakt het grote aantal DHCP-uitgiftes, plusminus 20).
Als je de box loskoppelt van het thuisnetwerk is je andere probleem waarschijnlijk ook verholpen, daar de box een bug heeft inzake thuisnetwerkopname.
frietsje
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Aha, goeie tip. Die heb ik nu niet aangesloten via lan (normaal via de switch, maar die heb ik even losgekoppeld van de router) maar hij pakt waarschijnlijk zijn oude wifi instelling nog op.
Ik ga hem straks een loskoppelen. Sowieso een draak van een apparaat :rage:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
frietsje Als je de Mediabox XL in je netwerk hebt, komt er een 2e DHCP server bij die in een andere IP range IP adressen uitdeelt.

Daarnaast heeft de Mediabox XL een bug in de software die je Mediabox XL over de rooie laat gaan als er een UTP kabel tussen de Mediabox XL en het modem zit en/of de Mediabox XL opgenomen hebt in je thuisnetwerk via de afstandsbediening.

Als je de stappen hebt gevolgd in onderstaand topic, de Mediabox XL nog even van de stroom halen voor een verse netwerk startup, je modem ook even van de stroom om allerlei gegevens van de Mediabox XL kwijt te raken.

https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

Ben benieuwd of je veel storingen bent kwijtgeraakt en of nu de router goed werkt.
Laat SVP even weten.
frietsje
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Helaas had het weghalen van de mediabox geen effect.
Uiteindelijk heb ik de stock firmware op de router gezet, en jawel hoor...

Jammer, was erg fan van openwrt en heeft ook jaren zeer stabiel gedraaid. Als ik tijd heb maar eens uitzoeken welke instelling de boosdoener was.

Thnx voor alle tips
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dank voor het melden van de oplossing, dit kunnen anderen ook meenemen als ze vergelijkbare problemen ervaren.

Succes gewenst met je zoektocht.:relaxed:

Uitgelicht topic