Raylan

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Router aansluiten op wifi modem

Hallo,

Ik heb een wifi modem (Ubee EVW321B) en hierop wil ik een wifi router (Sitecom X4 N300) aansluiten als wifi versterker of iets dergelijks. Ik wil in ieder geval mijn wifi bereik verbeteren.
Kan dit en zo ja, wie kan mij uitleggen hoe dit moet. Zowel met als zonder bekabeling. Alvast bedankt.

Groet Raymond
12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Een CAT kabel in je Ubee, de CAT kabel in je Sitecom.
Nu de Sitecom aanzetten en het werkt.
Wil je aparte kanalen en andere namen kun je die in je Sitecom aanpassen.

Met Wifi zou ik niet doen, Wifi is te instabiel i.v.m. andere zenders in je omgeving.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
De SiteCom X4 N300 is een router, geen extender of accesspoint.
Hem draadloos inzetten als extender gaat om die reden niet.

Als je hem bedraad aansluit, let dan op de volgende punten;
- Laat de WAN poort ten alle tijden leeg op de N300, sluit het modem aan op één van de vier LAN poorten.
- Zet de DHCP en uPnP functie uit in de N300.
- Geef de N300 een vast IP adres, in de range die het modem uitgeeft, standaard 192.168.178.x (.2 dus bijv.)
Verwijderd account
Niet van toepassing
Als de Sitecom of de modem WDS ondersteunt kun je de router ook draadloos instellen.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
N.N. wrote:
Als de Sitecom of de modem WDS ondersteunt kun je de router ook draadloos instellen.


Ik heb eigenlijk al een paar keer geprobeerd uit te leggen dat er geen WDS bestaat op de 802.11n band, alleen jouw TP-Link apparatuur (en nog een aantal merken) noemt dit zo. (ten onrechte).

Wat wel bestaat is client-bridge modus, een modus waarbij het eerste WAP een normale WIFI-connectie maakt naar het tweede WAP, en dat netwerk beschikbaar maakt via een extra SSID met dezelfde naam. Feitelijk heet dat 'repeating' en zakt de snelheid met 50% voor alle clients die verbinding maken met dit tweede SSID.

Als het tweede WAP het gekoppelde netwerk uit het eerste WAP alleen beschikbaar maakt op een andere/losstaande radio spreek je feitelijk van een client-bridge zonder repeating. (waarbij de volle snelheid van de eerste radio kan worden behaald).

WDS is echt fundamenteel iets anders, en niet meer veilig. Jammer dat de naamgeving op één berg wordt gegooid door fabrikanten.
Verwijderd account
Niet van toepassing
level4 wrote:
N.N. wrote:
Als de Sitecom of de modem WDS ondersteunt kun je de router ook draadloos instellen.


Ik heb eigenlijk al een paar keer geprobeerd uit te leggen dat er geen WDS bestaat op de 802.11n band, alleen jouw TP-Link apparatuur (en nog een aantal merken) noemt dit zo. (ten onrechte).

Wat wel bestaat is client-bridge modus, een modus waarbij het eerste WAP een normale WIFI-connectie maakt naar het tweede WAP, en dat netwerk beschikbaar maakt via een extra SSID met dezelfde naam. Feitelijk heet dat 'repeating' en zakt de snelheid met 50% voor alle clients die verbinding maken met dit tweede SSID.

Als het tweede WAP het gekoppelde netwerk uit het eerste WAP alleen beschikbaar maakt op een andere/losstaande radio spreek je feitelijk van een client-bridge zonder repeating. (waarbij de volle snelheid van de eerste radio kan worden behaald).

WDS is echt fundamenteel iets anders, en niet meer veilig. Jammer dat de naamgeving op één berg wordt gegooid door fabrikanten.

Mijn vroegere Cisco modem van fUPC kende al de WDS-functie, alleen nog met WEP beveiliging, vandaar dat ik het daar niet bij gebruikte.
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Dat is waarschijnlijk 'de' WDS variant (zoals in de 802.11b/g spec die ik bedoel), die is ook afhankelijk van het onveilige WEP.

De N300 zou wel een client-bridge modus kunnen hebben.. maar hij is al wat ouder.
Raylan
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
Een CAT kabel in je Ubee, de CAT kabel in je Sitecom.
Nu de Sitecom aanzetten en het werkt.
Wil je aparte kanalen en andere namen kun je die in je Sitecom aanpassen.

Met Wifi zou ik niet doen, Wifi is te instabiel i.v.m. andere zenders in je omgeving.
Raylan
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Bert. Bedankt voor je reactie. Ik kan dan ook via de Sitecom router verbinding krijgen. En ik wil juist dat de router een verlengstuk wordt van de Ubee wifi modem. Of is dat niet mogelijk. Krijg ik dan geen conflicten?
Raylan
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
level4 wrote:
De SiteCom X4 N300 is een router, geen extender of accesspoint.
Hem draadloos inzetten als extender gaat om die reden niet.

Als je hem bedraad aansluit, let dan op de volgende punten;
- Laat de WAN poort ten alle tijden leeg op de N300, sluit het modem aan op één van de vier LAN poorten.
- Zet de DHCP en uPnP functie uit in de N300.
- Geef de N300 een vast IP adres, in de range die het modem uitgeeft, standaard 192.168.178.x (.2 dus bijv.)
Raylan
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi level4. Bedankt voor je reactie. Ik ben nogal een leek op dit gebied. Hoe en waar zet ik DHCP en uPnP functie uit? En hoe geef ik het een vast ip adres?
En krijg ik dan verbinding via de Sitecom router of via de Ubee wifi modem?
Raylan
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi N.N.. Bedankt voor je reactie. En hoe kom ik erachter dat de router WDS ondersteunt?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Raylan wrote:
Hoi N.N.. Bedankt voor je reactie. En hoe kom ik erachter dat de router WDS ondersteunt?

Even inloggen in de router en kijken of je bij draadloze instellingen het woordje WDS ziet staan, niet te verwarren met WPS.

Uitgelicht topic