1
Vraag
2
Reageer en help mee
lock

Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Problemen met asus rt ac68u: geen ip adres

In het begin werkte de router met de connect box zoals het hoort: probleemloos. Aan de router hangt nog een NAS en een usb 3.0 disk, en 2 bedrade AP'S. Wifi staat op beide banden aan.
Ergens dit voorjaar begon het probleem dat de Internet wegviel. De router geeft aan geen ip adres te hebben ontvangen van het modem. Sindsdien neemt de frequentie van dit probleen toe. Soms gaat het 3 dagen goed, het kan ook op éen dag zes keer fout gaan.
Ik heb geconstateerd dat in dat geval met een laptop bekabeld aan het modem er gewoon verbinding met internet is. Of de connect box of de router brak is kan ik niet zeggen. Ik verdenk echter de router want het modem behoud internetvetbinding en op internet komt dit probleem regelmatig boven water icm asus routers (bv ac66 of 68).

Mijn vraag aan jullie:
- kennen jullie dit probleem, eventueel ook met andere merken?
- mocht het de router zijn, wat is dan volgens jullie een goed alternatief?
118 Reacties 118
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Voor de helderheid eerst een vraag.
Staat de ConnectBox in Bridge Mode?

Gr Han
lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes
Ja, de Box staat in bridge mode.
lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes
Vergelijkbare melding is hier te vinden: https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-101/wan-dhcp-renewal-faalt-geen-internet-meer-16833
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
lock Zoals je kan zien in mijn handtekening heb ik ook een 68 u , het probleem wat je scherts heb ik ook wel eens gehad met de 68u , ik raad je aan om een alternatieve firmware er op te zetten .
https://asuswrt.lostrealm.ca/ kijk maar eens , mij bevalt het prima !!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Daar vond je geen oplossing?
Laatste ASUS firmware?
Lastig probleem.
Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ronihd
Natuurlijk kan alt firmware een oplossing zijn.
Het is crude force.
Niet iedereen is daar helemaal klaar voor.

Jij lock?

Han
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Tja ik had ook dezelfde router die vervelend deed , deze https://asuswrt.lostrealm.ca/ firmware er opgezet
(wat overigens een fluitje van een cent is om te doen ) en weg waren mijn problemen.

Deze software ontwikkelaar Eric Sauvageau is zeer betrouwbaar er werkt ook samen met Asus ( zo ver ik weet )

Het is het proberen waard ? toch ? anders moet lock wel een nieuwe kopen 😉
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ronihd
Geen twijfel over betrouwbaarheid.
Ik weet dat jij dat weet.
Misschien dat een update van de stock firmware ook kan helpen.

lock moet beslissen.
Genoeg advies lijkt me.

Gr Han
lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes
@Ronihd, kreeg jij deze melding : Your ISPs DHCP does not function properly ?

Er zijn mensen die deze melding nog steeds krijgen met de Merlin firmware .....Maar het is het proberen waard want ik kan gewoon terug. Moet daar alleen wel de tijd voor nemen want als ik dat ding nu uit de lucht haal dan breekt hier de hel los. Van het weekend maar eens proberen.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
lock nee mijn verbinding ging plat meerdere malen.

Merlin er op gezet probleem opgelost.
lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes
Als je deze melding niet zag in de router dan is de kans groot dat mijn probleem wat anders is dan de jouwe. Maar we gaan het zien.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
lock Proberen kan geen kwaad , en ik vind de merlin build beter werken als de stock software
lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes
Even een update. Ik heb nog niet de Merlin geinstalleerd. Dat wilde ik vanochtend doen.
Sinds vrijdag een veelvoud aan uitval van internet gehad. Zaterdag zelf zeer hardnekkig. Toen had ik voor de verandering zelfs geen internet meer op het modem nadat alles achter de router geen internet meer had. Het heeft mij goed 2,5 uur gekost om het weer tot leven te brengen.
Wel besloot ik het modem niet mer van de spanning af te halen om zo de historie niet kwijt te raken. Ik merkte namelijk vrijdag al dat dit niets uitmaakte voor het effect. Idem voor de router en de AP's erachter.

En dan zie ik ineens een patroon. Elke keer als het internet eruit vliegt (dwz de router heeft geen ip adres meer) dan gaat er deze melding vooraf:
No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:e0:cf:6e;CMTS-MAC=00:17:10:8d:23:0e;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Als het modem opnieuw opstart, dan komt een nieuwe T3 time out, dan een MIMO warning en een TLV 11 melding.
Er wordt vaak gezet dat je niet op de t-3 melding moet letten maar er is hier op het forum is iemand het er niet mee eens (Henno). En ik vind het wel verdacht dat de timing van het uitvallen van internet zo gelijk loopt met de errors.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Henno is streng.
Af en toe een random T3 Error moet kunnen.
Als je een direct verband kunt leggen met de uitval en de T3 Errors
dan is er m.i. echt wel iets aan de hand met je verninding met Ziggo.

De bekende vragen zijn dan:
- laat je DOCSIS Down en Upstream dBmV waarden van het Modem eens zien
- geef wat fotos' van de situatie bij het AOP = centrale aansluitpunt van Ziggo
- wat levert het rechstreeks aansluiten van de ConnectBox op het AOP op?

Een verband met dat dat je Router soms een probleem heeft
met de DHCP van Ziggo, zie ik nog niet meteen.
Het zou te toevallig zijn dat het aanvragen van een nieuwe lease
samen zou vallen met de uitval van de verbinding.

Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Bij nader inzien.
Dook nog even DHCP in.
Een DHCP Server kan een 'Force Renew' Broadcast op het network zetten.
Er zou dus wel een verband kunnen zijn tussen DHCP Probleem
en uitval verbinding.
Gr Han
lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes
Wat bedoel je met 'kan'? Ik zie dit staan:
"The cable modem is therefore resetting its cable interface and restarting the registration process."

Range request is een proces dat veelvuldig plaats vind als het goed goed begrijp:
"A station maintenance session consists of a Range Request sent from a cable and a Range Response sent by the CMTS. The CMTS analyzes the signal quality of the Range Request message and sends back any necessary RF adjustments in the Range Response message. This "handshake" between every cable modem and the CMTS must occur once every 30 seconds as dictated by the DOCSIS specification."

Btw, Merlin staat erop.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
lock
"Wat bedoel je met 'kan'? Ik zie dit staan:...."
Is dit aan mij gericht?
Dan begrijp ik het niet zo.
Kun je uitleggen wat je bedoelt?

Ihb als het slaat op mijn laatste reaktie over toch een mogelijk verband tussen
het DHCP-probleem en de uitval van de verbinding.
Dat zag ik eerder niet, totdat ik weer eens in het DHCP protocol dook.
Conclusie: het 'kan' zijn dat...... Dwz zeker is het niet. Sommige DHCP Servers doen/kunnen 'Force Renew'. Bv na uitval van een verbinding. Je ASUS weet misschien niet goed wat ie ermee moet doen, maar verliest daardoor wel z'n lease.

Gr Han
lock
Topicstarter
Level 6
  • 187Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes
@hanh

Dat is wat ik bedoelde. Alleen lees ik het als :bij een t3 error meldt het modem zich altijd opnieuw aan. En dat is niet hetzelfde proces als een standaard renewel van het ip adres (wat overigens altijd hetzelfde blijft...)
Het is goed mogelijk dat de router daardoor de connectie verliest.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok.
Het punt is dat de merlin software je wellicht zal afhelpen van het DHCP probleem.
Wat blijft staan zijn de problemen met je verbinding.
Daar zal verder naar gekeken moeten worden.
Zie mijn suggesties hoe dat zou kunnen.

Gr han
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic