iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

NAS voor een beginner

We zijn ons aan het oriënteren op het kopen van NAS om in ons thuisnetwerk op te nemen. Gezien de antwoorden hier op het forum zijn er vast mensen die ons kunnen adviseren.

Wat we graag zouden willen:
- Time Machine backups via het netwerk voor 2 Macs (1 MacBook Air en 1 Mac Mini)
- Fotobibliotheek op de NAS
- iTunes-bibliotheek (geripte CDs, podcasts etc) op de NAS

We hebben een nog wat ouder router/modem, Cisco EPC3925, wat mogelijk wat aan de trage kant is. Zou een Ziggo Connect Box veel verschil maken?

We houden ons aanbevolen voor praktische tips.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Goede middag iMark,

U kunt zich het beste beperken tot Synology & QNAP.

Synology NAS Selector
QNAP NAS SOHO

In de meeste gevallen voldoen de QNAP TS-x31P of Synology DSx16, de lagere versies adviseer ik over het algemeen niet omdat er dan nog ruimte is voor meer functie uitbreidingen zonder dat het echt merkbaar is. (SOHO user)

Er dient voor alle modellen echter wel losse harde schijven gekocht te worden.

De EPC3925, als deze nu al probleemloos werkt, zou geen probleem moeten geven.

Wat u eventueel ook kunt overwegen is de Apple Time-Capsule maar volgens mij is deze beperkt en biedt hij niet alle door u gewenste functies, u zou dit even moeten nagaan bij een Apple Store.

MVG

Bekijk in context

15 Reacties 15
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Router in de 3925 heeft gigabit poortjes dat is voor een NAS snel genoeg.
Ik gebruik al jaren Synology voor mijn NASsen, heb er meerdere.
Met iTunes geen ervaring. De rest werkt prima.
Maar een beginner met enige technische kennis?
Of geen enkele kennis van netwerken?
iMark
Topicstarter
Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Een beginner op het gebied van NAS.:D
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Goede middag iMark,

U kunt zich het beste beperken tot Synology & QNAP.

Synology NAS Selector
QNAP NAS SOHO

In de meeste gevallen voldoen de QNAP TS-x31P of Synology DSx16, de lagere versies adviseer ik over het algemeen niet omdat er dan nog ruimte is voor meer functie uitbreidingen zonder dat het echt merkbaar is. (SOHO user)

Er dient voor alle modellen echter wel losse harde schijven gekocht te worden.

De EPC3925, als deze nu al probleemloos werkt, zou geen probleem moeten geven.

Wat u eventueel ook kunt overwegen is de Apple Time-Capsule maar volgens mij is deze beperkt en biedt hij niet alle door u gewenste functies, u zou dit even moeten nagaan bij een Apple Store.

MVG
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Wil je goedkoop, ga je voor de Synology DS115j.
Wil je iets meer en ook je data veiliger maken (2 schijven erin), kan je voor de DS216j gaan.

Prima NAS voor de beginner en kan alles wat jij wil.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
@acoster,
De 1 Bay moet eigenlijk altijd voorkomen worden. Bij het falen van deze disk moet er dan voor data herstel worden gekozen wat niet goedkoop is, als je kiest voor een backup maken van de 1 bay nas ben je alsnog geld kwijt voor een externe disk.

2 Bay mirrored is toch wel het minimale, zo kan de ene disk zonder al te veel moeite en kosten vervangen worden zonder instelling en/of data verlies, Je gooit de nieuwe disk erin en rebuild de RAID formation, met RAID1 2TB zou dit ruim binnen 48 uur moeten zijn gebeurt, en kan de gebruiker weer vrolijk verder. 4 bay is natuurlijk nog mooier alleen doet RAID rebuilding er dan een stuk langer over en is lokaal backup vaak weer iets sneller.

Het mooiste zou natuurlijk zijn dat,ongeacht bay keuze , de NAS offsite een backup wegschrijft maar dan moet je met veel meer dingen rekening houden. Opslag kosten & hoeveelheid,Internet upload snelheid, Encryptie, Locatie, Reputatie bedrijf, Redundancy etc etc, dus laten we achterwegen voor de normale consument.

De DS216j is inderdaad een goede instapper als je naar nu en 1 a 2 jaar kijkt, echter merk je al snel de beperkingen als je iets meer wilt, hardware.info geeft bijvoorbeeld al aan dat deze NAS icm DSM6 langzamer is dan de DS215J en hij moet nog een aantal jaar mee. Elke DSM versie wordt weer ietsjes zwaarder dan de vorige, dus ziet dat er in mijn optiek niet zo heel goed uit.

MVG
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
@Jonathan-458,
Bedankt voor je advies, maar ik zoek geen NAS.
"De 1 Bay moet eigenlijk altijd voorkomen worden", is natuurlijk onzin..ligt er helemaal aan waarvoor je hem gaat gebruiken. Ze maken ze niet voor niks, dus er zal markt voor zijn.
En als je kijkt wat de TS er mee wil en wat hij vraagt, kan het een prima optie zijn. Hij wil zijn MAC's backuppen, en dat kan prima op een enkel schijf. Gaat de enkele schijf stuk, haal je een nieuwe, backup je de MAC's opnieuw.

Maar goed, zoals ik al zei, ik zoek geen NAS, iMark mag het zelf bepalen..
iMark
Topicstarter
Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Bedankt voor de tips. Synology lijkt me prima voor onze doeleinden.
Een RAID-configuratie is natuurlijk erg mooi maar ook duur. Kun je van een NAS eigenlijk ook een backup maken via USB? Ik zou het geen probleem vinden om bijvoorbeeld een keer in de week een backup van de NAS te maken en die schijf in onze garage (niet aan huis) te bewaren. Dan zou een 1 Bay apparaat geen kwaad kunnen, mits ik maar een backup kan maken.
Ik denk dat we toch moeten denken aan beschikbare ruimte van 3TB maar beter nog 4TB.
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
@acoster,
Ik begrijp dat je geen NAS zoek, Misschien had ik het wat meer generaal moeten neerzetten.

Ik wil er overigens niet mee zeggen dat er geen markt is voor 1 Bay modellen, ook zij hebben een functie echter is mijn persoonlijk advies om in deze situatie hiervoor niet te kiezen ivm ook het opslaan van persoonlijke bestanden en Product life cycle van het huidige 1 bay model.

@iMark
Ik zie net uw post, indien de keuze op 1 Bay blijft, kies dan voor een USB schijf van gelijke grote of tenminste de grote die u indeelt als persoonlijke folder voor foto's en eventueel andere data.

Kies voor WD RED of HGST Deskstar NAS en vermeid Seagate. (mits Entreprise disks zijn)

Na het inpluggen van de schijf kunt u via de backup wizard het een en ander gemakkelijk configureren.

De Knowledge Base helpt u bij het correct opzetten en beantwoord redelijk wat basis vragen over DSM: Synology Knowledge Base

Mocht u er alsnog niet uitkomen, vraag het ons of het forum.

MVG
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
iMark wrote:
Bedankt voor de tips. Synology lijkt me prima voor onze doeleinden.
Een RAID-configuratie is natuurlijk erg mooi maar ook duur. Kun je van een NAS eigenlijk ook een backup maken via USB? Ik zou het geen probleem vinden om bijvoorbeeld een keer in de week een backup van de NAS te maken en die schijf in onze garage (niet aan huis) te bewaren. Dan zou een 1 Bay apparaat geen kwaad kunnen, mits ik maar een backup kan maken.
Ik denk dat we toch moeten denken aan beschikbare ruimte van 3TB maar beter nog 4TB.


Je kan prima backuppen naar een USB-schijf, dat doe ik ook. Eens in de maand hang ik hem er even aan en maak een backup. Verder heb ik een automatische backup naar de cloud, voor foto's en dergelijke, werkt ook prima.

De ruimte is afhankelijk van wat voor data je hebt en wat je in de toekomst erop denkt te gaan zetten. Het kan snel vol lopen, dus neem het niet te krap.

Je kan ook eens kijken naar een 2dehands NAS. Ik heb onlangs een DS214Play gekocht, ik kwam van een 211j. Deze heeft ff wat meer power en ook meer gericht op het streamen.
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Met Hyperbackup van Synology gaat dat prima.
Inderdaad ook backuppen naar de Cloud (van Synology, in beta) gaat goed.
Ik synchroniseer foto's ook naar Onedrive als extra backup.
Raid, of beter SHR, werkt prettig. Gaat er ooit een schijf stuk zit je niet meteen zonder en met een hoop ellende.
Zoveel kost een extra schijf nu ook weer niet,
iMark
Topicstarter
Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Bedankt voor alle tips.

Ik ga me verder verdiepen in een oplossing van Synology. Dat lijkt me de fabrikant met de meest flexibele oplossingen.

Als ik nog vragen heb, dan meld ik me weer.:D
Cealis88

Level 4
  • 29Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Zelf heb ik hele goede ervaringen met Synology! Setup is erg gemakkelijk en de software gebruiksvriendelijk. Vind wel dat er vaak wat te weinig RAM geheugen in zit.... maar dat is natuurlijk maar net waar je hem voor gaat gebruiken. Overigens is het bijplaatsen van extra RAM geheugen wel mogelijk als je een beetje handig bent. Op Youtube zat info over te vinden.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Ik heb heel goede ervaringen met Netgear, heel veel support etc. Een Netgear duo (met twee grote schijven in Raid 1) is de beste oplossing. Er zijn ook slimmerikken die de schijven in Raid 0 zetten, dan weet je tenminste zeker dat als één schijf kapot gaat, dat je dan alle data kwijt bent. En ja, schijven gaan kapot!
almodovaris

Level 11
  • 836Posts
  • 30Oplossingen
  • 40Likes
Op de meeste NAS apparaten Time Machine is reverse engineered. Er is dus geen garantie dat het blijft doen bij nieuwere Apple updates. Alleen originele Apple NAS blijft gegarandeerd mee doen.

Verder, als je een oude computer hebt een en aantal oude harde schijven, gewoon NAS4Free downloaden en de oude computer als NAS gebruiken (ZFS RAID heeft heeel veel geheugen nodig, maar de schijven blijven afzonderlijk doen in UFS bestandsindeling.)
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Dat kan, maar dat vreet stroom. Vergis je niet in het stroomverbruik van een oude PC. Verder wordt voor ZFS etc. ECC geheugen aangeraden, want als er in het geheugen een bitje omvalt, dan is ZFS daar heel gevoelig voor.

Uitgelicht topic